The Wonder of Inspiration: Musical Universalizations of Rabindranath Tagore's Poems in Polish Culture

Authors

  • Renata Czekalska Jagiellonian University in Kraków

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.13.2016.40.09

Keywords:

intercultural communication, intrinsic values, concretization of a literary work, reception of Tagore in Poland

Abstract

The paper presents select distinctive results of Polish fascination with the poetry of Rabindranath Tagore, placing this phenomenon in the sphere of universalization within the syntagma of Polish national culture. The translations of Tagore’s poetry are presented as the first stage of the process of intercultural communication, based on the understanding of these literary works in the allegorical and symbolic styles of reception. Subsequently, the literary translations are perceived in the style of aesthetization. This style of reception of a work of art induces the occurrence of transcriptions of literary works – from the sign system of language into the sign system of music. Musical compositions found in contemporary Polish music are examples of concretizations of literary works.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Renata Czekalska, Jagiellonian University in Kraków

Associate Professor at the Institute of the Middle and Far East, Jagiellonian University, Krakow, Poland. She specializes in South Asian culture, the modern history of South Asia, and intercultural communication. Her recent publications include a hermeneutic analysis of the main thematic structures in the poetry of Ashok Vajpeyi, and a monograph dedicated to the enriching phenomenon of mutual transfer of intrinsic values in symbolic cultures.

References

Czekalska R., Wartości autoteliczne w kulturze symbolicznej. Na przykładzie indyjsko-polskich spotkań literackich [Intrinsic Values in Symbolic Culture. On the Example of Indo-Polish Literary Encounters]. Kraków: Księgarnia Akademicka 2013. Series: Societas 75.
Google Scholar

Derkowska A., Muzyka i słowo w twórczości Bernadetty Matuszczak, Toruń 2005.
Google Scholar

Dziębowska E. et al. (eds.), Encyklopedia muzyczna PWM [Encyclopaedia of Music], Vol. 6, Kraków 2000.
Google Scholar

Głowiński M., ‘Gatunki literackie w muzyce’ [Literary Genres in Music] in Inspiracje w muzyce XX wieku – filozoficzno‑literackie, religijne, folklorem. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej, 1‑3 października 1993 Podkowa Leśna [Inspirations in 20th Century Music – Philosophical, Literary, Religious, Folkloristic; Proceedings of the All Poland Musicological Conference, October 1‑3, 1993 Podkowa Leśna], Warszawa 1993.
Google Scholar

Głowiński M., Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej [Styles of Reception. Sketches on Literary Communication], Kraków 1977.
Google Scholar

Gwizdulanka D., ‘Inspiracja w muzyce kameralnej XX wieku’ [Inspiration in 20th Century Chamber Music] in Inspiracje w muzyce XX wieku – filozoficzno‑literackie, religijne, folklorem.
Google Scholar

Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej 1‑3 października 1993 Podkowa Leśna [Inspirations in 20th Century Music – Philosophical, Literary, Religious, Folkloristic; Proceedings of the All Poland Musicological Conference, October 1‑3, 1993 Podkowa Leśna], Warszawa 1993.
Google Scholar

Hanuszewska M., Schaeffer B., Almanach polskich kompozytorów współczesnych [Almanac of Contemporary Polish Composers], Kraków 1982.
Google Scholar

Hejmej A., ‘Literackie inspiracje kompozytora’ [The Composer’s Literary Inspirations] in L. Polony (ed.), Marek Stachowski i jego muzyka, Kraków 2007.
Google Scholar

Ingarden R., Szkice z filozofii literatury [Sketches on Philosophy of Literature], Kraków 2000 (Akademia).
Google Scholar

Iwaszkiewicz J., ‘Szymanowski a literatura’ [Szymanowski and Literature] in Karol Szymanowski. Księga sesji naukowej poświęconej twórczości Karola Szymanowskiego, Warszawa 23‑28 Marca 1962 [Karol Szymanowski. Proceedings Volume of the Academic Seminar Dedicated to Karol Szymanowski’s Oeuvre, Warsaw March 23‑28, 1962], Warszawa 1964 (Prace Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego).
Google Scholar

Kłoskowska A., National Cultures at the Grass‑Root Level, trans. by Ch.A. Kisiel, Budapest 2001. DOI: https://doi.org/10.1515/9789633865262
Google Scholar

Kocięcka M., ‘Rabindranath Tagore w Polsce’ [Rabindranath Tagore in Poland], Przegląd Humanistyczny, No. 4 (1961).
Google Scholar

