
MEDIA I POLITYKA 

AbSTrACT

DOI: 10.12797/Politeja.10.2013.25.18

Maciej MIżEJEWSKI
Uniwersytet Jagielloński
presscd@gmail.com

MEDIA I POlITYKA WE WŁOSZECH

Nature of the media and the expectations of politicians in Italy
The author analyzes political consequences of the transformation of the Italian 
media system, which is the result of the political crisis of the ‘90 – and the fall 
of the First Republic. He presents shape of the contemporary Italian media pol-
icy and its specificity in terms of conflict of interest, unprecedented in Europe. 
A conflict of interest was the result of the fact that the exercise of public func-
tions, coming from a political choice, had been charged directly to the economic 
group, the head of which became of the former Prime Minister of the Italian 
government. Moreover, this conflict was intensified by the legislative initiatives 
of Italian government aimed to weaken the position of Silvio Berlusconi’s media 
empire market competitors.

Keywords: Italy, media, politicization, Berlusconi

Słowa kluczowe: Włochy, media, upolitycznienie, Berlusconi

1. POlITYCZNE OKOlICZNOŚCI DEMONOPOlIZACJI 
WŁOSKIEGO SYSTEMU MEDIAlNEGO

Od początku lat 20. aż do lat 70. ubiegłego stulecia włoski system medialny cechowa-
ła pełna zależność od państwa, posiadającego zupełny monopol na tworzenie i nada-
wanie programów radiowych i telewizyjnych. Po II wojnie światowej, w pierwszych 
30 latach budowania włoskiej demokracji, sytuacja ta nie uległa większym zmianom. 
Od 1954 r. nadawanie stało się bowiem wyłączną domeną przedsiębiorstwa państwo-



288 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

wego RAI (Radiotelevisione Italiana), którego władze nominował rząd, a więc były 
przed nim odpowiedzialne i jemu podporządkowane1.

Najbardziej wpływowa od pierwszych lat życia demokratycznego we Włoszech 
chadecka partia Democrazia Cristiana sprawowała absolutną kontrolę nad sektorem 
radiowo -telewizyjnym, także ze względu na swoją bliskość z Watykanem. RAI była 
więc instytucją rządową; obecność chadecji we wszystkich rządach I Republiki ozna-
czała, że związani z nią politycy zawsze stali na czele telewizji państwowej2.

Po zakończeniu wojny budowaniu podstaw włoskiej demokracji nie towarzyszyła 
pilna potrzeba zmiany dotychczas obowiązującego ustawodawstwa, a co za tym idzie, 
pozycji mediów w systemie politycznym Włoch. Ustawodawca rozważał jedynie taką 
możliwość, demonstrując niejako potrzebę tworzenia systemu medialnego na mia-
rę potrzeb państwa demokratycznego, jednakże przy zachowaniu pełnej kontroli nad 
mediami.

Uchwalenie Konstytucji Włoch 27 grudnia 1947 r.3 (weszła ona w życie 1 stycz-
nia 1948 r.) zmieniło ten stan rzeczy, przynajmniej teoretycznie, tworząc prawne gwa-
rancje wolności prasy oraz wolności wyrażania opinii. Artykuł 21 stanowił bowiem, że 
każdy ma prawo do swobodnego wyrażania swojej opinii, poglądów słowem, drukiem oraz 
za pomocą wszelkich innych technik przekazu (Tutti hanno diritto di manifestare libera-
mente il proprio pensiero con la parola, lo scritto e ogni altro mezzo di diffussione)4. Ten za-
pis włoskiej konstytucji odnosił się więc nie tylko do prasy drukowanej, ale również do 
innych nośników wyrażania opinii, także przez środki artystycznego wyrazu takie jak 
film czy teatr. Art. 21 miał więc w założeniu stanowić podstawę budowania pluralizmu 
i przełamywania monopolu państwa w mediach5. Stanowił on otwartą klauzulę odno-
szącą się do wszelkich środków masowego komunikowania, a więc także tych, których 
w owym czasie we Włoszech jeszcze nie było. Dotyczyło to zwłaszcza telewizji kablo-
wej, której dynamiczny rozwój nastąpił w połowie lat 70., przyczyniając się do przeła-
mania monopolu państwowej telewizji RAI6.

Konstytucja Włoch z jednej strony, mocą art. 21, uznała wolność prasy jako jedną 
z naczelnych wartości demokratycznego państwa prawa, a z drugiej, mocą art. 43, w tro-
sce o dobro wspólne, a więc w interesie publicznym, przyznała państwu prawo sprawo-
wania nadzoru nad wybranymi instytucjami i przedsiębiorstwami sektora publicznego, 
w celu zagwarantowania właściwego wykonywania przez nie funkcji publicznych, po-

1 K. Kozub -Kulik, System medialny Republiki Włoskiej, [w:] Mało znane systemy medialne, red. 
Z. Oniszczuk, M. Gierula, Sosnowiec 2007, s. 165.

2 Z. Machelski, System polityczny Włoch, Warszawa 2010, s. 89 -95.
3 „Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana” 1947, 27 XII, nr 298.
4 Por. E. Bettinelli, La Costituzione della Repubblica Italiana. Un classico giuridico, Milano 2006; 

G. Sartori, Ingegneria costituzionale comparata. Strutture, incentivi ed esiti, Bologna 2004.
5 L’art. 21 Cost. e i principi cotituzionali sulla libertà di informazione, [w:] R. Zaccaria, Diritto 

dell’informazione e della comunicazione, Padova 2002, s. 76 -79. Zob. też: C. Barile, Libertà di manife-
stazione del pensiero, Milano 1975, s. 4.

6 F. Giglioni, Il servizio pubblico nel sistema televisivo tra esigenze democratiche e riforma del titolo V della 
costituzione, „Diritto Pubblico” 2004, nr 3, s. 973.



289POLITEJA 3(25)/2013 Media i polityka we Włoszech

dyktowanych interesem wszystkich obywateli7. Monopol państwa w eterze został więc 
usankcjonowany mocą samej Konstytucji8.

Rok 1952 stanowił moment zwrotny w historii włoskiej radiofonii i telewizji, 
choć regularne nadawanie programu telewizyjnego rozpoczęło się 3 stycznia 1954 r. 
Wówczas to, dekretem prezydenta Republiki Włoch z 1952 r., odnowiono koncesję ra-
diofoniczną spółce L’Ente Italiano per le Audizioni Radiofoniche (EIAR), przekształ-
cając ją jednocześnie w spółkę akcyjną RAI Radiotelevisione Italiana Spa. (Societa per 
azioni). Mocą dekretu przekazano pakiet większościowy nowo powstałej spółki RAI 
państwowemu holdingowi, Instytutowi na Rzecz Modernizacji Przemysłu (L’Istituto 
per la Ricostruzione Industriale, IRI). Rząd zarezerwował sobie prawo mianowania 
czterech z sześciu członków zarządu RAI, ponadto zobowiązał telewizję do kolaudacji 
ramówki programowej9.

Pierwsza komercyjna konkurencja w sektorze telewizyjnym pojawiła się w 1956 r., 
kiedy to spółka Il Tempo TV wystąpiła z wnioskiem do ministra poczt i telekomuni-
kacji o stworzenie naziemnych usług telewizyjnych, finansowanych z wpływów z re-
klam w trzech regionach: Lazio (Rzym), Campania (Neapol) i Toscania (Florencja), 
z możliwością rozszerzenia działalności na inne regiony Włoch. Spółka deklarowała 
budowę własnych urządzeń nadawczych, pomieszczeń studyjnych oraz sieci stacji prze-
kaźnikowych10. Działania proponowane przez spółkę miały być zgodne z ówczesnym 
włoskim prawem telekomunikacyjnym przy założeniu wykluczającym jakiekolwiek 
zakłócenia w transmisjach innych podmiotów, w tym RAI czy wojska, oraz w posza-
nowaniu wszelkich zobowiązań krajowych i międzynarodowych Republiki Włoskiej, 
czyli przepisów ustawowych i wykonawczych dotyczących sektora radiokomunikacyj-
nego. Chodziło zwłaszcza o unikanie zakłóceń sygnału nadawcy państwowego, a więc 
o nadawanie naziemne na częstotliwościach innych niż RAI. I tu pojawił się problem 
ich „niedoboru”, ściślej mówiąc: problem zgodności z Konstytucją usankcjonowanego 
dekretem Prezydenta z 1952 r. monopolu państwa w eterze. Minister poczt i telekomu-
nikacji wystąpił do Sądu Konstytucyjnego z pytaniem prawnym w tej sprawie11.

Spółka Il Tempo TV we wniosku złożonym do ministerstwa powoływała się na 
gwarancje wynikające z art. 21 Konstytucji, dotyczące prawa do swobodnego wyra-

7 G. Gardini, Dal „servizio pubblico” al sistema radiotelevisivo: la breve stroia di un grande fallimento, 
„Diritto Pubblico” 2008, nr 2, s. 643.

8 Konstytucja Republiki Włoskiej, przeł. i wstęp Z. Witkowski, Warszawa 2004. Zob. też.: G. De Vergottini, 
Geneza i ewolucja Konstytucji Republiki Włoskiej, przeł. A. Kaznowski, „Przegląd Sejmowy” 2007, nr 6 
(83), s. 11 -19.

9 K. Kozub -Kulik, dz. cyt., s. 165 -168. Zob. też: R. Bartoszcze, Prasa, radio i telewizja w krajach Unii 
Europejskiej, cz. I, Kraków 1997.

10 R. Bartoszcze, L. Słupek, Telewizja – dobro kultury czy element rynku. Transformacja telewizji publicz-
nych w krajach Unii Europejskiej, Rzeszów 2001, s. 73 -74.

11 Zob. F. Monteleone, Storia della radio e della televisione in Italia, Venezia 2004; K. Williams, Media 
w Europie, przeł. A. Piwnicka, Warszawa 2008, s. 39 -40, Edukacja Medialna; G. Sartori, Media in Italy, 
London 1996; G. Mazzoleni, Comunicazione e potere. Mass media e politica in Italia, Napoli 1992; 
tenże, Italy, [w:] The media in Europe. The Euromedia Research Group, eds. M. Kelly, G. Mazzoleni, 
D. McQuail, London 2004, s. 124 -138.



290 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

żania opinii za pomocą wszelkich technik przekazu. Sąd Konstytucyjny w orzeczeniu 
nr 59 z 1960 r. nie pozostawił jednak żadnych wątpliwości co do zgodności dekretu 
prezydenta Republiki, sankcjonującego monopol państwa w eterze, z Konstytucją. 
W opinii sądu, wyłączne prawo państwa w zakresie nadawania drogą naziemną jest 
chronione przez art. 43 Konstytucji, z którego wynika, że ustawodawca może przy-
znać państwu wyłączność na działalność w sektorze usług publicznych w interesie naro-
dowym. Taką właśnie usługą publiczną było nadawanie radiowo -telewizyjne. Wniosek 
spółki Il Tempo TV, będący pierwszą próbą częściowej demonopolizacji systemu me-
dialnego we Włoszech, został odrzucony12.

Już w połowie lat 60. pojawili się pionierzy utworzenia we Włoszech telewizji ka-
blowych jako alternatywy dla nadawcy państwowego. Napotkali przy tym na ogromne 
trudności nie tylko natury biurokratycznej, ale także technicznej. Niezbędna w tym 
celu infrastruktura nadawcza nie była wówczas dostępna na rynku włoskim, stąd też nie 
można odnotować szczególnych postępów w tej dziedzinie, poza nielicznymi próbami 
radioamatorów – entuzjastów nowej techniki kablowej. Trudno więc mówić o począt-
kach rozprowadzania sygnału telewizyjnego, gdyż z reguły instalacja telewizyjna ogra-
niczała się wyłącznie do jednego budynku13.

Jednak stopniowe przełamywanie monopolu państwowej telewizji RAI w wyni-
ku presji rynku było już tylko kwestią czasu. W połowie lat 70. we Włoszech po-
jawili się niezależni nadawcy, którzy, wykorzystując technikę kablową zapożyczo-
ną ze Stanów Zjednoczonych, rozpoczęli emisję pierwszych programów. Jednym 
z nich był Giuseppe Sacchi, były realizator telewizji państwowej RAI, który w miej-
scowości Biella, na północ od Turynu, założył w kwietniu 1971 r. telewizję kablo-
wą Telebiella14. Sacchi poznał technologię transmisji drogą kablową podczas poby-
tu w Szwajcarii, gdzie w miejscowości Bellinzona pracował nad projektem odbioru 
we Włoszech programów telewizji szwajcarskiej, emitowanych po włosku z kanto-
nu Ticino. Z chwilą uruchomienia Telebielli stał się de facto pierwszym niezależnym 
nadawcą we Włoszech. To właśnie dzięki tej sieci zrodził się w tym kraju fenomen 
wolnych telewizji kablowych.

Wkrótce po Telebielli jako kolejna rozpoczęła nadawanie telewizja Babelis TV. 
Nowi nadawcy telewizyjni rozpoczęli działalność w warunkach braku precyzyjnych 
regulacji prawnych określających zasady emisji programów radiowych i telewizyjnych 
przez podmioty inne niż państwowe15. Na tym tle dochodziło jednak do niezwy-
kłych precedensów. W 1972 r. Telebiella otrzymała zgodę lokalnego sądu na emisję 
programu telewizyjnego drogą kablową w czasie trwającej wówczas kampanii wybor-

12 F. Giglioni, Imperium medialne Berlusconiego, przeł. M. Miżejewski, Rzeszów 2004, s. 221 -222.
13 R. Bartoszcze, L. Słupek, dz. cyt., s. 73 -74. Zob. też: R. Bartoszcze, dz. cyt.
14 Lokalizacja pierwszej we Włoszech telewizji kablowej nie była przypadkowa. Północne Włochy to 

region silnie zurbanizowany i gęsto zaludniony, gdzie koncentruje się przemysł. Jest to więc najlepsze 
miejsce do nowych inwestycji, a taką niewątpliwie była branża telewizyjna.

