Agenda mediów a ich stronniczość (telewizyjne serwisy informacyjne)

Authors

  • Magdalena Zawalska Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.25.32

Keywords:

agenda setting, objectivity, journalism, politics

Abstract

Media agenda and its bias (television news services)

The article deals with the concept of “agenda setting” in media as well as focuses on the first level of this process (a selection and a prioritization of the particular events that are presented in the television news). Namely, these events become a basic source of information about the contemporary political world. Any bias manifestations have been omitted deliberately as it goes in tandem with manipulation techniques (such as assessment, for instance). Moreover, it has been assumed that the degree of bias is an inherent feature of the media as it constitutes the crucial element of the central‑level politics. Moreover, not only has been stated that this bias may be resulted in the pressure of politicians, but also that this phenomenon is downright an unavoidable feature of media. Thus, the differences between agendas of the various television news were analyzed and presented on the basis of both the data and the own research.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Magdalena Zawalska, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Doktorantka Instytutu Politologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, magister politologii (UP) i Europejskiej Socjologii Politycznej (Högskolan Dalarna), absolwentka studiów licencjackich w zakresie Stosunków Międzynarodowych i Studium Dziennikarskiego przy Instytucie Filologii Polskiej UP. Zainteresowania badawcze: relacje pomiędzy polityką a światem mediów, wizerunek medialny i PR w polityce, przemiany polskiego systemu medialnego jako element transformacji systemowej.

References

Allan S., Kultura newsów, przeł. A. Sokołowska, Kraków 2006, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Bourdieu P., O telewizji. Panowania dziennikarstwa, przeł. K. Sztandar‑Sztanderska, A. Ziółkowska, red. nauk. i przedm. M. Jacyno, Warszawa 2011, Socjologia Współczesna – Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Boyd A., Dziennikarstwo radiowo‑telewizyjne. Techniki tworzenia programów informacyjnych, przeł. A. Sadza, Kraków 2006, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Cook T. E., Governing with the News: The news Media as a Political Institution, Chicago 2005. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226026688.001.0001
Google Scholar

Cztery stacje. Analiza telewizyjnych serwisów informacyjnych. Fakty, Panorama, Wiadomości,Wydarzenia. Wrzesień 2011, Press Service, [online] http://www.press.pl/attachments/www‑data/Analiza‑wrzesniowych‑wydan‑telewizyjnych‑serwisow‑informacyjnych_177.pdf, 13 XII 2012.
Google Scholar

Dobek‑Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 3298.
Google Scholar

Entman R. M., Framing Bias: Media in the Distribution of Power, „Journal of Communication” 2007, Vol. 57. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00336.x
Google Scholar

Gilboa E., The CNN Effect: The Search for a Communication Theory of International Relations, „Political Communication” 2005, nr 22. DOI: https://doi.org/10.1080/10584600590908429
Google Scholar

Godzic W., Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Kraków 2004, Dziennikarstwo i Świat Mediów.
Google Scholar

Grabowska A. M., Tytuł newsa dnia otrzymuje dziś… – koncepcja agenda setting na przykładzie wydarzeń medialnych w polskich serwisach informacyjnych, [w:] Za kulisami spektaklu.
Google Scholar

Medialne wizerunki polityki, red. nauk. M. Sokołowski, Toruń 2009, Komunikacja Społeczna, Komunikacja Medialna, Komunikacja Sieci.
Google Scholar

Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów, Kraków 2006, Zeszyty Wydziałowe – Uniwersytet Jagielloński. Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, z. 2.
Google Scholar

Łódzki B., Ustanawianie agendy mediów podczas kampanii wyborczych w 2005 roku, Wrocław 2010, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 3312.
Google Scholar

McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, przeł. B. Radwan, Kraków 2008, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

McCombs M., Gilbert S., News Influence on our Pictures of the World, [w:] Media Effects: Advances in Theory and Research, eds. J. Bryant, D. Zillmann, New York 1994.
Google Scholar

McQuail D., Media Performance: Mass Communication and the Public Interest, London– Newbury Park 1992.
Google Scholar

Michnik W., „Efekt CNN” na przykładzie interwencji Stanów Zjednoczonych w Somalii, [w:] „Stare” i „nowe” media w kontekście kampanii politycznych i sprawowania władzy, red. nauk.
Google Scholar

M. du Vall, A. Walecka-Rynduch, Kraków 2010, Konteksty Współczesności.
Google Scholar

Nowak E., Ustanawianie agendy medialnej i politycznej. Interakcje i zależności, „Zeszyty Prasoznawcze” 2011, nr 3‑4 (207-208).
Google Scholar

PiS i SLS podzieliło między siebie telewizję, „Dziennik Gazeta Prawna” 2009, 24 VIII.
Google Scholar

Ranking polityków polskich w głównych wydaniach programów informacyjnych w stacjach ogólnopolskich (1‑30 kwietnia 2009 roku), Instytut Monitorowania Mediów, [online] http://www.instytut.com.pl/IMM/o_firmie/raport_politycy_kwiecien2009.pdf, 13 XII 2012.
Google Scholar

Raport Scena Polityczna, Press Service, [online] http://www.press‑service.com.pl/pl/uslugi/scena‑polityczna/,13 XII 2012.
Google Scholar

Robinson P., The CNN Effect. The Myth of News, Foreign Policy and Intervention, London–New York 2002.
Google Scholar

Semetko H. A., Political Balance on Television: Campaigns in the United States, Britain and Germany, „Harvard International Journal of Press/Politics” 1996, Vol. 1. DOI: https://doi.org/10.1177/1081180X96001001005
Google Scholar

Street J., Mass media, polityka, demokracja, przeł. T. D. Lubański, Kraków 2006, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, Dz. U. 1993, nr 7, poz. 34.
Google Scholar

Wimmer R. D., Dominick J. R., Mass media. Metody badań, przeł. T. Karłowicz, Kraków 2008, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Żyro T., Wstęp do politologii, Warszawa 2004.
Google Scholar

Published

2013-08-14

How to Cite

Zawalska, Magdalena. 2013. “Agenda mediów a Ich stronniczość (telewizyjne Serwisy Informacyjne)”. Politeja 10 (3(25):555-68. https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.25.32.

Issue

Section

Articles