No dirás falso testimonio contra tu prójimo
DOI:
https://doi.org/10.12797/SI.10.2011.10.20Słowa kluczowe:
Juan Mayorga, Katarzyna Kalwat, dramat hiszpański, teatr polski, TerezinAbstrakt
Nie będziesz mówił fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu twemu. Himmelweg Juana Mayorgi w Krakowie
Artykuł zawiera trzy wątki: analizę dramatu Himmelweg hiszpańskiego dramaturga Juana Mayorgi, zainspirowanego wydarzeniami w getcie Terezin, krytyczny przegląd recenzji dokumentujących recepcję jego spektaklu na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem krakowskiej inscenizacji w 2011 r. w Teatrze im. J. Słowackiego, w reżyserii Katarzyny Kalwat, oraz opis poświęconych dramatowi i spektaklowi zajęć w ramach przedmiotu „Współczesny teatr hiszpański”. Konkluzja zwraca uwagę na złożoność i aktualność utworu, interpretowanego jako współczesny moralitet, a także na korzyści dydaktyczne oraz intelektualne, jakie przyniosło poświęcenie mu zajęć, których gościem specjalnym była reżyserka spektaklu.
Bibliografia
Błońska, B. (2011), “Teatralne majaki”, Karnet, [on-line] www.karnet.krakow.pl – 6.05.11.
Burzyńska, A. (2011a), “Himmelweg. Hitlerowska fikcja w Słowackim”, [Urszula Wolak entrevista a Anna Burzyńska], Gazeta Krakowska, [on-line] http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/398580,himmelweghitlerowska-fikcja-w-slowackim,id,t.html – 2.05.2011.
Burzyńska, A. (2011b), “Zagłada i symulacja”, en: J. Mayorga, Himmelweg.
Droga do nieba [programa de mano], Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Kraków, pp. 4-10.
Dubatti, J. (2007), “Memoria, transteatralización e izquierda”, Primer Acto, 320, pp. 36-41.
Głowacki , P. (2011), “Zaproszenie do ułudy”, Dziennik Polski [on-line], 106, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/116818.html – 11.05.2011.
Johnson, D. (2007), “Himmelweg: Traducir lo intraducible. A propósito del estreno en el Royal Court”, Primer Acto, 320, pp. 33-35.
Krall, H. (2011), “Nieopłakanie” [Wojciech Tochman entrevista a Hanna Krall], Gazeta Wyborcza, 30.04.-1.05.2011, pp. 16-17.
Lavelli, J. (2007), “Himmelweg: el teatro de lo irrepresentable” [Irène Sadowska Guillon entrevista a Jorge Lavelli], Primer Acto, 320, pp. 44-48.
Lis, D. (2011), “Teatrzyk Theresienstadt”, [on-line] http://kultura.onet.pl/teatr/recenzje/teatrzyk-theresienstadt,1,4301700,artykul.html – 12.05.2011.
Maciejewski, Ł. (2011), “Jak najszybciej zapomnieć”, Polska Gazeta Krakowska, [on-line], 119, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/117700.html – 24.05.2011.
Matras, A. (2011), “W sidłach obrazu”, Nowa Siła Krytyczna, [on-line] http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/116738.html – 10.05.2011.
Mayorga, J. (2003), Himmelweg7, versión mecanografiada concedida por el autor8.
Mayorga, J. (2010), “Himmelweg”, trad. G. Wojaczek, Dialog, 1 (638), pp. 106-128.
Miller, M. (2008), Terezín [programa de mano], Narodowy Stary Teatr, Kraków.
PAP, “Kraków. Majowa prapremiera u Słowackiego” [on-line] http://www.eteatr.pl/pl/artykuly/116082.html – 28.04.2011.
Piękoś, M.A. (2011), “Pociągiem do snu kołysanie”, Dziennik Teatralny Kraków, [on-line] http://www.slowacki.krakow.pl/pl/spektakle/aktualne_spektakle/_get/spektakl/296 –13.05.2011.
Stasiowska, J. (2011), “Zepsuty zegar”, Dziennik Teatralny Kraków, [on-line] http://www.teatry.art.pl/n/czytaj/fmk/29015 – 18.05.2011.
Targoń, J. (2008), “Terezin – Stary Teatr”, Gazeta Wyborcza – Kraków, [on-line] http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/64477.html – 29.12.2008.
Targoń, J. (2011), “Na poziomie historycznej czytanki”, Gazeta Wyborcza – Kraków, [on-line] 109, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/116862.html – 12.05.2011.
Wolak, U. (2011), “Największe oszustwo w wojennej historii”, Polska Gazeta Krakowska, [on-line], 104 (suplemento), http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/116194.html – 6.05.2011.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.