15 Art. 195 Codice postale z 1972 r. wprowadzał jedynie sankcję karną od trzech do sześciu miesięcy po-
zbawienia wolności za „rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych drogą kablową lub 
przy pomocy każdego innego nośnika”.



291POLITEJA 3(25)/2013 Media i polityka we Włoszech

czej. Wybory minęły, a Telebiella nie zaprzestała nadawania, działając metodą faktów 
dokonanych16.

Od casusu medialnego do prawnego droga okazała się bardzo krótka. Chadecki rząd 
Giulia Andreottiego wydał dekret nr 156 z 29 marca 1973 r., który ujednolicił wszyst-
kie środki komunikacji na odległość w jedną kategorię nadawców, określając działalność 
kanałów prywatnych jako nielegalną i zobowiązując wszystkich nadawców kablowych 
kolejnym dekretem, wydanym w maju 1973 r., do zaprzestania nadawania. Większość 
nadawców podporządkowała się zapisom dekretu i zaprzestała działalności, z wyjątkiem 
Telebielli, która nadal emitowała program, czekając na rozwój wydarzeń. Sacchi i jego 
współpracownicy rozpoczęli etap poważnych zmagań o przetrwanie stacji. Wcześniej 
zdarzały się nawet przypadki rekwirowania przez policję sprzętu nadawców17.

Ministerstwo Poczt i Telekomunikacji, powołując się na zapisy kodeksu pocztowe-
go, oskarżyło Telebiellę o łamanie prawa. Sprawa znalazła finał w sądzie. Sędzia okrę-
gowy, powołując się na zapisy Konstytucji Republiki Włoskiej z 27 grudnia 1948 r., 
a zwłaszcza na art. 21, gwarantujący wszystkim obywatelom prawo swobodnego wyraża-
nia swoich myśli za pomocą słowa, pisma i wszelkich innych środków rozpowszechniania, 
orzekł jednak na korzyść niezależnego nadawcy, uznając, że telewizja kablowa ma pra-
wo do emisji programów na obszarze lokalnym. Ministerstwo Poczt i Telekomunikacji 
wyrok ten zaskarżyło18. Sędzia Giuliano Grizi wystąpił z pytaniem prawnym do Sądu 
Konstytucyjnego o ustalenie wykładni przepisów kodeksu pocztowego w zakresie ich 
zgodności z Konstytucją. Sprawa nabrała więc charakteru politycznego, opozycja wy-
cofała swoje poparcie dla rządu Andreottiego, m.in. wobec braku politycznej woli jego 
gabinetu w sprawie reformy telewizji państwowej RAI. W rezultacie premier podał się 
do dymisji19.

2. ROlA SąDU KONSTYTUCYJNEGO W PROCESIE  
TWORZENIA ŁADU WE WŁOSKIM ETERZE

Po zmianie na scenie politycznej w kwestii usankcjonowania monopolu państwa 
w eterze zabrał głos Sąd Konstytucyjny20. Corte Costituzionale wydał trzy orzecze-

16 R. Wojdan -Jaskulska, Jego Emisyjność. Berlusconiego droga do władzy, „Aktualności Radiowo-
-Telewizyjne” 1994, nr 2, s. 3.

17 Tak stało się np. w przypadku telewizji kablowej Teleabruzzo, jednej z pierwszych niezależnych stacji 
telewizyjnych w południowych Włoszech; zob. E. Menduni, Televisione e società italiana 1975 -2000, 
Milano 2002, s. 38.

18 R. Bartoszcze, L. Słupek, dz. cyt., s. 73. Zob. też: R. Bartoszcze, dz. cyt., s. 136, 148 -152.
19 Zob. też: M. Bankowicz, Przywódcy polityczni współczesnego świata. Mężowie stanu, demokraci i tyrani, 

Kraków 2007, Politika.
20 Z. Machelski, dz. cyt., s. 101 -104. Por. też: Z. Witkowski, Trybunał Konstytucyjny Republiki Włoskiej, 

[w:] Sądy konstytucyjne w Europie, t. 1: Austria, Francja, Niemcy, Włochy, red. J. Trzciński, Warszawa 
1996, s. 211; G. M. Flick, Pięćdziesiąt lat włoskiego Sądu Konstytucyjnego, „Przegląd Sejmowy” 2007, 
nr 6 (83), s. 61 -76.



292 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

nia, bardzo ważne z punktu widzenia interesów przyszłych nadawców i określenia 
strategii tworzenia ładu we włoskim eterze. Pierwsze to orzeczenie nr 225 z 10 lip-
ca 1974 r., które legalizowało retransmitowanie w sieciach kablowych programów 
nadawców zagranicznych emitujących je w języku włoskim21. Ich oglądalność była 
oczywiście nieduża w porównaniu z dwoma kanałami RAI22, jednak nie wielkość 
widowni była najważniejsza. Chodziło o stworzenie prawnych podstaw budowania 
pluralizmu we włoskim eterze. Ponadto orzeczenie to było niezwykle istotne z per-
spektywy odpowiedzialności nadawcy państwowego, gdyż wprowadziło zasadę od-
powiedzialności przed parlamentem, a nie, jak dotychczas, przed rządem. Od tej 
pory członkowie zarządów i rad nadzorczych mediów publicznych mieli być wy-
bierani przez parlament; zdaniem Sądu Konstytucyjnego takie rozwiązanie dawa-
ło lepszą gwarancję respektowania zasady pluralizmu. Orzeczenie Sądu miało więc 
zapobiec sytuacji automatycznej wymiany władz mediów publicznych z chwilą po-
woływania nowego gabinetu, zwłaszcza że rządy we Włoszech zmieniają się dość 
często23.

Odejście z telewizji RAI w 1974 r. jej wieloletniego prezesa Ettorego Bernabei, 
jednego z czołowych polityków Chrześcijańskiej Demokracji (DC), a wcześniej re-
daktora naczelnego chadeckiego dziennika „Il Popolo”, traktuje się więc jako sym-
boliczną datę początku końca epoki zależności RAI od rządu i podjęcia pierwszych 
prób przekazania kontroli nad nią włoskiemu parlamentowi24.

W kolejnym orzeczeniu nr 226, wydanym również 10 lipca 1974 r.25, Sąd 
Konstytucyjny uznał za legalne rozpowszechnianie w sieciach kablowych programów 
innych niż programy telewizji państwowej26.

Corte Costituzionale usprawiedliwiał zasadność istnienia monopolu państwa 
w eterze tzw. teorią „niedoboru”, czyli brakiem dostatecznej liczby wolnych częstotli-
wości służących do nadawania drogą naziemną, które umożliwiłyby stworzenie w peł-
ni konkurencyjnego rynku nadawców. Tym samym Sąd Konstytucyjny potwierdził, że 
wszelkie inne transmisje telewizyjne, alternatywne wobec wykorzystujących częstotli-
wości naziemne, są wolne i nie podlegają żadnym ograniczeniom27.

21 Sentenza del Corte Costituzionale n 225/1974, Parziale illegittimità delle norme „postali”, ma sostanzia-
le legittimità del monopolio via etere, „Gazzetta Ufficiale” 1974, 17 VII, nr 187.

22 W 1975 r. programy nadawców zagranicznych rozprowadzane w sieciach kablowych mogło odbierać 
27% włoskich gospodarstw. W 1976 r. z przeprowadzonych badań oglądalności wynikało, że telewizja 
szwajcarska (nadająca z włoskojęzycznego kantonu Ticino) ma 1,7 mln widzów, TV Capodistria na-
dająca z Jugosławii – 1,6 mln, TV Montecarlo nadająca z księstwa Monaco – 800 tys., drugi program 
telewizji francuskiej – 100 tys., podczas gdy RAI Uno oglądało 29 mln, a RAI Due 13 mln telewi-
dzów; por. R. Bartoszcze, dz. cyt., s. 136, 148 -152.

23 F. Giglioni, Imperium medialne Berlusconiego, s. 222 -223.
24 E. Menduni, Televisione e società italiana…, s. 9. Zob. też: G. Mazzoleni, Comunicazione e potere…
25 Sentenza del Corte Costituzionale n 226/1974, Illegittimità del monopolio via cavo e quindi sua liberaliz-

zazione, „Gazzetta Ufficiale” 1974, 17 VII, nr 187.
26 R. Bartoszcze, dz. cyt., s. 150.
27 F. Giglioni, Imperium medialne Berlusconiego, s. 222.



293POLITEJA 3(25)/2013 Media i polityka we Włoszech

Efektem tych orzeczeń stało się pierwsze w historii transformacji włoskich mediów 
jednorodne prawo radiowo -telewizyjne nr 103 uchwalone w kwietniu 1975 r.28, któ-
re przyznawało kontrolę nad RAI włoskiemu parlamentowi, sankcjonowało monopol 
państwa w eterze na nadawanie naziemne w skali ogólnokrajowej, a jednocześnie po-
twierdzało koniec jego wyłączności na nadawanie naziemne na poziomie lokalnym. 
Oznaczało to jednak kres rozwoju telewizji kablowej we Włoszech i początek koncen-
tracji kapitału w branży audiowizualnej29. Powstawały bowiem kolejne stacje telewi-
zyjne i radiowe. Zakładali je przedsiębiorcy, grupy społeczne, organizacje i partie poli-
tyczne. W 1976 r. było we Włoszech 68 prywatnych stacji telewizyjnych, rok później 
już 244 – i wciąż pojawiały się kolejne. Właściciele prywatnych stacji telewizyjnych nie 
zamierzali inwestować w rozwój infrastruktury do nadawania w sieciach kablowych. 
Wykorzystywali nadajniki naziemne, czekając na rozwój wydarzeń30.

Trybunał Konstytucyjny, stając w obliczu faktów, ostatecznie zalegalizował ist-
niejący stan rzeczy. W orzeczeniu nr 202 z czerwca 1976 r.31 potwierdził, że przekazy 
radiowo -telewizyjne na szczeblu lokalnym są wolne, gdyż w odróżnieniu od skali ogól-
nokrajowej na poziomie lokalnym nie ma żadnych limitów dostępnych częstotliwości 
naziemnych. To orzeczenie rozpoczyna kolejny etap transformacji włoskich mediów 
określany mianem „Far West”32, który trwał aż do 1990 r., tworząc prawdziwy fenomen 
lokalnych stacji radiowych i telewizyjnych.

W opinii autora, brak precyzyjnych rozwiązań legislacyjnych mógł budzić uzasad-
nione wątpliwości natury interpretacyjnej wśród nadawców, co jedynie pogłębiało cha-
os we włoskim eterze. Dotyczyło to zwłaszcza braku ustawowego zdefiniowania pojęcia 
livello locale (poziom lokalny), ograniczającego zakres nadawania ich stacji. Szybko więc 
okazało się, że wprowadzone w orzeczeniu Sądu Konstytucyjnego rozróżnienie na po-
ziomy lokalny i ogólnokrajowy jest rozwiązaniem sztucznym, sprzyjającym tzw. efekto-
wi „spinania sieci”. W praktyce nie stanowiło bowiem żadnej bariery przed powstawa-
niem ogólnokrajowych sieci telewizyjnych, konkurencyjnych dla państwowej telewizji.

15 grudnia 1979 r. rozpoczął nadawanie trzeci, regionalny program państwowej te-
lewizji RAI – RAI Tre33, który miał być przeciwwagą dla dynamicznie powstających 

28 Legge 14 aprile 1975 n. 103 Nuove norme in materia di diffusione radiofonica e televisiva, „Gazzetta 
Ufficiale” 1975, 17 IV, nr 102.

29 G. Gardini, Dal „servizio pubblico”…, s. 637 -640.
30 W 1982 r. nasycenie nimi było największe na świecie, większe nawet niż w USA. We Włoszech jedna 

stacja przypadała na 93 tys. mieszkańców, w USA na 274 tys. Na początku lat 80. we Włoszech było 
800 stacji telewizyjnych i aż 8 tys. radiowych; por. R. Wojdan -Jaskulska, Jego Emisyjność…, s. 5; taż, 
Telewizje prywatne we Włoszech, „Aktualności Radiowo -Telewizyjne” 1993, nr 5.

31 Sentenza del Corte Costituzionale n 202/1976, Non può essere invocata la limitatezza delle frequenze per 
quello che riguarda le trasmissioni locali, „Gazzetta Ufficiale” 1976, 4 VIII, nr 205.

32 To włoskie wyrażenie idiomatyczne, które odnosi się do czasów, kiedy amerykańscy pionierzy zmierza-
li na zachód Ameryki, podbijając coraz to nowe terytoria.

33 Na mocy prawa nr 103, uchwalonego przez włoski parlament w kwietniu 1975 r.; miało ono stano-
wić podstawę reformy RAI i jej decentralizacji. Zgodnie z tą ustawą kontrolę nad RAI miał sprawo-
wać parlament, a nie, jak dotychczas, rząd, co miało dawać gwarancję większej niezależności poli-
tycznej RAI.



