Ile jest etyki w kodeksach etyki dziennikarskiej – specyfika kodeksów etycznych

Autor

  • Michał Drożdż Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Autor

DOI:

https://doi.org/10.12797/

Słowa kluczowe:

media ethics, codes of journalistic ethics, ethics, personalism, conscience, ethical norms

Abstrakt

HOW MUCH ETHICS ARE THERE IN CODES OF JOURNALISTIC ETHICS – THE SPECIFICS OF ETHICAL CODES

There are many principles of journalistic deontology that regulate practical journalistic activities. The norms of journalistic codes and internal and editorial regulations sometimes mix ethical, workshop, business and other values. Therefore, it is worth paying attention to the ethical foundations as well as the context and principles of solving problems and ethical dilemmas in the sphere of the journalist’s conscience. The main problem of the contemporary mediosphere is not the lack of appropriate and correct ethical codes, but rather difficulties in the practical implementation of these principles. Therefore, the purpose of this article is to try to find the answer to the question whether only ethical codes are enough, or whether there is also a need to form the conscience of journalists. Media ethics seem to be a simple matter and postulated by everyone. In our reflections, we want to show that pluralism, freedom and independence of the media, pluralism of world values and a different understanding of ethics and its justifications do not absolve anyone from the realization of a common and universal ethical goal: the defense of man and his personal value and dignity. Both the normativity of journalistic and media deontology codes and the formation of the conscience of a man who in a subjective, and therefore rational and free, way operates in the media world serves this purpose. This article is an attempt to justify this thesis.

Biogram autora

  • Michał Drożdż - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

    Ks. dr hab. Michał Drożdż prof. UPJPII, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła w Krakowie; dyrektor Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła w Krakowie, kierownik Katedry Mediów i Komunikacji Społecznej, dyrektor Akademickiego Centrum Medialnego UPJPII.

Bibliografia

Drożdż M., Etyczna demitologizacja mediów, „Tarnowskie Studia Teologiczne”, 25/1 (2006), s. 3-99.

Drożdż M., Logos i ethos mediów. Dyskurs paradygmatyczny filozofii mediów, Tarnów 2005.

Drożdż M., Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów 2005.

Gajda J., Juszczyk S. (red.), Edukacja medialna, Toruń 2002.

Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2003.

Jan Paweł II, List apostolski „Szybki rozwój”, Watykan 2005.

Karta Etyczna Mediów, [online], dostęp: 20.11.2017, http://centruminformacji.tvp.pl/15781069/karta-etyczna-mediow.

Kodeks Etyki Dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, [online], dostęp: 20.11.2017,

http://sdp.pl/s/kodeks-etyki-dziennikarskiej-sdp.

Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2000.

Orliński W., Wolność słowa, także kłamliwego, „Gazeta Wyborcza”, 1 marca 2006, s. 19.

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w mediach, Watykan 2000.

Promieńska H., Etyka wobec problemów współczesnego świata, Katowice 2003.

Schöttker D., Mediengebrauch und Erfahrungswandel, Göttingen 2003.

Styczeń T., Sumienie: źródło wolności czy zniewolenia?, „Zeszyty Naukowe Katolickiego

Uniwersytetu Lubelskiego”, 22 (1979), nr 1-3, s. 99-112.

Pobrania

Opublikowane

2025-04-28

Numer

Dział

Articles

Jak cytować

Ile jest etyki w kodeksach etyki dziennikarskiej – specyfika kodeksów etycznych. (2025). Rocznik Medioznawczy, 1, 21-35. https://doi.org/10.12797/