Opowieść o codzienności w wojennej Ukrainie – fotografie Justyny Mielnikiewicz
DOI:
https://doi.org/10.12797/RM.01.2023.13.06Keywords:
document photos, emotional portrait, Justyna Mielnikiewicz, war in Ukraine, International Cultural CentreAbstract
A TALE OF EVERYDAY LIFE IN WARTIME UKRAINE – PHOTOGRAPHS BY JUSTYNA MIELNIKIEWICZ
The aim of this article is a reflection on the way of “telling” about modern Ukraine, especially about its people involved in the war that is currently waged there, using photographs. The direct matter of interest and analysis is the exhibition “In Ukraine. Justyna Mielnikiewicz”, that had been opened between 2nd September and 6th November 2022 in the International Cultural Centre in Cracow. The authors note, that the report photos can be described as “emotional portraits”, which aim at moving the viewers by making them aware about the situation, in which the Ukrainians are found, as well as commemorating of the victims.
References
Andruchowycz, J., Stasiuk, A. 2000. Moja Europa. Dwa eseje o Europie zwanej Środkową, Wołowiec.
Barzycka, A. 2006. Fotografia jako źródło historyczne: wybrane problemy, Historyka, 36, 105–117.
Gruszecka, M. 2022. Codzienność w czasach wojny. Wystawa fotografii Justyny Mielnikiewicz w MCK, https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,28850223,codziennosc-w-czasach-wojny.html – 5 V 2023.
Kinowska, J. 2018. Justyna Mielnikiewicz, Culture.pl, https://culture.pl/pl/tworca/justyna-mielnikiewicz – 5 V 2023.
Kinowska, J. 2020. Fotografia jest nierozerwalnie powiązana z pamięcią – rozmowa z Weroniką Gęsicką, fotopolis.pl, https://www.fotopolis.pl/inspiracje/wywiady/33099-fotografia-jestnierozerwalnie-powiazana-z-pamiecia-rozmowa-z-weronika-gesicka – 5 V 2023.
Kiss, C. G. 2010. Jak widzimy siebie nawzajem. Obrazy narodów, uprzedzenia w Europie Środkowej, Herito, 1, 6.
Korczyński, O. J. 2010. Portret emocjonalny – zasady realizacji fotogramów, które przedstawiają ludzi i ich uczucia, SwiatObrazu.pl, https://www.swiatobrazu.pl/portret-emocjonalny-zasady-realizacji-fotogramow--ktore-przedstawiaja-ludzi-i-ich-uczucia-19877.html – 5 V 2023.
Kukiełko-Rogozińska, K., Tomanek, T. 2017. Obrazy emocji, emocje świata: fotografie wojenne Rity Leistner, Kultura Współczesna, 2(95), 14–26, https://doi.org/10.26112/kw.2017.95.02.
Międzynarodowe Centrum Kultury. 2022. https://mck.krakow.pl – 11 XII 2022.
Niewiadomska, I. 2019. „Głębia ostrości”: Justyna Mielnikiewicz, polskieradio24.pl, https://polskieradio24.pl/130/6721/artykul/2414423,glebia-ostrosci-justyna-mielnikiewicz – 5 V 2023.
Nowotniak, J. 2018. „Fotoobrazy”, „fotogłosy” i „fotonarracje” w badaniach pedagogicznych, Studia Edukacyjne, 51, 53–82, https://doi.org/10.14746/se.2018.51.4. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.51.4
Redzisz M. 2022. Justyna Mielnikiewicz o sytuacji w Ukrainie: Ludzie boją się jeździć daleko, nie chcą zostawiać rodziny, wysokieobcasy.pl, https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,163229,28167635,justyna-mielnikiewicz-o-sytuacji-w-ukrainie-ludzie-boja-sie.html – 5 V 2023.
Reiter, P. 2022. Jej zdjęcia pokazują życie, miłość i śmierć. „Piękne, ale kogo interesuje Ukraina” – słyszy fotoreporterka, wysokieobcasy.pl, https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,157211,28820927,gdy-rosja-napadla-na-ukraine-justyna-mielnikiewicz-byla-na.html – 5 V 2023.
Sontag, S. 1986. O fotografii, Warszawa.
Welsch, W. 2005. Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki (tłum. Katarzyna Guczalska), Kraków.
Zarembska-Szatan, K. 2016. Fotografia dokumentalna – pomiędzy sztuką a nauką, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione, 11, 115–121.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.