Muzyka bez granic

Portugalskie fado w przestrzeni międzykulturowej

Authors

  • Karolina Golemo Uniwersytet Jagielloński, Kraków

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.16.2019.58.23

Keywords:

fado, music, Lisbon, intercultural relations

Abstract

Music without Borders: Portuguese Fado in a Multicultural Space

In 2011 fado was added to the UNESCO Intangible Cultural Heritage List, but much before it started to function as a Portugal’s music trade mark. Fado lovers believe that it is a reflection of the Portuguese soul. The genre can be traced to the 19th century’s poor districts of Lisbon (Alfama, Mouraria), however some ethnomusicologists increasingly emphasize its earlier African‑Brazilian origins. For more than two hundred years of its existence, fado passed through different phases of development, reaching diverse public, first in Portugal and then abroad. In times of the dictatorship Antonio Salazar’s regime tried to influence fado by introducing censorship and specifying rigid rules of performance. The aim of this article is to show the evolution of the Portuguese fado and its modern interpretations, resulting from the fusion of this genre with other forms, such as bossa nova, jazz, folk, pop, or tango. This blurring and softening of the music boundaries is illustrated with the example of surprising connections between fado and Angolan, Capeverdean, Andalusian, Brazilian or Jewish music. The principal argument of the article is the idea that nowadays fado exceeds many borders: the limits of social groups, cultural and ethnic areas, countries and music genres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Karolina Golemo, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

    dr nauk humanistycznych, kulturoznawczyni, adiunkt w Zakładzie Polityki Etnokulturowej w Instytucie Studiów Międzykulturowych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wykładała gościnnie na uniwersytetach we Włoszech (La Sapienza i Roma Tre w Rzymie oraz w Mediolanie), Hiszpanii (w Sewilli, w La Corunii i na UCLM w Cuence), Portugalii (w Coimbrze) oraz Brazylii (Uniwersytet Stanu Paraná w Kurytybie). Stażystka w Instytucie Etnomuzykologii na Uniwersytecie w Aveiro w Portugalii (2015). Od maja 2019 r. kieruje polską częścią międzynarodowego projektu sieci HERA: „European Music Festivals, Public Spaces and Cultural Diversity”. Zainteresowania badawcze: wielokulturowość Włoch, Hiszpanii i Portugalii, procesy migracyjne, związki migracji i twórczości artystycznej, muzyka w kulturach.

References

Adorno T. W., Introduzione alla sociologia della musica, Torino 1971.

Amaro C., Fado com alma brasileira, [online] https://www.dn.pt/revistas/nm/interior/fado‑com‑alma‑brasileira‑3418245.html.

Bieńkowska E., Muzyka – Świat, „Teksty. Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja” 1975, nr 2.

Botero A., Saudade e saudosismo, Lisboa 1990.

Colvin M., Fado and the Urban Poor in Portuguese Cinema of the 1930s and 1940s, Woodbridge 2016.

Colvin M., The Reconstruction of Lisbon: Severa’s Legacy and the Fado’s Rewriting of Urban History, Cranbury 2010.

Do Fado ao tango. Os portugueses na região platina, red. H. Carreiras, A. Malamud, Lisboa 2010.

Elliott R., Fado and the Place of Longing: Loss, Memory and the City, New York 2016. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315094175

Ferrarotti F., Rock, rap e l’immortalità dell’anima, Napoli 1997.

Gallino L., Dizionario di Sociologia, Torino 2006.

Gammaitoni M., Uno studio di caso: Orchestra di Piazza Vittorio e la funzione sociale della musica, [w:] Persone e migrazioni. Integrazione locale e sentieri di co‑sviluppo, red. M. Ambrosini, F. Berti, Milano 2009.

Golemo K., Zwiedzanie dźwiękami. Muzyczne podróże po Lizbonie, „Folia Turistica” 2016, nr 39.

Gouveia D, Ao fado tudo se canta?, Linda‑a‑Velha 2010.

Gray L.E., Fado Resounding: Affective Politics and Urban Life, Durham 2013. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822378853

Greenblatt S., Mobilność kulturowa: wprowadzenie, przeł. M. Sugiera, M. Borowski, „Didaskalia” 2011, nr 106.

Jabłońska B., Socjologia muzyki, Warszawa 2014.

Krawczak E., Sztuka w perspektywie socjologicznej, [w:] Wprowadzenie do socjologii kultury, red. M. Filipiak, Lublin 2009.

Kydryński M., Lizbona. Muzyka moich ulic, Warszawa 2013.

Lemos Monteiro T.J., A diáspora portuguesa e os mídia: imaginário migrante, senso comum e mitificação, [w:] Portugal pelo mundo disperso, red. T. Cid, T.F.A. Alves, I.M.F. Blayer, F.C. Fagundes, Lisboa 2013.

Manuel P., Popular Musics of the Non‑Western World: An Introductory Survey, Oxford 1988.

Mercier P., Nocny pociąg do Lizbony, przeł. M. Jatowska, Warszawa 2015.

Merriam A.P., Antropologia della musica, Palermo 1983.

Moura F., “Portugal Hoje”: o papel dos programas de rádio na comunidade portuguesa da Argentina, [w:] Do Fado ao tango. Os portugueses na região platina, red. H. Carreiras, A. Malamud, Lisboa 2010.

Pellerin A., Le fado: suivi d’une anthologie bilingue de textes de fado, Paris 2009.

Ramos Tinhorão J., Fado, dança do Brasil, cantar de Lisboa: o fim de um mito, Lisboa 1994.

Sardinha J.A., A origem do fado, Lisboa 2010.

Sardo S., Fado, Folclore e Canção de Protesto em Portugal: repolitização e (con)sentimento estético em contextos de ditadura e democracia, „Debates” 2004, nr 12.

Schurmans F., A representação do migrante clandestino no cinema contemporâneo, „Revista Crítica de Ciências Sociais” 2014, nr 105. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.5814

Schütz A., Wspólne tworzenie muzyki. Studium relacji społecznych, [w:] idem, O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, Kraków 2008.

Serravezza A., Sulla nozione di esperienza musicale, Bari 1971.

Stasiuk A., Fado, Wołowiec 2016.

Tedeschi E., Lo spazio dell’immaginale fra individuo e gruppo: la creatività musicale, [w:] Per una sociologia delle arti. Storia e storie di vita, red. M. Gammaitoni, Padova 2010.

Tymowski M., Europejczycy i Afrykanie. Wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty, Toruń 2017.

Vieira Nery R., Historia Fado, przeł. G. Jadwiszczak, Zarzewo 2015.

Vieira Nery R., Para uma história de Fado, Lisboa 2012.

World Music: Africa, Europe and the Middle East, red. S. Broughton, M. Ellingham, R. Trillo, London 1999.

Downloads

Published

28-02-2019

How to Cite

“Muzyka Bez Granic: Portugalskie Fado W Przestrzeni międzykulturowej”. 2019. Politeja 16 (1(58): 423-44. https://doi.org/10.12797/Politeja.16.2019.58.23.

Similar Articles

1-10 of 442

You may also start an advanced similarity search for this article.