Oblicza Andaluzji w twórczości Federica Garcíi Lorki
DOI:
https://doi.org/10.12797/RM.01.2024.15.07Keywords:
Federico García Lorca, Andalusia, cultural influences, Arab culture, Roma culture, cultural identityAbstract
FACES OF ANDALUSIA IN THE WORKS OF FEDERICO GARCÍA LORCA
This article is dedicated to discussing the role of Andalusia in the works of Federico García Lorca in the context of intercultural dialogue. The research questions posed will focus on the image of Andalusia in Lorca’s works and the elements of folklore used to address universal themes. For this reason, a brief biography of the poet will be presented in the introduction, combined with an explanation of why he is the most important Spanish poet of the 20th century. The theoretical basis of the study will include the issue of the literature that has been published to date in relation to Lorca’s work, which will be followed by a brief discussion of the most important elements that make up Andalusian culture. The analysis carried out will allow the research to be developed in a practical way. In turn, the Arab and Roma influences and aspects related to the art of flamenco present in the artist’s work will be discussed. A further part of the research will be an analysis of how Lorca uses the aforementioned elements to address universal themes such as death, oppression, infertility or social realities. The study will conclude that Andalusia in Lorca’s work is a region with many ‘faces’ and a place of intercultural dialogue.
References
Angeles Perez Alvarez, de los, M. 1992, Fuentes Arabes De Extremadura. Universidad de Extremadura.
Apoydin, M. 2014. Development of the Andalusian group identity, Revistas de estudios Andaluses, 31, 85–97. https://www.researchgate.net/publication/270679431_Development_of_the_Andalusian_group_identity/fulltext/58c3788e92851c0ccbf14b55/Development-of-the-Andalusian-group-identity.pdf?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19 – 3 III 2024.
Aszyk, U. 2015. Federico García Lorca y su teatro en Polonia, Cuadernos Hispanoamericanos, 1, 270–280. https://www.cervantesvirtual.com/descargaPdf/federico-garcia-lorca-y-su-teatro-enpolonia/ – 3 III 2024.
Biernacka, M. 2017. Cyganie vs Romowie w Hiszpanii. Przynależność etniczna, język i tożsamość, Człowiek i społeczeństwo, XLIV. https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_cis_2017_44_9/c/14-1bfa8404-9cdb-48e1-9ceb-14c15f293bcf.pdf.pdf – 3 III 2024.
Biernacka-Płoska, J. 2020. Federico García Lorca – obecna nieobecność, Dialog, 4/2020 (761); https://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/federico-garcia-lorca-obecna-nieobecnosc
Cabello Pino, M. 2006. Garcia Lorca dramaturgo: figura central de la literatura española del siglo XX en el canon europeo, 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada. https://www.cervantesvirtual.com/descargaPdf/garca-lorca-dramaturgo-figura-central-de-la-literatura-espaola-del-siglo-xx-en-el-canon-europeo-0/ – 3 III 2024.
Duch, W. 2019. Rekonkwista w Hiszpanii. 780 lat walk chrześcijan z Arabami na Półwyspie Iberyjskim. https://historia.org.pl/2019/12/06/rekonkwista-w-hiszpanii-780-lat-walk-chrzescijan-z-arabami-na-polwyspie-iberyjskim/ – 3 III 2024.
Gaszyńska-Magiera, M. 2011. Recepcja przekładów literatury iberoamerykańskiej w Polsce w latach 1945–2005 z perspektywy komunikacji międzykulturowej, Kraków.
Gértrudix Lara, F. Gértrudix Barrio, F., Gértrudix Barrio, M. 2009. Palos y estilos del Flamenco, Madrid.
Gola, B., Ryszka, F. 1999. Hiszpania, Warszawa.
Hliniak, K. 2020. Mimesis a duende. Proces kreacji flamenco w świetle koncepcji naśladowania w starożytnej estetyce greckiej, w: The Polish Journal of the Arts and Culture, New Series 11, https://doi.org/10.4467/24506249PJ.20.003.12989. DOI: https://doi.org/10.4467/24506249PJ.20.003.12989
Kuran-Bogucka, I. 1994. Federico García Lorca. Poeta [w:] F. García Lorca, Sonety ciemnej miłości. Bydgoszcz.
Manuel, P. 1989. Andalusian, Gypsy, and Class Identity in the Contemporary Flamenco Complex, Ethnomusociology, 33, 47–65, https://doi.org/10.2307/852169. DOI: https://doi.org/10.2307/852169
Nehuén, T. 2011. La poesía gitana en la lírica universal. https://www.poemas-del-alma.com/blog/especiales/poesia-gitana-lirica-universal – 3 III 2024.
Porrah Blanko, H. 2022. Factors of Andalusian Ethnolinguistic Identity, International Journal of Arts, 3, 43–53, https://doi.org/10.56734/ijahss.v3n10a5. DOI: https://doi.org/10.56734/ijahss.v3n10a5
Tuñón de Lara, M., Valdeón Baruque, J., Domínguez Ortiz, A. 2006. Historia Hiszpanii, Kraków.
Wieczorek, M. 2018. Flamenco. Współczesne dylematy badawcze, Łódzkie Studia Etnograficzne, 57, https://doi.org/10.12775/LSE.2018.57.06. DOI: https://doi.org/10.12775/LSE.2018.57.06
Webster, J. 2003. Duende: A Journey in Search of Flamenco, London.
Webster, J. 2006. Duende. W poszukiwaniu flamenco, Warszawa.
Willis, P. 2005. Wyobraźnia etnograficzna, Kraków.
Wojtysiak-Wawrzyniak, K. 2019. Dramaturgia hiszpańskiej ziemi, Teatr, https://teatr-pismo.pl/7085-dramaturgia-hiszpanskiej-ziemi/ – 3 III 2024.
Ziarkowska, J. 2018. Las imágenes teatrales de Tadeusz Kantor y el teatro surrealista español El caso de “Wielopole, Wielopole”, Studia Iberystyczne, 17, 257–270, https://doi.org/10.12797/SI.17.2018.17.17. DOI: https://doi.org/10.12797/SI.17.2018.17.17
Ziarkowska, J. 2020. Wyobraźnia a prześladowanie. Społeczność cygańska w wierszach Federica Garcíi Lorki. Prace Kulturoznawcze, t. 24, ss. 85-95, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław. DOI: https://doi.org/10.19195/0860-6668.24.2.6
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.