Szkoła i terytorium. Refleksje edukacyjne wynikające z uczestnictwa w szkole letniej ILS – Innovative Learning Spaces „Schools to be lived”
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.20.2023.87.15Keywords:
European education, school and territory, cultural, social and natural heritageAbstract
SCHOOL AND TERRITORY: EDUCATIONAL REFLECTIONS ARISING FROM PARTICIPATION IN THE ILS SUMMER SCHOOL – INNOVATIVE LEARNING SPACES „SCHOOLS TO BE LIVED”
The article contains considerations on the feedback relationship between the school as an educational institution and the local territory (city, town or village) in which the school operates, as well as the impact of the spatial organization of the school and its external environment on the educational process. The reflections are based on the results of the international and interdisciplinary summer school ILS – Innovative Learning Spaces “Schools to be lived,” which took place in the fall of 2022 in Pula, Sardinia, pilot surveys and interviews conducted among Polish teachers and primary school students, as well as the author’s many years of observations. The presence of local cultural, social and natural heritage in school curricula and the influence of the arrangement of school spaces may have a significant impact on the quality of education and its adequacy to the challenges of the 21st century. The article is a preview of the author’s more extensive research and strengthens the pedagogical discourse in the context of the European topic of the local territory as an educational space.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Ambrosewicz-Jacobs J., Islands of Memory: The Landscape of the (Non)Memory of the Holocaust in Polish Education from 1989 to 2015, Kraków 2020, https://doi.org/10.4467/K7189.192/20.20.15537.
DOI: https://doi.org/10.4467/K7189.192/20.20.15537
Google Scholar
Ambroziak A., Rząd PIS to najgorszy rząd dla osób LGBT od 89 roku (Raport), „OKO.press” 2018, 15 XI, [online] https://oko.press/rzad-pis-to-najgorszy-rzad-dla-osob-lgbt-od-89-rokuraport.
Google Scholar
Bandura E., Nauczyciel jako mediator kulturowy, red. J. Dybiec, M. Piotrowska, Kraków 2007, Język a Komunikacja, 13.
Google Scholar
Centrum Edukacji i Kultury „Szklany Dom”, [online] http://szklanydom.maslow.pl/.
Google Scholar
Costarella T., Quali sono i doveri dell cittadino, La legge per tutti, 20 III 2020, [online] https://www.laleggepertutti.it/369624_quali-sono-i-doveri-del-cittadino.
Google Scholar
Edukacja w warunkach wielokulturowości. Konteksty społeczno-metodyczne, red. J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko, Gdańsk 2016.
Google Scholar
Europejska karta języków regionalnych lub mniejszościowych, Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, [online] https://www.gov.pl/web/mniejszosci-narodowe-i-etniczne/europejska-kartajezykow-regionalnych-lub-mniejszosciowych.
Google Scholar
Festiwal Kultury Żydowskiej, [online] https://www.jewishfestival.pl/pl/.
Google Scholar
Gorzeńska O., Radanowicz E., Zmiany, innowacje, eksperymenty – w poszukiwaniu inspiracji. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli, ORE, Warszawa 2019, [online] https://www.ore.edu.pl/2020/02/zmiany-innowacje-eksperymenty-w-poszukiwaniu-inspiracji-poradnikdla-dyrektorow-szkol-i-nauczycieli/.
Google Scholar
Gross J.T., Grudzińska-Gross I., Złote żniwa. Rzecz o tym, co się działo na obrzeżach zagłady Żydów, Kraków 2011.
Google Scholar
Hansen K., Stosunek Polaków do dialektów regionalnych. Raport na podstawie Polskiego Sondażu Uprzedzeń 2013, Centrum Badań nad Uprzedzeniami, Warszawa 2014, [online] https://www.academia.edu/8652798/Stosunek_Polak%C3%B3w_do_dialekt%C3%B3w_regionalnych.
Google Scholar
ILS – Innovative Learning Spaces „Schools to be lived, [online] https://ils2022.wixsite.com/unica.
Google Scholar
Il Terzo Paradiso, [online] https://www.cittadellarte.it/attivita/il-terzo-paradiso.
Google Scholar
Informacja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 lipca 2023 r. o szczegółowych zasadach postępowania przy udzielaniu dotacji na realizację w 2024 r. zadań mających na celu ochronę, zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnego, 18 VII 2023, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, [online] https://www.gov.pl/web/mniejszosci-narodowe-i-etniczne/informacja2.
Google Scholar
Informacja w sprawie udostępniania obiektów szkolnych dla mieszkańców w czasie pozalekcyjnym, [online] https://bip.wrota.lubuskie.pl/umgorzow/system/obj/4372_Udostepnianie_obiektow_szkolnych_dla_mieszkancow_w_czasie_pozalekcyjnym.pdf.
