Językowe środki deprecjacji przeciwnika w debatach telewizyjnych między liderami partyjnymi

Authors

  • Beata Zając Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.25.23

Keywords:

TV debate, election campaign, language

Abstract

Language means of depreciation of an opponent in television debates between party leaders

The article raises the issue of rhetoric means used in Polish parliamentary campaigns, exemplified by the 2007 campaign. However only an extract of such electoral activities was taken into consideration, namely the televised debates between the party leaders. The basis of the analysis consists of three debates broadcasted in Polish Television between: Donald Tusk and Jarosław Kaczyński (12th October 2007), Donald Tusk and Aleksander Kwaśniewski (15th October 2007), Jarosław Kaczyński and Aleksander Kwaśniewski (7th October 2007). The author focused on the language operations carried out in order to depreciate the opponent in the context of the situation created by media debate. The most common acts of depreciation – both overt and concealable in many ways – their action mechanisms, as well as the defence methods against them were analyzled in the article.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Beata Zając, Uniwersytet Jagielloński

Językoznawca, starszy wykładowca w Zakładzie Dziennikarstwa Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zainteresowania badawcze związane są z problematyką retoryki, języka mediów i języka polityki.

References

Awdiejew A., Wartościowanie wymuszone a szacunek dla odbiorcy w dyskursie politycznym, [w:] Język polityki a współczesna kultura polityczna, red. J. Anusiewicz, B. Siciński, Wrocław 1994, Język a Kultura, t. 11
Google Scholar

Bralczyk J., O języku polskiej polityki lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Warszawa 2003.
Google Scholar

Bralczyk J., Mosiołek‑Kłosińska K., Zwyczaje nominacyjne w polityce – autoidentyfikacja i stygmatyzacja, [w:] Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek‑Kłosińska, Warszawa 2004.
Google Scholar

Fras J., Komunikacja polityczna. Wybrane zagadnienia gatunków i języka wypowiedzi, Wrocław 2005, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 2766.
Google Scholar

Grzegorczykowa R., Obelga jako akt mowy, „Poradnik Językowy” 1991, nr 5‑6.
Google Scholar

Habrajska G., Wykorzystanie ironii do walki politycznej, [w:] Język polityki a współczesna kultura polityczna, red. J. Anusiewicz, B. Siciński, Wrocław 1994, Język a Kultura, t. 11.
Google Scholar

Kamińska‑Szmaj I., Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918‑1920, Wrocław 2007, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 2957
Google Scholar

Kamińska‑Szmaj I., Słowa na wolności. Język polityki po 1989 roku. Wypowiedzi, dowcip polityczny, słownik inwektyw, Wrocław 2001.
Google Scholar

Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2007.
Google Scholar

Kita M., Czy można nie manipulować? O audiowizualnej retoryce w dyskursie politycznym, [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin 2004, „Czerwona Seria” Instytutu Filologii Polskiej UMCS, 18.
Google Scholar

Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005.
Google Scholar

Kołodziejek E., Językowe środki zwalczania przeciwnika, czyli o inwektywach we współczesnych tekstach politycznych, [w:] Język polityki a współczesna kultura polityczna, red. J. Anusiewicz, B. Siciński, Wrocław 1994, Język a Kultura, t. 11.
Google Scholar

Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998.
Google Scholar

Lakomy L., O chwytach erystycznych w polskich kampaniach wyborczych, [w:] Media a polityka, red. A. M. Zarychta, Ł. Donaj, Łódź 2007.
Google Scholar

Leszczyński Z., Wyraz postawy wartościującej w języku naturalnym, [w:] Wartości w języku i tekście, red. J. Puzynina, J. Anusiewicz, Wrocław 1991, Język a Kultura, t. 3.
Google Scholar

Lewiński P. H., Neosofistyka. Argumentacja retoryczna w komunikacji potocznej, Wrocław 2012, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 3399.
Google Scholar

Majewska M., Akty deprecjonujące siebie i innych. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 2005, Pragmatyka i Semantyka Mowy. Studia i Analizy, 5.
Google Scholar

Ożóg K., Język w służbie polityki. Językowy kształt kampanii wyborczych, Rzeszów 2004.
Google Scholar

Ożóg K., Karnawalizacja polskich kampanii wyborczych, [w:] Humor i karnawalizacja we współczesnej komunikacji językowej, red. J. Mazur, M. Rumińska, Lublin 2007, Język, Kultura, Społeczeństwo.
Google Scholar

Peisert M., Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław 2004, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 2580.
Google Scholar

Perelman Ch., Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, przeł. M. Chomicz, red. nauk. R. Kleszcz, Warszawa 2004.
Google Scholar

Piontek D., Tabloidyzacja dziennikarstwa, [w:] Polubić dziennikarstwo, red. S. Zakrzewski, Poznań 2009.
Google Scholar

Rittel S. J., Komunikacja polityczna. Dyskurs polityczny. Język w przestrzeni politycznej, Kielce 2003.
Google Scholar

Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, przeł. B. Konorski, Ł. Konorska, Warszawa 1986, Kulisy Polityki.
Google Scholar

Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2004.
Google Scholar

Trysińska M., Jak politycy komunikują się ze swoimi wyborcami? Analiza języka polityków na przykładzie rozmów prowadzonych w telewizji polskiej oraz internecie, Warszawa 2004.
Google Scholar

Downloads

Published

2013-08-14

How to Cite

Zając, Beata. 2013. “Językowe środki Deprecjacji Przeciwnika W Debatach Telewizyjnych między Liderami Partyjnymi”. Politeja 10 (3(25):389-406. https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.25.23.

Issue

Section

Articles