
MEDIA I POLITYKA 

AbSTrACT

DOI: 10.12797/Politeja.10.2013.25.30

Agata KRZYWDZIńSKA
Instytut Rosji i Europy Wschodniej, Uniwersytet Jagielloński
agata.krzywdzinska@uj.edu.pl

KONDYCJA ZAWODU 
DZIENNIKARZA W ROSJI

Status of Russian journalism
Being a journalist in Russia during the USRR meant highly reputable but as well 
partly dependency work. After the collapse of the Soviet Union the situation on 
media market has changed especially situation on freedom of speech. But in 1993 
the process of glasnost ended and the media went back to serve the interests of their 
owners. On the other hand it was a good time for valuable television programs and 
in -depth press analyses. With the beginning of Putin’s presidency everything has 
changed on Russian media market. The 2000’s have seen a resurgence of the Soviet 
media system. Current Russian journalism is weak, we can observe a very negative 
tendencies like increasing state control over media, buying up nearly all independ-
ent media and increasing self -censorship. An analytical function of media as well 
as critical view has moved to marginal position. Violence against journalists takes 
various forms including threats, physical assaults and murders. Russian media is 
not politically free and young generation of journalists does not want to criticize 
the political authority. No wonder that Committee to Protect Journalists called 
Russia was one of the deadliest countries in the world for journalists.

Keywords: Russia, journalism, media, freedom of speech

Słowa kluczowe: Rosja, dziennikarstwo, media, wolność słowa

Z jakim dziennikarstwem mamy dziś do czynienia w Rosji? Czy media grają tam 
rolę psa stróżującego, który pilnuje władzy i ujawnia naruszenia prawa? Media 

mogą realizować taką funkcję kontrolną, o ile działają w ramach systemu polityczno-
-prawnego umożliwiającego im wypełnianie funkcji informacyjnej i opiniotwórczej. By 



520 POLITEJA 3(25)/2013Agata Krzywdzińska

ocenić obecną sytuację zawodową dziennikarzy w Rosji, należy cofnąć się do końca 
lat 80., ponieważ wcześniejsza ocena statusu dziennikarza jest niezbędna do zrozumie-
nia obecnej sytuacji tej grupy zawodowej. Okres pierestrojki i glasnosti wielu starszych 
dziennikarzy wspomina nostalgicznie, ponieważ był to czas odkrywania dotąd prze-
milczanych tematów historii, a także największych nakładów prasy, sięgających nawet 
kilku milionów. Dla przykładu: rosyjski tygodnik „Argumenty i fakty” wydawany od 
1978 r. został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa, gdy w maju 1990 r. wydano 
33,3 mln egzemplarzy gazety. W Związku Radzieckim zawód dziennikarza był wysoko 
ceniony społecznie, choć z dzisiejszej perspektywy była to praca mocno zideologizowa-
na, nadzorowana przez upartyjnionych redaktorów. Wnikliwą wiwisekcję ówczesne-
go środowiska dziennikarskiego przedstawił w swojej książce Anioły na ostrzu igielnym 
Jurij Drużnikow1. Doskonale przedstawia ona ubezwłasnowolnienie dziennikarstwa 
radzieckiego i jego wierność systemowi, choć bazuje na fikcyjnym tytule prasowym.

Andriej Kolesnikow, prawnik i dziennikarz m.in. „Izwiestii” i „Ogonioka”, wspo-
mina swoją pracę zawodową w tym czasie jako ważną społecznie i wpływową: Koniec 
lat 80. był bardzo interesujący ze względu na wydarzenia i ówczesne bujne życie inte-
lektualne. Odkrywaliśmy wtedy historyczne białe plamy, zakazaną wcześniej literaturę. 
Zainteresowanie czytaniem było kolosalne, stąd tak ogromne nakłady gazet i wszelkich 
pism pod koniec lat 80. „Argumenty i Fakty” czy „Moskowskije Nowosti” rozchodziły się 
w milionowych nakładach. Dziennikarze wpływali na życie polityczne i intelektualne, byli 
„panami umysłów”. Ale w rzeczywistości za wszystkim stały państwo i partia. Gdy system 
się rozpadł, to wiele redakcji upadło, nie odnalazło się w nowej rzeczywistości2.

Ustawa o prasie oraz innych środkach masowej informacji z 21 lipca 1990 r. prze-
łamała państwowo -partyjny monopol na informacje dotąd kontrolowane przez władze 
Gławlitu, tj. urzędu ds. kontroli prasy. Rok 1991 był dla rosyjskiego dziennikarstwa po-
czątkiem kształtowania się nowego modelu środków masowego przekazu zrywających 
z tradycyjną sowiecką nowomową3. W tym roku utworzono m.in. takie organizacje, 
jak Fundacja Ochrony Jawności czy Komitet Obrony Praw Dziennikarzy. Natomiast 
rok 1992 przyniósł środkom masowego przekazu wiele problemów, dlatego niektórzy 
medioznawcy nazywają go czarnym okresem w historii prasy rosyjskiej. Niewątpliwie 
przyczyniła się do tego szalejąca inflacja gospodarcza oraz zaprzestanie subsydiowania 
przez państwo wielu tytułów prasowych, przez co cena pojedynczego egzemplarza ga-
zety znacznie wzrosła. Wzrosły także ceny usług poligraficznych oraz koszty dystrybu-
cji prasy, natomiast jej nakłady spadły. Z kolei rok 1993 jest określany jako rok zamy-
kający epokę głasnosti, co medioznawcy wiążą z rozwiązaniem Zjazdu Deputowanych 

1 J. Drużnikow, Anioły na ostrzu igielnym, przeł. A. Wołodźko -Butkiewicz, Kraków 2001.
2 Rosyjskie media niszczą cynizm i autocenzura, „Gazeta Wyborcza” 2006, 10 X, [online] http://wy-

borcza.pl/1,75477,3676638.html, 30 XII 2013. Wywiad Marcina Wojciechowskiego z Andriejem 
Kolesnikowem, prawnikiem i dziennikarzem „Ogoniok” i „Nowoje Wriemia”, „Izwiestia”. Kilka mie-
sięcy temu wraz z częścią zespołu odszedł z „Izwiestii” w proteście przeciwko uległości wobec Kremla 
narzuconej przez gazowego monopolistę Gazprom.

3 S. Pasti, The changing profession of a journalist in Russia, 17 XI 2007, s. 47, [online] http://acta.uta.fi/
pdf/978 -951 -44 -7101 -8.pdf, 30 XII 2013.



521POLITEJA 3(25)/2013 Kondycja zawodu dziennikarza…

Ludowych i Rady Najwyższej FR, starciami i aresztowaniami wśród opozycji antypre-
zydenckiej w Moskwie. Wstydliwe milczenie mediów – przede wszystkim elektronicz-
nych – towarzyszące ówczesnej rozprawie Jelcyna z parlamentem (bez względu na obiek-
tywną ocenę działalności tego ostatniego) świadczyło, i to wyraźnie, o utracie znaczącej 
dozy uprzednio zdobytej przez nie wolności4 – ocenił Janusz Adamski z Uniwersytetu 
Warszawskiego. Te wydarzenia negatywnie wpłynęły na zaufanie społeczeństwa do 
dziennikarzy. Sytuację zmieniła wojna w Czeczenii, którą środki masowego przekazu 
dość jednoznacznie napiętnowały. Niewątpliwie kolejnym wydarzeniem rzutującym 
na wizerunek środowiska dziennikarskiego był rok 1996, kiedy doszło do ponowne-
go zwycięstwa Borysa Jelcyna w wyborach prezydenckich. To zwycięstwo zawdzięczał 
on w znacznej mierze dziennikarzom stacji NTW, ORT i RTR, którzy wykreowali 
w swoich materiałach telewizyjnych pozytywny wizerunek silnego, choć w rzeczywi-
stości chorego prezydenta. Zwycięstwo wyborcze Jelcyna było jednak porażką mediów 
elektronicznych, które pokazały ponownie społeczeństwu swoją stronniczość. Profesor 
Adamowski dostrzegł jeszcze w tym czasie bardzo niepokojące zjawisko korupcji 
i upadku etosu dziennikarskiego5.

