Prasa bezpłatna w Polsce i jej ewolucja

Autor

  • Ignacy S. Fiut Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie Autor

DOI:

https://doi.org/10.12797/

Słowa kluczowe:

free press, publishing models of the free press, history of free press in Poland

Abstrakt

THE FREE PRESS IN POLAND AND ITS EVOLUTION

The article contains a description of a short history of the development of the free press in Poland and the evolution of its thematic content in 1989-2018. In its development five stages of development can be distinguished: 1. the emergence of local titles (1987-1996), 2. the increase in the number of local and regional titles (1997-1999), the creation of national titles and the rollover of country-wide titles (2000) -2006), 3. the period of intensifying economic crisis in the world and Poland, which inhibited the dynamics of development of this type of magazines and led to the stage of struggle for the advertising market between two major titles: „Metro” (Metrocafe from 2007) and „Nasze Miasto”, especially in 2006- 2007, 4. transfer of the free press to the Internet, especially its first editions (2007-2012), and 5. the emergence of a new type of free press, i.e. the creation of local and nationwide corporate titles.

Biogram autora

  • Ignacy S. Fiut - Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie

    Pracuje na Wydziale Humanistycznym AGH. Autor 14 książek z dziedziny filozofii i nauki o komunikowaniu. Członek Związku Literatów Polskich, Polskiego Towarzystwa Filozoficznego i Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Pod jego redakcją ukazało się 17 prac zbiorowych głównie z serii „Idee i Myśliciele”.

Pobrania

Opublikowane

2025-04-28

Numer

Dział

Articles

Jak cytować

Prasa bezpłatna w Polsce i jej ewolucja. (2025). Rocznik Medioznawczy, 1, 107-109. https://doi.org/10.12797/