Situación de los docentes de español /LE en centros de enseñanza secundaria en Cracovia: aproximación a un análisis de expectativas y satisfacción profesional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12797/SI.12.2013.12.03

Keywords:

education system, evaluation, job satisfaction and expectations, teachers

Abstract

THE SITUATION OF SECONDARY SCHOOL SPANISH TEACHERS IN CRACOW: AN ANALISIS OF THEIR EXPECTATIONS AND THEIR JOB SATISFACTION

The goal of this paper is to offer –from a synchronic perspective– an empirical analysis of the way Secondary School teachers within the Cracow metropolitan area perceive their teaching and the students they work with. Thanks to the conducted survey we will be able to observe the evaluation of aspects such as work environment and atmosphere, the teaching institution, salary, the strengths and weaknesses of educational centres, etc. This will be preceded by a brief study into the Polish education system which will provide an introductory reference to the context the research was carried out in.

PlumX Metrics of this article

References

CANO, E. (1998), Evaluación de la calidad educativa, Editorial la muralla, S.A., Madrid.

EURYDICE, “European Encyclopedia on National Educations Systems”, [online] https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Polska:Wprowadzenie – 4.04.2013.

JUNG-MIKLASZEWSKA, J., “System Edukacji w Rzeczypospolitej Polskiej. Szkoły i dyplomy”, [on-line] http://www.buwiwm.edu.pl/publ/system – 24.03.2013

MARSZAŁEK SEJMU (2006), Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Karta Nauczyciela, Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, pp. 1-72.

MECD y Universidad de Valencia, “El mundo estudia español 2009-2010”, [on-line] http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/el-mundo-estudia-espanol/texto-completo2009OK.pdf?documentId=0901e72b80f3b8a5 – 4.04.2013.

MEN (1998), Ustawa z dnia 25 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, Dz.U. z 1998 r. Nr 117, poz. 759, pp. 4320-4328.

MEN (2004), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz.U. z 2004 r., Nr 260, poz. 2593, pp. 18339-18353.

MEN (2007), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz.U. z 2007 r. Nr 214, poz. 1580, pp. 15484-15492.

MEN, PISA – Wyniki Badania 2009 w Polsce, [on-line] http://www.ifispan.waw.pl/pliki/pisa_2009.pdf – 4.04.2013.

OECD (2011), “The Impact of the 1999 Education Reform in Poland”, OECD Education Working Papers, 49, OECD Publishing.

PREZES RADY MINISTRÓW (2009), Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2010 r., Monitor Polski Nr 48, poz. 709, pp. 2735.

UNESCO (2011), International Standard Classification of Education 2011, General Conference UNESCO, Paris.

WIKIPEDIA, “PISA (badanie)”, [on-line] http://pl.wikipedia.org/wiki/PISA_%28badanie%29 – 9.04.2013.

Downloads

Published

2013-12-29

How to Cite

Balches Arenas, R. Sergio. 2013. “Situación De Los Docentes De español /LE En Centros De enseñanza Secundaria En Cracovia: Aproximación a Un análisis De Expectativas Y satisfacción Profesional”. Studia Iberica (Studia Iberystyczne) 12 (December):29-74. https://doi.org/10.12797/SI.12.2013.12.03.

Issue

Section

En torno a la didáctica: Profundizando en la teoría