294 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

stacji prywatnych. W założeniu program ten miał sprostać ich coraz silniejszej konku-
rencji lokalnej. Dzięki niemu ośrodki regionalne RAI miały się usamodzielnić i rozwi-
nąć. Z czasem okazało się, że nie spełni on pokładanych w nim nadziei, powstał bowiem 
jako program ogólnokrajowy, w którym regiony miały tylko niewielkie, przeciętnie 
półgodzinne, wydzielone pasmo. Władze RAI, obserwując zagrożenie, jakie niosło za 
sobą „spinanie sieci” przez nadawców prywatnych, postanowiły dla zachowania równo-
wagi na rynku telewizyjnym zachować jedność RAI Tre za wszelką cenę. Dochodziły 
do tego także względy polityczne. Z chwilą uruchomienia nowego programu wpływy 
w nim zdobyła Włoska Partia Komunistyczna, wówczas druga co do wielkości partia 
polityczna w kraju i największa siła opozycji parlamentarnej34.

W gronie najpoważniejszych konkurentów dla telewizji państwowej RAI znaleźli 
się włoscy wydawcy prasy Rusconi, Mondadori i Rizzoli, którzy stali się również nadaw-
cami telewizyjnymi, ale także koncerny finansowe (Feruzzi) i przemysłowe (Peruzzo). 
Najgroźniejszym z nich okazał się jednak przedsiębiorca budowlany Silvio Berlusconi, 
właściciel telewizji kablowej Telemilano35.

Największe grupy włoskich przedsiębiorców rozpoczęły działalność w branży tele-
wizyjnej początkowo jedynie na szczeblu lokalnym. Wobec braku precyzyjnych regula-
cji prawnych co do sposobu podziału częstotliwości naziemnych i sprzyjającej koniunk-
tury politycznej z czasem rozszerzyły działalność na skalę regionalną i ponadregionalną. 
Rozpoczął się więc proces zawłaszczania włoskiego eteru przy braku reakcji ze strony 
włoskiego parlamentu36.

Lata 80. były dla włoskiej telewizji czasem zaciekłej konkurencji. Medioznawcy po-
równują ten okres z podbojem Dzikiego Zachodu. Cechowały go niczym nieograniczo-
na rywalizacja, narodziny i zgony setek przedsiębiorstw medialnych, szybko rosnące koszty 
produkcji oraz konsolidacja prywatnych stacji, zagarnianych przez jeden koncern37.

Najbardziej prężni nadawcy lokalni stworzyli sieci, a konsolidacja kapitału umoż-
liwiała im nadawanie w skali ponadregionalnej – i, w konsekwencji, ogólnokrajowej 
– z pominięciem limitu ograniczającego zasięg emisji stacji prywatnych do poziomu 
lokalnego. Ci, którym nie udało się przetrwać na konkurencyjnym rynku, gdyż nie 
było ich stać na zakup amerykańskich seriali, cieszących się wówczas olbrzymią oglą-
dalnością, zostali przejęci m.in. przez Berlusconiego38. W 1980 r. jego telewizja kablo-
wa Telemilano zmieniła nazwę na Canale 5, którą tworzyły wykupione przez Fininvest 

34 G. Napolitano, Rai e servizio pubblico: oltre il debattito politico, „I Quaderni del laboratorio sui Servizi 
a rete” 2006, nr 2, s. 30 -32.

35 Zob. G. Parotto, Silvio Berlusconi: Der doppelte Körper des Politikers, München 2009; tenże, Sacra of-
ficina. La simbolica religiosa di Silvio Berlusconi, Milano 2007; M. Barisione, L’immagine del leader. 
Quanto conta per gli elettori?, Bolonia 2006; A. Abbruzzese, Elogio del tempo nuovo. Perché Berlusconi 
ha vinto, Genova 1994.

36 Zob. G. Mazzoleni, With the Media, Without the Media. Reasons and Implications of the electoral Success 
of Silvio Berlusconi in 2001, [w:] European Culture and the Media, eds. I. Blondebjerg, P. Golding, 
Bristol 2004, s. 257 -276.

37 K. Williams, dz. cyt., s. 69.
38 Zob. G. Mazzoleni, Comunicazione e potere…



295POLITEJA 3(25)/2013 Media i polityka we Włoszech

stacje nadające na obszarze północnych Włoch. Sieć Canale 5 stała się więc podstawą 
rozwoju medialnego imperium Berlusconiego. Jego najpoważniejszymi konkurentami 
były dwie sieci ogólnokrajowe – Italia Uno (należąca do wydawnictwa Rusconi) oraz 
Rete Quattro (własność wydawnictwa Mondadori)39.

W styczniu 1983 r. Fininvest Berlusconiego kupił od Rusconiego sieć Italia 1 za 
35 mld lirów. W tym samym roku rozpoczęła nadawanie Rete Quattro. Swoją pozycję 
na rynku budowała dzięki wykupieniu praw do emisji amerykańskich seriali Dynastia 
i Wichry wojny, które stały się telewizyjnymi hitami lat 80. Niestety, kłopoty finan-
sowe koncernu wydawniczego Mondadori zmusiły go do sprzedaży sieci i wycofania 
się z branży telewizyjnej. Inwestorem strategicznym został Berlusconi, który w sierpniu 
1984 r. kupił Rete Quattro za 130 mld lirów. Rezultatem dokonanych zakupów było 
powstanie w 1984 r. spółki Reti Televisive Italiane (RTI), wchodzącej w skład koncer-
nu Fininvest Berlusconiego, składającej się z trzech odrębnych sieci – Canale 5, Italia 
1 i Rete 440.

W efekcie takiej właśnie regulacji rynkowej włoski system telewizyjny od połowy lat 
80. cechować będzie tzw. duopol medialny: z jednej strony trzy kanały państwowej te-
lewizji RAI, a z drugiej telewizja prywatna – trzy kanały Fininvestu, a ponadto sieć Rete 
A (Peruzzo) i Telemontecarlo (Feruzzi Finanziaria)41. Doszło wręcz do wojny pozycyj-
nej pomiędzy RAI a Fininvestem, holdingiem firm: Mediolanum (bankowość i ubez-
pieczenia), Medusa (produkcja filmów), Arnoldo Mondadori Editore (wydawnictwo), 
A.C. Milan (klub piłkarski) oraz wielu mniejszych firm z branży telekomunikacyjnej.

Małe stacje lokalne poczuły się zagrożone takim sposobem „porządkowania” wło-
skiego eteru. Stowarzyszenie niezależnych nadawców ANTI złożyło pozew do sądu 
w Mediolanie, oskarżając sieci Canale 5 i Rete 4 o łamanie prawa przez jednoczesne 
nadawanie z nadajników naziemnych tych samych programów na obszarze całego kra-
ju, co w świetle orzeczenia Sądu Konstytucyjnego z 1974 r. miało stanowić wyłączny 
przywilej telewizji państwowej42. Sąd w Mediolanie orzekł jednak, że emisja progra-
mów telewizyjnych na obszarze całego kraju jest dopuszczalna, pod warunkiem, że są 
one nadawane z kaset wideo, a nie rozpowszechniane jednocześnie dzięki sieci nadaj-
ników naziemnych. Tym samym zalegalizowano praktykę od miesięcy stosowaną przez 
Berlusconiego43. Wkrótce podobne orzeczenie wydał sąd w Palermo. Jednakże sędzio-
wie w innych miastach – Genui, Rzymie, Turynie i Pescarze – orzekli na niekorzyść 
Berlusconiego i 16 października 1984 r. podjęli próbę powstrzymania stosowanych 
przez niego praktyk. Rozpoczęła się tzw. „wojna smerfów” (guerra dei puffi), świad-
cząca o niezwykłej sile społecznego oddziaływania sieci telewizyjnych należących do 
Fininvestu. Tego dnia włoska policja wkroczyła bowiem jednocześnie do siedzib trzech 
sieci Fininvestu, konfiskując setki kaset wideo w porze, gdy właśnie miała być nadawana 

39 K. Kozub -Kulik, dz. cyt., s. 181.
40 R. Bartoszcze, dz. cyt., s. 151.
41 Zob. G. Sartori, Il sultanato, Bari 2009.
42 Zob. E. Menduni, Fine delle trasmissioni. Da Pippo Baudo a YouTube, Bolonia 2007.
43 R. Wojdan -Jaskulska, Jego Emisyjność…, s. 5.



296 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

bajka Smerfy, ciesząca się ogromną oglądalnością. Stacje Berlusconiego zmuszono do 
zawieszenia emisji44. Nadawano tylko muzykę żałobną, a nazajutrz pojawiła się plansza 
z numerami telefonów do ówczesnego premiera Włoch Bettina Craxiego jako właści-
wego adresata interwencji rozżalonych widzów45.

W obronie praw widzów stanęła włoska prasa. Pisano o zamachu na konstytucyj-
ne gwarancje wolności mediów i swobody wyrażania opinii, a przy okazji krytykowa-
no rząd i parlament za wieloletnią zwłokę w tworzeniu regulacji prawnych dla sektora 
radiowego i telewizyjnego, adekwatnych do zmian zaistniałych na rynku nadawców. 
Tylko nieliczni dziennikarze odważyli się poprzeć stanowisko sędziów, tłumacząc, że 
restrykcje godziły nie w telewizję prywatną w ogóle, lecz w trzy sieci skupione w jed-
nych rękach, które bezprawnie osiągnęły na rynku dominującą pozycję46.

Berlusconi postanowił wykorzystać niezadowolenie widzów, które zręcznie podsy-
cał, emitując zmanipulowane sondaże poparcia. Stąd też we Włoszech uznaje się „woj-
nę smerfów” za przykład pierwszej quasi -politycznej kampanii, przeprowadzonej z wy-
korzystaniem prywatnej sieci telewizyjnej. Do obrony swoich interesów Berlusconi 
zaangażował także wiele osób publicznych, znanych wcześniej widzom z anteny, któ-
re świadczyły na jego korzyść. W swoich wystąpieniach, nacechowanych znamienną 
dla Włochów egzaltacją, eksponowali oni przede wszystkim zasługi Berlusconiego dla 
demokracji, czyli wyzwolenie radia i telewizji spod monopolu RAI, a także mówili 
o tysiącach miejsc pracy, które stworzył, przyczyniając się do gospodarczego rozwoju 
kraju47.

3. UTRWAlENIE DUOPOlU WE WŁOSKIM SYSTEMIE MEDIAlNYM 
I JEGO POlITYCZNE KONSEKWENCJE

W 1984 r. w historii transformacji włoskich mediów nastąpiła rzecz bez precedensu 
w skali światowej. Pod presją widzów i włoskiej prasy przychylnej Berlusconiemu ów-
czesny premier Włoch, socjalista Bettino Craxi, przyjaciel Berlusconiego, wydał 20 
października 1984 r. dekret legislacyjny, który usankcjonował dotychczasowy stan po-
siadania telewizyjnego magnata, umożliwiając jego trzem ponadregionalnym sieciom: 
Canale Cinque, Italia Uno i Rete Quattro wspólne nadawanie jednego sygnału telewi-
zyjnego w skali ogólnokrajowej, przełamując tym samym monopol państwowej telewi-
zji RAI. Od tamtej pory cały włoski sektor telewizji komercyjnej będzie podlegał kon-
troli jednej grupy interesów48.

Dekret Craxiego stanowił podstawę rozwiązań prawnych w zakresie regulacji dzia-
łalności sektora radiowo -telewizyjnego, przyjętych w 1985 r. przez parlament, który 

44 Zob. G. Gamaleri, Video(demo)crazia. Convivere con la Tv nel sistema maggioritario, Roma 1994.
45 E. Menduni, Televisione e società italiana…, s. 87.
46 Zob. P. Murialdi, Storia del giornalismo italiano. Dalle gazzette a Internet, Bologna 2006.
47 R. Wojdan -Jaskulska, Jego Emisyjność…, s. 6.
48 K. Williams, dz. cyt., s. 39.



297POLITEJA 3(25)/2013 Media i polityka we Włoszech

usankcjonował duopol medialny, określany też mianem oligopolu49. Faworyzował bo-
wiem już tylko dwa liczące się na rynku podmioty mające równe prawa do nadawa-
nia naziemnego w skali ogólnokrajowej: Fininvest Berlusconiego i państwową telewi-
zję RAI, zezwalając na łączenie sygnałów poszczególnych stacji telewizyjnych. Od tego 
momentu tworzenie włoskiego prawa w sektorze audiowizualnym odbywało się wy-
łącznie w interesie dwóch dominujących podmiotów, a oligopol medialny stał się sym-
bolem stanowienia prawa dla nielicznych.

Berlusconiemu zależało jednak na tym, aby z przyczyn politycznych zachować po-
zory pluralizmu we włoskim eterze. Potrzebował bowiem „dobrej prasy”, aby odeprzeć 
zarzuty o zmonopolizowanie rynku nadawców prywatnych. Działalność tychże nadaw-
ców mogła być też dla Berlusconiego korzystna ekonomicznie. Zaczął więc za pomo-
cą swoich dwóch potężnych spółek Publitalia i Reteitalia, wchodzących w skład spółki 
akcyjnej Fininvest, podporządkowywać sobie małe stacje50. Publitalia była spółką zaj-
mującą się akwizycją reklam dla wszystkich trzech sieci Fininvestu, natomiast Reteitalia 
– spółką producencką, która oferowała małym stacjom wyemitowane już filmy, seriale, 
telenowele i różnego rodzaju programy. Dzięki nim stacje te miały stałe ramówki progra-
mowe i nie musiały zabiegać o reklamy. Z czasem doszło do fuzji 16 ponadregionalnych 
nadawców w sieć Italia 7, do której Berlusconi dokładał rocznie ponad 20 mld lirów51.

