Axiological Sources of Social Order According to Paweł Włodkowic

Authors

  • Józef Łucyszyn CM Theological Institute of Missionary Priests, Kraków

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.13.2016.44.14

Keywords:

Paweł Włodkowic, the Polish-Teutonic conflict, human dignity, tolerance, Jagiellonian model of the state, Council of Constance

Abstract

The paper focuses mainly on the doctrine concerning the approach of the Christian state towards pagans which described the practice of respecting the values that regulate social relations, and came as a result of the lifestyle of the society. It discusses the approach of Paweł Włodkowic, the rector of the Kraków Academy, who became famous for a speech given at the Council of Constance in 1415, and was a distinguished representative of this current of thought. Using theological and evangelical inspiration and legal knowledge, Włodkowic pointed to the effectiveness of practising the rules of spiritual life in social life. It allowed for the definition and recognition of the level of dialogue, understanding and compromise. Tradition, which in itself encapsulates consistency, is an important element of cultural and religious transfer. For it to occur in society in practice, it requires reception in the form of the normalisation and substantiation of its existence.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Józef Łucyszyn CM, Theological Institute of Missionary Priests, Kraków

Is a Doctor of Theology specialising in the social doctrine of the Catholic Church. In the years 2009-2011 he was the Rector of the Theological Institute of Missionary Priests in Kraków, currently he holds the position of the Director of the Kraków’s Province of the Company of the Daughters of Charity of Saint Vincent de Paul. His academic interests include the study of understanding and practice of tolerance, the reception of Jagiellonian values and ideas, the teachings of John Paul II, the social doctrine of the Catholic Church, and the social and political thought.

References

Ad aperiendam: Paweł Włodkowic: “Ad aperiendam (1416), pars II,” in: Ludwik Ehrlich (ed.): Pisma wybrane Pawła Włodkowica. Vol. 3. Warszawa: Pax, 1969.
Google Scholar

Ad videndum: Paweł Włodkowic: “Ad videndum (1421),” in: Ludwik Ehrlich (ed.): Pisma wybrane Pawła Włodkowica. Vol. 3. Warszawa: Pax, 1969.
Google Scholar

Baron, Arkadiusz; Pietras, Henryk (eds.) 2003: Dokumenty Soborów Powszechnych. Vol. 3. Konstancja Bazylea-Ferrara-Florencja-Rzym (1414-1445). (Źródła Myśli Teologicznej. 30.) Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar

Barycz, Henryk 1958: Alma Mater Jagellonica. Studia i szkice z przeszłości Uniwersytetu Krakowskiego. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Bizoń, Michał 2008/2009: “Wojna sprawiedliwa w myśli Pawła Włodkowica,” Pressje 16: 170-180.
Google Scholar

Brzostowski, Tadeusz 1954: Paweł Włodkowic. Warszawa: Pax.
Google Scholar

Chłopocka, Helena 1993: “Uwagi o tzw. ‘Ostatnim słowie’ Pawła Włodkowica o zakonie krzyżackim,” Zapiski Historyczne 58(2-3): 7-25.
Google Scholar

Domański, Juliusz 1995: “La tolleranza religiosa e la guerra giusta negli scritti di Stanislao di Scarbimiria e di Paolo Vladimiri,” Odrodzenie i Reformacja w Polsce 39: 19-30.
Google Scholar

Dyl, Janusz 1990: “Dążenie do sprawiedliwości polskiego uczonego Pawła Włodkowica (ok. 1370-1435),” Communio 10(5): 68-85.
Google Scholar

Ehrlich, Ludwik 1955: Polski wykład prawa wojny XV wieku. Kazanie Stanisława ze Skarbimierza De bellis iustis. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze.
Google Scholar

Ehrlich, Ludwik 1968: “Przedmowa,” in: Idem (ed.): Pisma wybrane Pawła Włodkowica. Vol. 1. Warszawa: Pax.
Google Scholar

