Publiczność – sprawca czy ofiara?

Autor

  • Jerzy Jastrzębski Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Autor

DOI:

https://doi.org/10.12797/

Słowa kluczowe:

media audience, victim, perpetrator, media, recipient, actor, scene

Abstrakt

A MEDIA AUDIENCE – PERPETRATOR OR VICTIM?

The term audience is hard to define. Despite many proposals, its content has not been established in the form of a commonly accepted definition. In relation to the media, audience usually means recipients of the press, radio and television and Internet users. The discourse about the audience focuses on the problems of mutual interactions, relationships, mutual influence on content as well as attitudes, views and behavior of people. The media audience is sometimes treated as a victim of manipulation, propaganda and advertising, or – on the other hand – as a causative agent, the client imposing his requirements on bidders and expecting to meet certain conditions. As an actor , media audience can act as a crowd, potential electorate, conscious subject of reception or witness (observer, viewer). It is also a scene creating various public spaces (Coleman and Ross).

Biogram autora

  • Jerzy Jastrzębski - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

    W latach 1997-2015 związany z Instytutem Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Od marca 2016 r. pracownik Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Autor ok. 200 publikacji naukowych, w tym 14 książek z zakresu historii kultury i polityki kulturalnej, kultury masowej i ludowej, dziennikarstwa, medioznawstwa i pedagogiki. Współtwórca i redaktor wydawnictw słownikowych i encyklopedycznych (Słownik New Age`u, Encyklopedyczny przewodnik po świecie idei XX wieku, Jak żyć?- słownik wartości i wzorów kultury).

Bibliografia

Briggs M., Telewizja i jej odbiorcy w życiu codziennym, Kraków 2012.

Coleman S., Ross K., The Media and the Public. ”Them” and “Us” in Media Discourse, Malden, MA 2010.

Corteen R.S., MacBeth Williams T., Television and reading skills, [w:] The impact of television: A natural experiment in three communities, red. T. MacBeth Williams, Orlando 1986.

Dziadzia B., Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne, Kraków 2007.

Fiut I. S., Współczesne transformacje medialne. Prasa bezpłatna, nowe media i etyka, Kraków 2015.

Habermas J., Between Facts and Norms: Contributions to a Discourse Theory of Law and Democracy, Cambridge MA 1996.

Huesmann R., Eron L.D., The development of aggression in American children as a consequence of television violence viewing, [w:] Television and aggressive child. A cross national comparison, red.: R. Huesmann, L. D. Eron, Hillsdale, N. J. 1986, s. 45-80.

Hartley J., Television Truths: Forms of Knowledge in Popular Culture, Malden 2007.

Jabłońska M.R., Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu, Łódź 2018.

Johnson J.G. i in., Television Viewing and Aggressive Behavior During Adolescence and Adulthood, „Science” 2002, z. 295.

Kubicka D., Kołodziejczyk A., Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania, Kraków 2007.

Thompson J.B., The Media and Modernity: A Social Theory of the Media, Cambridge 1995.

Warner M., Publics and Counterpublics, Cambridge 2002.

Pobrania

Opublikowane

2025-04-28

Numer

Dział

Articles

Jak cytować

Publiczność – sprawca czy ofiara?. (2025). Rocznik Medioznawczy, 1, 111-120. https://doi.org/10.12797/