El Portafolio Europeo de las Lenguas como herramienta de autoevaluación

Authors

  • Izabela Rychel University of Wrocław, Poland

DOI:

https://doi.org/10.12797/SI.12.2013.12.14

Keywords:

reflexion, self-assessment, learning, autonomy, Portfolio

Abstract

THE EUROPEAN LANGUAGE PORTFOLIO AS A SELF-ASSESSMENT TOOL

Evaluation is such a wide concept that it includes a lot of theories and definitions. Since its appearance in the fifteenth century it has been studied by many humanists and psychologists. Its connection with education cannot be underestimated. The development of evaluation over the years has brought its new form, self-assessment whose purpose was to make students more reflective and aware of their learning. The usage of The European Language Portfolio as the integral part of the foreign languages learning process promotes student’s independence and responsibility. Nowadays, students make decisions themselves about their learning process and teachers become helpers, who guide them. Moreover, responsible and reflective students are more aware of the necessity and importance of learning and self-development.

PlumX Metrics of this article

References

BANDURA, A. (1991), “Social Cognitive Theory of Self-Regulation”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, pp. 248-287, [on-line] http://www.uky.edu/~eushe2/Bandura/Bandura1991OBHDP.pdf – 20.11.2013. DOI: https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90022-L

BIMMEL, P., RAMPILLON, U. (eds.) (2000), Lernerautonomie und Lernstrategien, Langenscheidt, Berlin–München.

CRONBACH, L.J. (1963), “Course improvement through evaluation”, Teachers College Record, 64, pp. 672-683.

HERBST, A. (2001), “Autoevaluation: Für mehr Selbstständigkeit bei der Kontrolle des Lernprozesses”, en: Meißner, F.J. (ed.), Bausteine für einen neokommunikativen Französischunterricht, Narr Verlag, Tübingen, pp. 61-72.

KĘDZIA-KLEBEKO, B. (2004), “Metakognitywne aspekty rozwoju autonomii ucznia w procesie doskonalenia umiejętności pisania w języku obcym”, en: Pawlak, M. (ed.), Autonomia w nauce języka obcego, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Poznaniu, Poznań–Kalisz, pp. 88-96, [on-line] https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/1475/1/Autonomia%20w%20nauce%20j%C4%99zyka%20obcego.pdf – 21.11.2013.

LISSMANN, U. (1997), Probleme und Möglichkeiten der Schülerbeurteilung, Verlag Empirische Pädagogik, Landau.

NEVO, D. (1997), “Konceptualizacja ewaluacji edukacyjnej. Analityczny przegląd literatury”, en: Korporowicz, L. (ed.), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa, pp. 51-64, [on-line] http://rszarf.ips.uw.edu.pl/ewalps/teksty/korporowicz.pdf – 21.11.2013.

PERVIN, L.A. (2002), Psychologia osobowości, tłum. M.Orski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

REY-DEBOVE, J., REY, A. (1996), Le Petit Robert. Grand format. Dictionnarie de la langue française, Dictionnaries le Robert, Paris.

SIMONS, H. (1997), “Proces ewaluacji w szkołach”, en: Mizerek, H. (ed.), Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów, Wydawnictwo MG, Olsztyn, pp. 14-30.

SCHNEIDER, G. (1996), “Selbstevaluation lernen lassen”, en: Fremdsprache Deutsch, Sondernummer 1996: Autonomes Lernen, Hueber Verlag, pp. 16-23.

Downloads

Published

2013-12-29

How to Cite

Rychel, Izabela. 2013. “El Portafolio Europeo De Las Lenguas Como Herramienta De autoevaluación”. Studia Iberica (Studia Iberystyczne) 12 (December):265. https://doi.org/10.12797/SI.12.2013.12.14.

Issue

Section

En torno a la didáctica: Experiencias prácticas