W ten oto sposób sieci komercyjnych nadawców prywatnych miały stwarzać po-
zory pluralizmu we włoskim eterze. Konsekwencją tego procesu była utrata dużej czę-
ści widzów i reklamodawców przez dotychczasowego monopolistę RAI na rzecz stacji 
prywatnych. Popularne seriale i coraz liczniejsze na ich antenie programy rozrywkowe 
przyciągały odbiorców, więc w krótkim czasie wpływy z reklamy nadawców prywatnych 
i telewizji państwowej stopniowo wyrównywały się52. Do 1991 r. stacje Berlusconiego 
nie mogły nadawać programów na żywo, co utrudniało im tworzenie serwisów infor-
macyjnych. Nadzieją na uporządkowanie chaosu we włoskim eterze stała się ustawa 
Mammiego z 1990 r., zalegalizowała ona jednak tylko status quo i utrwaliła dotychczaso-
wy stan posiadania. Prawo nakładało co prawda na media nowe obowiązki, wprowadza-
jąc uregulowania dotyczące przejrzystości sektora, ale nie reformowało całego systemu.

49 Legge 4 Febbraio 1985, n.10, Conversione in legge del Decreto legge 6 Dicembre 1984, n. 807, recante 
disposizioni urgenti in materia di trasmissioni radiotelevisive, „Gazzetta Ufficiale” 1985, 5 II, nr 30.

50 Podporządkowanie sobie nadawców prywatnych było możliwe dzięki kontrolowaniu przez Fininvest 
Berlusconiego wszelkiego typu usług w branży audiowizualnej, reklamowej, muzycznej i kinema-
tograficznej. Fininvest był bowiem udziałowcem w następujących spółkach: Rete Italia, Publitalia, 
Reteitalia Productions, Mediaset, Five Records, RTI Reti Televisive Italiane, Videotime i Videonews 
oraz Silvio Berlusconi Communications, w skład której wchodziły: Medusa Distribuzione, Artisti 
Associati i Cinema 5, zajmujące się produkcją i dystrybucją filmów. Dodatkowo Fininvest miał 50% 
udziałów w spółce dystrybucyjnej Pentafilm oraz 10% udziałów w kanałach płatnej telewizji Telepiù 
1, 2 i 3; por. R. Bartoszcze, dz. cyt., s. 150; B. Rauen, Berlusconi, Wahlkampf mit den eigenen Medien, 
„Media Perspektiven” 1994, nr 7, s. 349 -361.

51 R. Wojdan -Jaskulska, Jego Emisyjność…, s. 7.
52 W 1983 r. oglądalność stacji telewizyjnych we Włoszech wyglądała następująco: RAI UNO – 28,9%, 

Canale 5 – 25%, Italia 1 – 14%, Retequattro – 12%, RAI DUE – 9,9%, RAI TRE – 1,4%, pozostałe 
łącznie 8,8%; por. R. Bartoszcze, dz. cyt., s. 151.



298 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

4. KONFlIKT INTERESóW JAKO EFEKT SYMBIOZY MEDIóW 
I POlITYKI WE WŁOSZECH

Konflikt interesów wynikał z faktu, że sprawowanie funkcji publicznej, pochodzącej 
z wyboru politycznego, zostało powierzone bezpośrednio grupie ekonomicznej, której 
zwierzchnikiem stał się premier włoskiego rządu Silvio Berlusconi. Ponadto konflikt 
potęgowało podejmowanie przez rząd inicjatyw legislacyjnych, mających osłabić ryn-
kową pozycję konkurencji.

Ogromna skala takiej koncentracji władzy była łatwa do przewidzenia, podobnie jak 
tęsknota za ideą pluralizmu politycznego, o której przypominał obu izbom Parlamentu 
ówczesny prezydent Republiki Włoskiej – Carlo Azeglio Ciampi w liście wystosowa-
nym do włoskich parlamentarzystów w lipcu 2002 r.: Niezwykłość takiego stanu rzeczy 
spowodowała, że życie polityczne we Włoszech znalazło się w stadium nadzwyczajnego 
uzależnienia, nacechowane nieprzypadkowo licznymi podziałami społecznymi, które do-
datkowo zaostrzyły istniejące różnice ideologiczne53.

Przyjmuje się, że transformacja ustroju politycznego jest typowa dla państw zali-
czanych do obozu socjalistycznego i opisuje sytuację, w jakiej systemy polityczne tych 
krajów znalazły się po 1989 r., przechodząc od realnego socjalizmu do kapitalizmu. 
Według Zbigniewa Machelskiego jest to sąd trafny, jeżeli ograniczymy transformację 
do okresu przejścia z jednego ustroju politycznego do drugiego. Gdy jednak pojęcie 
to rozumieć szerzej, jako każdą zmianę systemu politycznego w ramach tego samego 
ustroju, to Włochy są tego najlepszym przykładem. Jest to więc instalacja nowej for-
my instytucjonalnej wraz z dokonującymi się zmianami w obrębie kultury politycznej. 
Zasadnicze pojęcie, określające problem zmiany systemowej, może być definiowane 
jako efekt procesu tworzenia i krystalizowania nowych reguł, przebiegu instytucjonali-
zacji nowego systemu, a także trwałe i znaczące skutki przekształcenia struktury syste-
mu politycznego oraz jego funkcji i interakcji z otoczeniem54.

W latach 1989 -1994 nastąpiła we Włoszech kulminacja zdarzeń niezwykłych dla 
systemu ustabilizowanej demokracji. Wydawało się, że Włosi przyzwyczaili się już do 
życia w warunkach „trudnej demokracji” (democrazia difficile), że rządy upadały, a życie 
toczyło się normalnie55. Cechami systemu politycznego były bowiem charakterystycz-
ne dla Włoch prowizoryczność (provvisorietà) i tymczasowość (precarietà). Między in-
nymi te właśnie czynniki wpłynęły na kształt współczesnej polityki medialnej Włoch.

Włoski kryzys polityczny początku lat 90. ubiegłego stulecia dowiódł, że państwo 
jest niewydolne. Operacja „Czyste ręce” (Le mani pulite) zdemaskowała niespotyka-
ną dotychczas skalę korupcji włoskiej elity politycznej. Nierozwiązywane latami pro-

53 Cyt. za: R. Zaccaria, dz. cyt., s. 497 (przeł. M. M.).
54 M. Machelski, dz. cyt., s. 201 -202. Zob. też:. J. Wawrzyniak, Kilka uwag na temat transformacji ustro-

jowej we Włoszech, [w:] Konstytucjonalizm włoski i polski w aktualnych fazach ich przemian. Materiały 
z sympozjum, Toruń, 2 czerwca 2005 r., red. Z. Witkowski, Toruń 2005, s. 14.

55 M. Machelski, dz. cyt., s. 201.



299POLITEJA 3(25)/2013 Media i polityka we Włoszech

blemy społeczne dały o sobie znać. Zamachy na sędziów Giovanniego Falcone i Paola 
Borsellino w 1992 r. były demonstracją siły włoskiej mafii, której żywotność historycz-
na wynikała z oparcia jej kultury na mirażu lepszego losu oraz na ludzkiej solidarności 
w obliczu zagrożeń. Mafia spełniała te potrzeby, których nie były w stanie zaspokoić 
niesprawne instytucje państwa. Ekonomiczna potęga i możliwość wpływania na wła-
dzę państwową wyniosły mafijną hierarchię do poziomu polityków najwyższych szcze-
bli, ponieważ stały się poważnym źródłem głosów wyborczych. Egzekucje osób sym-
bolizujących państwo prawa miały pokazać społeczeństwu, że „władza bez twarzy” jest 
skuteczniejsza od władzy legalnej56. W tej sytuacji zarówno rząd, jak i opozycja doszły 
do przekonania, że potrzebna jest gruntowna transformacja systemowa.

Monopol władzy chadecji (Democrazia Cristiana), mimo zmiennych kolei lo-
sów poszczególnych rządów i różnych układów koalicyjnych, trwał nieprzerwanie do 
1994 r. Pierwsza faktyczna alternacja władzy we Włoszech po 1945 r. nastąpiła dopie-
ro w 1996 r., w wyniku kwietniowych wyborów parlamentarnych i utworzenia rządu 
przez koalicję Drzewo Oliwne (L’Ulivo) z premierem Romano Prodi.

W efekcie zmian na włoskiej scenie politycznej jeszcze w 1975 r., z chwilą rozszerze-
nia przez chadeków składu koalicji rządowej o partię socjalistyczną, sprawująca przez 
30 lat wyłączną kontrolę nad sektorem audiowizualnym, Democrazia Cristiana musiała 
podzielić się z socjalistami (Partito Socialista Italiano, PSI) wpływami w radiu i tele-
wizji. Kontrola polityczna nad RAI przestała być wówczas wyłączną domeną włoskiej 
chadecji. Umowa zawarta w tej sprawie określała zasady podziału partyjnych wpływów 
w państwowym radiu i telewizji. Porozumienie to de facto przydzielało partiom poli-
tycznym poszczególne kanały. Zgodnie z przyjętymi ustaleniami, RAI UNO oraz dru-
gi kanał radiowy RADIO DUE przypadł chadecji. RAI DUE i pierwszy kanał radio-
wy RADIO UNO otrzymali socjaliści. Trzeci kanał radiowy RADIO TRE przypadł 
w udziale komunistom (Partito Comunista Italiano, PCI)57.

Celem tego porozumienia było więc pozbawienie komunistów, jako ówczesnej naj-
większej partii opozycji parlamentarnej, wpływu na telewizję. PCI musiała więc zado-
wolić się pozorną kontrolą parlamentarną nad RAI; mając jednak na względzie ewen-
tualną współpracę z socjalistami, nie protestowała58. Podział wpływów w mediach 
państwowych pomiędzy partie koalicji rządzącej, z uwzględnieniem niewielkich praw 
opozycji parlamentarnej, stał się faktem i utrwalił na wiele lat obowiązującą w tej kwe-
stii praktykę.

We Włoszech nadawca publiczny RAI przeszedł trzy etapy relacji ze światem 
polityki:

1. 1945 -1975: etap podporządkowania jednej partii dominującej na scenie pub-
licznej.

2. 1975 -1994: etap „rozbioru partyjnego” przez trzy główne partie (podział pro-
gramów między nie).

56 Tamże, s. 186, 196.
57 Por. E. Menduni, Televisione e società italiana…
58 Zob. R. Bartoszcze, dz. cyt., s. 149.



300 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

3. 1994: etap podporządkowania jednej partii dominującej, a w ostatnim okresie po-
nowny rozbiór telewizji RAI między Berlusconiego, ugrupowanie Gianfranco 
Finiego, byłego sojusznika Berlusconiego, oraz opozycyjną Partię Demokratyczną.

Polityczna kontrola nad realizacją reguły równości dostępu partii politycznych 
do mediów publicznych (par condicio), powierzona komisji parlamentarnej, okazała 
się nieskuteczna. Istotną przeszkodą w realizacji zasady równości dostępu do mediów 
i wprowadzenia skutecznych uregulowań łagodzących konflikt interesów była właśnie 
specyfika włoskiego sektora mediów audiowizualnych. Podział kanałów radiowych 
i telewizyjnych między główne siły polityczne został wprawdzie formalnie zniesiony 
w 1993 r., ale praktyka redagowania informacji w mediach publicznych na polityczne 
zamówienie stała się nieformalną regułą.

Tymczasem Berlusconi wciąż rozszerzał stan posiadania swojego medialnego impe-
rium. Jeszcze w 1990 r. stał się właścicielem dziennika „Il Giornale” oraz największego 
domu wydawniczego Mondadori. Koncern medialny Mediaset posiadał już wówczas 
45% udziałów w rynku oraz zdobył 60% przychodów z reklam59. Berlusconi sprzedał 
też 20% udziałów w swoim telewizyjnym imperium trzem inwestorom: niemieckiemu 
potentatowi Leo Kirchowi (10%), księciu saudyjskiemu Al -Waleedowi (4,5%) oraz fi-
nansiście z RPA Johanowi Rupertowi (5,5%)60.

W rezultacie włoskiego kryzysu politycznego lat 90. odchodzi ze sceny politycznej 
Bettino Craxi, dotychczasowy protektor Berlusconiego, który utorował mu drogę do 
kariery, tym razem politycznej. Berlusconi założył partię Forza Italia, stanowiącą zupeł-
nie nowe zjawisko. Luźno związana z wyborcami, zakorzeniona w mediach, nie niosła 
bagażu ideologicznego ani biurokratyzacji61. Jej jedyną funkcją było wzmocnienie gło-
su przywódcy, właśnie dzięki mediom. Berlusconi posłużył się więc swoją agencją rekla-
mową Publitalia, badając preferencje przyszłego elektoratu, i na tej podstawie zbudował 
partię, przedstawiając ją wyborcom w swojej telewizji, do której nie dopuszczał poli-
tycznych adwersarzy. Zyskał wówczas przydomek Jego Emisyjność (Sua Emittenza), 
w którym to określeniu było tyleż ironii, co niekłamanego podziwu dla rzutkiego i dyna-
micznego przedsiębiorcy62.

Jako lider partii Forza Italia, Berlusconi po raz pierwszy wystartował w wyborach 
parlamentarnych w 1994 r., w ramach prawicowej koalicji, i odniósł spektakularne zwy-
cięstwo. Forza Italia zdobyła 21% głosów, a Berlusconi stanął na czele rządu, tworząc 
koalicję z neofaszystami z Włoskiego Ruchu Społecznego MSI (Movimento Sociale 
Italiano) oraz separatystami z Ligi Północnej LN (Lega Nord), na czele z Umberto 
Bossim, snującym marzenia o niepodległej Padanii. Obecność we włoskim rządzie neo-
faszystów, głoszących, że Mussolini był największym mężem stanu XX wieku, przeraziła 
niemal całą Europę.

