No dirás falso testimonio contra tu prójimo

Authors

  • Anna Sawicka Uniwersytet Jagielloński, Kraków

DOI:

https://doi.org/10.12797/SI.10.2011.10.20

Keywords:

Juan Mayorga, Katarzyna Kalwat, Spanish drama, polish theater, Terezin

Abstract

Do Not Bear False Witness against your Neighbour. Himmelweg by Juan Mayorga in Cracow

The present article focuses on three issues. The first one is the analysis of the drama Himmelweg, inspired by the events that took place in the ghetto of Terezin by Spanish playwright Juan Mayorga. The second problem discussed is a critical look at reviews that document the reception of this performance in the world, particulary referring to the one directed by Katarzyna Kalwat at the Juliusz Słowacki Theater in Cracow in 2011. And finally, the author describes one of the classes of Contemporary Spanish Theater course which was dedicated to this particular drama and performance. The special guest was the drama director. The conclusion stresses the complexity and relevance of this work, interpreted as a contemporary morality as well as the educational and intellectual benefits incurred by the workshop.

References

Błońska, B. (2011), “Teatralne majaki”, Karnet, [on-line] www.karnet.krakow.pl – 6.05.11.

Burzyńska, A. (2011a), “Himmelweg. Hitlerowska fikcja w Słowackim”, [Urszula Wolak entrevista a Anna Burzyńska], Gazeta Krakowska, [on-line] http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/398580,himmelweghitlerowska-fikcja-w-slowackim,id,t.html – 2.05.2011.

Burzyńska, A. (2011b), “Zagłada i symulacja”, en: J. Mayorga, Himmelweg.

Droga do nieba [programa de mano], Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Kraków, pp. 4-10.

Dubatti, J. (2007), “Memoria, transteatralización e izquierda”, Primer Acto, 320, pp. 36-41.

Głowacki , P. (2011), “Zaproszenie do ułudy”, Dziennik Polski [on-line], 106, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/116818.html – 11.05.2011.

Johnson, D. (2007), “Himmelweg: Traducir lo intraducible. A propósito del estreno en el Royal Court”, Primer Acto, 320, pp. 33-35.

Krall, H. (2011), “Nieopłakanie” [Wojciech Tochman entrevista a Hanna Krall], Gazeta Wyborcza, 30.04.-1.05.2011, pp. 16-17.

Lavelli, J. (2007), “Himmelweg: el teatro de lo irrepresentable” [Irène Sadowska Guillon entrevista a Jorge Lavelli], Primer Acto, 320, pp. 44-48.

Lis, D. (2011), “Teatrzyk Theresienstadt”, [on-line] http://kultura.onet.pl/teatr/recenzje/teatrzyk-theresienstadt,1,4301700,artykul.html – 12.05.2011.

Maciejewski, Ł. (2011), “Jak najszybciej zapomnieć”, Polska Gazeta Krakowska, [on-line], 119, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/117700.html – 24.05.2011.

Matras, A. (2011), “W sidłach obrazu”, Nowa Siła Krytyczna, [on-line] http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/116738.html – 10.05.2011.

Mayorga, J. (2003), Himmelweg7, versión mecanografiada concedida por el autor8.

Mayorga, J. (2010), “Himmelweg”, trad. G. Wojaczek, Dialog, 1 (638), pp. 106-128.

Miller, M. (2008), Terezín [programa de mano], Narodowy Stary Teatr, Kraków.

PAP, “Kraków. Majowa prapremiera u Słowackiego” [on-line] http://www.eteatr.pl/pl/artykuly/116082.html – 28.04.2011.

Piękoś, M.A. (2011), “Pociągiem do snu kołysanie”, Dziennik Teatralny Kraków, [on-line] http://www.slowacki.krakow.pl/pl/spektakle/aktualne_spektakle/_get/spektakl/296 –13.05.2011.

Stasiowska, J. (2011), “Zepsuty zegar”, Dziennik Teatralny Kraków, [on-line] http://www.teatry.art.pl/n/czytaj/fmk/29015 – 18.05.2011.

Targoń, J. (2008), “Terezin – Stary Teatr”, Gazeta Wyborcza – Kraków, [on-line] http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/64477.html – 29.12.2008.

Targoń, J. (2011), “Na poziomie historycznej czytanki”, Gazeta Wyborcza – Kraków, [on-line] 109, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/116862.html – 12.05.2011.

Wolak, U. (2011), “Największe oszustwo w wojennej historii”, Polska Gazeta Krakowska, [on-line], 104 (suplemento), http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/116194.html – 6.05.2011.

Downloads

Published

2011-06-24

How to Cite

Sawicka, Anna. 2011. “No dirás Falso Testimonio Contra Tu prójimo”. Studia Iberystyczne 10 (June):295-315. https://doi.org/10.12797/SI.10.2011.10.20.