Finansowanie mediów publicznych w polityce medialnej UE

Przykład Polski, Węgier, Francji i Niemiec

Authors

  • Maciej Miżejewski

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.23.11

Keywords:

public media, broadcasting, media policy, European Union, financing

Abstract

Financing of public service broadcasting in the EU media policy. Examples of Poland, Hungary, France and Germany

The article analyzes the issue of financing the public media as one of the most complex and controversial part of media policy in the European Union. European institutions have not opted for the specific model of financing, leaving the case to the member states. Using the examples of Poland and Hungary, the author shows how a broadcasting fee can be a bargaining chip for political purposes, and the announcements of the liquidation of such fees in election campaigns can result in further weak position of public broadcasters. In Hungary, receiving further grants and debt relief managed by the government was perceived as „payment for services” to the public broadcaster, rendered in favor of the ruling coalition. On the other hand, indicated examples of France and Germany show how consistently implemented media policy can create stable conditions for the development of public service broadcasters in those countries and provides protection of media pluralism.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Maciej Miżejewski

Adiunkt w Zakładzie Dziennikarstwa Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W latach 1992‑2000 dziennikarz Działu Programów Informacyjnych Telewizji Polskiej SA oddział w Krakowie. Stypendysta Universita degli Studi di Pavia we Włoszech. Autor monografii Transformacja telewizji w Polsce po roku 1989 na tle zmian politycznych (Przemyśl 2005) oraz artykułów naukowych w dziedzinie polityki medialnej, m.in. Polityczne konsekwencje nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji („Universitas” 2003, nr 27‑28), Imperium medialne Berlusconiego (tłumaczenie z F. Giglioniego, [w:] W drodze do Unii Europejskiej, red. K. Kaszuba, T. Sasińska‑Klas, K. Wolny‑Zmorzyński, Rzeszów 2004), Il sistema radiotelevisivo polacco sullo sfondo delle trasformazioni politiche („Nomos. Le attualita nel diritto” 2004, nr 2), Kryptoreklama a praktyka dziennikarska ([w:] Media a demokracja, red. L. Pokrzycka, W. Mich, Lublin 2007), The profession of journalist in Poland and its legal aspects („Newsletter UJ” 2008, nr 35), Polish media in a new European dimension („Newsletter UJ” 2008, nr 36).

References

Adamowski J.W., Czwarty stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wielkiej Brytanii, Warszawa 2006.
Google Scholar

Adamowski J.W., Narodziny czwartej władzy. Geneza i rozwój brytyjskiego systemu medialnego (zarys problematyki), Warszawa 2005.
Google Scholar

Adamowski J.W., System medialny Wielkiej Brytanii, [w:] Wybrane zagraniczne systemy medialne, red. J.W. Adamowski, Warszawa 2008, Edukacja Medialna.
Google Scholar

Brettschneider F., Wahlen in der Mediengesellschaft. Der Einfluss der Massenmedien auf die Parteipraeferenz, [w:] Perteien in der Mediendemokratie, Hrsg. U. Alemann, S. Marshal, Wiesbaden 2002.
Google Scholar

Dobosz I., Prawne aspekty transformacji w mediach, [w:] Polskie media w jednoczącej się Europie. Szanse i wyzwania, red. I. Dobosz, B. Zając, Kraków 2006.
Google Scholar

Dobosz I., Prawo prasowe, Warszawa 2011, Seria Akademicka.
Google Scholar

Fengler S., Vestring B., Politikjournalismus, Wiesbaden 2009.
Google Scholar

Gajlewicz K., System medialny Francji, [w:] Wybrane zagraniczne systemy medialne, red. J.W. Adamowski, Warszawa 2008, Edukacja Medialna.
Google Scholar

Golka B., System medialny Francji, Warszawa 2001.
Google Scholar

Hallin D., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, przeł. M. Lorek, Kraków 2007, Media.
Google Scholar

Hirscher G., Korte K.R., Information und Etscheidung. Kommunikationsmanagement der politischen Fuhrung, Wiesbaden 2003.
Google Scholar

Jakubowicz K., Media publiczne. Początek końca czy nowy początek, Warszawa 2007, Edukacja Medialna.
Google Scholar

Jakubowicz K., Polityka medialna a media elektroniczne, Warszawa 2008, Edukacja Medialna.
Google Scholar

Jakubowicz K., Publiczna i prywatna telewizja, [w:] Media i dziennikarstwo w Polsce 1989‑1995, red. G. Kopper, I. Rutkiewicz, K. Schliep, Kraków 1996.
Google Scholar

Jakubowicz K., Rola i znaczenie mediów publicznych w Europie, materiały z konferencji KRRiT, Warszawa 2009, [online] http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/konferencje/dm_konf_080415_spraw.pdf, 31 I 2013.
Google Scholar

Jakubowicz K., Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Warszawa 2010, Edukacja Medialna.
Google Scholar

Jaskiernia A., Publiczne media elektroniczne w Europie, Warszawa 2006.
Google Scholar