Dziś, gdy spojrzy się z perspektywy na rosyjskie media lat 90., można odnieść wra-
żenie, że panowała w nich względna wolność i swoboda wypowiedzi. Wraz z wyborem 
Władimira Putina na prezydenta federacji w marcu 2000 r. nastąpiły liczne negatywne 
zmiany w środkach masowego przekazu i ograniczenie wolności swobody wypowiedzi 
dziennikarskiej. Już w maju, zaledwie kilka dni po inauguracji nowego prezydenta, do-
szło do zbrojnej interwencji na Media Most, największy holding medialny w Rosji, i na-
leżącą do tego podmiotu telewizję NTW. Stacja działająca od 1993 r. była jedyną telewi-
zją opozycyjną na rynku mediów rosyjskich. Programy, które emitowała, m.in. program 
informacyjny Wiesti i publicystyczny Itogi, cieszyły się ogromną popularnością wśród 
społeczeństwa rosyjskiego. Zbrojna interwencja w holdingu zaskoczyła nie tylko rosyj-
ską opinię publiczną, ale również media zagraniczne. „Gazeta Wyborcza” opublikowała 
na ten temat korespondencję Wacława Radziwinowicza i Olega Panfiłowa, zatytułowa-
ną Zajazd na most. Według relacji dziennikarzy, zamaskowana grupa ludzi z identyfi-
katorami policji podatkowej obezwładniła ochroniarzy budynku holdingu, zakazując 
pracownikom wykonywania telefonów oraz opuszczania miejsc pracy. Grupie towarzy-
szyli prokuratorzy z nakazem rewizji, którzy szczególnie dociekliwie sprawdzali biuro 
oligarchy Władimira Gusińskiego. Korespondent „Gazety Wyborczej” podkreślił, że 
gdy pracownicy włączyli kamery telewizyjne, identyfikatory milicji szybko zniknęły, po-
nieważ nie były naszyte, tylko przyczepione rzepami. Nie bez znaczenia jest fakt, że do 
przeszukania doszło krótko po publikacji artykułów na temat korupcji w milicji i FSB, 
co zostało ocenione jako próba zastraszenia środowiska dziennikarskiego6. Stację przejął 
Gazprom i zaczęła się jej powolna pacyfikacja – napisał Michał Kacewicz w tygodniku 
„Newsweek Polska”. Ramówkę układano na Kremlu […]. Dziennikarze pracujący jeszcze 

4 J. Adamowski, Rosyjskie media i dziennikarstwo czasu przełomu (1985 -1997), Warszawa 1998, s. 232.
5 Tamże, s. 211.
6 W. Radziwinowicz, O. Panfiłow, Zajazd na most, „Gazeta Wyborcza” 2000, 12 V.



522 POLITEJA 3(25)/2013Agata Krzywdzińska

w stacji przyznają anonimowo, że zapanował strach. Wielu stosuje autocenzurę i boi się na-
wet w prywatnych rozmowach wspomnieć o protestach opozycji7. Dziennikarz „Newsweeka” 
przypomniał wybory prezydenckie z 1996 r., kiedy stacja NTW wspierała materiałami 
telewizyjnymi prezydenta Jelcyna w walce o kolejną kadencję. A ponieważ działania te 
odniosły skutek, NTW otrzymała od Gazpromu kredyty na bardzo korzystnych wa-
runkach. Według informacji tygodnika „Wprost”, było to 940 mln dolarów8. Chociaż 
przejęcie aktywów spotkało się ze społecznym protestem tysięcy ludzi i znanych osób 
publicznych, takich jak Michaił Gorbaczow czy Grigorij Jawliński, stacja telewizyjna 
zmieniła właściciela. Nowym dyrektorem został 34 -letni Nikołaj Sienkiewicz, członek 
kierownictwa Gazprom -Media9. Rosyjska prokuratura generalna oskarżyła Gusińskiego, 
że zmarnotrawił kredyty na rozwój telewizji NTW, których gwarantem był gigant ga-
zowy Gazprom. Strategia przejęcia była zatem zaplanowana, choć w tamtym czasie spo-
dziewano się zakupu aktywów przez zagranicznego inwestora.

Część z tych akcji [telewizji NTW – przyp. A. K.] staje się własnością gazowego mo-
nopolisty za niespłacony kredyt, część będzie stanowić zastaw jeszcze jednego kredytu, który 
Media Most powinien spłacić w przyszłym roku, jednak koncern jest nie wypłacalny i dla-
tego zapewne wiosną przyszłego roku stanie się własnością Gazpromu. Ale nie do końca, jak 
wynika z porozumienia między obu firmami 25% akcji telewizji NTW zostanie sprzeda-
ne zagranicznemu inwestorowi10.

W 2002 r. wycofano licencję na działalność stacji TV6, która była własnością oli-
garchy Borysa Bieriezowskiego. Oficjalnym powodem zamknięcia stacji była upadłość 
ogłoszona przez Federalny Sąd Arbitrażowy, natomiast w kręgach dziennikarskich 
głośno mówiło się o związku tej decyzji z krytyczną oceną stacji działań wojennych 
w Czeczenii11. Właściciel TV6 oskarżony o malwersacje finansowe wyjechał do Wielkiej 
Brytanii, gdzie uzyskał status uchodźcy politycznego. Jeszcze wcześniej Bieriezowski 
był zmuszony sprzedać państwu należący do niego pakiet akcji stacji ORT, najwięk-
szego kanału rosyjskiej telewizji. Wysoki urzędnik złożył mi ultimatum – albo w ciągu 
dwóch tygodni oddam państwu kontrolowany przeze mnie pakiet akcji ORT, albo skoń-
czę w więzieniu na Butyrkach12 – napisał w liście otwartym Bieriezowski. Restrykcje 
dotknęły nie tylko oligarchów, ale również niepokornych redaktorów i dziennikarzy. 

7 M. Kacewicz, Telewizja w Rosji kłamie!, „Newsweek” 2012, 9 IV, [online] http://m.newsweek.pl/
swiat,telewizja -w -rosji -klamie,90228,2,1.html#, 18 XII 2012.

8 Władimir Gusiński, „Wprost” 2001, nr 15, [online] http://wprost.com.pl/ar/9799/Ludzie/?I=959, 
18 XII 2012.

9 Przedstawiciel Gazpromu nowym szefem telewizji NTV, 22 I 2003 [online] http://wiadomosci.wp.pl/
kat,1356,title,Przedstawiciel -Gazpromu -nowym -szefem -telewizji -NTV,wid,417414,wiadomosc.htm-
l?ticaid=1fb6f&_ticrsn=3, 18 XII 2012.

10 Gazprom właścicielem Media -Mostu, 18 XI 2000, [online] http://www.rmf24.pl/ekonomia/news-
-gazprom -wlascicielem -media -mostu,nId,115730, 17 XII 2012.

11 Rosja: Stacja TV -6 przestała nadawać, 22 I 2002, [online] http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-
-rosja -stacja -tv -6 -przestala -nadawac,nId,206490, 17 XII 2012.