Ekes, Janusz 2010: Złota demokracja. (Biblioteka Myśli Politycznej. 71.) Kraków: Ośrodek Myśli Politycznej.
Google Scholar

Fijałek, Jan 1900: “O początkach i znaczeniu Uniwersytetu Krakowskiego w XIV/XV wieku,” in: Księga pamiątkowa Uniwersytetu Lwowskiego ku uczczeniu pięćsetnej rocznicy fundacji jagiellońskiej Uniwersytetu Krakowskiego. Lwów: Senat Uniwersytetu Lwowskiego.
Google Scholar

Górski, Artur 2007: Ku czemu Polska szła. Ed. Ewa Konstanty. Warszawa: Fronda.
Google Scholar

Graff, Tomasz 2008: Episkopat monarchii jagiellońskiej w dobie soborów powszechnych XV wieku. Kraków: Wydawnictwo TN “Societas Vistulana.”
Google Scholar

Graff, Tomasz 2010: Kościół wobec konfliktu z zakonem krzyżackim w XV wieku. Studium z dziejów kultury politycznej polskiego episkopatu. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Halecki, Oskar 2002: Historia Europy – jej granice i podziały. (Biblioteka Europy Środkowo-Wschodniej. 1.) Transl. by Jan Maria Kłoczowski. Lublin: Instytut Europy Środkowo-Wschodniej.
Google Scholar

Hervada, Javier 2013: Historia prawa naturalnego. Transl. by Anna Dorabialska. Kraków: Wydawnictwo Petrus.
Google Scholar

Jasudowicz, Tadeusz 1994-1995: “Zasada tolerancji religijnej w nauczaniu Pawła Włodkowica,” Roczniki Nauk Społecznych 22-23(1): 47-68.
Google Scholar

John Paul II 2006: “Adhortacja apostolska Ecclesia in Europa,” in: Idem: Dzieła zebrane. Vol. 2. Adhortacje. Kraków: Wydawnictwo M.
Google Scholar

Kazanie: “Kazanie mistrza Stanisława ze Skarbimierza, doktora prawa kanonicznego, o wojnach sprawiedliwych itd.,” in: Ludwik Ehrlich: Polski wykład prawa wojny XV wieku. Kazanie Stanisława ze Skarbimierza De bellis iustis. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze, 1955.
Google Scholar

Kościelny, Robert 2013: Przedmurze chrześcijaństwa. Czas królów elekcyjnych. (Kościół na Straży Polskiej Wolności. 2.) Kraków: Biały Kruk.
Google Scholar

Kracik, Jan 1993: “Tolerancja i nietolerancja w dziejach Kościoła. Starożytność i średniowiecze,” Znak 457: 66-75.
Google Scholar

Maciołek, Michał M. 2011: “Różnorodność spojrzeń na stanowisko polskich myślicieli XV wieku wobec ważnych problemów Kościoła i państwa,” in: Stanisław Janeczek, Rafał Charzyński, Michał Maciołek (eds.): Światopoglądowe odniesienia filozofii polskiej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar

Michalski, Konstanty 1997: Filozofia wieków średnich. (Studia do Dziejów Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. 5.) Transl. by Kryspin Banko, Stanisław Rospond. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy. Michowicz, Waldemar 1997: “Pokój jako przedmiot badań naukowych,” in: Eugenia Anna Wesołowska (ed.): Paweł Włodkowic – współczesne znaczenie poglądów i dokonań. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar

Niesiołowski, Andrzej 1935(a): “Paweł Włodkowic i jego doktryny na tle epoki. (Z okazji 500-lecia jego śmierci),” Przegląd Powszechny 4.
Google Scholar

Niesiołowski, Andrzej 1935(b): “Testament Pawła Włodkowica,” Verbum (Warszawa) 4.
Google Scholar

Nitecki, Piotr 2004: “Orędzie nadziei dla Europy. Nad adhortacją apostolską ‘Ecclesia in Europa’,” in: Andrzej Brenk (ed.): Facere veritatem in caritate. Księga jubileuszowa ku czci księdza biskupa Pawła Sochy CM w 70 rocznicę urodzin. Poznań: Pallotinum, pp. 113-121.
Google Scholar