Kamps K., Politisches Kommunikationsmanagement. Grundlagen und Professionalisierung moderner Politikvermittlung, Wiesbaden 2007. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-90251-7
Google Scholar

Kleinsteuber H.J., Thomass B., Media Landcsape. Germany, [online] www.ejc.net/media_landscape/article/germany/#l18, 31 I 2013.
Google Scholar

Le Président de la République, Nicolas Sarkozy, a fixé des objectifs pour l’audiovisuel dans une lettre adressée le 1er août 2007 au ministre de la Culture et de la Communication, [online] www.francetelevisions.fr, 31 I 2013.
Google Scholar

Maggiore M., Rola i znaczenie mediów publicznych w Europie, materiały z konferencji KRRiT, Warszawa 2009, [online] http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/konferencje/dm_konf_080415_spraw.pdf, 31 I 2013.
Google Scholar

Miżejewski M., Transformacja telewizji w Polsce po roku 1989 na tle zmian politycznych, Przemyśl 2005.
Google Scholar

Moorstedt T., Jeffersons E., Wie die digitalen Medien die Politik verandern, Frankfurt am Main 2008.
Google Scholar

Murawska‑Najmiec A., Informacja o sposobie określania zadań programowych nadawców publicznych oraz o sposobach ich finansowania i rozliczania/kontroli na podstawie wybranych przykładów nadawców telewizyjnych, Analiza Biura KRRiT, 2004, nr 8.
Google Scholar

New funding regime for Public Service Broadcasting in Germany, [online] http://www.mediadem.eliamep.gr, 31 I 2013.
Google Scholar

Nowosad A., Władza i media w Bułgarii, Kraków 2008.
Google Scholar

Nowy model finansowania mediów publicznych, „Przegląd Międzynarodowy” 2013, nr 2, [online] www.krrit.gov.pl, 31 I 2013.
Google Scholar

Ociepka B., System medialny Niemiec, [w:] Wybrane zagraniczne systemy medialne, red. J.W. Adamowski, Warszawa 2008, Edukacja Medialna.
Google Scholar

Ociepka B., Ratajczak M., Media i komunikowanie polityczne. Niemcy, Austria, Szwajcaria, Wrocław 2000.
Google Scholar

Pasquier M., Lamizet B., Media landscape. France, [online] www.ejc.net/media_landscape/article/france/#l18, 31 I 2013.
Google Scholar

Prawo mediów, red. J. Barta, R. Markiewicz, A. Matlak, Warszawa 2008.
Google Scholar

Ratajczak M., Jak porozumiewają się Szwajcarzy? Media w wielokulturowej Szwajcarii, Wrocław 2004, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 2651.
Google Scholar

Rola i znaczenie mediów publicznych w Europie, materiały z konferencji KRRiT, Warszawa 2009, [online] http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/konferencje/dm_konf_080415_spraw.pdf, 31 I 2013.
Google Scholar

Schulz W., Politische Kommunikation. Theoretische Ansatze und Ergebnisse empirischer Forschung, Wiebaden 2008.
Google Scholar

Stasiak‑Jazukiewicz E., Jas‑Koziarkiewicz M., Polityka medialna w Unii Europejskiej, Warszawa 2011, Europeistyka.
Google Scholar

Stępka P., Woźniak A., Problem stosowania pomocy publicznej w kontekście działalności nadawców publicznych, Analiza Biura KRRiT, 2007, nr 1.
Google Scholar

Szostok P., Środki masowego komunikowania na przykładzie systemów medialnych Szwecji i Norwegii, [w:] Mało znane systemy medialne, red. Z. Oniszczuk, M. Gierula, Sosnowiec 2007.
Google Scholar

The Office Of Communications Annual Report and Accounts for the Period 1 April 2010 To 31 March 2011, [online] http://www.ofcom.org.uk, 31 I 2013.
Google Scholar

Williams K., Media w Europie, przeł. A. Piwnicka, Warszawa 2008, Edukacja Medialna. Podręcznik akademicki.
Google Scholar

Woźniak A. [i in.], Finansowanie mediów audiowizualnych ze środków publicznych – analiza porównawcza na przykładzie wybranych państw europejskich (aktualizacja), Analiza Biura KRRiT, 2010, nr 3.
Google Scholar

Woźniak A. [i in.], Instrumenty promujące niezależność mediów publicznych na przykładzie wybranych państw europejskich, Analiza Biura KRRiT, 2006, nr 5.
Google Scholar

Woźniak A [i in.], Systemy poboru opłat abonamentowych w wybranych państwach europejskich (aktualizacja), Analiza Biura KRRiT, 2007, nr 5
Google Scholar

Wybrane zagraniczne systemy medialne, red. J.W. Adamowski, Warszawa 2008, Edukacja Medialna.
Google Scholar

Published

2013-02-16

How to Cite

Miżejewski, Maciej. 2013. “Finansowanie mediów Publicznych W Polityce Medialnej UE: Przykład Polski, Węgier, Francji I Niemiec”. Politeja 10 (1 (23):219-47. https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.23.11.

Issue

Section

Articles