Prywatność w mediach – obraz polityka w tygodniku opinii „Wprost”
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.25.33Keywords:
privacy, image, celebritization, electionAbstract
Privacy in the media – the policy image in the weekly „Wprost”
In the election campaign, politicians use the media to improve the image. They also want to discredit political opponents. They use rumors and factoids. Politicians in „Wprost” before the parliamentary election in 2011, in Poland, they created positive image and they competed about the place on the election list. Because of celebritisation of politics disappeared border between the public sphere and the private sphere of the activities. Politicians in the pre‑election interviews are telling about family, hobby, the private life and friendships. In this way, they let journalists on continuing the subject of their private life on. The text illustrated with examples taken from polish politics before the parliamentary election in 2011.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
lat Wprost, [online] http://30lat.wprost.pl/1982‑rok/, 14 XII 2012.
Google Scholar
Berger P.L., Zaproszenie do socjologii, przeł. J. Stawiński, Warszawa 1988, Logos.
Google Scholar
Brylczak M., Od propagandy do manipulacji. Kształtowanie wizerunku polityków w mediach tradycyjnych i nowoczesnych, [w:] Wartości w polityce. Między sprawnością a moralnością, red. nauk. J. Miluska, Poznań 2011.
Google Scholar
Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005, Psychologia Polityczna.
Google Scholar
Dobek‑Ostrowska B., Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wrocław 2004, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 2594.
Google Scholar
Giereło K., Telewizja jako istotny czynnik kształtujący role aktorów politycznych oraz widzów, [w:] Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, red. M. Jeziński, Toruń 2005.
Google Scholar
Hordecki B., Piontek D., Ideał polityka jako wyznacznik rynkowej atrakcyjności tabloidów w Polsce, [w:] Wartości w polityce. Między sprawnością a moralnością, red. nauk. J. Miluska, Poznań 2011.
Google Scholar
Iwańczyk P., Plotka, pogłoska, pomówienie w języku polskim, [w:] Plotka i kłamstwo w języku i w kulturze, red. M. Baran‑Łaszkiewicz, S. Niebrzegowska‑Bartmińska, S. Wasiuta, Lublin 2010, Humanista Wobec Tradycji i Współczesności, t. 4.
Google Scholar
Jeziński M., Marketing polityczny a procesy akulturacyjne. Przypadek III Rzeczpospolitej, Toruń 2004, Rozprawy Habilitacyjne – Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Kalukin R., Marka Palikot, „Wprost” 2011, nr 40.
Google Scholar
Kamiński M., Spowiedź byłego pisowca, rozm. popr. T. Machała, „Wprost” 2011, nr 22.
Google Scholar
Konarski Ł., Napieralski: Nie wykorzystuję dzieci w kampanii. Media same chcą je filmować, [online] http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,10217386,Napieralski__Nie_wykorzystuje_dzieci_w_kampanii__Media.html, 12 XII 2012.
Google Scholar
Krzymowski M., O dwóch takich, co bardzo chcą, „Wprost” 2011, nr 28.
Google Scholar
Krzymowski M., Spółdzielca, „Wprost” 2011, nr 24.
Google Scholar
Krzymowski M., Sikora P., Adam Wszystko Mogę, „Wprost” 2011, nr 41.
Google Scholar
Krzymowski M., Sikora P., Dziupla, garnitur i wino czerwone, „Wprost” 2011, nr 31.
Google Scholar
Krzymowski M., Sikora P., Historia pewnej nienawiści, „Wprost” 2011, nr 40.
Google Scholar
Krzymowski M., Sikora P., Klan, „Wprost” 2011, nr 25.
Google Scholar
Krzymowski M., Sikora P., Tercet egzotyczny, „Wprost” 2011, nr 27.
Google Scholar
Łakomski G., Napięcie dla mas, „Wprost” 2011, nr 36.
Google Scholar
Łakomski G., Krzymowski M., To nie Messi, „Wprost” 2011, nr 20.
Google Scholar
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, red. nauk. T. Globan‑Klas, Warszawa 2008.
Google Scholar
Mistewicz E., Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają, Gliwice 2011, Onepress Exclusive.
Google Scholar
Niczewski R., Potrzebowski J., Celebryci w ataku. Celebrity effect jako skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej, przedm. K. Korwin‑Piotrowska, Warszawa 2010.