12 Bitwa o ekran, „Wprost” 2000, nr 40, [online] http://www.wprost.pl/ar/8139/Bitwa -o -ekran/?pg=1, 
17 XII 2012.



523POLITEJA 3(25)/2013 Kondycja zawodu dziennikarza…

W 2004 r. ze stanowiska redaktora naczelnego dziennika „Izwiestia” tuż po opubli-
kowaniu odważnego artykułu na temat masakry w Biesłanie został zwolniony Raf 
Szakirow. Poinformował on na konferencji prasowej, że był to krok polityczny, ponie-
waż to Kreml naciskał na właściciela dziennika, by zwolnił nieposłusznego redaktora, 
który przedstawił w publikacji inną wersję wydarzeń niż ta oficjalnie rozpowszechnia-
na przez władze rosyjskie13. Z korespondencji z „Gazety Wyborczej” czytelnicy dowie-
dzieli się, że właściciel „Izwiestii” Władimir Potanin, właściciel holdingu Prof -Media, 
obawia się ludzi Kremla, mając w świadomości reperkusje polityczno -prawne, które 
dotknęły oligarchów – właścicieli mediów. Przykre konsekwencje odważnych publi-
kacji prasowych skutecznie hamowały zapał dziennikarski, co podkreśla także dzien-
nikarz „Gazety Wyborczej”: Wiedzą, że mogą skończyć na emigracji lub w więzieniu jak 
właściciele innych mediów, które próbowały być niezależne wobec Kremla14. Ostatecznie 
oligarcha Władimir Potanin sprzedał 50,17% aktywów gazety „Izwiestia” spółce 
Gazprom-Media w 2005 r. Na temat transakcji wypowiedział się zwolniony redaktor 
Raf Szakirow, który ocenił działania Gazpromu jako zmierzające do przejęcia pełnej 
kontroli nad informacjami: Z telewizją zrobiono już porządek. Teraz zabrano się za ga-
zety – aby obraz był pełny15.

W jakiej kondycji jest dziś rosyjskie dziennikarstwo? Gienadij Malcew, redaktor na-
czelny rosyjskiego magazynu „Dziennikarz”, stwierdził, że sytuacja mediów rosyjskich 
jest dwuznaczna, ponieważ z jednej strony wzrosła liczba środków przekazu (do ok. 66 
tys.), więc pojawiły się stanowiska pracy, ale z drugiej – współczesne dziennikarstwo 
rosyjskie przeżywa kryzys. Kryzys ten wynika z ogólnego obniżenia poziomu warsz-
tatu dziennikarskiego i niskich pensji za pracę, która jest twórcza i niebezpieczna16. 
Wsiewołod Bogdanow, przewodniczący Związku Dziennikarzy w Rosji, na spotka-
niu z prezydentem Dmitrijem Miedwiediewem podniósł problem spadku prestiżu za-
wodu dziennikarza w społeczeństwie rosyjskim17. Według danych UNESCO, w Rosji 
pracuje 102 tys. dziennikarzy, co daje krajowi 1. miejsce na świecie w kategorii liczby 
dziennikarzy przypadających na liczbę mieszkańców18. Dla porównania w USA pracu-
je 54 tys., a w Chinach 84 tys. dziennikarzy (dane z 2005 r.). Gdyby natomiast posta-
wić pytanie o liczbę niezależnych mediów wśród wymienionych zarejestrowanych 66 
tys., okaże się, że jest ich zaledwie kilka19. Z pewnością do niezależnych tytułów praso-

13 M. Wojciechowski, Kreml karze za obiektywizm w relacjach z Biesłanu, „Gazeta Wyborcza” 2004, 7 X, 
[online] http://wyborcza.pl/1,75248,2271419.html, 17 XII 2012.

14 Tamże.
15 „Gazprom -Media” przejmie gazetę „Izwiestia”, 3 VI 2005, [online] http://www.wirtualnemedia.pl/ar-

tykul/gazprom -media -przejmie -gazete -izwiestia#, 17 XII 2012.
16 „Журналистъ”, [online] www.journalist -virt.ru/, 17 XII 2012.
17 Mediapedia.ru, 13 VII 2012.
18 A. Shlifer, D. Treisman, A normal country: Russia after communism, [online] http://www.economics.

harvard.edu/faculty/shleifer/files/normal_jep.pdf, 17 XII 2012. Daniel Treisman jest profesorem na 
Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles.

19 The Global Journalist in the 21st Century, eds. D. H. Weaver, L. Willnat, New York–London 2012, 
[online] http://www.uta.fi/cmt/yhteystiedot/henkilokunta/svetlanapasti/publications/Global_jo-



524 POLITEJA 3(25)/2013Agata Krzywdzińska

wych należy „Nowa Gazeta”, która w opinii międzynarodowej jest przykładem odważ-
nego dziennikarstwa śledczego. Gazeta ta została nagrodzona w Helsinkach nagrodą 
Free Media Pioneer Award (Lider Wolnych Mediów), przyznawaną corocznie przez 
Międzynarodowy Instytut Prasowy (IPI). Instytut Prasy napisał na swojej stronie in-
ternetowej o smutnym rekordzie, który Rosja ma swoim sumieniu. Niewątpliwie, Rosja 
jest rekordzistą w kategorii bezpieczeństwo dziennikarzy: przynajmniej 86 dziennikarzy 
zmarło w związku z wykonywaną przez nich pracą w okresie od 1993 roku do 200820. 
Dyrektor Instytutu David Dadge, uzasadniając przyznanie nagrody, powiedział, że 
„Nowa Gazeta” symbolizuje wolność prasy i prawo dziennikarzy do wykonywania swoje-
go zawodu bez ingerencji władz politycznych lub innych czynników21. Natomiast Dmitrij 
Muratow, redaktor naczelny dziennika, zadedykował ją czwórce zabitych dziennikarzy, 
którzy pracowali dla „Nowej Gazety”, co uczestnicy spotkania upamiętnili dodatkowo 
minutą ciszy. W swoim przemówieniu Muratow nawiązał do epoki stalinowskiej, któ-
rej duch jest ciągle obecny na Kremlu i przejawia się w sposobie rządzenia przywódców 
rosyjskich. Zadaniem naszego dziennika jest nadzorowanie tego rządu, kontrolowanie go 
dla dobra ludzi22 – podkreślał Muratow.

Międzynarodowy Instytut Prasy nie zapomniał również o zamordowanej dzien-
nikarce „Nowej Gazety” Annie Politkowskiej, przyznając jej tytuł 51. Światowego 
Bohatera Wolności Prasy23. W ten sposób uhonorowano niezwykle odważną reporter-
kę za zasługi dla wolności słowa i praw człowieka24. W sprawie śmierci dziennikarki 
zabrała również głos amerykańska organizacja typu think tank – Narodowy Dar dla 
Demokracji (NED). Paula Dobriansky, podsekretarz stanu USA ds. demokracji i kwe-
stii globalnych w administracji George’a W. Busha, powiedziała na spotkaniu w wa-
szyngtońskiej siedzibie organizacji, że Anna Politkowska była jedną z najodważniejszych 
i najbardziej szanowanych dziennikarzy śledczych w Rosji25. Śmierć dziennikarki uczciło 
setki Rosjan, natomiast z Kremla w tym czasie nie padło żadne oświadczenie.

Politkowska w swoich tekstach nie tylko informowała społeczeństwo rosyjskie 
o sytuacji w Czeczenii; starała się również wpłynąć na sposób myślenia czytelników, 
w większości obojętnych wobec działań władzy. Dziennikarka dostrzegała też wiele 

urnalist_2012.pdf, 17 XII 2012.
20 S. Pasti, M. Chernysh, L. Svitich, Russian Journalists and Their Profession, [w:] The Global Jour nalist…
21 IPI Congress Honours Russia’s Novaya Gazeta, 7 VI 2009, [online] http://www.freemedia.at/index.

php?id=288&tx_ttnews%5Btt_news%5D=4427&tx_ttnews%5BbackPid%5D=13&cHash=ad27-
dcc921, 30 XII 2013.

