Wideoideologia i Youtubizacja jako narzędzia politycznego public relations
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.25.28Keywords:
polityczne public relations, internet, reklama, YouTubeAbstract
Video‑ideology and Youtubization as a Political Tool of Public Relations
Quantifier of our century is the media that define the present century as a time of media democracy, or, more narrowly, of e‑democracy. Politicians around the world submitting their political campaigns, interviews, speeches to the plans of media. They need media to communicate with the citizens of their countries, with voters, with national and international institutions. Models of communication created this way, according to the theory of public relations, can have the character of propaganda, marketing or of a dialog. The phenomenon of video‑ideology and the resulting political youtubization analyzed by the Author fits in all these three models. The paper identifies three channels of PR communication of the world of politics to the world of audience/electorate. The first two channels are top‑down schemes, created by the political power base, applied to influence and shape political attitudes of citizens. The third channel is bottom‑up formed grassroots citizens’ attitude, which is a meaningful response of the electorate to the political action.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Bayer Full, Prezydent (tekst piosenki), [online] http://teksty.org/bayer‑full,prezydent,tekst‑piosenki, V 2012.
Google Scholar
Ciesiołkiewicz K., Polityczny PR jest integralną częścią demokracji, [online] http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polityczny‑pr‑jest‑integralna‑czescia‑demokracji#, 4 XI 2012.
Google Scholar
Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005,Psychologia Polityczna.
Google Scholar
„Człowiek jest najważniejszy”. PSL ma piosenkę wyborczą, [online] http://polska.newsweek.pl/‑czlowiek‑jest‑najwazniejszy‑psl‑ma‑piosenke‑wyborcza,81252,1,1.html, 4 XI 2012.
Google Scholar
Dobek‑Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2007.
Google Scholar
Film „Impreza u Tuska”: striptiz, alkohol i politycy, [online] http://politykier.pl/kat,1025795,wid,13422066,wiadomosc.html?ticaid=6f809, 4 XI 2012.
Google Scholar
Impreza u Tuska – nowy FILM Palikota: STRIPTIZ Arłukowicza, Kalisz i Kluzik z szampanem, [online] http://www.se.pl/wydarzenia/kraj/zobacz‑film‑impreza‑u‑tuska‑nowy‑film‑palikota‑striptiz‑arlukowicza‑kalisz‑i‑kluzik‑z‑szampanem_186188.html, 4 XI 2012.
Google Scholar
Janik‑Wiszniowska M., Promocja i reklama polityczna, [w:] Marketing polityczny w teorii i praktyce, red. A. W. Jabłoński, L. Sobkowiak, Wrocław 2009, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 3130.
Google Scholar
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zrzeszenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007, Edukacja Medialna.
Google Scholar
Jožin z bažin, [online] http://pl.wikipedia.org/wiki/Jo%C5%BEin_z_ba%C5%BEin, 4 XI 2012.
Google Scholar
Kabaret pod Wyrwigroszem, Donald marzy (tekst piosenki), [online] http://teksty.org/kabaret‑pod‑wyrwigroszem,donald‑marzy,tekst‑piosenki, 4 XI 2012.
Google Scholar
Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, przeł. M. Bernatowicz, K. Topolska‑Ghariani, wprow. K. Krzysztofek, Warszawa 2007, Cyberkultura, Internet, Społeczeństwo.
Google Scholar
Mazur M., Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2004.
Google Scholar
Media społecznościowe, [online] http://pl.wikipedia.org/wiki/Media_spo%C5%82eczno-%C5%9Bciowe, 4 XI 2012.
Google Scholar
Mikroblogi, [online] http://polityka‑internet.info/?tag=mikroblogi, 4 XI 2012.
Google Scholar
Netz spottet über „das erste Mal” mit Obama, „Spiegel‑Online”, 28 X 2012, [online] http://www.spiegel.de/netzwelt/web/lena‑dunham‑ernetet‑spott‑fuer‑obama‑wahlwerbespot‑a‑863874.html, 4 XI 2012.
Google Scholar
Nowy spot PiS: Wycieczka Grasiów za pieniądze podatników, [online] http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,7011829,Nowy_spot_PiS__Wycieczka_Grasiow_za_pieniadze_podatnikow.html, 4 XI 2012.
Google Scholar
Odgrzewany spot PiS – znów straszą pustą lodówką, [online] http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Odgrzewany‑spot‑PiS‑znow‑strasza‑pusta‑lodowka,wid,13140227,wiadomosc.html, 4 XI 2012.
Google Scholar
Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku, przedm. W. J. Burszta, Warszawa 2009, Popkultura i Media.
Google Scholar
Piontek D., Mity reklamy politycznej, [w:] Kulturowe instrumentarium panowania, red. R. Paradowski, P. Załęcki, Toruń 2002.
Google Scholar
Piontek D., Politycy i media. Sposoby wpływania przez polityków na zawartość mediów, [w:] Polska scena polityczna. Środowiska, komunikacja polityczna, strategie, red. K. Sobolewska‑Myślik, A. Hess, K. Kowalczyk, Kraków 2010.
Google Scholar
PiS straszy pustą lodówką i pyta „gdzie znikają nasze pieniądze”, [online] http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pis;straszy;pusta;lodowka;i;pyta;gdzie;znikaja;nasze-;pieniadze,118,0,772726.html, 4 XI 2012.
Google Scholar
Podobas I., Public relations jako narzędzie kreowania wizerunku partii politycznych, Warszawa 2011, Engram.
Google Scholar
Sasin J., Burza po wyroku na twórcy Antykomor.pl. „To jest skandal!”, [online] http://wiadomosci.onet.pl/kraj/burza‑po‑wyroku‑na‑tworcy‑antykomorpl‑to‑jest‑skan,1,5246969,wiadomosc.html, 4 XI 2012.
Google Scholar
Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa–Bielsko‑Biała 2007, ParkEdukacja – Wydawnictwo Szkolne PWN.
Google Scholar
Spektakularny transfer z PiS do PO, [online] http://fakty.interia.pl/raport/wybory_2007/news/spektakularny‑transfer‑z‑pis‑do‑po,975011,4727, 4 XI 2012.
Google Scholar
Szymańska A., Zintegrowanie komunikowanie marketingowe, [w:] Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, red. nauk. J. Olędzki, D. Tworzydło, Warszawa–Rzeszów 2006.
Google Scholar
Święćkowska T., Public relations a demokracja, Warszawa 2008, Rozprawy Uniwersytetu Warszawskiego, 479.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323517405
Google Scholar
Trzeciak S., Marketing polityczny w Internecie, Warszawa 2010.
Google Scholar
du Vall M., Walecka‑Rynduch A., Politicaltainment jako przejaw tabloidyzacji polityki, „Państwo i Społeczeństwo” 2012, nr 1.
Google Scholar
http://www.youtube.com/watch?v=ExKWyLATNz0, 4 XI 2012.
Google Scholar
http://www.youtube.com/watch?v=c9HGXxPdA‑Q&feature=player_detailpage, XI 2012.
Google Scholar
http://www.youtube.com/user/antyKomorPL, 4 XI 2012.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.