Zasady etyczne
OBOWIĄZKI REDAKCJI
Proces publikacji
Redakcja zobowiązuje się do kontrolowania, czy Autorzy i Recenzenci przestrzegają zasad etycznych związanych z publikowaniem naukowym i podejmuje dostępne środki do wykrywania wszelkich nieprawidłowości i nadużyć lub do ich wykrywania.
Redakcja deklaruje, że zapoznał się z zasadami etyki publikacyjnej Wydawcy, przebiegiem procesu wydawniczego oraz innymi politykami przyjętymi przez Wydawcę. Zobowiązuje się także współpracować z Wydawcą w procesie wydawniczym i opracowywaniu strategii marketingowej.
Redakcja wraz z Wydawcą zobowiązuje się do dbania o integralność zapisu publikowanych tekstów poprzez gotowość do wprowadzania w razie potrzeby odpowiednich errat lub wycofania całości lub fragmentów tekstu.
Decyzja o publikacji
Redaktor naczelny jest odpowiedzialny za ostateczne dopuszczenie tekstu do publikacji w czasopiśmie lub jego odrzucenie, jak również o wartość naukową publikacji. Podejmuje decyzję o odrzuceniu lub zaakceptowaniu tekstu po uwzględnieniu wyników etapów recenzji (szerzej zob. Proces recenzji). Decyzja o odrzuceniu lub zaakceptowaniu tekstu do umieszczenia na łamach czasopisma podejmowana jest wyłącznie na podstawie oryginalności, ważności oraz jasności tekstu, a także zgodności z zakresem tematycznym czasopisma.
Poufność
Redaktor naczelny i członkowie zespołu redakcyjnego zobowiązują się zapewnić, że wszystkie materiały, które zostały zgłoszone do czasopisma zostaną poufne. Nie mogą być przedstawiane nikomu lub dyskutowane z nikim oprócz osób uczestniczących w procesie wydawniczym lub osób specjalnie do tego upoważnionych.
Ujawnianie informacji i konflikt interesów
Wszyscy autorzy powinni ujawnić w nadesłanym tekście jakikolwiek finansowy bądź inny istotny konflikt interesów, który mógłby wpłynąć na rezultaty badań lub ich interpretację w tekście. Jeśli artykuł związany jest z badaniami finansowanymi z grantu NCN lub innej instytucji czy stowarzyszenia, Autor jest zobowiązany w przypisie podać tę informację wraz z numerem grantu.
Zasada fair play
Redaktor naczelny i zespół redakcyjny deklarują, że publikacje oceniane są wyłącznie pod względem merytorycznym i są publikowane ze względu na ich wartość – na proces publikacyjny nie wpływają płeć, wyznanie, rasa ani przekonania polityczne Autora lub Autorów.
Wycofywanie artykułów w czasopiśmie
Redakcja weźmie pod uwagę wycofanie artykułu, jeśli zostanie wykryta co najmniej jedna z wymienionych nieprawidłowości:
– badania zostały wcześniej opublikowane w innym miejscu bez podania stosownego odsyłacza, zgody lub uzasadnienia (przypadki tzw. zbędnych publikacji),
– tekst jest plagiatem lub zawiera nieetyczne badania,
– istnieją wyraźne dowody, że zawarte w tekście ustalenia są niewiarygodne na skutek niewłaściwego postępowania badawczego (m.in. fabrykowania danych) lub tzw. uczciwego błędu.
Zawiadomienia o wycofaniu tekstu powinny zawierać powody takiej decyzji z ich wyraźnym odróżnieniem. Wycofywane artykuły nie będą usuwane zarówno z drukowanej, jak i elektronicznej wersji czasopisma, natomiast fakt ich wycofania zostanie możliwie wyraźne wskazany i oznaczony.
OBOWIĄZKI AUTORA
Standardy raportowania
Autorzy informujący o rezultatach oryginalnych badań powinni przedstawić rzetelne uzasadnienie wykonanych prac oraz obiektywnie argumentować ich znaczenie. W nadesłanym manuskrypcie kluczowe dane powinny zostać przedstawione we właściwy sposób. Całkowicie lub częściowo nieprawdziwe stwierdzenia, w sytuacji gdy autor ma tego świadomość, są uznawane za czyny niedozwolone i nieetyczne.
Oryginalność i plagiat
Autor powinien zapewnić Redakcji, że jego tekst jest w całości oryginalny oraz że nazwiska autorów cytowanych w pracy i/lub fragmenty cytowanych dzieł, również własnych, zostały w niej w prawidłowy sposób zacytowane lub wymienione. Wykrycie plagiatu lub autoplagiatu wyklucza tekst z procesu publikacji.