22 „Nowaja Gazieta” nagrodzona Free Media Pioneer Award, 7 VI 2009, [online] http://www.wirtualne-
media.pl/artykul/nowaja -gazieta -nagrodzona -free -media -pioneer -award, 30 XII 2013.

23 IPI mianował Annę Politkowską Światowym Bohaterem Wolności Prasy, 8 XII 2006, [online] http://ftp.
press.pl/badania/pokaz/8395,IPI -mianowal -Anne -Politkowska -Swiatowym -Bohaterem -Wolnosci-
-Prasy, 30 XII 2013.

24 IPI SPECIAL REPORT: Impunity: A Global Scourge, 22 XI 2012, [online] ipi -special -report-
-impunity -a -global -scourge.html, 30 XII 2013.

25 Memorial held in Washington for Murdered Russian Journalist, 17 X 2006, [online] http://news.fin-
dlaw.com/wash/s/20061017/20061017145952.html, 30 XII 2013.



525POLITEJA 3(25)/2013 Kondycja zawodu dziennikarza…

negatywnych tendencji w swoim środowisku zawodowym – zauważyła, że większość 
dziennikarzy odnosi się do władzy serwilistycznie, co jest sprzeczne z ideą tego zawodu: 
Dziennikarze i prezenterzy telewizyjni entuzjastycznie przyjęli swoją cyrkową rolę. Walka 
o prawo przekazywania bezstronnych informacji, a nie odgrywania roli sług administra-
cji prezydenckiej, to już przeszłość. Atmosfera stagnacji intelektualnej i moralnej panuje 
w zawodzie, który również i ja uprawiam, a trzeba powiedzieć, że większość moich kolegów 
dziennikarzy nie jest zbytnio zakłopotana tym regresem od dziennikarstwa do propagan-
dy na rzecz tych, którzy sprawują władzę. Otwarcie przyznają, że informacji o wrogach 
dostarcza im administracja prezydencka i że mówi się im, o czym mają pisać, a od czego 
trzymać się z daleka. Co się stało z dziennikarzami, którzy nie chcą występować w cyrku? 
Stali się pariasami. Nie przesadzam26.

Politkowska ostro oceniała takie pseudodziennikarstwo, łatwe w uprawianiu, ale nie-
słychanie zakłamane i prowadzące do zafałszowania prawdziwego obrazu rzeczywistości.

Jeśli dziennikarz jest „swój”, spłyną na niego zaszczyty i nagrody, a być może zostanie 
nawet zaproszony do Dumy […]. W Rosji Kreml wzywa po prostu tych, którzy bez cienia 
wątpliwości są swoi, którzy salutują we właściwym momencie i którzy zapisali się do partii 
Jedna Rosja ze wszystkimi tego konsekwencjami27.

Skoro niezależne dziennikarstwo stało się ekstremalnie niebezpieczne, warto posta-
wić zasadnicze pytanie o sens uprawiania takiego zawodu, tym bardziej, że dziennikar-
kę próbowano już otruć. Czy za dziennikarstwo warto oddać życie? – napisała w jednym 
z artykułów.

Jeśli cena prawdy jest tak wysoka, być może powinniśmy po prostu rzucić to zajęcie i po-
szukać zawodu mniej zagrożonego „poważniejszymi nieprzyjemnościami”. Jak bardzo ob-
chodzi to społeczeństwo, na rzecz którego wykonujemy tę pracę? W obliczu tego każdy z nas 
i każda z nas dokonuje własnego wyboru28.

Władimir Putin po zabójstwie dziennikarki stwierdził, że była osobą rozpoznawal-
ną w swojej grupie zawodowej, ale starał się umniejszyć jej osiągnięcia doceniane na ca-
łym świecie: Ona była znana w środowisku dziennikarskim, ale jej wpływ na polityczne 
życie w kraju był minimalny29.

W końcu lutego 2012 r. rosyjskie media obiegła informacja o zwrocie w sprawie za-
bójstwa dziennikarki, która zaszokowała jej dawnych przyjaciół i redakcyjnych kolegów. 
Rzekomymi inicjatorami morderstwa mieli być rosyjski oligarcha Borys Bieriezowski 
i czeczeński premier Achmied Zakajew30. Informację tę wkrótce zastąpiła kolejna, tym 
razem o przyznaniu się do przestępstwa prawdziwego zabójcy Politkowskiej, którym 
okazał się były policjant Dmitrij Pawluczenkow. Został on uznany przez Moskiewski 
26 A. Politkowska, Tylko prawda. Artykuły i reportaże, przeł. S. Szymański, Warszawa 2011, s. 14.
27 Tamże, s. 14 -15.
28 Tamże, s. 15.
29 ANNA POLITKOVSKAYA’S MURDER: CUI BONO?, [online] http://www.jamestown.org/pro-

grams/nca/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=3357&tx_ttnews%5BbackPid%5D=188&no_ca-
che=1, 17 XII 2012.

30 Organizator zabójstwa Politkowskiej skazany, 14 XII 2012, [online] http://wyborcza.pl/ 
1,75477,13054035,Organizator_zabojstwa_Politkowskiej_skazany.html, 17 XII 2012.



526 POLITEJA 3(25)/2013Agata Krzywdzińska

Sąd Miejski za winnego i skazany na 11 lat w kolonii karnej o podwyższonym nadzo-
rze31. Media poinformowały, że wyrok został wydany w oparciu o układ zawarty pomię-
dzy oskarżonym z prokuraturą32, ale nie udało się ustalić zleceniodawców zabójstwa. 
Krewni i przyjaciele dziennikarki chcą ich dalej poszukiwać, ponieważ nie wierzą w ze-
znania Pawluczenkowa o współudziale Bierezowskiego i Zakajewa w zabójstwie33.

Putin nisko ocenia dziennikarzy jako grupę zawodową, a nawet uważa ją za sprze-
dajną, co zapewne wiąże się ze stałą obecnością w jego otoczeniu posłusznych dzienni-
karzy. Kreml, wzorując się bowiem na amerykańskim Białym Domu, stworzył grupę 
akredytowanych dziennikarzy, która systematyczne informuje o wszelkiej aktywności 
i działaniach prezydenta. Bycie członkiem Kremlin pool nie gwarantuje uzyskania od-
powiedzi na wiele pytań, ale z pewnością znacząco ułatwia dostęp do wysoko postawio-
nych osób z otoczenia prezydenta34. W gronie wyróżnionych dziennikarzy znalazła się 
m.in. Margarita Simonian, szefowa kanału Russia Today35. Simonian zdobywała wcze-
śniej doświadczenie jako korespondentka z Kremla stacji RTR.

Władze rosyjskie przywiązują za to bardzo dużo wagę do tego, w jaki sposób są postrze-
gane za granicą. Jednym z pomysłów na poprawienie nadszarpniętego wizerunku Rosji 
było utworzenie w grudniu 2005 r. angielskojęzycznej stacji Russia Today opierającej się 
na modelu stacji informacyjnej CNN. Nowoczesne studia, profesjonalni prezenterzy i za-
graniczni dziennikarze mieli stanowić przykład nowoczesnego, niezależnego dziennikar-
stwa. Tygodnik „Wprost” opublikował na ten temat krótki, ale obrazowy komentarz, któ-
ry jest kwintesencją profilu i linii programowej stacji: Władysław Surkow, główny strateg 
kremlowskiego PR, stworzył anglojęzyczną telewizję Russia Today. Stacja nazywana „Putin 
Today” jest – jak na rosyjskie warunki – wyjątkowo profesjonalna. – Simionian mówi, że 
przedstawiany w tej telewizji obraz świata jest taki, jakiego chcą kremlowskie elity. W rosyjski 
dzień zwycięstwa, 9 maja, w Russia Today nie padło słowo o zbrodniach Stalina, zamordo-
waniu polskich oficerów w Katyniu czy pakcie Ribbentrop – Mołotow […]. W 2011 r. pań-
stwo wesprze stację dotacją wynoszącą ponad 200 mln dolarów36.

