Rozmowa a kształcenie we współczesnym uniwersytecie
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.75.16Keywords:
crisis of education, dialogue, lecture, philosophical hermeneutics, universityAbstract
Conversation and Teaching at the Contemporary University
This paper examines the contemporary condition of teaching at universities. It argues that university is endangered by losing its identity. The difference between school and university is introduced as a representative example of the problem. The main argument refers to the Gadamerian concept of conversation and it suggests that high quality education is dialogical in its tenor. Unfortunately, tertiary educational quite often differs in practice from what we understand in current European pedagogy as an educational experience. In the first part of this paper, the question on the pedagogical potential of conversation is raised. The second and third parts provide a description of university as a place where education as a dialogical experience still prevails, particularly in lecturing as a form of teaching.
Downloads
References
Burbules N.C., Dialogue in Teaching. Theory and Practice, New York–London 1993.
Collini S., What Are Universities for?, London 2012.
Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Warszawa 2004.
Gadamer H.-G., Apologia sztuki leczenia, [w:] tegoż, O skrytości zdrowia, przeł. A. Przyłębski, Poznań 2011, s. 47-60.
Gallagher S., Hermeneutics and Education, Albany, NY 1992.
Godoń R., The University and Social Transformation, „Policy Futures in Education” 2004, nr 2, s. 365-373, https://doi.org/10.2304/pfie.2004.2.2.10.
Hadot P., Konwersja, [w:] tegoż, Filozofia jako ćwiczenia duchowe, przeł. P. Domański, Warszawa 2003, s. 223-235.
Heidegger M., Co zwie się myśleniem?, przeł. J. Mizera, Warszawa–Wrocław 2000.
Hogan P., The Custody and Courtship of Experience. Western Education in Philosophical Perspective, Dublin 1995.
Hogan P., Polityka tożsamości a epifanie kształcenia, przeł. R. Godoń, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2004, nr 1/2, s. 81-101.
Hogan P., The New Significance of Learning. Imagination’s Heartwork, London–New York 2010, https://doi.org/10.4324/9780203864487.
Kołakowski L., Obecność mitu, Wrocław 1994.
Michalski K., Logika i czas. Próba analizy Husserlowskiej teorii sensu, Warszawa 1988.
Murdoch I., Prymat dobra nad innymi pojęciami, [w:] tejże, Prymat dobra, przeł. i wstęp A. Pawelec, Kraków 1996, s. 99-126.
Mysłakowski Z., Sztuka rozmowy, [w:] tegoż, O kulturze współżycia. Rozważania i propozycje, Warszawa 1969, s. 60-61.
Nussbaum M.C., Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, przeł. Ł. Pawłowski, wstęp J. Kuisz, Warszawa 2016.
Oakeshott M., The Idea of a University, [w:] tegoż, The Voice of Liberal Learning, Indianapolis 2001.
Potulicka E., Uniwersytet liberalny, [w:] Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy, red. K. Przyszczypkowski, I. Cytlak, Poznań 2021, s. 37-64.
Siemek M.J., Filozofia i społeczeństwo u końca XX wieku, [w:] Filozofia europejska w XX wieku. Tradycje i ich społeczne znaczenie, red. A. Przyłębski, Poznań 1999.
Siemek M.J., Uniwersytet a tradycja europejska, [w:] tegoż, Wolność, rozum, intersubiektywność, Warszawa 2002, s. 342-354.
Sośnicki K., Dydaktyka ogólna, Toruń 1948.
Smith R., Dancing on the Feet of Chance: The Uncertain University, „Educational Theory” 2005, nr 2, s. 139-150, https://doi.org/10.1111/j.0013-2004.2005.00003.x.
Downloads
Published
Versions
- 2022-03-11 (2)
- 2021-12-16 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.