59 K. Williams, dz. cyt., s. 39.
60 Mało znane systemy medialne…, s. 181.
61 K. Williams, dz. cyt., s. 40.
62 M. Bankowicz, Pierwszorzędny spektakl, „Tygodnik Powszechny”, [online] http://www2.tygodnik.

com.pl/unia/wlochy/wlochy03.php, 31 I 2013.



301POLITEJA 3(25)/2013 Media i polityka we Włoszech

Sam Berlusconi inaczej przedstawiał motywy swego zaangażowania polityczne-
go. Twierdził, że zdecydował się wejść do polityki, by przeciwdziałać przejęciu władzy we 
Włoszech przez postkomunistów oraz bronić wolnego rynku w gospodarce, a także wartości 
liberalno -demokratycznych63.

Pojawienie się w 1994 r. na scenie politycznej Berlusconiego, który jako właściciel 
komercyjnej sieci Mediaset osiągnął dominującą pozycję w mediach, stworzyło zupełnie 
nową jakość, nieporównywalną z innymi demokratycznymi systemami politycznymi: 
jako szef rządu posiadał on pośredni wpływ na telewizję publiczną RAI i bezpośredni 
na telewizję komercyjną jako jej właściciel64. Mając poparcie większości parlamentarnej, 
Berlusconi mógł więc inicjować dogodne dla siebie rozwiązania legislacyjne.

W 1994 r. Sąd Konstytucyjny (Corte Costituzionale) uznał bliską monopolistycz-
nej pozycję rynkową Fininvestu za nielegalną; orzeczenie to unieważniono w 1995 r., 
kiedy Włosi opowiedzieli się w referendum za tym, aby zezwolić Fininvestowi na utrzy-
manie posiadanych stacji i częściową prywatyzację RAI65.

Zapytany w wywiadzie dla „New York Times”, dlaczego nie sprzeda swoich telewi-
zji, Berlusconi odparł, że chciał to zrobić, ale nie życzyły sobie tego jego dzieci, które wciąż 
chcą kierować firmami swojego ojca66.

Konflikt interesów politycznych i ekonomicznych potęgował drastyczny spadek 
wpływów z reklam telewizji RAI na rzecz jej konkurenta, telewizyjnego imperium 
Mediaset Berlusconiego. Osłabienie pozycji RAI miało być zasługą ludzi premiera67. 
Berlusconi mianował nowy zarząd RAI, aby mieć pewność, że stacja właśnie jemu bę-
dzie teraz sprzyjać. Tymczasem telewizja RAI zjednoczyła się w opozycji do centro-
prawicowego rządu. Demonstracyjnie odeszli z niej znani dziennikarze Enzo Biagi 
i Michele Santoro po tym, jak z ramówki zdjęto ich programy. W opozycji do me-
diów kontrolowanych przez Berlusconiego pozostały dziennik „La Repubblica” i ty-
godnik „L’Espresso”. Odnotowano także znaczny spadek nakładów gazet codziennych, 
a w konsekwencji ich wpływów z reklam. Włochy znalazły się na 33 miejscu na świecie 
pod względem sprzedaży gazet. Odpływ reklamodawców z prasy był efektem licznych 
nacisków politycznych. Czytelnictwo gazet spadło na rzecz wzrostu oglądalności tele-
wizji Berlusconiego. Regułę tę w pewnym sensie potwierdziły wybory z 2001 r. W jed-
nym z miasteczek Kampanii przeprowadzono sondaż, z którego wynikało, że ta część 
miasta, gdzie odbierano tylko programy RAI, głosowała na lewicę, zaś dzielnice, w któ-
rych lepiej odbierane były programy Mediasetu, poparły partię Berlusconiego68.

Mimo przegranej w wyborach w 1996 r., Berlusconi ponownie wrócił na scenę poli-
tyczną w 2001 r., kontrolując blisko 90% rynku włoskiej telewizji, która dla większości 

63 Tamże.
64 Z. Machelski, dz. cyt., s. 268.
65 K. Williams, dz. cyt., s. 71.
66 A. Bajka, W kleszczach kapitału i polityki, „Tygodnik Powszechny”, [online] http://www2.tygodnik.

com.pl/unia/wlochy/wlochy11.php, 31 I 2013.
67 Mało znane systemy medialne…, s. 181.
68 A. Bajka, dz. cyt.



302 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

Włochów stała się głównym źródłem informacji69. Wszelkie przejawy sprzeciwu wobec 
polityki Berlusconiego przestały być dopuszczane na antenę.

Bezprecedensowa koncentracja władzy politycznej i medialnej skłoniła ówczesnego 
prezydenta Włoch, Carlo Azeglio Ciampiego, do wystosowania apelu o podjęcie przez 
włoski parlament pilnych działań legislacyjnych na rzecz stworzenia ustawy, która mia-
łaby zagwarantować opozycji i mniejszościom ochronę podstawowych praw przez za-
pewnienie pluralizmu i bezstronności w mediach oraz niedopuszczenie do osiągania 
pozycji dominującej w mediach przez jeden podmiot. Niestety, podjęte przez parla-
ment próby prawnego ograniczenia koncentracji własności mediów nie powiodły się.

Programy telewizji Berlusconiego przyczyniały się do przesunięcia ok. 10% elekto-
ratu w stronę prawicy, podczas gdy telewizja publiczna RAI zachęcała do głosowania 
na lewicę.

W końcu 2002 r. centroprawicowy rząd przeforsował w parlamencie ustawę, która 
zniosła ograniczenia w łączeniu własności sieci telewizyjnych i wielkich gazet, co służy-
ło interesom premiera Berlusconiego. Autorem projektu był ówczesny minister komu-
nikacji Maurizio Gasparri z Sojuszu Narodowego (Alleanza Nazionale, AN). Przyjęcie 
tych rozwiązań oznaczało likwidację obowiązującego dotychczas 30 -procentowego 
ograniczenia udziału w jednym sektorze. W zamian ustanowiono 20-procentowy 
próg własności jednej osoby we wszystkich sektorach medialnych (co nie wyklucza-
ło rodziny). Włoska centroprawica, przede wszystkim Berlusconi, starała się łagodzić 
polityczno -finansowe konsekwencje tych rozwiązań nieformalnymi porozumienia-
mi z politykami innych ugrupowań politycznych co do regulacji prawnych w sprawie 
subwencji otrzymywanych przez partie w celu korzystania z mediów nie tylko podczas 
kampanii wyborczych70.

Do publicznej debaty nad ochroną pluralizmu mediów we Włoszech włączyły się 
Parlament Europejski (PE), Rada Europy (RE) i stowarzyszenia dziennikarzy, promu-
jąc pogląd o konieczności podjęcia regulacji gwarantujących mediom niezależność po-
lityczną i ekonomiczną71. Przykładem tego jest rezolucja Parlamentu Europejskiego 
z 2004 r. O ryzyku naruszenia w Unii Europejskiej, a w szczególności we Włoszech, swo-
body wypowiedzi i informacji72, w której podkreślono polityczny, moralny i prawny 
obowiązek Unii Europejskiej (UE) zapewnienia respektowania prawa jej obywateli do 
wolnych i pluralistycznych mediów. Rezolucja wezwała Komisję Europejską (KE) do 
podjęcia działań na rzecz ochrony pluralizmu w mediach włoskich. W styczniu 2007 r. 
Komisja przedstawiła trzyetapowy plan działania w tej sprawie. Po raz pierwszy pojęcie 
„pluralizm” nie zostało ograniczone jedynie do kwestii własności mediów. Jak zauważa 
Karol Jakubowicz, uwzględniono konieczność zapewnienia dostępu do różnorodnych in-
69 K. Williams, dz. cyt., s. 40.
70 Z. Machelski, dz. cyt., s. 269.
71 E. Stasiak -Jazukiewicz, M. Jas -Koziarkiewicz, Polityka medialna w Unii Europejskiej, Warszawa 2011, 

s. 59, Europeistyka – Poltext.
72 European Parliament resolution on the risks of violation, in the EU and especially in Italy, of freedom of 

expression and information (Article 11(2) of the Charter of Fundamental Rights) (2003/2237(INI)), 
Dziennik Urzędowy UE 2004, C 104 e, s. 1026.



303POLITEJA 3(25)/2013 Media i polityka we Włoszech

formacji, umożliwiających formowanie opinii bez ulegania wpływom dominującego źródła 
informacji73. Ponadto zaplanowano wprowadzenie przejrzystych mechanizmów gwa-
rantujących niezależność mediom. Mimo ambitnego planu podjęto działania jedynie 
na poziomie analitycznym, przygotowując w 2009 r. na zlecenie Komisji Europejskiej 
raport o pluralizmie w krajach członkowskich.

Parlament Europejski stał na stanowisku, że ramy prawne UE w zakresie pluralizmu 
i koncentracji mediów są nadal niewystarczające i że w związku z tym Unia powinna 
pilnie skorzystać ze swoich uprawnień w zakresie polityki rynku wewnętrznego, polityki 
audiowizualnej, konkurencji, telekomunikacji, pomocy państwa, obowiązku świadczenia 
usług publicznych oraz praw podstawowych obywateli, aby określić przynajmniej minimal-
ne warunki, do których musiałyby stosować się wszystkie państwa członkowskie celem za-
pewnienia, zagwarantowania i wspierania wolności informacji oraz odpowiedniego pozio-
mu pluralizmu mediów74.

W związku z powyższym Parlament zwrócił się do Komisji o zbadanie ryzyka po-
wstania konsorcjów i koncentracji medialnych w Włoszech, wzywając ją do sporządze-
nia w trybie pilnym projektu dyrektywy w sprawie koncentracji mediów oraz ochrony 
pluralizmu75.

Efektem ogłoszonej przez Parlament Europejski rezolucji była debata o wolno-
ści mediów we Włoszech. Socjaliści, liberałowie i Zieloni w Parlamencie zaape-
lowali o unijną legislację gwarantującą pluralizm i ograniczenie koncentracji 
w mediach. Parlamentarna debata o wolności mediów we Włoszech została jed-
nak skrytykowana przez europejską prawicę jako działanie przeciwko rządowi 
Berlusconiego. Ostatecznie w głosowaniu 21 października 2009 r., ku zadowoleniu 
włoskiej prawicy, projekt rezolucji Parlamentu Europejskiego w sprawie swobody 
informacji we Włoszech został odrzucony, gdyż nie uzyskał wymaganej większości 
eurodeputowanych.

Analizując polityczne konsekwencje transformacji włoskiego systemu medialnego, 
autor dostrzega, że w świetle kolejnych rozwiązań legislacyjnych dotyczących sektora 
audiowizualnego proces ten znajduje się wciąż w tzw. stanie przejściowym, trwającym 
nieprzerwanie od blisko 40 lat. Ponadto studium tworzenia się włoskiego systemu me-
dialnego, nie tyle jako ważnego sektora życia społecznego, co instrumentu niezbędnego 
dla dobrego funkcjonowania demokracji, stanowi jedyny taki przypadek we współcze-
snej Europie. Transformacja ta dokonuje się bowiem od modelu mediów podporządko-
wanych władzy do… modelu mediów podporządkowanych władzy.

Z chwilą zmiany na włoskiej scenie politycznej w listopadzie 2011 r. i odejściem pre-
miera Berlusconiego nadzieją na ochronę pluralizmu medialnego było stworzenie rzą-
du przez Mario Montiego. Polityczna scheda, jaką zostawił po sobie Berlusconi, oka-

73 K. Jakubowicz, Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Warszawa 2010, s. 71, Edukacja 
Medialna.

74 Por. Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie wolności informacji we Włoszech, B7 -0094/2009,  
[online] http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef= -//EP//TEXT+MOTION+ 
B7 -2009 -0094+0+DOC+XML+V0//PL, 31 I 2013.

75 Tamże.



304 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

zała się jednak silniejsza, niż przewidywano. Monti podał się do dymisji pod koniec 
2012 r., a Berlusconi rozpoczął kolejną kampanię wyborczą.

W opinii autora, kariera polityczna Berlusconiego to efekt słabości włoskiej demo-
kracji, w której zawiodły instytucje państwa. Berlusconi postawił siebie ponad prawem, 
czyniąc z niego m.in. instrument budowania potęgi własnego medialnego imperium. 
Pomagał mu w tym także były minister sprawiedliwości Angelino Alfano, współtwórca 
włoskich leggi ad personam, czyli praw uchwalanych na polityczny, biznesowy, ale rów-
nież osobisty i sądowy użytek Berlusconiego. Były premier, paradoksalnie, padł ofiarą 
współczesnej słabości demokracji – nie obalili go wyborcy, lecz rynki finansowe, win-
dujące cenę obsługi włoskiego długu publicznego. Prymat inwestorów nad obywatela-
mi, wrzucającymi głosy do urn wyborczych, okazał się więc skuteczniejszy, co nie wró-
ży dobrze rozwojowi demokracji. Były premier Włoch stracił bowiem wiarygodność 
w oczach analityków finansowych jako ten, który zdoła uchronić ich inwestycje we 
Włoszech przed ryzykiem strat, a nie z racji metod sprawowania władzy.