Zadaniem dziennikarzy pracujących dla Russia Today jest wykreowanie spójnego 
obrazu rzeczywistości, który, zdaniem władz rosyjskich, jest zniekształcany przez wielu 

31 Rosja: Skazano zabójcę Anny Politkowskiej, 14 XII 2012, [online] http://amnesty.org.pl/no_cache/
aktualnosci/strona/article/7770.html, 17 XII 2012.

32 Zabójca Politkowskiej będzie sądzony łagodnie. Ruszył proces, 12 XI 2012, [online] http://www.tokfm.
pl/Tokfm/1,102433,13034892,Zabojca_Politkowskiej_bedzie_sadzony_lagodnie__Ruszyl.html, 17 
XII 2012.

33 P. Kościński, T. Serwetnyk, Zabójcy są, zleceniodawców brak, 17 X 2012, [online] http://www.rp.pl/
artykul/943094.html?print=tak&p=0, 18 XII 2012.

34 A. Smolchenko, What it’s like reporting in the Kremil Pool, 2 X 2007, [online] http://www.themo-
scowtimes.com/sitemap/paid/2007/10/article/what -its -like -reporting -in -the -kremlin -pool/193933.
html, 18 XII 2012.

35 J. Prus -Wojciechowska, Margarita Simonian. Usta Kremla, „Polityka” 2011, 19 II, [online] http://
www.polityka.pl/swiat/ludzie/1511764,1,margarita -simonian -usta -kremla.read, 18 XII 2012.

36 G. Ślubowski, Reklama imperium, „Wprost” 2007, nr 23, [online] http://www.wprost.pl/ar/107682/
Reklama -imperium/?I=1276, 8 X 2008.



527POLITEJA 3(25)/2013 Kondycja zawodu dziennikarza…

wrogów. Co ciekawe, rosyjskie władze znalazły również państwa, które zniekształcają 
obraz Federacji Rosyjskiej – są to, ich zdaniem, Polska oraz kraje nadbałtyckie. Po za-
mkniętym spotkaniu rosyjskich polityków z szefem MSZ Siergiejem Ławrowem i dy-
rektorami rosyjskich agencji informacyjnych w rządowej „Gazecie Rosyjskiej” opubli-
kowano częściowy raport, z którego wynika ogólnie, że antyrosyjskie nastroje stanowią 
przykrywkę dla konkretnych interesów37. Na liście wrogów znaleźli się niepokorni dzien-
nikarze rosyjscy nielicznych tytułów prasowych i stacji telewizyjnych. W komunikacie 
można przeczytać, że swoimi artykułami tworzą oni kryminalny obraz kraju, reprezen-
tujący sobą niebezpieczeństwo i strach38.

Pozytywny wizerunek Rosji tworzą także płatni specjaliści ds. public relations mo-
nitorujący Internet i odpierający ataki na Putina. Rzecznik premiera Dmitrij Pieskow 
gwałtownie skrytykował okładkę tygodnika „Time” z marca 2012 r., który uznał wybór 
Putina na trzecią kadencję za niebezpieczny dla świata39. Pieskow emocjonalnie ocenił 
okładkę jako przejaw rusofobii i putinofobii40. Należy podkreślić, że „Time” jest jed-
nym z najbardziej opiniotwórczych tygodników na świecie, dlatego jego okładka wy-
wołała tak gwałtowne reakcje na Kremlu. Powoływanie się przez rzecznika premiera 
na fobie dziennikarskie było strategią dosyć nieudolną, ponieważ prezydenci z całego 
świata codziennie spotykają się z krytyką prasową; leży ona wszak w sferze jej podsta-
wowych kompetencji, bo dotyka osób pełniących funkcje publiczne. Przesłanki, na któ-
rych opierał się „Time”, wynikały po prostu z oceny poprzednich prezydentur Putina. 
Jeszcze w 2004 r., czyli w czasie pierwszej kadencji Putina, tygodnik „Newsweek Polska” 
opublikował bardzo pesymistyczny w wymowie artykuł zatytułowany Cmentarz wolne-
go słowa, podsumowujący 4 lata rządów prezydenta jako czas wielkiej smuty dla me-
diów rosyjskich41. Na pytanie, co zrobiono, by zmienić tę sytuację, lub jak prowadzi się 
śledztwa brakuje odpowiedzi lub są one zdawkowe, a większość sprawców przestępstw 
pozostała niewykryta. Nie dziwi zatem ogłoszenie organizacji Freedom House z 1 maja 
2012 r., że w Rosji nie ma wolnych mediów42. Autocenzura, zastraszanie, pobicia i, co 
najgorsze, zabójstwa dziennikarzy stały się w ostatniej dekadzie niemal regularne. Gdy 
w 2010 r. doszło do kolejnego pobicia Olega Kaszyna, dziennikarza „Kommiersanta”, 
grupa znanych redaktorów i dziennikarzy skierowała do prezydenta Miedwiediewa list 
otwarty z prośbą o ochronę dla tej grupy zawodowej. […] Dziennikarze w Rosji powinni 

37 Rosyjski parlament: Polacy psują nam wizerunek na świecie, „Gazeta Wyborcza” 2005, 13 VII [online] 
http://wyborcza.pl/1,75477 ,2818469.html, 13 VII 2005.

38 D. Stachow, A. Krotow, Imidż Rosji, „Огонёк” 2002, nr 39.
39 Rzecznik Putina zarzuca tygodnikowi „Time” rusofobię, 24 II 2012, [online] http://fakty.interia.pl/

swiat/news/rzecznik -putina -zarzuca -tygodnikowi -time -rusofobie,1764070,4, 17 XII 2012.
40 Rzecznik Putina: Tygodnik „Time” jest rusofobiczny, 24 II 2012, [online] http://wiadomosci.gazeta.pl/

wiadomosci/1,114881,11230478,Rzecznik_Putina__Tygodnik__Time__jest_rusofobiczny.html, 
17 XII 2012.

41 M. Kacewicz, Cmentarz wolnego słowa, „Newsweek” 2004, 1 VIII, [online] http://swiat.newsweek.
pl/cmentarz -wolnego -slowa,19145,1,1.html, 30 XII 2013.

42 Freedom House: в России нет свободных СМИ, 1 V 2012, [online] http://www.bfm.ru/
news/2012/05/01/freedom -house -v -rossii -net -svobodnyh -smi.html, 30 XII 2013.



528 POLITEJA 3(25)/2013Agata Krzywdzińska

być chronieni. Władze ponoszą bezpośrednią odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy 
mediów w kraju […]43.

Mocno zastanawiające są słowa Putina, który wielokrotnie podkreślał publicznie, że 
władza nie ogranicza wolności słowa, a problemy w tej dziedzinie wynikają ze słabości 
rosyjskiego rynku mediów. Nasuwa się pytanie: co władze zrobiły, by słabość tę zniwe-
lować i by rynek mediów rosyjskich dojrzał? W parlamencie rosyjskim 13 lipca 2012 r. 
przegłosowano ustawę przywracającą odpowiedzialność karną za tzw. oszczerstwo (ros. 
клевета). Dziennikarze próbowali oprotestować przyjęcie tej ustawy, kierując do parla-
mentu petycję, którą podpisało 1500 osób44. Za rozpowszechnianie kłamliwych infor-
macji godzących w cześć i godność innej osoby i jej reputacji grozi w tej chwili grzywna 
do 5 mln rubli lub kara robót przymusowych w wymiarze do 480 godzin45.

