Agenda mediów a ich stronniczość (telewizyjne serwisy informacyjne)
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.25.32Keywords:
agenda setting, objectivity, journalism, politicsAbstract
Media agenda and its bias (television news services)
The article deals with the concept of “agenda setting” in media as well as focuses on the first level of this process (a selection and a prioritization of the particular events that are presented in the television news). Namely, these events become a basic source of information about the contemporary political world. Any bias manifestations have been omitted deliberately as it goes in tandem with manipulation techniques (such as assessment, for instance). Moreover, it has been assumed that the degree of bias is an inherent feature of the media as it constitutes the crucial element of the central‑level politics. Moreover, not only has been stated that this bias may be resulted in the pressure of politicians, but also that this phenomenon is downright an unavoidable feature of media. Thus, the differences between agendas of the various television news were analyzed and presented on the basis of both the data and the own research.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Allan S., Kultura newsów, przeł. A. Sokołowska, Kraków 2006, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Bourdieu P., O telewizji. Panowania dziennikarstwa, przeł. K. Sztandar‑Sztanderska, A. Ziółkowska, red. nauk. i przedm. M. Jacyno, Warszawa 2011, Socjologia Współczesna – Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Boyd A., Dziennikarstwo radiowo‑telewizyjne. Techniki tworzenia programów informacyjnych, przeł. A. Sadza, Kraków 2006, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Cook T. E., Governing with the News: The news Media as a Political Institution, Chicago 2005.
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226026688.001.0001
Google Scholar
Cztery stacje. Analiza telewizyjnych serwisów informacyjnych. Fakty, Panorama, Wiadomości,Wydarzenia. Wrzesień 2011, Press Service, [online] http://www.press.pl/attachments/www‑data/Analiza‑wrzesniowych‑wydan‑telewizyjnych‑serwisow‑informacyjnych_177.pdf, 13 XII 2012.
Google Scholar
Dobek‑Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 3298.
Google Scholar
Entman R. M., Framing Bias: Media in the Distribution of Power, „Journal of Communication” 2007, Vol. 57.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00336.x
Google Scholar
Gilboa E., The CNN Effect: The Search for a Communication Theory of International Relations, „Political Communication” 2005, nr 22.
DOI: https://doi.org/10.1080/10584600590908429
Google Scholar
Godzic W., Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Kraków 2004, Dziennikarstwo i Świat Mediów.
Google Scholar
Grabowska A. M., Tytuł newsa dnia otrzymuje dziś… – koncepcja agenda setting na przykładzie wydarzeń medialnych w polskich serwisach informacyjnych, [w:] Za kulisami spektaklu.
Google Scholar
Medialne wizerunki polityki, red. nauk. M. Sokołowski, Toruń 2009, Komunikacja Społeczna, Komunikacja Medialna, Komunikacja Sieci.
Google Scholar
Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów, Kraków 2006, Zeszyty Wydziałowe – Uniwersytet Jagielloński. Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, z. 2.
Google Scholar
Łódzki B., Ustanawianie agendy mediów podczas kampanii wyborczych w 2005 roku, Wrocław 2010, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 3312.
Google Scholar
McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, przeł. B. Radwan, Kraków 2008, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
McCombs M., Gilbert S., News Influence on our Pictures of the World, [w:] Media Effects: Advances in Theory and Research, eds. J. Bryant, D. Zillmann, New York 1994.
Google Scholar
McQuail D., Media Performance: Mass Communication and the Public Interest, London– Newbury Park 1992.
Google Scholar
Michnik W., „Efekt CNN” na przykładzie interwencji Stanów Zjednoczonych w Somalii, [w:] „Stare” i „nowe” media w kontekście kampanii politycznych i sprawowania władzy, red. nauk.
Google Scholar
M. du Vall, A. Walecka-Rynduch, Kraków 2010, Konteksty Współczesności.
Google Scholar
Nowak E., Ustanawianie agendy medialnej i politycznej. Interakcje i zależności, „Zeszyty Prasoznawcze” 2011, nr 3‑4 (207-208).
Google Scholar
PiS i SLS podzieliło między siebie telewizję, „Dziennik Gazeta Prawna” 2009, 24 VIII.
Google Scholar
Ranking polityków polskich w głównych wydaniach programów informacyjnych w stacjach ogólnopolskich (1‑30 kwietnia 2009 roku), Instytut Monitorowania Mediów, [online] http://www.instytut.com.pl/IMM/o_firmie/raport_politycy_kwiecien2009.pdf, 13 XII 2012.
Google Scholar
Raport Scena Polityczna, Press Service, [online] http://www.press‑service.com.pl/pl/uslugi/scena‑polityczna/,13 XII 2012.
Google Scholar
Robinson P., The CNN Effect. The Myth of News, Foreign Policy and Intervention, London–New York 2002.
Google Scholar
Semetko H. A., Political Balance on Television: Campaigns in the United States, Britain and Germany, „Harvard International Journal of Press/Politics” 1996, Vol. 1.
DOI: https://doi.org/10.1177/1081180X96001001005
Google Scholar
Street J., Mass media, polityka, demokracja, przeł. T. D. Lubański, Kraków 2006, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, Dz. U. 1993, nr 7, poz. 34.
Google Scholar
Wimmer R. D., Dominick J. R., Mass media. Metody badań, przeł. T. Karłowicz, Kraków 2008, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Żyro T., Wstęp do politologii, Warszawa 2004.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.