Berlusconi, jako właściciel trzech komercyjnych kanałów telewizyjnych, kontrolu-
jąc jednocześnie jako szef rządu nadawcę publicznego RAI, odpierał skutecznie wszelką 
krytykę ze strony włoskiej prasy, gdyż zdołał przekonać Włochów, że jeśli nie ma czegoś 
w telewizji, to nie istnieje. Tym samym o tym, co ma być przedmiotem debaty publicz-
nej, decydował on sam. Berlusconi stworzył alternatywę dla państwowej telewizji RAI 
już na początku lat 80. ubiegłego wieku, kiedy ta nie nadawała do wczesnego przed-
południa. Stopniowo wypełniał więc tę lukę lekkimi programami, odbierając część 
niewymagającego audytorium nadawcy państwowemu. Z czasem zaoferował widow-
ni transmisje meczów ligi piłkarskiej i postawił na własne serwisy informacyjne. Gry 
i programy muzyczno -rozrywkowe oraz sitcomy, czyli serialowe komedie sytuacyjne, 
wypełniały większość czasu antenowego. Wzrost liczby zagranicznych programów wy-
nikał z potrzeby zapełnienia anteny możliwie najniższym kosztem. Aby nie ulec mar-
ginalizacji, RAI musiała częściowo zapomnieć o misji publicznej i włączyć się w walkę 
o oglądalność. Wiele atrakcyjnych programów całkowicie zniknęło z anteny nadawców 
publicznych. Sartori określa to mianem taktycznej degeneracji76. RAI musiała obniżyć 
standardy i coraz częściej przejmowała wzorce z programów Berlusconiego.

Włosi do przełomu lat 70. i 80. nie byli wielkimi fanami telewizji. Berlusconi to 
zrewolucjonizował. Filmową ofertę RAI, inspirowaną kinem włoskiego neorealizmu, 
a więc uznanymi w świecie dziełami włoskich reżyserów, takich jak: Luchino Visconti, 
Roberto Rossellini, Vittorio de Sica, Giuseppe De Santis czy wreszcie Federico Fellini, 
Berlusconi zastąpił w swej telewizji Dynastią, Wichrami wojny, latynoamerykańskimi 
operami mydlanymi z włoskim dubbingiem, proponując widzom także nowy gatunek 
talk-show czy teleturniej Colpo Grosso. Niestety, ten styl Berlusconi wprowadził także 
do polityki.

Kiedy antykorupcyjne śledztwa z operacji „Czyste ręce” sędziego Antonia Di Pietro 
zmiotły ze sceny politycznej na początku lat 90. liczące się wówczas partie politycz-
ne, a zwłaszcza socjalistów, prawicowe elity, biznes i włoski kościół, zaniepokojone wi-

76 K. Williams, dz. cyt., s. 68.



305POLITEJA 3(25)/2013 Media i polityka we Włoszech

zją rządów komunistów, zwróciły się o pomoc do Berlusconiego. Ówczesnym włoskim 
elitom politycznym bardziej bowiem zależało na zachowaniu swoich wpływów niż na 
trosce o jakość życia politycznego we Włoszech, mimo iż przyzwolenie na działanie 
medialnego magnata, a w perspektywie polityka, mogło stanowić poważne zagrożenie 
dla demokracji. Mimo tego milcząco zgodzili się na budowanie przyszłej koalicji z post-
faszystami z Ligi Północnej na czele z Umberto Bossim, publicznie domagającym się 
oderwania północnych Włoch od reszty kraju i utworzenia w dolinie rzeki Pad (il Po) 
nowego państwa o nazwie Padania.

Remedium Berlusconiego na zmianę jakości życia politycznego we Włoszech miał 
stać się ruch społeczny Forza Italia („Naprzód Włochy”), powstały na podstawie struk-
tur jego prywatnej telewizji. Partia Berlusconiego werbowała bowiem wyborców oraz 
selekcjonowała kandydatów do parlamentu za pomocą sieci punktów sprzedaży de-
koderów. Towarzyszył temu wykreowany przez media wizerunek „nowego człowieka” 
w polityce, który dorobił się fortuny własnym talentem i pracą.

Sukces wyborczy dodatkowo dał Berlusconiemu immunitet, dzięki któremu gro-
mił publicznie sędziów i prokuratorów, nazywając ich czerwonymi agentami opozycji, 
i uchwalał prawa, które np. skracały okres przedawnienia, co w konsekwencji umarza-
ło procesy byłego premiera. Tymczasem zwolennicy Berlusconiego podziwiali go jako 
furbone, czyli „wielkiego spryciarza”, skutecznie uchylającego się przed odpowiedzial-
nością wobec licznych zarzutów korupcyjnych, stawianych mu przez włoski wymiar 
sprawiedliwości.

Berlusconi skapitulował jednak pod groźbą niewypłacalności Włoch, zapowiadaną 
przez analityków finansowych. Powodem stał się tzw. spread, czyli gwałtowny wzrost 
różnicy oprocentowania między dziesięcioletnimi obligacjami włoskimi a niemieckimi, 
które uchodzą za najbezpieczniejsze na świecie. Państwu włoskiemu groziło bankructwo. 
Koszty obsługi długu publicznego wzrosły do ponad 7,5%, podczas gdy za granicę bez-
pieczeństwa i wypłacalności przyjmuje się 7%. Niepokojące wiadomości z mediolańskiej 
giełdy zmusiły premiera do dymisji. 8 listopada 2011 r. rząd Berlusconiego utracił więk-
szość w Izbie Deputowanych, 12 listopada premier złożył dymisję, a już 13 listopada pre-
zydent Włoch Giorgio Napolitano powierzył misję tworzenia rządu Mario Montiemu.

Nowy premier Włoch, profesor ekonomii, były rektor mediolańskiego Uniwersytetu 
Bocconi, który zasiadał w zarządach Fiata i IBM, służył jako ekspert wielu włoskim 
rządom. W 1994 r. Berlusconi mianował go europejskim komisarzem ds. rynku we-
wnętrznego. Pięć lat później lewicowy rząd Massimo D’Alemy desygnował go na stano-
wisko komisarza europejskiego ds. konkurencji. Pracując dla różnych agend rządowych, 
Monti przygotowywał Italię na przystąpienie do wspólnego rynku. Reformował włoski 
system bankowy zgodnie z zasadą, że wolny rynek, deregulacja i uczciwa konkurencja 
to warunki postępu i rozwoju kraju. Gdy objął stanowisko komisarza europejskiego ds. 
konkurencji, wypowiedział wojnę międzynarodowym kartelom ograniczającym konku-
rencję, a także państwowym subwencjom. Ofiarą komisarza Montiego padły takie po-
tęgi, jak Microsoft (500 mln euro kary), General Electric, Boeing, Volkswagen i British 
Telecom. Monti stworzył rząd ekspertów, w którym sam miał być równocześnie pre-
mierem i ministrem finansów. „Financial Times” wycenił wymianę Berlusconiego na 



306 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

Montiego na co najmniej 200 punktów bazowych, czyli spadek spreadu względem ob-
ligacji niemieckich o 2%. Miało to pomóc odzyskać wiarygodność Włoch na świato-
wych rynkach finansowych przed wyborami parlamentarnymi w 2013 r., tym bardziej, 
że Italię czekają głębokie zmiany strukturalne, od administracji państwowej po system 
podatkowy i emerytalny.

Jak napisała „Polityka”, trudno sobie wyobrazić, że Partia Demokratyczna (Partito 
Democratico), w której ogromne wpływy posiadają związki zawodowe, zgodzi się na libe-
ralizację prawa pracy, ułatwiającego zwalnianie pracowników. Jeszcze trudniej zakładać, 
że uda się skutecznie zreformować system emerytalny, skoro największa lewicowa centra-
la związkowa Confederazione Generale Italiana del Lavoro (CGIL), dysponująca ponad 
pięcioma milionami głosów, składa się w połowie z emerytów i rencistów. Włoska lewica 
skutecznie sprzeciwiała się takim zmianom od dziesięciu lat. Włoska prawica stanie na-
tomiast w obronie klasy średniej i sektora prywatnego, tym bardziej, że na rozczarowany 
elektorat, z otwartymi ramionami czekają zawsze modni w czasach kryzysu populiści77.

Na kryzys ten zapracowali solidarnie wszyscy Włosi. Opozycja jest bowiem częścią 
tego samego skorumpowanego systemu władzy. Lewica przez lata, zamiast zaoferować 
wyborcom alternatywną ofertę, zajmowała się wyłącznie demonizowaniem medialnego 
krezusa. A statystyczny Włoch jest tyleż ofiarą, co współtwórcą włoskiego klientelizmu.

„La Stampa” podkreśliła że wielkie świętowanie, jakie towarzyszyło odejściu Silvio 
Berlusconiego ze sceny politycznej w 2011 r., skłania do myślenia. […] Można usłyszeć gło-
sy o narodowym wyzwoleniu, jakby upadł dyktator, który sam zniszczył cały kraj. A jednak 
ten człowiek, którego dzisiaj nikt, nawet wielu jego sojuszników, nie chce widzieć, został 
wybrany aż trzy razy przez Włochów. Według gazety, zapominanie o tym wszystkim 
uniemożliwia głęboką analizę sytuacji w kraju i właściwe ustalenie odpowiedzialności za-
równo ze strony tych, którzy tak długo go popierali, jak i tych, którzy sprzeciwiając się jemu, 
nie potrafili zaoferować Włochom bardziej przekonującej alternatywy. Berlusconi zosta-
wił dług publiczny w wysokości 120 procent PKB, bezrobocie wśród młodzieży na pozio-
mie prawie 30 procent, wskaźnik zatrudnienia kobiet 46 procent, jak również kraj będący 
wciąż zakładnikiem biurokracji i korupcyjnych powiązań78.

Kiedy 12 listopada 2011 r. Berlusconi wyjeżdżał z Palazzo Montecitorio, siedzi-
by włoskiego parlamentu, żegnały go tłumy wiwatujące z radości na wieść o jego odej-
ściu z urzędu premiera. Z tłumu posypał się deszcz monet, podobnie jak w 1993 r., 
kiedy to obrzucono lirami byłego premiera, socjalistę Bettina Craxiego, protektora 
Berlusconiego i głównego architekta systemu korupcji – jego zdemaskowanie w 1992 r. 
przez sędziego Antonia Di Pietro w wyniku operacji Le mani pulite zmyło z politycznej 
sceny włoskiej cały powojenny establishment I Republiki.

Niestety, radość z odejścia Berlusconiego trwała krótko, tylko rok. Do rezygnacji 
szefa rządu Montiego doszło tuż po tym, gdy Izba Deputowanych przyjęła ustawę bu-

77 P. Kowalczuk, Profesor Monti i Mr Spread. Czy premier Monti uratuje Włochy?, „Polityka” 2011, 
nr 48, [on-line] http://www.polityka.pl/swiat/1521504,1,czy-premier-monti-uratuje-wlochy.read, 
31 I 2013.

78 Tamże.



307POLITEJA 3(25)/2013 Media i polityka we Włoszech

dżetową, zwaną stabilizacyjną. Gabinetowi ekspertów, powołanemu przed 13 miesiąca-
mi dla uzdrowienia finansów kraju, zależało na tym, aby przed zakończeniem jego pracy 
uchwalono budżet na przyszły rok wraz z założeniami na lata następne. Dymisja gabi-
netu to rezultat wycofania poparcia dla niego przez partię Berlusconiego Lud Wolności 
(Casa della Libertà, CdL) na początku grudnia 2012 r. 76 -letni lider centroprawicy po 
raz kolejny oświadczył, że będzie ubiegał się o stanowisko szefa rządu.

Kiedy w listopadzie 2011 r. Berlusconi odchodził z rządu, prasa pisała, że jest to 
przełom w polityce, historyczna decyzja i koniec pewnego rozdziału w historii Włoch. 
Wszyscy byli niemal zgodni, że to upadek wielkiego Silvio i że niezatapialny premier do 
polityki już nie wróci. Berlusconi, mimo że usunął się w cień, nadal pozostał przywód-
cą Ludu Wolności, czyli najliczniejszej partii we włoskim parlamencie, a Monti, które-
mu powierzono wówczas kierowanie rządem, od początku musiał się liczyć ze zdaniem 
Berlusconiego i jego partii. Dlatego kiedy Lud Wolności wycofał w głosowaniu nad 
wotum zaufania dla rządu swoje poparcie, a Berlusconi ogłosił, że dla dobra Italii musi 
ponownie stanąć do walki o fotel premiera, Monti nie miał wyjścia. Ogłosił więc, że do-
kończy prace nad ustawą budżetową na 2013 r., a potem poda się do dymisji.

W ostatnim przed dymisją przemówieniu, wygłoszonym do włoskich ambasado-
rów, Monti oświadczył, że także dzięki Włochom sytuacja w Europie i w strefie euro 
znacznie się poprawiła. Dodał ponadto, iż wzrosła pozycja i wiarygodność Włoch na are-
nie międzynarodowej79. Profesor Monti, jako doświadczony ekonomista i technokrata, 
powoli wyciągał Włochy z kryzysu. A teraz, po roku względnej stabilności i odzyskiwa-
nia międzynarodowego zaufania, Italia znowu pogrąża się w zawirowaniach politycz-
nych. A mogła – jaki pisze dziennik „La Stampa” – stawać się normalnym, przewidy-
walnym i nawet nieco nudnym krajem, który nie musi się już niczego wstydzić, może 
być w Europie i odnieść w niej sukces. Przez ostatni rok była bliska takiego stanu. Teraz 
wszystko zaczyna się sypać. Na rynkach już szykuje się powolna wyprzedaż włoskich 
obligacji, a zaraz po ogłoszeniu decyzji Montiego różnica między oprocentowaniem 
dziesięcioletnich obligacji włoskich i niemieckich wzrosła o 10%.