Czego można spodziewać się po wprowadzeniu takiego zapisu prawnego? 
Wzmocnienia autocenzury i dalszego przechylania się rosyjskiego dziennikarstwa 
w stronę modelu rozrywkowo -informacyjnego (tzw. infotainment), a nie pogłębionych 
analiz, które mogłyby nieść za sobą prawne konsekwencje dla dziennikarzy.

Ciekawe i równie istotne w próbie oceny obecnej kondycji zawodu dziennikarza 
w Rosji są obserwacje innych dziennikarzy – korespondentów zagranicznych. Wacław 
Radziwinowicz, dziennikarz „Gazety Wyborczej”, w wywiadzie udzielonym miesięcz-
nikowi „Press” opowiadał o trudnościach, jakie napotykał w swojej pracy, jednocześnie 
bardzo ciekawej i niebezpiecznej, bo związanej z pogróżkami. Korespondent znacznie 
lepiej ocenił warunki swojej pracy w czasie prezydentury Jelcyna, kiedy mógł skontak-
tować się z urzędnikami administracji prezydenta, a ci mieli wyklarowane zdanie i nie 
bali się go wyrażać. Natomiast od czasu wyboru Putina na prezydenta Radziwinowicz 
nie jest już w stanie dotrzeć do wielu rosyjskich polityków. Zachowanie tych osób 
nasuwa dziennikarzowi skojarzenia z bohaterami Gogola: Nasz premier Władimir 
Władimirowicz Putin słusznie stwierdził, że…46 Analogicznego zachowania dopatrzył 
się korespondent wśród dziennikarzy rosyjskich, którzy w ten sam sposób zadawali py-
tania prezydentowi Miedwiediewowi: Podczas konferencji Miedwiediewa dziennikarze 
rosyjscy zawsze zaczynali pytania od słów: „Jak pan słusznie powiedział…” – wspomina 
Radziwinowicz47.

Do dyskusji nad kondycją i bezpieczeństwem dziennikarzy w Rosji włączają się każ-
dego roku międzynarodowe instytucje, które przygotowują pogłębione raporty o charak-
terze analityczno -statystycznym. Międzynarodowa organizacja pozarządowa Reporterzy 

43 W Rosji zawrzało po pobiciu Kaszyna. „Pobicia dziennikarzy stają się zbyt systematyczne”, 7 XI 2010, 
[online] http://swiat.newsweek.pl/w -rosji -zawrzalo -po -pobiciu -kaszyna– -pobicia -dziennikarzy-
-staja -sie -zbyt -systematyczne -,67655,1,1.html, 17 XII 2012.

44 Rosja będzie karać za oszczerstwa – nawet 5 mln rubli, 13 VII 2012, [online] http://www.tvn24.pl/
wiadomosci -ze -swiata,2/rosja -bedzie -karac -za -oszczerstwa -nawet -5 -mln -rubli,264735.html, 17 XII 
2012.

45 Komisarz UE krytycznie o rosyjskiej Dumie, 13 VI 2012, [online] http://www.tvpparlament.pl/aktual-
nosci/komisarz -ue -krytycznie -o -rosyjskiej -dumie/7988817?date=20120901, 17 XII 2012.

46 W. Radziwinowicz, Nudy tu macie, rozm. popr. A. Gulczyńska, „Press” 2011, nr 11, s. 50 -53.
47 Tamże, s. 51.



529POLITEJA 3(25)/2013 Kondycja zawodu dziennikarza…

bez Granic (Reporters Without Borders) przygotowuje każdego roku Indeks Wolności 
Prasy, który powstaje na podstawie ankiet wypełnianych przez dziennikarzy ze 179 krajów 
na całym świecie. W rankingu tym Rosja zajęła w 2012 r. 142. miejsce (dla porównania 
Polska – 24.)48. Jest to jednak duży awans w stosunku do 2009 r., kiedy obejmowała 153. 
pozycję49. W tym samym roku przedstawiciele organizacji przyjechali do Rosji na uroczy-
stości 3. rocznicy śmierci Anny Politkowskiej, ale nie zostali wpuszczeni do kraju50.

Inną organizacją promującą wolność prasy i swobodę wypowiedzi jest amerykański 
Komitet Obrony Dziennikarzy (CPJ) z siedzibą w Nowym Jorku, który w 2010 r. uznał 
Rosję za jeden z 10 krajów wrogich internetowi51. Dwa lata później Komitet opubli-
kował w kwietniu Indeks bezkarności 2012 r., dotyczący niewyjaśnionych przestępstw 
związanych z wykonywaniem pracy dziennikarza. W indeksie pierwsze miejsce zajął 
Irak, kolejne: Somalia, Filipiny, Sri Lanka, Kolumbia, Nepal, Afganistan, Meksyk. Rosja 
znalazła się na 9. pozycji. Organizacja poinformowała jednocześnie, że miejsce Rosji się 
nie zmieniło, ponieważ 18 zabójstw dziennikarzy pozostało niewyjaśnionych52. Z kolei 
w raporcie Freedom of the Press amerykańskiej organizacji non profit Freedom House 
z 2012 r. Rosja zajęła 172. miejsce, tuż obok Azerbejdżanu i Zimbabwe53.

Czy tak złe notowania w zagranicznych rankingach odstraszają i demotywują mło-
dych Rosjan do pracy dziennikarskiej? Wspomniany wcześniej dziennikarz „Izwiestii” 
wyjaśnia, że nowe kadry elastycznie dopasowują się do istniejących uwarunkowań 
polityczno -prawnych, dlatego uczą się po prostu warsztatu, przyjmując zachowaw-
czą postawę: […] Praca młodych dziennikarzy – zwłaszcza na prowincji – coraz częściej 
polega na umiejętności adaptowania się do stylu i zależności politycznych redakcji. […] 
Autocenzura niszczy nasze redakcje, zabija zasadę niezależności. Wszyscy doskonale rozu-
mieją, o co chodzi w tej grze, prywatnie mówią o tym dość otwarcie, ale jeśli chcesz praco-
wać, to musisz zaakceptować reguły gry54.

W czerwcu 2011 r. odbyła się w Moskwie międzynarodowa sesja zatytułowana 
Media przyszłości. Rosyjskie i zagraniczne media: doświadczenie, rzeczywistość, przy-
szłość, której uczestnicy zastanawiali się nad obecną kondycją zawodu dziennikar-

48 Ł. Szewczyk, Wzrosła wolność prasy w Polsce, 1 XII 2012, [online] http://media2.pl/media/98424-
-Wzrosla -wolnosc -prasy -w -Polsce.html, 18 XII 2012.

49 Ranking Wolności Prasy. Polska awansowała, 20 X 2009, [online] http://wiadomosci.gazeta.pl/wiado-
mosci/1,114873,7165629,Ranking_Wolnosci_Prasy__Polska_awansowala.html, 18 XII 2012.

50 Rosja: „Reporterów bez Granic” nie wpuścili na rocznicę śmierci Politkowskiej, 7 X 2009, [online] http://
wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,7115587,Rosja___Reporterow_bez_Granic__nie_
wpuscili_na_rocznice.html, 17 XII 2012.

51 Rok 2010 tragiczny dla dziennikarzy: 102 zabitych, 2 V 2011, [online] http://wiadomosci.gazeta.
pl/wiadomosci/1,114881,9531443,Rok_2010_tragiczny_dla_dziennikarzy__102_zabitych.html, 
17 XII 2012.