Publikacje zwielokrotnione, zbędne i równoległe
Równoległe złożenie tego samego tekstu do druku w więcej niż jednej monografii zbiorowej lub czasopiśmie jest nieetyczne i nie jest nieakceptowane.
Uznanie źródeł
Autor winien odnotować skorzystanie z wyników prac innych osób. Powinien również zacytować publikacje, które miały wpływ na powstanie złożonej do druku pracy.
Autorstwo pracy
Autor jest zobowiązany podać informację o osobach, które w jakikolwiek sposób przyczyniły się do powstania artykułu, a w przypadku publikacji wieloautorskich rzetelnie określić wkład poszczególnych Autorów w powstanie dzieła. Takie postępowanie ma na celu uniknięcie nadużyć typu ghostwriting oraz guest authorship. Należy więc podać wszystkich współautorów artykułu, z ich afiliacją, oraz informacje, kto jest autorem koncepcji, założeń, metod itp. wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji. Jeśli w grę wchodzi pomoc osób trzecich lub instytucji, właściwą adnotację należy zamieścić w stosownym przypisie lub podziękowaniach.
Zachowanie dostępności danych
Autor może zostać poproszony o dostarczenie surowych danych do przeglądu. Powinien być także przygotowany do zapewnienia publicznego dostępu do takich danych oraz przechowywać je rozsądny czas po opublikowaniu tekstu.
Ujawnianie informacji i konflikt interesów
Wszyscy Autorzy powinni ujawnić w nadesłanym tekście jakikolwiek finansowy bądź inny istotny konflikt interesów, który mógłby wpłynąć na rezultaty badań lub ich interpretację w tekście. Jeśli artykuł związany jest z badaniami finansowanymi z grantu NCN lub innej instytucji czy stowarzyszenia, Autor jest zobowiązany w przypisie podać tę informację wraz z numerem grantu.
Fundamentalne błędy w publikacji
Jeżeli Autor odkryje znaczący błąd lub nieścisłość w publikowanej pracy, ma obowiązek natychmiast powiadomić o tym Redakcję czasopisma lub bezpośrednio Wydawcę i współpracować z nim w celu wycofania tekstu bądź wprowadzenia odpowiedniej erraty.
Proces wydawniczy
Autor deklaruje, że zapoznał się z zasadami etyki publikacyjnej czasopisma, przebiegiem procesu wydawniczego oraz innymi politykami przyjętymi przez Redakcję i Wydawcę.
OBOWIĄZKI RECENZENTA
Wkład w decyzje o publikacji
Ocena Recenzenta ma znaczący wpływ na zaakceptowanie zgłoszonego tekstu do publikacji oraz ma za zadanie pomóc Autorom w przygotowaniu możliwie najlepszej wersji manuskryptu.
Dobór recenzentów i właściwe tempo recenzowania
Recenzent, który nie czuje się odpowiednio wykwalifikowany do oceny treści zawartych w nadesłanym tekście lub wie, że nie jest w stanie przygotować recenzji w zaproponowanym czasie, powinien bez zwłoki powiadomić o tym Redaktora Naczelnego, aby ten mógł się skontaktować z innym recenzentem.
Poufność
Teksty otrzymane do recenzji muszą być traktowane jako dokumenty poufne. Nie mogą być przedstawiane nikomu lub dyskutowane z nikim oprócz osób upoważnionych przez Redaktora naczelnego. Informacje i pomysły, z którymi Recenzent zapoznaje się podczas swojej pracy, muszą być utrzymane w tajemnicy i nie mogą zostać użyte do osiągnięcia osobistych korzyści.
Zachowanie standardów obiektywności oceny publikacji
Recenzenci są zobowiązani zachowywać obiektywizm w swoim postępowaniu. Recenzenci powinni przedstawiać swój punkt widzenia, używając odpowiednich argumentów. Użycie krytyki osobistej oraz argumentów zniesławiających wobec Autora jest niedopuszczalne. Dokonywane oceny powinny być przejrzyste z wykorzystaniem odpowiedniej argumentacji i ewentualnymi właściwymi odniesieniami.
Uznanie źródeł
Recenzenci powinni wskazywać opublikowane prace, istotne dla danego tekstu, które nie zostały w nim uwzględnione. Recenzent powinien także poinformować Redaktora naczelnego w przypadku znacznego podobieństwa lub pokrywania się nadesłanego tekstu z innymi opublikowanymi materiałami znanymi recenzentowi.
Konflikt interesów
Recenzent nie powinien podejmować się oceny nadesłanego tekstu, gdy zachodzi konflikt interesów wynikający z rywalizacji, współpracy lub innej relacji z Autorem lub którymkolwiek z Autorów. Powinien także zadeklarować brak konfliktu interesów za pomocą pisemnego oświadczenia, a jeśli taki występuje, zgłosić niezwłocznie Redaktorowi naczelnemu.