Tymczasem Berlusconi oświadczył, że choć nie miał wcześniej takiego zamiaru, musi 
kandydować na premiera, bo Włochy go potrzebują80. Ponadto wysunął nieformalnie 
kandydaturę prezesa Europejskiego Banku Centralnego (EBC) Mario Draghiego na 
prezydenta kraju. Były szef rządu oświadczył ponadto: Nigdy nie miałem ambicji, by być 
prezydentem Republiki. W ten sposób odniósł się do sugestii niektórych komentatorów, 
którzy twierdzili, że Berlusconi zrezygnował z kandydowania na premiera, gdyż chciał-
by zostać szefem państwa. Kadencja 87 -letniego prezydenta Giorgia Napolitano koń-
czyła się bowiem w maju 2013 r. Głowę państwa miał wybrać przyszły parlament81.

79 Włochy: Mario Monti podał się do dymisji. Berlusconi znów zostanie premierem?, PAP, [online] 
http://swiat.newsweek.pl/wlochy–mario -monti -podal -sie -do -dymisji–berlusconi -znow -zostanie-
-premierem,99806,1,1.html, 15 I 2013.

80 A. Mazurczyk, Włoski bumerang, [online] http://www.polityka.pl/swiat/komentarze/1533587,1, 
monti -rezygnuje -berlusconi -wraca -do -gry.read, 15 I 2013.

81 Włochy. Berlusconi: w wyborach prezydenckich głosowałbym na Draghiego, PAP, [online] http://wiado-
mosci.gazeta.pl/wiadomosci/2029020,114877,13206722.html, 15 I 2013.



308 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

We Włoszech głową państwa jest prezydent. Jak pisze Marek Bankowicz, wybiera 
go specjalne zgromadzenie, zwane Zgromadzeniem Wielkich Elektorów, w skład którego 
wchodzą członkowie parlamentu i po 3 delegatów z 19 regionów kraju, zaś najmniejszy 
dwudziesty region Valle d’Aosta ma tylko jednego delegata. Do wyboru potrzebne jest uzy-
skanie większości dwóch trzecich głosów zgromadzenia. Gdy w pierwszych 3 turach żadne-
mu z kandydatów nie uda się zdobyć takiej większości, to już od następnej tury wystarczy 
osiągnąć większość bezwzględną. Prezydent jest wybierany na okres 7 lat i nie istnieją ogra-
niczenia w zakresie wielokrotności sprawowania tego urzędu. O stanowisko głowy państwa 
może ubiegać się każdy obywatel, który ukończył 50 lat i cieszy się pełnią praw cywilnych 
oraz politycznych82.

Bankowicz podkreśla, że prezydent nie ponosi odpowiedzialności za czynności pod-
jęte w ramach swoich funkcji, chyba że popełni zdradę stanu lub pogwałci postanowienia 
konstytucji. Wszystkie akty prezydenckie muszą być kontrasygnowane przez odpowiednich 
ministrów, którzy w efekcie ponoszą za nie odpowiedzialność. Prezydent, zgodnie z arty-
kułem 87 konstytucji z 1947 roku, jest głową państwa i reprezentuje jedność narodową. 
Do najważniejszych jego uprawnień należy: kierowanie orędzi do parlamentu, zarzą-
dzanie wyborów parlamentarnych i ustalanie terminu posiedzenia nowo powołanych izb, 
upoważnianie rządu do przedstawiania parlamentowi projektów ustaw, promulgowanie 
ustaw, ogłaszanie dekretów i rozporządzeń, zarządzanie referendum, mianowanie niektó-
rych funkcjonariuszy państwowych, sprawowanie zwierzchnictwa nad siłami zbrojnymi, 
ogłaszanie stanu wojny uchwalonego przez parlament oraz przewodniczenie Najwyższej 
Radzie Sądownictwa. Po wysłuchaniu opinii przewodniczących izb prezydent może roz-
wiązać parlament. Dysponuje także prawem weta w stosunku do ustaw, ale parlament jest 
władny je obalić po ponownym przyjęciu ustawy83.

Na początku grudnia 2012 r. Lud Wolności Berlusconiego ogłosił wycofanie swojego 
poparcia dla urzędującego od listopada 2011 r. technicznego rządu. Premier Monti po 
uchwaleniu budżetu 21 grudnia podał się do dymisji84. W rezultacie tej decyzji wybory 
parlamentarne zostały przyspieszone o około dwa miesiące – prezydent Napolitano wy-
znaczył je na 24 i 25 lutego 2013 r.

Większość spośród 630 posłów do Izby Deputowanych zostało wybranych w wie-
lomandatowych okręgach wyborczych odpowiadających regionowi lub jego części (bez 
wskazywania przez wyborcę konkretnego kandydata), 1 poseł został wybrany w okręgu 
wyborczym utworzonym w regionie Dolina Aosty, a 12 w 4 większościowych okręgach 
dla Włochów mieszkających poza granicami kraju. Ordynacja do Senatu przewiduje 
wybór większości spośród 315 senatorów w wielomandatowych okręgach wyborczych, 
utworzonych w 18 regionach (również bez wskazywania danej osoby). 7 senatorów 
wybranych zostało w okręgach jednomandatowych w Trydencie -Górnej Adydze, 

82 M. Bankowicz, Demokracja. Zasady, procedury, instytucje, Kraków 2006, s. 94 -95, Polityka – 
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

83 Tamże, s. 95.
84 Italy’s Mario Monti resigns, as MPs pass budget, 21 XII 2012, [online] http://www.bbc.co.uk/news/

world -europe -20814796, 13 I 2013.



309POLITEJA 3(25)/2013 Media i polityka we Włoszech

1 w Dolinie Aosty, a 6 w 4 większościowych okręgach dla Włochów mieszkających poza 
granicami kraju. W przypadku wyborów proporcjonalnych obowiązują progi wyborcze; 
przewiduje się premiowane mandaty dla zwycięzcy wyborów do Izby Deputowanych, 
premiowane mandaty do Senatu w skali regionu, a także możliwość blokowania list.

Centrolewica, wraz ze swoim liderem Pierem Luigim Bersanim, skupiła się wokół 
Partii Demokratycznej, z którą sprzymierzyła się m.in. Lewica, Ekologia, Wolność. 
Ugrupowania centroprawicowe (m.in. Liga Północna) tradycyjnie zgromadziły się wo-
kół Berlusconiego i jego Ludu Wolności. Centryści zorganizowali koalicję Z Montim 
dla Włoch; oprócz listy obywatelskiej premiera pojawiły się tam Unia Centrum oraz 
Przyszłość i Wolność85. Włochy Wartości, które zerwały porozumienie z PD, zwią-
zały się z pozaparlamentarnymi środowiskami lewicy w ramach federacji Rewolucja 
Obywatelska.

Ostateczny kształt list wyborczych i koalicji ogłoszony przez Ministerstwo Spraw 
Wewnętrznych prezentował się następująco: sondaże z pierwszej połowy stycz-
nia 2013 r. wskazywały na zwycięstwo centrolewicy (ok. 39-40%) przed centroprawi-
cą (ok. 24%), blokiem Mario Montiego (ok. 15%), Ruchem Pięciu Gwiazd (ok. 14%) 
i skrajną lewicą (ok. 4%)86. Sondaże z pierwszej dekady lutego również na pierwszym 
miejscu umieszczały centrolewicę (ok. 33-37%), następnie centroprawicę (ok. 28-32%), 
centrum (ok. 11-16%), Ruch Pięciu Gwiazd (ok. 12-18%) i Rewolucję Obywatelską 
(ok. 3-5%)87.

Wybory do Izby Deputowanych wygrała koalicja centrolewicy, z Partią Demo-
kratyczną na czele, zdobywając 29,54% głosów w regionach włoskich w skali kraju, wy-
przedzając o zaledwie 0,41% koalicję centroprawicy Berlusconiego. Doprowadziło to do 
trudności w sformowaniu nowego rządu, gdyż lider PD Pier Luigi Bersani aspirujący do 
fotela premiera nie zdołał zapewnić sobie wymaganego poparcia w parlamencie88.

Przewidziany ordynacją wyborczą system premiowania pozwolił przejąć lewi-
cy większość bezwzględną w Izbie Deputowanych. Trzecie miejsce i 25,55% głosów 
uzyskał Ruch Pięciu Gwiazd komika Beppe Grillo, a 10,54% głosów koalicja pre-
miera Mario Montiego89. Jednakże wybory do Senatu przewidywały premie manda-
towe odrębnie dla każdego regionu. W związku z tym w izbie wyższej żadna z koali-
cji nie uzyskała większości. Doprowadziło to do kryzysu politycznego, skutkującego 
m.in. niemożnością wyłonienia prezydenta w kolejnych głosowaniach, nakłonieniem 
prezydenta Giorgia Napolitano do ubiegania się o reelekcję i jego ponownym wyborem 
oraz dymisją liderów PD.

85 Monti presenta il simbolo „Scelta civica”. Lista unica al Senato, tre alla Camera, 4 I 2013, [online] http://
www.repubblica.it/politica/2013/01/04/news/casini_bersani_premier_se_vince_anche_in_senato-
-49903616/, 13 I 2013.

86 Sondaggio, [online] http://scenaripolitici.com/, 13 I 2013 .
87 Sondaggi Politico Elettorali, [online] http://scenaripolitici.com/, 13 I 2013 .
88 M. Miżejewski, Ochrona pluralizmu w polityce medialnej Włoch, Kraków 2013, s.168 -169, Societas, 50.
89 Elezioni 2013: Camera, [online] http://www.corriere.it/Speciali/Politica/2013/elezioni/camera/in-

dex.shtmlcorriere.it., 28 II 2013.



310 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

W rezultacie kilkumiesięcznych konsultacji z partiami politycznymi wybrany na 
kolejną kadencję prezydent Włoch Giorgio Napolitano 24 kwietnia 2013 r. powie-
rzył misję tworzenia nowego rządu politykowi Partii Demokratycznej Enricowi Letcie. 
Zamiar powołania wspólnego gabinetu pod jego przywództwem ogłosiły dwa główne 
ugrupowania stojące na czele konkurujących ze sobą od lat 90. obozów – centrolewi-
cowa PD i centroprawicowy Lud Wolności Silvia Berlusconiego. Wsparcie zadeklaro-
wała także koalicja skupiona wokół urzędującego premiera Mario Montiego, obejmują-
ca Wybór Obywatelski oraz Unię Centrum. Trwający kilka miesięcy polityczny impas 
został wreszcie przełamany, a Enrico Letta został nowym premierem Włoch90.

27 kwietnia 2013 r. Letta ogłosił listę kandydatów na ministrów. Partii 
Demokratycznej poza funkcją premiera przypadło 4 ministrów resortowych i 5 mini-
strów bez teki, Ludowi Wolności – 4 ministrów resortowych (w tym 1 łączący urząd ze 
stanowiskiem wicepremiera) i 1 minister bez teki, Wyborowi Obywatelskiemu – 1 mi-
nister resortowy i 1 minister bez teki, Unii Centrum – 1 minister bez teki, partii Włoscy 
Radykałowie (RI) – 1 minister resortowy. W skład gabinetu weszło też 3 bezpartyjnych 
ministrów resortowych. Sekretarzem rządu został Filippo Patroni Griffi91.

Zaprzysiężenie rządu odbyło się 28 kwietnia 2013 r.
16 listopada 2013 r. koalicyjny Lud Wolności Berlusconiego został rozwiązany, 

a jego miejsce zajęła opozycyjna wobec rządu Forza Italia. Dzień wcześniej działacze 
Ludu Wolności (Pdl) popierający koalicję (w tym wszyscy ministrowie) utworzyli Nową 
Centroprawicę (Nuovo Centrodestra) na czele z Angelinem Alfano, byłym politycznym 
sojusznikiem Berlusconiego. W związku z tymi zmianami na scenie politycznej, premier 
Letta postanowił poprosić Izbę Deputowanych o wotum zaufania. W głosowaniu z 11 
grudnia 2013 r. rząd poparło 379 deputowanych, przeciw było 212, w tym m.in. człon-
kowie Forza Italia. W liczącym 315 miejsc Senacie rząd poparło 173 senatorów, a prze-
ciw było 127. Premier Letta wyraził nadzieję, że udzielone przez włoski parlament wo-
tum zaufania, będące skutkiem wcześniejszego wycofania poparcia dla rządu Letty przez 
Berlusconiego i jego stronników, zagwarantuje koalicji większy spokój92.

ZAKOńCZENIE

Włoską demokrację wciąż cechuje słabość systemu partyjnego, dlatego jej kondy-
cja budzi niepokój. Elementem dominującym jest bipolaryzm, który był także istot-
nym czynnikiem ostatniego kryzysu politycznego. Dochodzi do tego spadek zaufania 
do partii politycznych, wahający się między 2 -4%, i towarzyszące mu spory ideolo-

90 M. Miżejewski, dz. cyt., s. 169.
91 Il governo Letta: Saccomanni all’Economia, Alfano agli Interni e Bonino agli Esteril, [online] http://

www.ilsole24ore.com/art/notizie/2013 -04 -27/nuovo -governo -oggi -giornata -094439.shtml? 
uuid=AbAeKyqH/], 27 IV 2013.

92 Wotum zaufania dla rządu Enrico Letty w obu izbach włoskiego parlamentu, PAP, [online] http://wia-
domosci.wp.pl/kat,8311,title,Wotum -zaufania -dla -rzadu -Enrico -Letty -w -obu -izbach -wloskiego -parl
amentu,wid,16251618,wiadomosc.html?ticaid=111ef0, 11 XII 2013.