52 Getting Away With Murder (Special Report), 17 IV 2012, [online] http://cpj.org/reports/2012/04/
impunity -index -2012.php#index, 17 XII 2012.

53 Россия в рейтинге свободы СМИ Freedom House поднялась на строчку, 1 V 2012, [online] http://
ria.ru/media/20120501/638880577.html, 30 XII 2013.

54 M. Wojciechowski, Rosyjskie media niszczą… (wypowiedź Andrieja Kolesnikowa).



530 POLITEJA 3(25)/2013Agata Krzywdzińska

skiego i jego przyszłością55. Na sesji zorganizowanej w związku z obchodami 70 -lecia 
agencji prasowej RIA Novosti uczestnicy dyskutowali o szybkiej transformacji zawo-
du dziennikarskiego związanej ze zjawiskiem konwergencji nowych i starych mediów, 
rozwojem mediów społecznych i charakterystyczną dla rosyjskiego dziennikarstwa 
metodą „kopiuj -wklej”56. Agencja RIA Novosti została zaliczona przez prezydenta 
Miedwiediewa na Światowym Forum Politycznym we wrześniu 2010 r. do najbardziej 
wpływowych środków przekazu, obok dziennika „Izwiestia” i stacji telewizyjnej Russia 
Today. Prezydent stwierdził wówczas, że są to media głównego nurtu odgrywające waż-
ną rolę w kształtowaniu tożsamości narodowej. Zaprzeczał przy tym w swoich wypo-
wiedziach publicznych istnieniu cenzury w rosyjskich mediach, na którą nie pozwala 
zresztą rosyjska konstytucja; jej ewentualne przypadki powinny, zdaniem prezydenta, 
stać się przedmiotem śledztwa57.

Czy zła kondycja zawodu dziennikarza w Rosji może ulec zmianie? Trudno obecnie, 
w atmosferze zastraszenia i różnego rodzaju nacisków, doszukać się jakichś przesłanek, 
które pozwalałby na optymistyczne prognozowanie co do zawodu wymagającego twór-
czego zaangażowania. Wydaje się, że w Rosji nadal dobrze będzie rozwijać się dzien-
nikarstwo newsowe, szybkie i atrakcyjne, ale również płytkie informacyjnie. Rosyjski 
rynek mediów wykazuje się specyfiką jednoznacznie wynikającą z bardzo silnego wpły-
wu państwa na tę sferę publiczną, która zapewne zostanie uregulowana kolejną usta-
wą federalną lub dekretem prezydenckim. Wydaje się, że te kroki zostaną najszybciej 
skierowane w stronę Internetu jako silnie rozwijającego się metamedium58, podobnie 
na rosyjskim rynku medialnym można oczekiwać postępującego procesu koncentracji 
mediów w rękach państwa.

BIBlIOGRAFIA

Adamowski J., Rosyjskie media i dziennikarstwo czasu przełomu (1985 -1997), Warszawa 1998.
ANNA POLITKOVSKAYA’S MURDER: CUI BONO?, [online] http://www.jamestown.

org/programs/nca/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=3357&tx_ttnews%5BbackPi-
d%5D=188&no_cache=1, 17 XII 2012.

Bitwa o ekran, „Wprost” 2000, nr 40, [online] http://www.wprost.pl/ar/8139/Bitwa -o -ekran/ 
?pg=1, 17 XII 2012.

Drużnikow J., Anioły na ostrzu igielnym, przeł. A. Wołodźko -Butkiewicz, Kraków 2001.
Freedom House: в России нет свободных СМИ, 1 V 2012, [online] http://www.bfm.ru/new-

s/2012/05/01/freedom -house -v -rossii -net -svobodnyh -smi.html, 30 XII 2013.

55 Профессия „журналист” не исчезнет, но трансформируется – медиаэксперты, 24 VI 2011, [onli-
ne] http://fmf2011.ria.ru/news/20110624/367255671.htm, 30 XII 2013.

56 Tamże.
57 Medvedev Denies Media Censorship in Russia, 26 IV 2012, [online] http://en.rian.ru/russia

/20120426/173067711.html, 30 XII 2013.
58 Miedwiediew chce kontrolować komentarze w internecie, 3 VI 2011, [online] http://www.rmf24.pl/fak-

ty/news -miedwiediew -chce -kontrolowac -komentarze -w -internecie,nId,343541, 17 XII 2012.



531POLITEJA 3(25)/2013 Kondycja zawodu dziennikarza…

„Gazprom -Media” przejmie gazetę „Izwiestia”, 3 VI 2005, [online] http://www.wirtualnemedia.
pl/artykul/gazprom -media -przejmie -gazete -izwiestia#, 17 XII 2012.

Gazprom właścicielem Media -Mostu, 18 XI 2000, [online] http://www.rmf24.pl/ekonomia/
news -gazprom -wlascicielem -media -mostu,nId,115730, 17 XII 2012.

Getting Away With Murder (Special Report), 17 IV 2012, [online] http://cpj.org/report-
s/2012/04/impunity -index -2012.php#index.

The Global Journalist in the 21st Century, eds. D. H. Weaver, L. Willnat, New York–London 
2012, [online] http://www.uta.fi/cmt/yhteystiedot/henkilokunta/svetlanapasti/publica-
tions/Global_journalist_2012.pdf, 17 XII 2012.

IPI Congress Honours Russia’s Novaya Gazeta, 7 VI 2009, [online] http://www.freemedia.at/
index.php?id=288&tx_ttnews%5Btt_news%5D=4427&tx_ttnews%5BbackPid%5D= 
13&cHash=ad27dcc921, 30 XII 2013.

IPI mianował Annę Politkowską Światowym Bohaterem Wolności Prasy, 8 XII 2006, [online] 
http://ftp.press.pl/badania/pokaz/8395,IPI -mianowal -Anne -Politkowska -Swiatowym-
-Bohaterem -Wolnosci -Prasy, 30 XII 2013.

IPI SPECIAL REPORT: Impunity: A Global Scourge, 22 XI 2012, [online] ipi -special -report-
-impunity -a -global -scourge.html, 30 XII 2013.

Kacewicz M., Cmentarz wolnego słowa, „Newsweek” 2004, 1 VIII, [online] http://swiat.new-
sweek.pl/cmentarz -wolnego -slowa,19145,1,1.html, 18 XII 2012.

Kacewicz M., Telewizja w Rosji kłamie!, „Newsweek” 2012, 9 IV, [online] http://m.newsweek.
pl/swiat,telewizja -w -rosji -klamie,90228,2,1.html#, 18 XII 2012.

Komisarz UE krytycznie o rosyjskiej Dumie, 13 VI 2012, [online] http://www.tvpparlament.
pl/aktualnosci/komisarz -ue -krytycznie -o -rosyjskiej -dumie/7988817?date=20120901, 
17 XII 2012.

Kościński P., Serwetnyk T., Zabójcy są, zleceniodawców brak, 17 X 2012, [online] http://www.
rp.pl/artykul/943094.html?print=tak&p=0, 18 XII 2012.

Mediapedia.ru, 13 VII 2012.
Medvedev Denies Media Censorship in Russia, 26 IV 2012, [online] http://en.rian.ru/russia

/20120426/173067711.html, 30 XII 2013.
Memorial held in Washington for Murdered Russian Journalist, 17 X 2006, [online] http://news.

findlaw.com/wash/s/20061017/20061017145952.html, 30 XII 2013.
Miedwiediew chce kontrolować komentarze w internecie, 3 VI 2011, [online] http://www.rmf24.

pl/fakty/news -miedwiediew -chce -kontrolowac -komentarze -w -internecie,nId,343541, 
17 XII 2012.