Google Scholar
Inni to także my. Mniejszości narodowe w Polsce: Białorusini, Cyganie, Litwini, Niemcy, Ukraińcy, Żydzi. Program edukacji wielokulturowej w szkole podstawowej, red. B. Weigl, B. Maliszkiewicz, Gdańsk 1998.
Google Scholar
Istituto Nazionale di Documentazione, Innovazione e Ricerca Educativa, [online] https://www.indire.it.
Google Scholar
Janicki K., Wszyscy zachowujemy się jak chłopi pańszczyźniani. Co zostało w polskiej mentalności z folwarcznych czasów?, „Wielka Historia” 2021, 25 XII, [online] https://wielkahistoria.pl/wszyscy-zachowujemy-sie-jak-chlopi-panszczyzniani-co-zostalo-w-polskiej-mentalnosciz-folwarcznych-czasow.
Google Scholar
Jasnosz K., Kształtowanie się społeczeństwa obywatelskiego w Polsce po 1989 roku i jego obecna kondycja, „Rocznik Administracji Publicznej” 2020, nr 6, s. 177-202, https://doi.org/10.4467/24497800RAP.20.010.12904.
DOI: https://doi.org/10.4467/24497800RAP.20.010.12904
Google Scholar
Kacperska E.M., Współpraca transgraniczna a rozwój regionów wschodnich, „Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej” 2005, nr 55, s. 5-18, https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2005.55.1.
DOI: https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2005.55.1
Google Scholar
Kowalczyk J.R., Języki, dialekty, gwary Polski, Culture.pl, 2 X 2019, [online] https://culture.pl/pl/artykul/jezyki-dialekty-gwary-polski.
Google Scholar
Krygiel P., Aktywność obywatelska w Polsce – co możemy zrobić? Raport, Instytut Sobieskiego, Warszawa 2015, [online] https://www.sobieski.org.pl/wp-content/uploads/2018/08/Krygiel-Aktywno%C5%9B%C4%87-obywatelska-PDF.pdf.
Google Scholar
Kujawsko-Pomorskie Centrum Kultury w Bydgoszczy, [online] https://kpck.pl.
Google Scholar
Kuszyk K., Poniemieckie, Wołowiec 2019, Sulina.
Google Scholar
Liceo Scientifico Statale „Pitagora”, [online] www.liceopitagoraselargius.it.
Google Scholar
Lokalność, e-definicje, [online] https://edefinicje.pl/co-to-jest-lokalność.
Google Scholar
Lokalność, Słownik języka polskiego PWN, [online] https://sjp.pwn.pl/slowniki/lokalno%C5%9B%C4%87.html.
Google Scholar
Mach E.M., Kształtowanie europejskiej tożsamości polskich uczniów klas I-III szkoły podstawowej, z wykorzystaniem elementów edukacji regionalnej wielokulturowej oraz wizerunek innych państw i narodów przedstawianych w podręcznikach szkolnych, [w:] Perspektywy i wyzwania współczesnej edukacji, red. E. Chodźko, M. Śliwa, Lublin 2019, s. 38-55.
Google Scholar
Mach E.M., Shaping of Active European Citizens Based on Environmental Education in Integrated Teaching: The Case of Poland, [in:] INTED2019 Proceedings. 13th International Technology, Education and Development Conference, ed. L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres, Valencia 2019, s. 4010-4018, https://doi.org/10.21125/inted.2019. 1172.
DOI: https://doi.org/10.21125/inted.2019.1172
Google Scholar
Miejskie opowieści. Edukacyjne narracje przestrzeni, red. K. Kamińska, Wrocław 2010, Pedagogika Miasta.
Google Scholar
Mieszkam w Małopolsce – jestem Europejczykiem. Materiały pomocnicze dla nauczycieli do realizacji ścieżek edukacyjnych „edukacja europejska” oraz „edukacja regionalna” w liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych i technikach, oprac. J. Tomasik, Kraków 2010.
Google Scholar
Model Dostępnej Szkoły, Fundacja Fundusz Współpracy-RAAR-Fundusze Europejskie 2020, [online] https://cofund.org.pl/publikacje/model-dostepnej-szkoly.
Google Scholar
Muzea Krakowa, [online] https://muzeumkrakowa.pl.
Google Scholar
Muzeum Narodowe w Krakowie, [online] https://mnk.pl/edukacja-w-mnk.
Google Scholar
NOAHH – Network Oriented Architecture, [online] https://noahh.nl/about/.
Google Scholar
Partnerstwa na rzecz współpracy, Erasmus+. Przewodnik po programie, [online] https://erasmus-plus.ec.europa.eu/pl/programme-guide/part-b/key-action-2/partnershipscooperation.