Kowalska A., ‘Z dziejów recepcji Rabindranatha Tagore’a’ [From the History of Rabindranath Tagore’s Reception], Przegląd Orientalistyczny, No. 3 (1961).
Google Scholar

Nowak A., ‘Pieśni solowe Grażyny Bacewicz’ [Grażyna Baczewicz’s Solo Vocal Compositions] in M. Gąsiorowska (ed.), O Grażynie Bacewicz. Konferencja muzykologiczna “Grażyna Bacewicz – człowiek i dzieło,” Warszawa, 9‑10 stycznia 1989 roku, Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Materiały z konferencji muzykologicznej [On Grażyna Bacewicz. “Grażyna Bacewicz – the Person and the Work,” Proceedings of a Musicological Conference], Warszawa 1998.
Google Scholar

Nowak A., ‘Rabindranath Tagore i pieśń polska. O inspiracji Orientem’ [Rabindranath Tagore and the Polish Song. On the Inspiration by Orient] in Inspiracje w muzyce XX wieku – filozoficzno‑literackie, religijne, folklorem. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej 1‑3 października 1993 Podkowa Leśna [Inspirations in 20th Century Music – Philosophical, Literary, Religious, Folkloristic; Proceedings of the All Poland Musicological Conference, October 1‑3, 1993 Podkowa Leśna], Warszawa 1993.
Google Scholar

Penherski Z., 3 recitativi: na sopran, fortepian, perkusję do słów R. Tagore [3 Recitativi: On Soprano, Piano, Percussion to the Words of R. Tagore], Warszawa 1977 (Współczesna Muzyka Polska. Seria Utworów Solistycznych).
Google Scholar

Pobożniak T., ‘Tagore in Poland’ in S. Radhakrishnan (ed.), Rabindranath Tagore. A Centenary Volume 1861‑1961, New Delhi 1992.
Google Scholar

Ray M.K. (ed.), The English Writings of Rabindranath Tagore, Vol. 8: Miscellaneous Writtings, New Delhi 2007.
Google Scholar

Sen A., The Argumentative Indian. Writings on Indian Culture, History and Identity, New Delhi 2005.
Google Scholar

Sosnowski M., Rabindranath Tagore. Osoba i znaczenie [Rabindranath Tagore. The Persona and Stature], Warszawa 2007.
Google Scholar

Stróżewski W., ‘O pojęciu inspiracji’ [On the Notion of Inspiration] in Inspiracje w muzyce XX wieku – filozoficzno‑literackie, religijne, folklorem. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej 1‑3 października 1993 Podkowa Leśna [Inspirations in 20th Century Music – Philosophical, Literary, Religious, Folkloristic; Proceedings of the All Poland Musicological Conference, October 1‑3, 1993 Podkowa Leśna], Warszawa 1993.
Google Scholar

Szymanowski K., Korespondencja. Pełna edycja zachowanych listów od i do kompozytora [Correspondence. A complete Edition of Extant Letters from and to the Composer], Vol. 1: 1903‑1919, ed. T. Chylińska, Kraków 1982.
Google Scholar

Walter E., ‘“Poczta” Rabindranatha Tagore w Polsce’ [Rabindranath Tagore’s “Post Office” in Poland], Przegląd Orientalistyczny, No. 1‑2 (2011).
Google Scholar

Walter E., ‘On Polish Translations of Rabindranath Tagore’s Writings’ in D. Stasik, A. Trynkowska (eds.), India in Warsaw. A Volume to Commemorate the 50th Anniversary of the Post‑war History of Indological Studies at Warsaw University (2003/2004), Warszawa 2006.
Google Scholar

Walter E., ‘Śantiniketan – gdzie świat miał spotkać się w jednym gnieździe’ [Śantiniketan – Where the World was to Meet in One Nest], Kontynenty, No. 4 (1980).
Google Scholar

‘Zbigniew Penherski,’ Polskie Centrum Informacji Muzycznej, at <http://www.polmic.pl/index.php?option=com_mwosoby&Itemid=4&id=54&view=czlowiek>.
Google Scholar

Downloads

Published

2016-02-05

How to Cite

Czekalska, Renata. 2016. “The Wonder of Inspiration: Musical Universalizations of Rabindranath Tagore’s Poems in Polish Culture”. Politeja 13 (1 (40):113-27. https://doi.org/10.12797/Politeja.13.2016.40.09.