European Heritage Label-based Education as an Essential Part of Memory Education – The Polish Case
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.20.2023.87.13Keywords:
Cultural Heritage Education, European Heritage Label, uni-memory education, national education, plural memory educationAbstract
The purpose of this article is to show how the EHL is used for the interpretation, awareness, and transmission of heritage and memory. As part of the EU European Heritage Label (EHL) program, Polish institutions received six distinctions in the years 2014-2019, which places Poland high in the ranking of the awarded Brands in Europe. Polish institutions are obligated to spreading knowledge about the cultural heritage of Europe. On the one hand, EHL’s task is to raise awareness and transmit common values, elements of European history, and heritage, which can be interpreted as promoting “uni memory.” On the other hand, EHL aims to deepen intercultural dialogue and synergy, recognizing the values of diversity, which can be understood as promoting the idea of plural memory. The EHL organizers in Poland are obliged (by the provisions of the EU Program) to conduct a European narrative, but in practice, they sometimes remain at the stage of restoring and refreshing the memory of the site, organizing local memory, and revising the regional policy due to “dormant memory” during the communist period.
Downloads
References
Ash T.G., Wiosna obywateli. Rewolucja 1989 widziana w Warszawie, Budapeszcie, Berlinie i Pradze, transl. by A. Husarska, Kraków 2019.
Assmann J., “Kollektives und kulturelles Gedächtnis. Zur Phänomenologie und Funktion von Gegen-Erinnerung”, in U. Borsdorf, H.T. Grütter (eds), Orte der Erinnerung. Denkmal, Gedenkstätte, Museum, Frankfurt am Main–New York 1999, https://doi.org/10.11588/propylaeumdok.00003317.
Calligaro O., “From ‘European Cultural Heritage’ to ‘Cultural Diversity’? The Changing Core Values of European Cultural Policy”, Politique européenne, vol. 45, no. 3 (2014), pp. 60-85, https://doi.org/10.3917/poeu.045.0060. DOI: https://doi.org/10.3917/poeu.045.0060
Coffin C., “Reconstruals of the Past –Settlement or Invasion: The Role of JUDGEMENT
Analysis”, in J.R. Martin, R. Wodak (eds), Re/reading the Past: Critical and Functional Perspectives on Time and Value, Amsterdam–Philadelphia 2003, https://doi.org/10.1075/dapsac.8.13cof. DOI: https://doi.org/10.1075/dapsac.8.13cof
Connerton P., How Societies Remember, Cambridge 2010, https://doi.org/10.1017/CBO9780511628061. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511628061
Davies N., Moorhouse R., Mikrokosmos. Portret miasta środkowoeuropejskiego. Vratislavia, Breslau, Wrocław, transl. by A. Pawelec, Kraków 2011.
Decision 1194/2011/EU, article 3 point 2.
Droysen J.G., Historik, Munich–Wien 1977.
Europejskie Centrum Solidarności / Gdańsk, Znak Dziedzictwa Europejskiego. Historyczna Stocznia
Gdańska, 6 October 2021, at https://www.youtube.com/watch?v=gXpqlGRDh6U.
Gadamer H.G., Truth and Method, London–New York 2006.
Kansteiner W., “Finding Meaning in Memory: A Methodological Critique of Collective Memory Studies”, History and Theory, vol. 41, no. 2 (2002), pp. 179-197, https://doi.org/10.1111/0018-2656.00198. DOI: https://doi.org/10.1111/0018-2656.00198
Kerski B., “Idea”, in Europejskie Centrum Solidarności. Portret pierwszego dziesięciolecia, Gdańsk 2017.
Kerski B., “Modern Europe – forged in the Gdańsk Shipyard”, New Eastern Europe, no. 5(LIII) (2022), pp. 136-144.
Kłoczowski J., Unia Lubelska. Lublin – miasto Unii, transl. by W. Horabik, Lublin 2019.
Kot S., Komisja Edukacji Narodowej 1773-1794, Kraków 1923.
Kowalski K., “Między narodową historią a dziedzictwem europejskim. Kilka uwag o Stoczni Gdańskiej posiadającej Znak Dziedzictwa Europejskiego”, Zarządzanie w Kulturze, vol. 15, no. 3 (2014), pp. 321-334.
Le Goff J., History and Memory, New York 1992.
Lusek J., “Po wojnie – świat bez przemocy? Pamięć o powojennych obozach pracy i wysiedleniach w działalności Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu”, Niepodległość i Pamięć, vol. 62, no. 2(25), (2018), pp. 225-244.
Paganoni M.C., “Cultural Heritage is the Discourse of European Institutions”, Lingue Culture Mediazioni – Languages Cultures Mediation, vol. 2, no. 2 (2015), pp. 117-130. DOI: https://doi.org/10.7358/lcm-2015-002-paga
Partridge A., Otwórzcie bramy pamięci: cmentarze wojenne z lat 1914-1918 w Małopolsce, Kraków 2005.
Rezler-Wasielewska V., “Wstęp”, in V. Rezler-Wasielewska (ed.), Między Wehrmachtem a SS. Jeńcy wojenni w niemieckich obozach koncentracyjnych, Opole 2010.
Schaff A., Geschichte und Wahrheit, Vienna 1970.
Shore C., “‘In uno plures’ (?) EU Cultural Policy and the Governance of Europe”, Cultural Analysis, no. 5 (2006), pp. 7-26.
Smith L., Uses of Heritage, London 2006, https://doi.org/10.4324/9780203602263. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203602263
Sury B., “Znak Dziedzictwa Europejskiego jako narzędzie konstruowania dziedzictwa”, Studia Etnologiczne i Antropologiczne, no. 14 (2014), pp. 58-66.
Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996.
Trzeciak A., Nieopowiedziana historia Stoczni Gdańskiej, in A. Trzeciak (ed.), Stocznia Gdańska. Miejsca, ludzie, historie, Gdańsk 2019.
Urbanik J., Droga ku nowoczesności. Osiedla Werkbundu 1927-1932, Wrocław 2016.
Vasterling V., “Postmodern Hermeneutics? Toward a Critical Hermeneutics”, in L. Code (ed.), Feminist Interpretations of Hans-Georg Gadamer, Pennsylvania 2003.
Znak Dziedzictwa Europejskiego. Formularz Wniosku, Nazwa obiektu: Miejsce pamięci walk frontu wschodniego I wojny światowej – Cmentarz wojenny „Łużna-Pustki”, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.