Finansowanie mediów publicznych w polityce medialnej UE
Przykład Polski, Węgier, Francji i Niemiec
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.23.11Keywords:
public media, broadcasting, media policy, European Union, financingAbstract
Financing of public service broadcasting in the EU media policy. Examples of Poland, Hungary, France and Germany
The article analyzes the issue of financing the public media as one of the most complex and controversial part of media policy in the European Union. European institutions have not opted for the specific model of financing, leaving the case to the member states. Using the examples of Poland and Hungary, the author shows how a broadcasting fee can be a bargaining chip for political purposes, and the announcements of the liquidation of such fees in election campaigns can result in further weak position of public broadcasters. In Hungary, receiving further grants and debt relief managed by the government was perceived as „payment for services” to the public broadcaster, rendered in favor of the ruling coalition. On the other hand, indicated examples of France and Germany show how consistently implemented media policy can create stable conditions for the development of public service broadcasters in those countries and provides protection of media pluralism.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Adamowski J.W., Czwarty stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wielkiej Brytanii, Warszawa 2006.
Google Scholar
Adamowski J.W., Narodziny czwartej władzy. Geneza i rozwój brytyjskiego systemu medialnego (zarys problematyki), Warszawa 2005.
Google Scholar
Adamowski J.W., System medialny Wielkiej Brytanii, [w:] Wybrane zagraniczne systemy medialne, red. J.W. Adamowski, Warszawa 2008, Edukacja Medialna.
Google Scholar
Brettschneider F., Wahlen in der Mediengesellschaft. Der Einfluss der Massenmedien auf die Parteipraeferenz, [w:] Perteien in der Mediendemokratie, Hrsg. U. Alemann, S. Marshal, Wiesbaden 2002.
Google Scholar
Dobosz I., Prawne aspekty transformacji w mediach, [w:] Polskie media w jednoczącej się Europie. Szanse i wyzwania, red. I. Dobosz, B. Zając, Kraków 2006.
Google Scholar
Dobosz I., Prawo prasowe, Warszawa 2011, Seria Akademicka.
Google Scholar
Fengler S., Vestring B., Politikjournalismus, Wiesbaden 2009.
Google Scholar
Gajlewicz K., System medialny Francji, [w:] Wybrane zagraniczne systemy medialne, red. J.W. Adamowski, Warszawa 2008, Edukacja Medialna.
Google Scholar
Golka B., System medialny Francji, Warszawa 2001.
Google Scholar
Hallin D., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, przeł. M. Lorek, Kraków 2007, Media.
Google Scholar
Hirscher G., Korte K.R., Information und Etscheidung. Kommunikationsmanagement der politischen Fuhrung, Wiesbaden 2003.
Google Scholar
Jakubowicz K., Media publiczne. Początek końca czy nowy początek, Warszawa 2007, Edukacja Medialna.
Google Scholar
Jakubowicz K., Polityka medialna a media elektroniczne, Warszawa 2008, Edukacja Medialna.
Google Scholar
Jakubowicz K., Publiczna i prywatna telewizja, [w:] Media i dziennikarstwo w Polsce 1989‑1995, red. G. Kopper, I. Rutkiewicz, K. Schliep, Kraków 1996.
Google Scholar
Jakubowicz K., Rola i znaczenie mediów publicznych w Europie, materiały z konferencji KRRiT, Warszawa 2009, [online] http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/konferencje/dm_konf_080415_spraw.pdf, 31 I 2013.
Google Scholar
Jakubowicz K., Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Warszawa 2010, Edukacja Medialna.
Google Scholar
Jaskiernia A., Publiczne media elektroniczne w Europie, Warszawa 2006.
Google Scholar
Kamps K., Politisches Kommunikationsmanagement. Grundlagen und Professionalisierung moderner Politikvermittlung, Wiesbaden 2007.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-90251-7
Google Scholar
Kleinsteuber H.J., Thomass B., Media Landcsape. Germany, [online] www.ejc.net/media_landscape/article/germany/#l18, 31 I 2013.
Google Scholar
Le Président de la République, Nicolas Sarkozy, a fixé des objectifs pour l’audiovisuel dans une lettre adressée le 1er août 2007 au ministre de la Culture et de la Communication, [online] www.francetelevisions.fr, 31 I 2013.
