Samoregulacja i instrumenty odpowiedzialności mediów w Polsce
Niewykorzystane możliwości
DOI:
https://doi.org/10.12797//RMedio.03.2024.03.05Słowa kluczowe:
odpowiedzialność mediów, etyka mediów, samoregulacja mediów, dziennikarstwoAbstrakt
The Polish media system has been struggling for years with a crisis resulting from political polarization, state interference perceived as a restriction on freedom of speech, ownership changes in the media market, and those driven by technological progress. In many countries, media self-regulation mechanisms—such as ethical codes, press councils, and news ombudsmen—serve as a remedy for the decline in media quality by increasing transparency and professionalism. However, in Poland, these solutions are either underdeveloped or ineffective. The aim of this article is to analyze these mechanisms and explore the possibilities of their implementation in Poland to improve journalistic standards and restore public trust in the media.
Bibliografia
Bąkowicz K., Dezinformacja – instrukcja obsługi, Warszawa 2023.
Bertrand C.-J., Media Ethics & Accountability Systems, London 2000.
Chlebowski M., Dziennikarzy portret własny, Kraków 2020.
Dobek-Ostrowska B., Głowacki M., Kuś M., Poland. Accountability in the Making, [w:] The European Handbook of Media Accountability, red. T. Eberwein, S. Fengler, M. Karmasin, London–New York 2018. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315616353-24
Fengler S. et al., Media Accountability. A Global Perspective, [w:] The Global Handbook of Media Accountability.
Głowacki M. et al., Researching Media and Democracy Researchers. Monitoring Capabilities in Poland, „Media and Communication” 2024, vol. 12, Article 7239. DOI: https://doi.org/10.17645/mac.7239
Głowacki M., Dziennikarze polscy w świetle studiów porównawczych systemów odpowiedzialności mediów w Europie, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 1 (52), s. 29-43.
Głowacki M., Kuś M., Media Accountability Meets Media Polarisation, [w:] Media Accountability in the Era of Post-Truth Politics. European Challenges and Perspectives, red. T. Eberwein, S. Fengler, M. Karmasin, London–New York 2019, https://doi.org/10.4324/9781351115780-7. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351115780-7
Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, przeł. M. Lorek, Kraków 2007.
Hodges L., Accountability in Journalism, „Journal of Mass Media Ethics” 2004, vol. 19, no. 3-4, s. 173-180.
Ingarden R., Ontyczne podstawy odpowiedzialności, [w:] T. Filek, Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, Kraków 2004.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa 2007
Media Accountability in the Era of Post-Truth Politics. European Challenges and Perspectives, red. T. Eberwein, S. Fengler, M. Karmasin, London–New York 2019.
Porlezza C., Accuracy in Journalism, [w:] Oxford Research Encyclopedia of Communication, Oxford 2019, https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.773. DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.773
Sobczak J., Etyczne uwarunkowania funkcjonowania mediów. Część 2, „Studia Medioznawcze” 2014, nr 2.
The Global Handbook of Media Accountability, red. T. Eberwein, S. Fengler, M. Karmasin, London–New York 2022.
The Media Self-Regulation Guidebook, red. A. Hulin. J. Smith, The OSCE Representative on Freedom of the Media, Vienna 2008.
Urbaniak P., System odpowiedzialności mediów jako przejaw samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania rynku medialnego, „Studia Medioznawcze” 2011, nr 2 (45), s. 58-69.
Źródła internetowe
About ONO, https://www.newsombudsmen.org/about-ono/.https://rsf.org/en/index.
Karta Etyczna Mediów, https://www.rem.net.pl/services.php.
Rada Polskich Mediów, http://www.radamediow.pl.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Michał Chlebowski (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.