Konstruowanie rzeczywistości politycznej
Analiza okładek tygodników „Uważam Rze” i „Polityka”
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.25.26Abstract
Political reality constructing. „Uważam Rze” and „Polityka” weekly magazines covers analysis
The article presents the results of semiotic analysis conducted for 78 weekly socio‑political magazines covers: „Uważam Rze” and „Polityka”. The research was connected with the problem of presenting and constructing the political reality on the covers of the magazines. It was assumed, that each of analysed titles functions in a contrary scopic regime and, as a consequence, presents different images of politics. The article is also an attempt to answer the questions: Which signs were used in constructing the political reality? In which way politicians activities were commented on the magazines covers? What kind of references to value systems and to social and political divisions were presented on the covers? The remarks concerning knowledge transmission and social worlds formation centered around magazines are also described in the paper. Synthesis of research outcomes is presented in article summary.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 2008.
Google Scholar
Berger P., Zaproszenie do socjologii, przeł. J. Stawiński, Warszawa 1995.
Google Scholar
Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, przeł. i przedm. J. Niżnik, Warszawa 2010, Biblioteka Socjologiczna.
Google Scholar
van Dijk T. A., Badania nad dyskursem, [w:] Dyskurs jako struktura i proces, red. T. A. van Dijk, wybór i przeł. G. Grochowski, red. nauk. T. Dobrzyńska, Warszawa 2001.
Google Scholar
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. 1: Filozofia życia, pragmatyzm, filozofia ducha, Kraków 2010.
Google Scholar
Hall S., Kodowanie i dekodowanie, „Przekazy i Opinie” 1987, nr 1‑2.
Google Scholar
Konecki K. T., Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2005, t. 1, nr 1.
Google Scholar
MacGregor Burns J., Władza przywódcza, [w:] Władza i społeczeństwo. Antologia tekstów z zakresu socjologii polityki, t. 1, wybór i oprac. J. Szczupaczyński, Warszawa 1995.
Google Scholar
McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, przeł. B. Radwan, Kraków 2008, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Park R. E., News As a Form of Knowledge: A Chapter in the Sociology of Knowledge, „The American Journal of Sociology” 1940, Vol. 45, nr 5.
DOI: https://doi.org/10.1086/218445
Google Scholar
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, Warszawa 2010, Metodologia – Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, przeł. M. Głowacka‑Grajper, J. Ostrowska, wprow. K. T. Konecki, Warszawa 2007.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.