Ogonowski, Zbigniew 1997: “Trzy postawy wobec tolerancji. Włodkowic – Modrzewski – socynianie,” Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej 42: 141-149.
Google Scholar

Opinio: Paweł Włodkowic: “Opinio Ostiensis (1415),” in: Ludwik Ehrlich (ed.): Pisma wybrane Pawła Włodkowica. Vol. 1. Warszawa: Pax, 1968.
Google Scholar

Oreja, Jaime Mayor? 2013: “A statement in the discussion: Świeckość – wartość czy zagrożenie,” in: Rafał Budnik, Michał Góra (eds.): Chrześcijańskie oczekiwania wobec kształtu Europy. Rola Kościoła w procesie integracji europejskiej. Gliwice: Wydawnictwo “Wokół nas.”
Google Scholar

Quoniam I: Paweł Włodkowic: “Quoniam error (1417), pars I,” in: Ludwik Ehrlich (ed.): Pisma wybrane Pawła Włodkowica. Vol. 2. Warszawa: Pax, 1966.
Google Scholar

Quoniam II: Paweł Włodkowic: “Quoniam error (1417), pars II,” in: Ludwik Ehrlich (ed.): Pisma wybrane Pawła Włodkowica. Vol. 2. Warszawa: Pax, 1966.
Google Scholar

Rutowski, Tadeusz 1985: “Filozoficzno-teologiczne poglądy Pawła Włodkowica. Na podstawie pism ‘Saevientibus’ i ‘Opinio Ostiensis’,” Studia Płockie 13: 184-194.
Google Scholar

Saevientibus: Paweł Włodkowic: “Saevientibus (1415),” in: Ludwik Ehrlich (ed.): Pisma wybrane Pawła Włodkowica. Vol. 1. Warszawa: PAX, 1968.
Google Scholar

Samsonowicz, Henryk 2003: “Miejsce Polski w dialogu kultur,” in: Stanisław Wilk (ed.): Chrześcijaństwo w dialogu kultur na ziemiach Rzeczypospolitej. Materiały międzynarodowego kongresu, Lublin, 24-26 września 2002 r. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar

Schatz, Klaus 2004: Prymat papieski. Od początków do współczesności. Transl. by Ewa Marszał, Jerzy Zakrzewski. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar

Swieżawski, Stefan 1987: U źródeł nowożytnej etyki. Filozofia moralna w Europie XV wieku. Kraków: Znak. Tarnowski, Stanisław 2000: Pisarze polityczni XVI wieku. (Biblioteka Klasyki Polskiej Myśli Politycznej. 1.) Kraków: Ośrodek Myśli Politycznej and Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Wesołowska, Eugenia Anna (ed.) 1997: Paweł Włodkowic – współczesne znaczenie poglądów i dokonań. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar

Wesołowska, Eugenia Anna 1998: “Paweł Włodkowic i jego poglądy,” in: Eadem (ed.): Śladami Włodkowica. Człowiek, prawo, pokój. (Zeszyty Naukowe – Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku. 7.) Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar

Wielgus, Stanisław 1996: Polska średniowieczna doktryna “ius gentium.” Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL. Woleński, Jan 2010: “Średniowiecze,” in: Jan Skoczyński, Jan Woleński: Historia filozofii polskiej. (Myśl Filozoficzna.) Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar

Zenderowski, Radosław 2003: “Czym jest Europa? Kim są Europejczycy?,” in: Sławomir Sowiński, Radosław Zenderowski: Europa drogą Kościoła. Jan Paweł II o Europie i europejskości. (Zrozumieć Europę.) Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Downloads

Published

2016-10-18

How to Cite

Łucyszyn CM, Józef. 2016. “Axiological Sources of Social Order According to Paweł Włodkowic”. Politeja 13 (5 (44):209-30. https://doi.org/10.12797/Politeja.13.2016.44.14.