„Nowaja Gazieta” nagrodzona Free Media Pioneer Award, 7 VI 2009, [online] http://www.wirtu-
alnemedia.pl/artykul/nowaja -gazieta -nagrodzona -free -media -pioneer -award, 30 XII 2013.

Organizator zabójstwa Politkowskiej skazany, „Gazeta Wyborcza” 2012, 14 XII, [online] http://
wyborcza.pl/1,75477,13054035,Organizator_zabojstwa_Politkowskiej_skazany.html, 
17 XII 2012.

Pasti S., The changing profession of a journalist in Russia, 17 XI 2007, [online] http://acta.uta.fi/
pdf/978 -951 -44 -7101 -8.pdf, 30 XII 2012.

Pasti S., Chernysh M., Svitich L., Russian Journalists and Their Profession, [w:] The Global 
Journalist in the 21st Century, eds. D. H. Weaver, L. Willnat, New York–London 2012, 



532 POLITEJA 3(25)/2013Agata Krzywdzińska

[online] http://www.uta.fi/cmt/yhteystiedot/henkilokunta/svetlanapasti/publications/
Global_journalist_2012.pdf, 17 XII 2012.

Politkowska A., Tylko prawda. Artykuły i reportaże, przeł. S. Szymański, Warszawa 2011.
Профессия „журналист” не исчезнет, но трансформируется – медиаэксперты, 24 VI 2011, 

[online] http://fmf2011.ria.ru/news/20110624/367255671.htm, 30 XII 2013.
Prus -Wojciechowska J., Margarita Simonian. Usta Kremla, „Polityka” 2011, 19 II, [online] 

http://www.polityka.pl/swiat/ludzie/1511764,1,margarita -simonian -usta -kremla.read, 
18 XII 2012.

Przedstawiciel Gazpromu nowym szefem telewizji NTV, 22 I 2003 [online] http://wia-
domosci.wp.pl/kat,1356,title,Przedstawiciel -Gazpromu -nowym -szefem -telewizji-
-NTV,wid,417414,wiadomosc.html?ticaid=1fb6f&_ticrsn=3, 18 XII 2012.

Radziwinowicz W., Panfiłow O., Zajazd na most, „Gazeta Wyborcza” 2000, 12 V.
Radziwinowicz W., Nudy tu macie, rozm. przepr. A. Gulczyńska, „Press” 2011, nr 11.
Ranking Wolności Prasy. Polska awansowała, 20 X 2009, [online] http://wiadomosci.gazeta.

pl/wiadomosci/1,114873,7165629,Ranking_Wolnosci_Prasy__Polska_awansowala.html, 
18 XII 2012.

Rok 2010 tragiczny dla dziennikarzy: 102 zabitych, 2 V 2011, [online] http://wiadomosci.gaze-
ta.pl/wiadomosci/1,114881,9531443,Rok_2010_tragiczny_dla_dziennikarzy__102_za-
bitych.html, 17 XII 2012.

Rosja będzie karać za oszczerstwa – nawet 5 mln rubli, 13 VII 2012, [online] http://www.
tvn24.pl/wiadomosci -ze -swiata,2/rosja -bedzie -karac -za -oszczerstwa -nawet -5 -mln -rubli, 
264735.html, 17 XII 2012.

Rosja: „Reporterów bez Granic” nie wpuścili na rocznicę śmierci Politkowskiej, 7 X 2009, [online] 
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,7115587,Rosja___Reporterow_bez_
Granic__nie_wpuscili_na_rocznice.html, 17 XII 2012.

Россия в рейтинге свободы СМИ Freedom House поднялась на строчку, 1 V 2012, [online] 
http://ria.ru/media/20120501/638880577.html, 30 XII 2013.

Rosja: Skazano zabójcę Anny Politkowskiej, 14 XII 2012, [online] http://amnesty.org.pl/no_ca-
che/aktualnosci/strona/article/7770.html, 17 XII 2012.

Rosja: Stacja TV -6 przestała nadawać, 22 I 2002, [online] http://www.rmf24.pl/fakty/polska/
news -rosja -stacja -tv -6 -przestala -nadawac,nId,206490, 17 XII 2012.

Rosyjski parlament: Polacy psują nam wizerunek na świecie, „Gazeta Wyborcza” 2005, 13 VII, 
[online] http://wyborcza.pl/1,75477,2818469.html, 17 XII 2012.

Rosyjskie media niszczą cynizm i autocenzura, „Gazeta Wyborcza” 2006, 10 X [online] http://
wyborcza.pl/1,75477,3676638.html, 30 XII 2013.

Rzecznik Putina: Tygodnik „Time” jest rusofobiczny, 24 II 2012, [online] http://wiadomosci.
gazeta.pl/wiadomosci/1,114881,11230478,Rzecznik_Putina_Tygodnik_Time_jest_ruso-
fobiczny.html, 17 XII 2012.

Rzecznik Putina zarzuca tygodnikowi „Time” rusofobię, 24 II 2012, [online] http://fakty.in-
teria.pl/swiat/news/rzecznik -putina -zarzuca -tygodnikowi -time -rusofobie,1764070,4, 
17 XII 2012.

Shlifer A., Treisman D., A normal country: Russia after communism, [online] http://www.eco-
nomics.harvard.edu/faculty/shleifer/files/normal_jep.pdf, 17 XII 2012.



533POLITEJA 3(25)/2013 Kondycja zawodu dziennikarza…

Smolchenko A., What it’s like reporting in the Kremil Pool, 2 X 2007, [online] http://www.the-
moscowtimes.com/sitemap/paid/2007/10/article/what -its -like -reporting -in -the -kremlin-
-pool/193933.html, 18 XII 2012.

Stachow D., Krotow A., Imidż Rosji, „Огонёк” 2002, nr 39.
Szewczyk Ł., Wzrosła wolność prasy w Polsce, 1 XII 2012, [online] http://media2.pl/

media/98424 -Wzrosla -wolnosc -prasy -w -Polsce.html, 18 XII 2012.
Ślubowski G., Reklama imperium, „Wprost” 2007, nr 23, [online] http://www.wprost.pl/

ar/107682/Reklama -imperium/?I=1276, 8 X 2008.
W Rosji zawrzało po pobiciu Kaszyna. „Pobicia dziennikarzy stają się zbyt systematyczne”, 7 XI 

2010, [online] http://swiat.newsweek.pl/w -rosji -zawrzalo -po -pobiciu -kaszyna– -pobicia-
-dziennikarzy -staja -sie -zbyt -systematyczne -,67655,1,1.html, 17 XII 2012.

Władimir Gusiński, „Wprost” 2001, nr 15, [online] http://wprost.com.pl/ar/9799/
Ludzie/?I=959, 18 XII 2012.

Wojciechowski M., Kreml karze za obiektywizm w relacjach z Biesłanu, „ Gazeta Wyborcza”, 
2004, 7 X, [online] http://wyborcza.pl/1,75248,2271419.html, 17 XII 2012.

Zabójca Politkowskiej będzie sądzony łagodnie. Ruszył proces, 12 XI 2012, [online] http://www.
tokfm.pl/Tokfm/1,102433,13034892,Zabojca_Politkowskiej_bedzie_sadzony_lagod-
nie__Ruszyl.html, 17 XII 2012.

„Журналистъ”, [online] www.journalist -virt.ru/, 17 XII 2012.

Dr Agata KRZYWDZIńSKA, pracownik naukowo -dydaktyczny Instytutu Rosji 
i Europy Wschodniej UJ. Absolwentka filologii polskiej, rosjoznawstwa i podyplomo-
wego dziennikarstwa. Doktorat nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce.


	Title Page


	Bibliografia