Google Scholar
Maggiore M., Rola i znaczenie mediów publicznych w Europie, materiały z konferencji KRRiT, Warszawa 2009, [online] http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/konferencje/dm_konf_080415_spraw.pdf, 31 I 2013.
Google Scholar
Miżejewski M., Transformacja telewizji w Polsce po roku 1989 na tle zmian politycznych, Przemyśl 2005.
Google Scholar
Moorstedt T., Jeffersons E., Wie die digitalen Medien die Politik verandern, Frankfurt am Main 2008.
Google Scholar
Murawska‑Najmiec A., Informacja o sposobie określania zadań programowych nadawców publicznych oraz o sposobach ich finansowania i rozliczania/kontroli na podstawie wybranych przykładów nadawców telewizyjnych, Analiza Biura KRRiT, 2004, nr 8.
Google Scholar
New funding regime for Public Service Broadcasting in Germany, [online] http://www.mediadem.eliamep.gr, 31 I 2013.
Google Scholar
Nowosad A., Władza i media w Bułgarii, Kraków 2008.
Google Scholar
Nowy model finansowania mediów publicznych, „Przegląd Międzynarodowy” 2013, nr 2, [online] www.krrit.gov.pl, 31 I 2013.
Google Scholar
Ociepka B., System medialny Niemiec, [w:] Wybrane zagraniczne systemy medialne, red. J.W. Adamowski, Warszawa 2008, Edukacja Medialna.
Google Scholar
Ociepka B., Ratajczak M., Media i komunikowanie polityczne. Niemcy, Austria, Szwajcaria, Wrocław 2000.
Google Scholar
Pasquier M., Lamizet B., Media landscape. France, [online] www.ejc.net/media_landscape/article/france/#l18, 31 I 2013.
Google Scholar
Prawo mediów, red. J. Barta, R. Markiewicz, A. Matlak, Warszawa 2008.
Google Scholar
Ratajczak M., Jak porozumiewają się Szwajcarzy? Media w wielokulturowej Szwajcarii, Wrocław 2004, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 2651.
Google Scholar
Rola i znaczenie mediów publicznych w Europie, materiały z konferencji KRRiT, Warszawa 2009, [online] http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/konferencje/dm_konf_080415_spraw.pdf, 31 I 2013.
Google Scholar
Schulz W., Politische Kommunikation. Theoretische Ansatze und Ergebnisse empirischer Forschung, Wiebaden 2008.
Google Scholar
Stasiak‑Jazukiewicz E., Jas‑Koziarkiewicz M., Polityka medialna w Unii Europejskiej, Warszawa 2011, Europeistyka.
Google Scholar
Stępka P., Woźniak A., Problem stosowania pomocy publicznej w kontekście działalności nadawców publicznych, Analiza Biura KRRiT, 2007, nr 1.
Google Scholar
Szostok P., Środki masowego komunikowania na przykładzie systemów medialnych Szwecji i Norwegii, [w:] Mało znane systemy medialne, red. Z. Oniszczuk, M. Gierula, Sosnowiec 2007.
Google Scholar
The Office Of Communications Annual Report and Accounts for the Period 1 April 2010 To 31 March 2011, [online] http://www.ofcom.org.uk, 31 I 2013.
Google Scholar
Williams K., Media w Europie, przeł. A. Piwnicka, Warszawa 2008, Edukacja Medialna. Podręcznik akademicki.
Google Scholar
Woźniak A. [i in.], Finansowanie mediów audiowizualnych ze środków publicznych – analiza porównawcza na przykładzie wybranych państw europejskich (aktualizacja), Analiza Biura KRRiT, 2010, nr 3.
Google Scholar
Woźniak A. [i in.], Instrumenty promujące niezależność mediów publicznych na przykładzie wybranych państw europejskich, Analiza Biura KRRiT, 2006, nr 5.
Google Scholar
Woźniak A [i in.], Systemy poboru opłat abonamentowych w wybranych państwach europejskich (aktualizacja), Analiza Biura KRRiT, 2007, nr 5
Google Scholar
Wybrane zagraniczne systemy medialne, red. J.W. Adamowski, Warszawa 2008, Edukacja Medialna.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.