Nowe media, nowe dziennikarstwo – dylematy medioznawcze
DOI:
https://doi.org/10.12797/Keywords:
the new media, new journalism, the periodical media communication, technology industry, technology journalism, the media netting, the netAbstract
THE NEW MEDIA, NEW JOURNALISM – THE MEDIA STUDIES DILEMMAS
The new media achieve the subsequent stages of development and it is more obvious that they have a great influence on traditional journalism. Journalism as profession undergoes the most fundamental transformation and it is due to the omnipresent news, the global access to information, the immediate reporting, interaction, the multimedia content and the extreme personalization. It is more difficult to describe and analyze these processes in the sciences about the media restricting only to the theory of mass communication. The range of the problems and dilemmas connected with the new media and new journalism which are determined by the periodical media communication are presented in the article. It is a result of the demassification of mediated communication caused by the development of the subsequent generation of the digital media: Web1.0, Web 2.0, Web 3.0 which are defined as the new media. The undergoing processes force another research perspective in the sciences about the media than the theory of mass communication. Although this theory is still popular in explaining the processes of communication, it is necessary together with the development of the new media to go to other theoretical findings that allow us to describe the communication in the net.
References
Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej, Warszawa 2012.
Allan S., Newsy w sieci. Internet i dziennikarstwo, Kraków 2008.
Castells M., Władza komunikacji, Warszawa 2013.
Celiński P., Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych, Lublin 2013.
Gogołek W., Technologie informacyjne mediów, Warszawa 2005.
Jachimowski M., Regiony periodycznej komunikacji medialnej. Studium prasoznawczo- politologiczne o demokratyzacji komunikacji medialnej, Katowice 2006.
Jachimowski M., Periodyczna komunikacja medialna a demokracja – wprowadzenie do zagadnienia, [w:] Między ideą, pasją a działaniem, red. P. Grzywna, J. Lustig, N. Stępień-Lampa, B. Zasępa, Katowice 2017, s. 709-723.
Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warszawa 2011.
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.
Lister M., Dovey J., Giddings S., Grnat I., Kelly K, Nowe media. Wprowadzenie, Kraków 2009.
Mayer-Schonberger V., Cukier K., Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie, Warszawa 2014.
Oblicza przestrzeni informacyjnej w dobie 2.0, red. K. Domańska, E. Głowacka, P. Marzec, Bydgoszcz 2016.
Szpunar M., Nowe – Stare Media. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.