Płynne tożsamości

Pytania tożsamościowe w kinie europejskim. Kryzys i trauma

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.21.2024.88.3.11

Keywords:

European cinema, European identities, LUX Audience Award

Abstract

FLUID IDENTITIES: IDENTITY QUESTIONS IN EUROPEAN CINEMA: CRISIS AND TRAUMA

A review of recent scholarly writing on European cinema suggests that the two most significant developments in European cinema in the last couple of decades – the trend to national and cultural fragmentation, on the one hand, and to pan-Europeanisation on the other hand – have shifted the debate from the question, What is the identity of European cinema? (i.e. how does it differ from other cinemas, particularly from Hollywood) to the question, What is European identity in cinema? and, more specifically, What identities are represented in European cinema? These classic questions have lost their relevance. I will trace European identities through the example of the Lux European Audience Award, which is selected by European parliamentarians and European audiences. The themes and motifs that the awarded and selected films address stand in stark contrast to the naïve narrative of EU documentaries. The picture of Europe that emerges from them is that of a continent mired in trauma, fears about the uncertain future of the European community. I will also show that the axiological centre – despite the enlargement of the community – is still oriented towards the countries of the old union.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Bartosz Kwieciński, Jagiellonian University, Poland

    Adiunkt w Zakładzie Komunikowania Politycznego i Polityki Medialnej UJ (wcześniej Centrum Badań Holokaustu UJ). Historyk filmu, medioznawca, badacz propagandy antysemickiej. Autor monografii Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady. Wykonawca m.in. grantów NPRH: „Pogromy Żydów na ziemiach polskich w XIX i XX wieku”, „Reprezentacje Zagłady w kulturze polskiej (1939-2015)”. Ostatnio opublikował: B. Kwieciński, Film fabularny (1945-1989), [w:] Reprezentacje Zagłady w kulturze polskiej (1939-2019), red. S. Buryła, D. Krawczyńska, J. Leociak, t. 1, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2021; Neoimperializm rosyjski w kontekście wojny w Ukrainie. Wyzwania dla władz samorządowych i społeczności lokalnej powiatu olkuskiego, (red. wraz z M. Kiwior-Filo, E. Bujwid-Kurek), Kraków 2023; Powstanie-appendix. O debiucie Fabularnym Andrzeja Wajdy, „Kwartalnik Historii Żydów”, czerwiec 2023, nr 2(286). Stale współpracuje z Żydowskim Instytutem Historycznym w Warszawie.

References

Berlant L., Cruel Optimism, Durham 2011, https://doi.org/10.2307/j.ctv1220p4w. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822394716

Dillet B., Puri B.T., Left-Over Spaces: The Cinema of the Dardenne Brothers’, „Film-Philosophy”, 2013, no. 17, https://doi.org/10.3366/film.2013.0021. DOI: https://doi.org/10.3366/film.2013.0021

Elsaesser T., European Cinema into the Twenty-First Century: Enlarging the Context?, [w:] The Europeanness of European Cinema: Identity, Meaning, Globalization, red. H. Mary, M. Liz, A. Timoshkina, I.B. Tauris, London 2015, https://doi.org/10.5040/9780755694822.ch-001. DOI: https://doi.org/10.5040/9780755694822.ch-001

Europejskie kino gatunków, red. P. Kletowski, t. 1-3, Kraków 2016.

Fiuk E., Fatih Akin: bardzo osobiste kino, [w:] Autorzy kina europejskiego, t. 5, red. A. Helman, A. Pitrus, Kraków 2009.

German Yearbook 10: Queering German Culture, red. L. Dawson, Edinburgh 2018, https://doi.org/10.1017/9781787441026.007. DOI: https://doi.org/10.1017/9781787441026.007

Gębicka E., Programy i działania Unii Europejskiej i Rady Europy, a problem tożsamości europejskiego kina w kontekście globalizacji i amerykanizacji kultury audiowizualnej, [w:] Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim, red. B. Kita, Kraków 2006.

Kassem S., The Transgressive Representations of Gender and Queerness in Fatih Akin’s Auf der anderen Seite, [w:] German Yearbook 10: Queering German Culture, Edinburgh 2018.

Kita B., Czy Europa marzy o (wspólnej) tożsamości?, [w:] Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim, red. B. Kita, Kraków 2006.

Kwieciński B., Polskie epicedion. Żałoba narodowa w kinie polskim, [w:] Polska czyli… Idee wspólnoty politycznej i tożsamości narodowej w polskiej tradycji intelektualnej, red. A. Rzegocki, Kraków 2011.

Liz M., The MEDIA Programme: Framing European Cinema, [w:] Euro-Visions: Europe in Contemporary Cinema, New York 2016, https://doi.org/10.5040/9781501304774. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501304774

Łopuch I., Luc i Jean-Pierre Dardenne: fikcja prawdziwsza niż życie, [w:] Autorzy kina europejskiego, t. 4, red. A. Helman, A. Pitrus, Kraków 2008.

Parvulescu C., Narratives of Cruel: Cristian Mungiu’s Cinematic Work and the Political Imaginary of East-Central Europe, „Res Historica” 2020, no. 50, https://doi.org/10.17951/rh.2020.50.531-550. DOI: https://doi.org/10.17951/rh.2020.50.531-550

Sobolewski T., Europejskość to także lokalność, „Gazeta Wyborcza” 2004, 26 III.

Trifonova T., Crossovers Between the Cinema of Migration and the Cinema of Precarity, [w:] T. Trifonova, The Figure of the Migrant in Contemporary European Cinema, London 2020, https://doi.org/10.5040/9781501362484. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501362484

Welsch W., Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, przeł. B. Susła, J. Wietecki, [w:] Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfanga Welscha, red. R. Kubicki, Poznań 1998.

Downloads

Published

06-12-2024

Issue

Section

Dilemmas of European societies

How to Cite

“Płynne tożsamości: Pytania tożsamościowe W Kinie Europejskim. Kryzys I Trauma”. 2024. Politeja 21 (1(88/3): 167-80. https://doi.org/10.12797/Politeja.21.2024.88.3.11.

Similar Articles

1-10 of 471

You may also start an advanced similarity search for this article.