Ciało jako medium postpamięci
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.12.2015.35.09Keywords:
body, archives, reenactment, video‑witnessing, performartive documentAbstract
Body as a Medium of Post-memory
In the post‑memory discourse the visual and textual remains – images and narrations – function as the main media connecting the present and the past. Whereas this text concentrates on the meaning of the body as a medium of memory transmission. On the one hand, recalling the corporeal aspects present in Marianne Hirsch’s works, on the other – Rebecca Schneider’s theories placing the question of the body as an archive in the very centre, as well as Alison Landsberg’s concept of prosthetic memories, the author shows how today’s theatre, performance and video art concerned with the issue of the Shoah, try to offer the possibility of the body‑to‑body transmission of history and collective experience.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, przeł. M. Król, Warszawa 2008, Biblioteka Socjologiczna.
Google Scholar
Hilberg R., Sprawcy, ofiary, świadkowie. Zagłada Żydów 1933‑1945, przeł. J. Giebułtowski, Warszawa 2007.
Google Scholar
Hirsch M., Pokolenie postpamięci, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia” 2011, nr 105.
Google Scholar
Kott J., Teatr esencji. Kantor i Brook, [w:] tenże, Fotel recenzenta, wybór i układ T. Nyczek, Warszawa 1991.
Google Scholar
Landsberg A., Prosthetic Memory. The Transformation of American Remembrance in the Age of Mass Culture, New York 2004.
Google Scholar
Mościcki P., Karski – paradoks o świadku, [w:] Nowe biografie, red. A. Adamiecka‑Sitek, D. Buchwald, Warszawa 2012, Nowe historie, 03.
Google Scholar
Niziołek G., Polski teatr Zagłady, Warszawa 2013.
Google Scholar
Nora P., Czas pamięci, przeł. W. Dłuski, „Res Publica Nowa” 2001, nr 7.
Google Scholar
Phelan P., Ontologia performansu. Reprezentacja bez reprodukcji, przeł. A. Kowalczyk, [w:] Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca, red. S. Nieśpiałowska‑Owczarek, K. Słoboda, przeł. P. Juskowiak i in., Łódź 2013.
Google Scholar
Porozmawiajmy o „80064”. Dialog między Agatą Araszkiewicz i Arturem Żmijewskim, [online] http://www.obieg.pl/rozmowy/5691.
Google Scholar
Puzyna K., O „Umarłej klasie”. Rozmowy, „Dialog” 1977. nr 2.
Google Scholar
RE//MIX . Performans i dokumentacja, red. T. Plata, D. Sajewska, Warszawa 2014.
Google Scholar
Schneider R., Performing Remains. Art and War in Times of Theatrical Reenactments, New York 2011.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203852873
Google Scholar
Wieviorka A., L’Ère du témoin, Paris 2002.
Google Scholar
Young J.E., Holocaust w świadectwach filmowych i świadectwach wideo. Dokumentowanie świadka, przeł. T. Łysak, „Literatura na Świecie” 2004, nr 1/2.
Google Scholar
Żmijewski A., Komentarz do filmu „80064” (notatki do spotkania z widzami w Brétigny‑sur‑Orge 6.01.2005), [online] http://www.obieg.pl/rozmowy/5691.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.