311POLITEJA 3(25)/2013 Media i polityka we Włoszech

giczne. Nadzieją na przełamanie politycznego impasu była dymisja gabinetu Silvia 
Berlusconiego, do której doszło w 2011 r. Berlusconi miał bowiem wpływ nie tylko 
na styl rządzenia, ale też na wzajemne relacje świata mediów i polityki. Dotyczyło to 
zwłaszcza partii politycznych, które nieustannie dążyły do sprawowania pełnej kontro-
li politycznej nadawcy publicznego RAI. Proces ten pogłębiał konflikt interesów po-
litycznych i ekonomicznych, wynikający z pozycji Berlusconiego jako premiera i ma-
gnata medialnego. Jako właściciel trzech ogólnokrajowych kanałów komercyjnych 
zwiększył on bowiem zależność mediów od świata polityki. Upartyjnienie mediów, ich 
instrumentalne traktowanie przez polityków oraz symbioza mediów ze światem wło-
skiego biznesu osłabiały kondycję włoskiej demokracji.

Podporządkowanie politycznym interesom Berlusconiego włoskiego sektora me-
dialnego nie wykluczyło jednak pełnienia przez niektóre niezależne media funkcji kon-
troli władzy; zwłaszcza część włoskiej prasy nie szczędziła jej krytyki.

Kryzysowi mediów we Włoszech towarzyszył też kryzys demokracji, czego konse-
kwencją jest spadek zaufania do władzy. Po odejściu Berlusconiego można obserwować 
proces stopniowej zmiany jakości włoskiej polityki, czego wyrazem jest też nowy mo-
del komunikowania politycznego w mediach, reprezentowany przez gabinet obecnego 
premiera Letty. Równocześnie, z chwilą odejścia Berlusconiego, alternatywą dla me-
diów tradycyjnych, a tym samym dla dotychczasowego modelu komunikowania po-
litycznego, którego uosobieniem przez wiele lat było imperium Berlusconiego, stają 
się niezależne internetowe media społecznościowe, których siła oddziaływania z roku 
na rok wzrasta. Przykładem może być polityczny fenomen włoskiego komika Beppe 
Grillo, który dzięki serwisom społecznościowym zwoływał wiece wyborcze, wykorzy-
stując je jako obywatelskie forum skutecznej krytyki władzy. Reprezentowany przez 
niego Ruch Pięciu Gwiazd (MoVimento 5 Stelle) w wyborach parlamentarnych w lu-
tym 2013 r. uzyskał zaskakująco wysoki wynik, stając się trzecią siłą na włoskiej scenie 
politycznej po koalicjach centrolewicy i centroprawicy. Choć sam Grillo nie ubiegał się 
o mandat parlamentarny, jego ugrupowanie zdobyło aż 25% głosów, czyli 50 mandatów 
w Senacie i 110 w Izbie Deputowanych.

BIBlIOGRAFIA

Abbruzzese A., Elogio del tempo nuovo. Perché Berlusconi ha vinto, Genova 1994.
Bajka A., W kleszczach kapitału i polityki, „Tygodnik Powszechny”, [online] http://www2.tygo-

dnik.com.pl/unia/wlochy/wlochy11.php, 31 I 2013.
Bankowicz M., Demokracja. Zasady, procedury, instytucje, Kraków 2006, Polityka – Wydawnictwo 

Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bankowicz M., Pierwszorzędny spektakl, „Tygodnik Powszechny”, [online] http://www2.tygo-

dnik.com.pl/unia/wlochy/wlochy03.php, 31 I 2013.
Bankowicz M., Przywódcy polityczni współczesnego świata. Mężowie stanu, demokraci i tyrani, 

Kraków 2007, Politika.
Barile C., Libertà di manifestazione del pensiero, Milano 1975.



312 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

Barisione M., L’immagine del leader. Quanto conta per gli elettori?, Bolonia 2006.
Bartoszcze R., Prasa, radio i telewizja w krajach Unii Europejskiej, cz. I, Kraków 1997.
Bartoszcze R., Słupek L., Telewizja – dobro kultury czy element rynku. Transformacja telewizji 

publicznych w krajach Unii Europejskiej, Rzeszów 2001.
Bettinelli E., La Costituzione della Repubblica Italiana. Un classico giuridico, Milano 2006.
Elezioni 2013: Camera, [online] http://www.corriere.it/Speciali/Politica/2013/elezioni/camera/ 

index.shtml, 28 II 2013.
Flick G. M., Pięćdziesiąt lat włoskiego Sądu Konstytucyjnego, „Przegląd Sejmowy” 2007, nr 6 

(83).
Gamaleri G., Video(demo)crazia. Convivere con la Tv nel sistema maggioritario, Roma 1994.
Gardini G., Dal „servizio pubblico” al sistema radiotelevisivo: la breve stroia di un grande fallimen-„servizio pubblico” al sistema radiotelevisivo: la breve stroia di un grande fallimen-servizio pubblico” al sistema radiotelevisivo: la breve stroia di un grande fallimen-

to, „Diritto Pubblico” 2008, nr 2.
Giglioni F., Il servizio pubblico nel sistema televisivo tra esigenze democratiche e riforma del titolo 

V della costituzione, „Diritto Pubblico” 2004, nr 3.
Giglioni F., Imperium medialne Berlusconiego, przeł. M. Miżejewski, Rzeszów 2004.
Il governo Letta: Saccomanni all’Economia, Alfano agli Interni e Bonino agli Esteri, 27 IV 2013,  

[online] http://www.ilsole24ore.com/art/notizie/2013 -04 -27/nuovo -governo -oggi -giornata-
-094439.shtml?uuid=AbAeKyqH/, 27 IV 2013.

Italy’s Mario Monti resigns, as MPs pass budget, 21 XII 2012, [online] http://www.bbc.co.uk/
news/world -europe -20814796, 13 I 2013.

Jakubowicz K., Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Warszawa 2010, Edukacja 
Medialna.

Konstytucja Republiki Włoskiej, przeł. i wstęp Z. Witkowski, Warszawa 2004.
Kowalczuk P., Profesor Monti i Mr Spread. Czy premier Monti uratuje Włochy?, „Polityka” 2011, 

nr 48, [on-line] http://www.polityka.pl/swiat/1521504,1,czy-premier-monti-uratuje-wlochy.
read, 31 I 2013.

Kozub -Kulik K., System medialny Republiki Włoskiej, [w:] Mało znane systemy medialne, red. 
Z. Oniszczuk, M. Gierula, Sosnowiec 2007.

Machelski Z., System polityczny Włoch, Warszawa 2010.
Mazurczyk A., Włoski bumerang, [online] http://www.polityka.pl/swiat/komentarze/1533587,1, 

monti -rezygnuje -berlusconi -wraca -do -gry.read, 15 I 2013.
Mazzoleni G., Comunicazione e potere. Mass media e politica in Italia, Napoli 1992.
Mazzoleni G., Italy, [w:] The media in Europe. The Euromedia Research Group, eds. M. Kelly, 

G. Mazzoleni, D. McQuail, London 2004.
Mazzoleni G., With the Media, Without the Media. Reasons and Implications of the electoral 

Success of Silvio Berlusconi in 2001, [w:] European Culture and the Media, eds. I. Blondebjerg, 
P. Golding, Bristol 2004.

Menduni E., Fine delle trasmissioni. Da Pippo Baudo a YouTube, Bolonia 2007.
Menduni E., Televisione e società italiana 1975 -2000, Milano 2002.
Miżejewski M., Ochrona pluralizmu w polityce medialnej Włoch, Kraków 2013, s.168 -169, 

Societas, 50.
Monteleone F., Storia della radio e della televisione in Italia, Venezia 2004.



313POLITEJA 3(25)/2013 Media i polityka we Włoszech

Monti presenta il simbolo „Scelta civica”. Lista unica al Senato, tre alla Camera, 4 I 2013,  
[online] http://www.repubblica.it/politica/2013/01/04/news/casini_bersani_premier_se_
vince_anche_in_senato -49903616/, 13 I 2013.

Murialdi P., Storia del giornalismo italiano. Dalle gazzette a Internet, Bologna 2006.
Napolitano G., Rai e servizio pubblico: oltre il debattito politico, „I Quaderni del laboratorio sui 

Servizi a rete” 2006, nr 2.
Parotto G., Sacra officina. La simbolica religiosa di Silvio Berlusconi, Milano 2007.
Parotto G., Silvio Berlusconi. Der doppelte Körper des Politikers, München 2009.
Rauen B., Berlusconi, Wahlkampf mit den eigenen Medien, „Media Perspektiven” 1994, nr 7.
Sartori G., Il sultanato, Bari 2009.
Sartori G., Ingegneria costituzionale comparata. Strutture, incentivi ed esiti, Bologna 2004.
Sartori G., Media in Italy, London 1996.
Sondaggio, [online] http://scenaripolitici.com/, 13 I 2013.
Sondaggi Politico Elettorali, [online] http://scenaripolitici.com/, 13 I 2013.
Stasiak -Jazukiewicz E., Jas -Koziarkiewicz M., Polityka medialna w Unii Europejskiej, Warszawa 

2011, Europeistyka.
De Vergottini G., Geneza i ewolucja Konstytucji Republiki Włoskiej, przeł. A. Kaznowski, 

„Przegląd Sejmowy” 2007, nr 6 (83).
Wawrzyniak J., Kilka uwag na temat transformacji ustrojowej we Włoszech, [w:] Konstytucjonalizm 

włoski i polski w aktualnych fazach ich przemian. Materiały z sympozjum, Toruń, 2 czerwca 
2005 r., red. Z. Witkowski, Toruń 2005.

Williams K., Media w Europie, przeł. A. Piwnicka, Warszawa 2008, Edukacja Medialna.
Witkowski Z., Trybunał Konstytucyjny Republiki Włoskiej, [w:] Sądy konstytucyjne w Europie, 

t. 1: Austria, Francja, Niemcy, Włochy, red. J. Trzciński, Warszawa 1996.
Włochy. Berlusconi: w wyborach prezydenckich głosowałbym na Draghiego, PAP, [online] http://

wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/2029020,114877,13206722.html, 15 I 2013.
Włochy: Mario Monti podał się do dymisji. Berlusconi znów zostanie premierem?, PAP, [online] 

http://swiat.newsweek.pl/wlochy–mario -monti -podal -sie -do -dymisji–berlusconi -znow-
-zostanie -premierem,99806,1,1.html, 15 I 2013.

Wojdan -Jaskulska R., Jego Emisyjność. Berlusconiego droga do władzy, „Aktualności Radiowo-
-Telewizyjne” 1994, nr 2.

Wojdan -Jaskulska R., Telewizje prywatne we Włoszech, „Aktualności Radiowo -Telewizyjne” 
1993, nr 5.

Wotum zaufania dla rządu Enrico Letty w obu izbach włoskiego parlamentu, PAP, [online] http://
wiadomosci.wp.pl/kat,8311,title,Wotum -zaufania -dla -rzadu -Enrico -Letty -w -obu -izbach-
-wloskiego -parlamentu,wid,16251618,wiadomosc.html?ticaid=111ef0, 11 XII 2013.

Zaccaria R., Diritto dell’informazione e della comunicazione, Padova 2002.

Akty prawne i inne regulacje:
„Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana” 1947, 27 XII, nr 298.
Sentenza del Corte Costituzionale n 225/1974, Parziale illegittimità delle norme „postali”, ma 

sostanziale legittimità del monopolio via etere, „Gazzetta Ufficiale” 1974, 17 VII, nr 187.



314 POLITEJA 3(25)/2013Maciej Miżejewski

Sentenza del Corte Costituzionale n 226/1974, Illegittimità del monopolio via cavo e quindi sua 
liberalizzazione, „Gazzetta Ufficiale” 1974, 17 VII, nr 187.

Legge 14 aprile 1975 n. 103 Nuove norme in materia di diffusione radiofonica e televisiva, 
„Gazzetta Ufficiale” 1975, 17 IV, nr 102.

Sentenza del Corte Costituzionale n 202/1976, Non può essere invocata la limitatezza delle fre-
quenze per quello che riguarda le trasmissioni locali, „Gazzetta Ufficiale” 1976, 4 VIII, nr 205.

Legge 4 Febbraio 1985, n.10, Conversione in legge del Decreto legge 6 Dicembre 1984, n. 807, re-
cante disposizioni urgenti in materia di trasmissioni radiotelevisive, „Gazzetta Ufficiale” 1985, 
5 II, nr.30.

European Parliament resolution on the risks of violation, in the EU and especially in Italy, of fre-
edom of expression and information (Article 11(2) of the Charter of Fundamental Rights) 
(2003/2237(INI)), Dziennik Urzędowy UE 2004, C 104 e, s. 1026.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie wolności informacji we Włoszech, B7 -0094/ 
2009, [online] http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef= -//EP//TEXT+ 
MOTION+B7 -2009 -0094+0+DOC+XML+V0//PL, 31 I 2013.

Dr Maciej MIżEJEWSKI, adiunkt w Zakładzie Dziennikarstwa Instytutu Nauk 
Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Kra-
kowie. Stypendysta Università degli Studi di Pavia we Włoszech. 


	Title Page


	1. Polityczne okoliczności demonopolizacji włoskiego systemu medialnego
	2. Rola Sądu Konstytucyjnego w procesie tworzenia ładu we włoskim eterze
	3. Utrwalenie duopolu we włoskim systemie medialnym i jego polityczne konsekwencje
	4. Konflikt interesów jako efekt symbiozy mediów i polityki we Włoszech
	Zakończenie
	Bibliografia



