Twórczość Harukiego Murakamiego w świetle zjawiska transkulturowości – muzyczne studium przypadku

Autor

  • Anna Duda Instytut Studiów Międzykulturowych UJ

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.13.2016.43.16

Słowa kluczowe:

Haruki Murakami, kultura japońska, transkulturowość, postmodernizm

Abstrakt

Haruki Murakami’s writings in the light of phenomenon of transculturalism – music case study

The main goal of the article is to show phenomenon of transculturalism in Haruki Murakami’s novels. Through analysis of western music on japanese ground I will try to demonstrate that there are pieces created with a completely new interpretative undertone. In his novels, among characters listening to Miles Davis, Radiohead or The Beatles, reading Franz Kafka or Fyodor Dostoyevsky and watching American westerns, we encounter traditions and aesthetic categories typical of Japan. Mono no aware, regardless of the writer’s intentions, builds up the background of all his novels. Moreover, this fact does not only result from his original style of writing but from the character of Japanese culture. I have employed this fact as a key to deciphering to what extent Murakami’s writings are postmodernist.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Anna Duda - Instytut Studiów Międzykulturowych UJ

    Absolwentka kulturoznawstwa międzynarodowego oraz zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie studentka Wydziałowych Kulturoznawczych Studiów Doktoranckich UJ.

Bibliografia

Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Kraków 2005, Cultura.

Barthes R., Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa 1999.

Bauman Z., Ponowoczesne wzorce osobowe, [w:] tenże, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Scribd, [online] http://www.scribd.com/doc/3510054/Bauman‑Dwa‑Szkice‑o‑Moralnoci‑Ponowoczesnej.

Benedict R., Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej, przeł. E. Klekot, Warszawa 2003, Biblioteka Myśli Współczesnej.

Blocker H.G., Starling Ch.L., Filozofia japońska, przeł. N. Szuster, Kraków 2008, Ex Oriente.

Buddyzm, red. J. Drabina, Kraków 2004, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1271. Studia Religiologica, z. 37.

Buruma I., Misjonarz i libertyn. Eros i dyplomacja. Polityka na Wschodzi i Zachodzie, przeł. P. Rosne, Kraków 2005.

Dialog i akulturacja. Judaizm, chrześcijaństwo i islam, red. A. Pankowicz, S. Bielański, Kraków 2007.

Estetyka japońska. Antologia, t. 1: Wymiary przestrzeni, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2010, Estetyki Świata.

Estetyka transkulturowa, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2004.

Flood G., Hinduizm. Wprowadzenie, przeł. M. Ruchel, Kraków 2008, Ex Oriente.

Kubiak Ho‑Chi B., Estetyka i sztuka japońska. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009, Biblioteka Fundacji im. Takashimy.

Loy D., Indra’s Postmodern Net, „Philosophy East and West” 1993, Vol. 43, nr 3. DOI: https://doi.org/10.2307/1399579

Mathews G., Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, przeł. E. Klekot, Warszawa 2005, Biblioteka Myśli Współczesnej.

Murakami H., Kafka nad morzem, przeł. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2007.

Murakami H., Koniec Świata i Hard‑boiled Wonderland, przeł. A. Horikoshi, Warszawa 2007.

Murakami H., Kronika ptaka nakręcacza, przeł. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2005.

Murakami H., Norwegian Wood, przeł. D. Marczewska, A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2006.

Murakami H., Pan Żaba ratuje Tokio, [w:] tenże, Wszystkie boże dzieci tańczą, przeł. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2006.

Murakami H., Przygoda z owcą, przeł. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2006.

Murakami H., Tańcz, tańcz, tańcz, przeł. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2008.

Murakami H., Wszystkie boże dzieci tańczą [w:] tenże, Wszystkie boże dzieci tańczą, przeł. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2006.

Paleczny T., Subkultury czy postsubkultury młodzieżowe? Pomiędzy buntem a odmiennością, Kraków 2012, Biblioteka Edukacyjna, 4.

Rubin J., Haruki Murakami i muzyka słów, przeł. W. Górnaś, red. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2008.

Sangharakszita, Wprowadzenie do buddyzmu, przeł. M. Macko, Kraków 2002.

Tokarski S., Orient i kontrkultury, Warszawa 1984.

Tubielewicz J., Historia Japonii, Wrocław 1984.

Tubielewicz J., Japonia zmienna czy niezmienna?, Warszawa 1998, Biblioteka Fundacji im. Takashimy. Wilkoszewska K., Czym jest postmodernizm?, Kraków 1997, Nauka dla Wszystkich, 484.

Wilkoszewska K., Wariacje na postmodernizm, Kraków 2000.

Wowczuk W., Nowe oblicze starej tradycji. Chiny – Japonia, Białystok 2003.

Varley P., Kultura japońska, przeł. M. Komorowska, Kraków 2006, Ex Oriente.

Pobrania

Opublikowane

20-07-2016

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

“Twórczość Harukiego Murakamiego W świetle Zjawiska transkulturowości – Muzyczne Studium Przypadku”. 2016. Politeja 13 (4 (43): 387-408. https://doi.org/10.12797/Politeja.13.2016.43.16.

Podobne artykuły

1-10 z 203

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.