Kapitał kulturowy a konceptualizacja tekstów medialnych przez uczniów szkół średnich
DOI:
https://doi.org/10.12797/Słowa kluczowe:
school, cultural capital, media text, conceptualization, cultural competence, media competence, language competenceAbstrakt
CULTURAL CAPITAL AND THE CONCEPTUALIZATION OF MEDIA TEXTS BY HIGH SCHOOL STUDENTS
The article presents the initial assumptions of the research project, the subject of which is the conceptualization of media texts by students of the first grades of secondary schools, taking into account their cultural capital. The research material consists of written works that were created as part of the research on linguistic and text-forming competences in 2013-2020. Four assumptions were made: written student text is an excellent diagnostic tool; it can be a tool for verifying the level of students' cultural capital; it allows to find out how students conceptualize various cultural texts, including media texts; the way of conceptualizing media texts allows to define the level of media competences (here limited to perceptive competences). The author refers to the sociological theory of cultural capital by P. Bourdieu and the concept of a text of culture (including media text) developed on the basis of media and literary genology. The preliminary analysis shows that students willingly reach for cultural texts learned outside the school and want to refer to them in their works. At the same time, it is confirmed that students watch more than read. The media messages cause the most problems for students. The cultural capital of students is built on media and popular culture texts. However, it is not discussed at schools. Such cultural capital does not help in deeply experiencing the culture offered by school, and on the other hand - the development of cultural competences by schools does not help students understand texts more closely, e.g. media texts (including films, series that do not belong to so-called high culture).
Bibliografia
Bernstein B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły, tłum. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór tekstów, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1980, s. 557-596.
Bernstein B., Odtwarzanie kultury, tłum. Z. Bokszański, A. Piotrowski, oprac. A. Piotrowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990.
Burzyńska A., Semiotyka, [w:] A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006, s. 231-278.
Czajkowska-Ziobrowska D., Reprodukcja kapitału kulturowego w ujęciu Pierre’a Bourdieu ze szczególnym uwzględnieniem kapitału szkolnego, „Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa”, nr 1, 2009, s. 9-16.
Dolata R., Szkoła – segregacje – nierówności, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
Informator o egzaminie gimnazjalnym od roku 2011/2012, Warszawa 2010, https://cke.gov.pl/images/fifiles/Gimnazjum_2011_2012/Informator_G1.pdf [dostęp: 10 kwietnia 2022].
Informator o egzaminie maturalnym od roku 2014/2015, Warszawa 2013, https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/Jezyk-polski.pdf [dostęp: 10 kwietnia 2022].
Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrfrowych, Warszawa 2014, http://edukacjamedialna.edu.pl/media/chunks/attachment/Katalog_kompetencji_medialnych_2014_EudBrrI.pdf [dostęp: 10 kwietnia 2022].
Kwieciński Z., Szkoła czy demokracja, „Edukacja”, nr 2, 1992.
Piotrowski M., Monitoring kompetencji szkolnych w środowisku lokalnym. Wyzwania, „Studia z Teorii Wychowania”, nr 2, 2017, s. 91-112.
Podstawa programowa z komentarzami. Tom 2. Język polski. Szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum, http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=232 [dostęp: 10 kwietnia 2022].
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2004.
Radoła M., Kapitał społeczny a osiągnięcia szkolne ucznia, „Studia Edukacyjne”, nr 27, 2013, s. 143-157.
Rygielska M., O „tekście kultury”, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej”, nr 1, 2015, s. 27-43.
Słownik pojęć i tekstów kultury, red. E. Szczęsna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2002.
Sullivan A., Cultural Capital, Cultural Knowledge and Ability, „Sociological Research Online”, nr 12, 2008, https://www.socresonline.org.uk/12/6/1.html, s. 1-14 [dostęp: 10 kwietnia 2022] Trysińska M., Kształcenie językowe a kompetencje tekstotwórcze – raport z badań, „Didaktické studie: Nové výzvy didaktiky českého jazyka”, nr 1, 2020, s. 113-133.
Zarycki T., Kapitał kulturowy – założenia i perspektywy zastosowania teorii Pierre’a Bourdieu, „Psychologia Społeczna”, nr 1-2, 2009, s. 12-25.
Żydek-Bednarczuk U., Tekst medialny w edukacji polonistycznej, [w:] Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność): księga jubileuszowa dedykowana Profesor Helenie Synowiec w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej, red. D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, s. 49-59.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.