Profilowanie w autoobrazowaniu mediów
Analiza porównawcza języka serwisu informacyjnego Programu Trzeciego Polskiego Radia w latach 2014-15 i 2020-21
DOI:
https://doi.org/10.12797/Słowa kluczowe:
media self-promotion, self-presentation, profiling concepts, language, radio, radio news serviceAbstrakt
PROFILING IN MEDIA SELF-IMAGING. A COMPARATIVE ANA ANALYSIS OF THE LANGUAGE OF THE NEWS SERVICE OF POLISH RADIO THREE IN THE PERIODS 2014-2015 AND 2020-2021
Concept profiling is a method related to the study of linguistic images of the world. The article uses it to show how the self-image of the radio broadcaster has changed in its news broadcasts (using the examples of “Serwis Trójki” and of Polish Radio Three). Analyses of the material from 2014-15 and 2020-21 showed that the intensity of self-imaging remained at a constant, not high level, while changes occurred, among other things, in the ways of naming stations, the frequency of activating various facets of the image and filling them with content.
Bibliografia
Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997.
Bartmiński J., Defifinicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji, [w:] Profifilowanie pojęć. Wybór prac, red. J. Bartmiński, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1993, s. 75-89.
Bartmiński J., Zmiany stereotypu Niemca w Polsce. Profifile i ich historyczno-kulturowe uwarunkowania, [w:] Profifilowanie w języku i w tekście, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1998, s. 211-224.
Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2006.
Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Informacja o audytorium radiowym w Polsce w I kwartale 2021 roku, oprac. M. Trochimczuk, Warszawa 2021, https://www.gov.pl/web/krrit/raporty-kwartalne2 [dostęp: 5 października 2022].
Informacja o audytorium radiowym w Polsce w IV kwartale 2020 roku, oprac. M. Trochimczuk, Warszawa 2021, https://www.gov.pl/web/krrit/raporty-kwartalne2 [dostęp: 5 października 2022].
Jupowicz-Ginalska A., Medialna autopromocja – próba klasyfifikacji (rys teoretyczny), [w:] Oblicza komunikacji społecznej. Wokół problematyki marketingu i public relations w nowoczesnym społeczeństwie, red. M. Kaczmarczyk, Ofificyna Wydawnicza „Humanitas” i Verbum, Sosnowiec‑Praha 2013, s. 93‑114.
Kaszewski K., Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2018.
Kaszewski K., Językowe elementy autopromocyjne w „Wiadomościach” TVP1. Analiza porównawcza 2015-2019, „Studia Medioznawcze”, nr 3, 2020, s. 649-660.
Majer-Baranowska U., Dwie koncepcje profifilowania pojęć, „Etnolingwistyka”, nr 16, 2004, s. 85-109.
Niebrzegowska‑Bartmińska S., O profifilowaniu językowego obrazu świata, „Poradnik Językowy”, nr 1, 2015, s. 30‑44.
Niebrzegowska‑Bartmińska S., Defifiniowanie i profifilowanie pojęć w (etno)lingwistyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2020.
Olejnik K., „To dla Ciebie gra Twoje radio” – nadawca i odbiorca stacji radiowej we wspólnej przestrzeni komunikacyjnej, [w:] R. Dybalska, D. Kępa-Figura D., P. Nowak, Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004, s. 205-234.
Ustawa o radiofonii i telewizji, https://www.gov.pl/web/krrit/ustawa-o-radiofonii-i-telewizji [dostęp: 5 października 2022].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.