Rozmowa a kształcenie we współczesnym uniwersytecie

Authors

  • Rafał Godoń University of Warsaw, Warsaw

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.75.16

Keywords:

crisis of education, dialogue, lecture, philosophical hermeneutics, university

Abstract

Conversation and Teaching at the Contemporary University

This paper examines the contemporary condition of teaching at universities. It argues that university is endangered by losing its identity. The difference between school and university is introduced as a representative example of the problem. The main argument refers to the Gadamerian concept of conversation and it suggests that high quality education is dialogical in its tenor. Unfortunately, tertiary educational quite often differs in practice from what we understand in current European pedagogy as an educational experience. In the first part of this paper, the question on the pedagogical potential of conversation is raised. The second and third parts provide a description of university as a place where education as a dialogical experience still prevails, particularly in lecturing as a form of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafał Godoń, University of Warsaw, Warsaw

Doktor habilitowany, profesor na Wydziale Pedagogicznym UW. Zainteresowania naukowe: pedagogika, a szczególnie – filozofia edukacji; współczesna anglosaska myśl o wychowaniu; współczesna kondycja uniwersytetu. Redaktor naczelny „Pedagogical Culture. An International Journal of Education”; współorganizator cyklicznej, międzynarodowej konferencji „Ethics and Education”. Aktywnie uczestniczy w pracach Brytyjskiego Towarzystwa Filozofii Edukacji (PESGB) oraz Międzynarodowej Sieci Filozofów Edukacji (INPE), a także Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej im. B. F. Trentowskiego (zastępca prezesa). Wybrane publikacje: Między myśleniem a działaniem. O ewolucji anglosaskiej filozofii edukacji, Warszawa 2012; Reflection and Action in Anglophone Philosophy of Education: Challenges and Inspirations, [w:] Education and “Pädagogik”– Philosophical and Historical Reflections (Central, Southern and South-Eastern Europe), red. B. Kudláčová, A. Rajský, Berlin–Bratysława 2019, s. 32-41.

Downloads

Published

2021-12-16

How to Cite

Godoń, Rafał. 2021. “Rozmowa a kształcenie We współczesnym Uniwersytecie”. Politeja 18 (6(75):325-39. https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.75.16.

Issue

Section

University and Education