Rozmowa a kształcenie we współczesnym uniwersytecie
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.75.16Keywords:
crisis of education, dialogue, lecture, philosophical hermeneutics, universityAbstract
Conversation and Teaching at the Contemporary University
This paper examines the contemporary condition of teaching at universities. It argues that university is endangered by losing its identity. The difference between school and university is introduced as a representative example of the problem. The main argument refers to the Gadamerian concept of conversation and it suggests that high quality education is dialogical in its tenor. Unfortunately, tertiary educational quite often differs in practice from what we understand in current European pedagogy as an educational experience. In the first part of this paper, the question on the pedagogical potential of conversation is raised. The second and third parts provide a description of university as a place where education as a dialogical experience still prevails, particularly in lecturing as a form of teaching.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Burbules N.C., Dialogue in Teaching. Theory and Practice, New York–London 1993.
Google Scholar
Collini S., What Are Universities for?, London 2012.
Google Scholar
Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Warszawa 2004.
Google Scholar
Gadamer H.-G., Apologia sztuki leczenia, [w:] tegoż, O skrytości zdrowia, przeł. A. Przyłębski, Poznań 2011, s. 47-60.
Google Scholar
Gallagher S., Hermeneutics and Education, Albany, NY 1992.
Google Scholar
Godoń R., The University and Social Transformation, „Policy Futures in Education” 2004, nr 2, s. 365-373, https://doi.org/10.2304/pfie.2004.2.2.10.
Google Scholar
Hadot P., Konwersja, [w:] tegoż, Filozofia jako ćwiczenia duchowe, przeł. P. Domański, Warszawa 2003, s. 223-235.
Google Scholar
Heidegger M., Co zwie się myśleniem?, przeł. J. Mizera, Warszawa–Wrocław 2000.
Google Scholar
Hogan P., The Custody and Courtship of Experience. Western Education in Philosophical Perspective, Dublin 1995.
Google Scholar
Hogan P., Polityka tożsamości a epifanie kształcenia, przeł. R. Godoń, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2004, nr 1/2, s. 81-101.
Google Scholar
Hogan P., The New Significance of Learning. Imagination’s Heartwork, London–New York 2010, https://doi.org/10.4324/9780203864487.
Google Scholar
Kołakowski L., Obecność mitu, Wrocław 1994.
Google Scholar
Michalski K., Logika i czas. Próba analizy Husserlowskiej teorii sensu, Warszawa 1988.
Google Scholar
Murdoch I., Prymat dobra nad innymi pojęciami, [w:] tejże, Prymat dobra, przeł. i wstęp A. Pawelec, Kraków 1996, s. 99-126.
Google Scholar
Mysłakowski Z., Sztuka rozmowy, [w:] tegoż, O kulturze współżycia. Rozważania i propozycje, Warszawa 1969, s. 60-61.
Google Scholar
Nussbaum M.C., Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, przeł. Ł. Pawłowski, wstęp J. Kuisz, Warszawa 2016.
Google Scholar
Oakeshott M., The Idea of a University, [w:] tegoż, The Voice of Liberal Learning, Indianapolis 2001.
Google Scholar
Potulicka E., Uniwersytet liberalny, [w:] Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy, red. K. Przyszczypkowski, I. Cytlak, Poznań 2021, s. 37-64.
Google Scholar
Siemek M.J., Filozofia i społeczeństwo u końca XX wieku, [w:] Filozofia europejska w XX wieku. Tradycje i ich społeczne znaczenie, red. A. Przyłębski, Poznań 1999.
Google Scholar
Siemek M.J., Uniwersytet a tradycja europejska, [w:] tegoż, Wolność, rozum, intersubiektywność, Warszawa 2002, s. 342-354.
Google Scholar
Sośnicki K., Dydaktyka ogólna, Toruń 1948.
Google Scholar
Smith R., Dancing on the Feet of Chance: The Uncertain University, „Educational Theory” 2005, nr 2, s. 139-150, https://doi.org/10.1111/j.0013-2004.2005.00003.x.
Google Scholar
Downloads
Published
Versions
- 2022-03-11 (2)
- 2021-12-16 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.