Google Scholar
Polski model państwa dobrobytu. 2019. Program Prawa i Sprawiedliwości, [online] https://pis.org.pl/files/Program_PIS_2019.pdf.
Google Scholar
Postulaty Prawa i Sprawiedliwości. Analizujemy program oraz działania partii rządzącej, Ideologia, [online] https://ideologia.pl/program-partii-prawo-i-sprawiedliwosc/.
Google Scholar
Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości. Studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Praca zbiorowa, red. T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, Cieszyn–Warszawa–Toruń 2008, Edukacja Międzykulturowa.
Google Scholar
Priorytety programu Erasmus+, Erasmus+. Przewodnik po programie, [online] https://erasmus-plus.ec.europa.eu/pl/programme-guide/part-a/priorities-of-the-erasmus-programme.
Google Scholar
Program Erasmus+, [online] https://erasmus-plus.ec.europa.eu/pl.
Google Scholar
Programy nauczania – Podstawa programowa, ORE, 1 IV 2015, [online] https://www.ore.edu.pl/2015/04/programy-nauczania-3.
Google Scholar
PROSA – PROtotypes of Schools to be Lived, [online] https://www.indire.it/en/progetto/prosa-prototypes-of-schools-to-be-lived/.
Google Scholar
Prototipi di Scuole da Abitare, [online] https://prosascuoledabitare.eu.
Google Scholar
Pucci G., La questione delle lingue minoritarietra normativa e pianificazione linguistica il caso del friulano, Siena 2020, [online] https://www.academia.edu/43264558/LA_QUESTIONE_DELLE_LINGUE_MINORITARIE_TRA_NORMATIVA_E_PIANIFICAZIONE_LINGUISTICA_il_caso_del_friulano.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r., w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla
Google Scholar
szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017, poz. 356, załącznik 2, Warszawa 2017.
Google Scholar
Szczerbiak A., Trzy lata bardzo złej zmiany dla osób homo- i transseksualnych, „Polityka” 2018, 13 XI, [online] https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1771404,-1,trzy-lata-bardzo-zlej-zmiany-dla-osob-homo--i-transseksualnych.read.
Google Scholar
Szkoła podstawowa i średnia w Wesołej, [online] https://www.archdaily.com/971696/primary-school-in-wesola-xystudio.
Google Scholar
Szkoła Podstawowa ’t Slingertouw, [online] https://basisschoolslingertouw.nl.
Google Scholar
Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce. Praca zbiorowa, red. T. Lewowicki, J. Nikitorowicz, A. Szczurek-Boruta, Warszawa–Cieszyn–Białystok 2013, Edukacja Międzykulturowa.
Google Scholar
Tak będzie wyglądać nowe liceum w Wesołej. „Wow. Robi wrażenie”, Radio ZET, 30 I 2020, [online] https://wiadomosci.radiozet.pl/polska/warszawa/Tak-bedzie-wygladac-noweliceum-w-Wesolej-Wow-Robi-wrazenie.
Google Scholar
Urazińska A., Wesołowski P., Samobójstwo 14-letniego Kacpra. Matka: Był prześladowany za to, że był gejem, „Wyborcza.pl Łódź” 2017, 19 IX, [online] https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,22395777,samobojstwo-14-letniego-kacpra-matka-byl-przesladowanyza.html.
Google Scholar
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz.U. 2017, poz. 56, [online] https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000059.
Google Scholar
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz.U. 2023, poz. 900, preambuła, [online] https://dziennikustaw.gov.pl/D2023000090001.pdf.
Google Scholar
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz. U. 2023, poz. 900, 1672, 1718, 2005, [online] https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4186.
Google Scholar
Weyland B., Galletti A., The Neverland School Kit, [online] https://leaneverlandschool.wordpress.com/what-is-lea_neverland-school/.
Google Scholar
Współpraca szkoły z instytucjami, Szkoła Podstawowa im. Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego w Janowie, [online] https://szkolajanowo.edupage.org/a/wspolpraca-z-instytucjami.
Google Scholar
Wystawa „Wędrujące obrazy. Małgorzata Mirga-Tas”, Międzynarodowe Centrum Kultury, [online] https://mck.krakow.pl/wedrujace-obrazy-malgorzata-mirga-tas-2.
Google Scholar
Wytyczne dotyczące wdrażania strategii na rzecz włączenia społecznego i różnorodności w ramach programów Erasmus+ i „Europejski Korpus Solidarności”, Komisja Europejska, 29 IV 2021, [online] https://erasmus-plus.ec.europa.eu/pl/document/implementation-guidelines-erasmus-and-european-solidarity-corps-inclusion-and-diversity-strategy.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.