Google Scholar
Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku, Warszawa 2009, Popkultura i Media.
Google Scholar
Oniszczuk Z., Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów. Dwa wymiary wzajemnych relacji, [online] http://sm.id.uw.edu.pl/Numery/2011_4_47/pelny.pdf, 14 XII 2012.
Google Scholar
Pawlicka A., Co kuma Czuma?, „Wprost” 2011, nr 33.
Google Scholar
Pawlicka A., Prawdziwe życie prezesa, „Wprost” 2011, nr 23.
Google Scholar
Pawlicka A., Sejmowe Oscary i Maliny, „Wprost” 2011, nr 30.
Google Scholar
Pawlicka A., Łakomski G., Matka Joanna od aniołków, „Wprost” 2011, nr 24.
Google Scholar
Piontek D., Mediatyzacja polityki w tzw. mediach miękkich wiadomości. Polityczni celebryci jako nowy element komunikowania politycznego, [w:] Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice 2009, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 2735.
Google Scholar
Pryciak M., Prawo do prywatności, [online] http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/37379/011.pdf, 12 XII 2012.
Google Scholar
Ranking najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników, [w:] Analiza częstotliwości cytowania poszczególnych mediów przez inne media na podstawie przekazów prasowych, telewizyjnych i radiowych z okresu od 1 do 31 lipca 2011 roku, Instytut Monitorowania Mediów, Warszawa 2011, [online] http://www.instytut.com.pl/IMM/o_firmie/raport_najbardziej_opiniotworcze_media_07_2011.pdf, 9 XII 2012.
Google Scholar
Ranking najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników, [w:] Analiza częstotliwości cytowania poszczególnych mediów przez inne media na podstawie przekazów prasowych, telewizyjnych i radiowych z okresu od 1 do 31 sierpnia 2011 roku, Instytut Monitorowania Mediów, Warszawa 2011, [online] http://www.instytut.com.pl/IMM/o_firmie/raport_najbardziej_opiniotworcze_media_08_2011.pdf, 9 XII 2012.
Google Scholar
Street J., Mass media, polityka, demokracja, przeł. T. D. Lubański, Kraków 2006, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Szałkiewicz W. K., Marketing polityczny. Barwy walki, Olsztyn 2005.
Google Scholar
Turowski J., Dychotomia „prywatności” i „publiczności” jako teoretyczna rama analizy rzeczywistości społecznej, [w:] Prywatność i życie publiczne w nowoczesnym społeczeństwie. USA – Polska, red. L. Dyczewski, J. Kromkowski, G. F. McLean, Lublin 1992, Prace Wydziału Nauk Społecznych – Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 23.
Google Scholar
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe, Dz. U. 1984, nr 5, poz. 24, [online] http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19840050024, 14 XII 2012.
Google Scholar
Ustawa zasadnicza z dnia 2.04.1997 r., Dz. U. 1997, nr 78, poz. 483 z późn. zm., [online] http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/2.htm, 14 XII 2012.
Google Scholar
Wasiuta S., Kłamstwo i plotka w polskich przysłowiach i zwrotach przysłowiowych, [w:] Plotka i kłamstwo w języku i w kulturze, red. M. Baran‑Łaszkiewicz, S. Niebrzegowska‑Bartmińska, S. Wasiuta, Lublin 2010.
Google Scholar
Wiszniowski R., Marketing wyborczy. Studium kampanii wyborczych w systemach prezydenckich i semiprezydenckich (Finlandia, Francja, Polska, Stany Zjednoczone), Warszawa–Wrocław 2000.
Google Scholar
Witkowska K., Mediatyzacja polityki, czyli obywatel widz kontra polityk – aktor sceny politycznej, [w:] Nowe media i polityka. Internet, demokracja, kampanie wyborcze, red. M. Jeziński, Toruń 2009, Oblicza Mediów.
Google Scholar
Wprost, Presseurop, [online] http://www.presseurop.eu/pl/content/source‑profile/122131‑wprost, 9 XII 2012.
Google Scholar
WPROST mocno w górę w 2011, Point Group. Platforma mediowa, [online] http://media.point‑group.pl/pr/203300/wprost‑mocno‑w‑gore‑w‑2011, 8 XII 2012.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.