Przejrzystość i targetowanie reklamy politycznej w prawie Unii Europejskiej

Nowe narzędzia w walce z dezinformacją

Autor

  • Sławomir Dudzik Katedra Prawa Europejskiego WPiA UJ

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.21.2024.91.03

Słowa kluczowe:

Prawo Unii Europejskiej, rozporządzenie 2024/900, przeciwdziałanie dezinformacji, reklama polityczna, targetowanie reklamy politycznej

Abstrakt

The aim of the article is to analyze and assess the effectiveness of actions taken by the European Union in recent years to counteract disinformation and various forms of manipulation of public opinion, with particular emphasis on the legal provisions adopted in 2024 regarding transparency and targeting of political advertising. The paper focuses primarily on substantive legal solutions, leaving aside organizational and procedural issues. It indicates that the provisions of Regulation 2024/900 strengthen the protection of the EU citizens’ rights, especially towards international media companies operating in the political advertising market and with the political entities themselves. They also create additional safeguards against external interference in EU elections and referendums. The degree of transparency of political advertising required by the provisions of Regulation 2024/900 was assessed positively. However, there are concerns about the possibility (limited) of using targeting techniques and advertising delivery using sensitive data in political advertising in Regulation 2024/900.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Sławomir Dudzik - Katedra Prawa Europejskiego WPiA UJ

    Profesor doktor habilitowany; kierownik Katedry Prawa Europejskiego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie; zainteresowania naukowe: prawo gospodarcze UE, w tym prawo konkurencji oraz prawne zagadnienia cyfryzacji gospodarki i administracji; ochrona danych osobowych.

Bibliografia

Annusewicz O., Reklama a reklama polityczna, czyli projektowanie politycznych kampanii reklamowych, „Studia Politologiczne” 2002, vol. 6.

Casero-Ripollés A., Tuñón J., Bouza-García L., The European Approach to Online Disinformation: Geopolitical and Regulatory Dissonance, „Humanities and Social Sciences Communications” 2023, vol. 10, https://doi.org/10.1057/s41599-023-02179-8. DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-023-02179-8

Chałubińska-Jentkiewicz K., Prawne granice dezinformacji w środkach społecznego przekazu. Między wolnością a bezpieczeństwem, Toruń 2023.

Ciechanowska J., Reklama polityczna. Jej geneza, definicja i funkcje, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Prawnicza” 2011, z. 71, s. 39-49.

Freelon D., Wells C., Disinformation as Political Communication, „Political Communication” 2020, vol. 37, no. 2. DOI: https://doi.org/10.1080/10584609.2020.1723755

Gawroński S., Reklama polityczna, [w:] Komunikowanie polityczne w teorii i praktyce, red. P. Kuca, W. Furman, Rzeszów 2023.

Kaid L.L., Political Advertising, [w:] Handbook of Political Communication Research, red. L.L. Kaid, Mahwah, New Jersey 2004. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410610584

Kupiecki R., Bryjka F., Chłoń T., Dezinformacja międzynarodowa. Pojęcie, rozpoznanie, przeciwdziałanie, Warszawa 2022.

Mierzyńska A., Efekt niszczący. Jak dezinformacja wpływa na nasze życie, Warszawa 2022.

Pérez-Escolar M., Lilleker D., Tapia-Frade A., Systematic Literature Review of the Phenomenon of Disinformation and Misinformation, „Media and Communication” 2023, vol. 11, no. 2. DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v11i2.6453

Simion M., Knowledge and Disinformation, „Episteme” 2023, s. 1-12, https://doi.org/10.1017/epi.2023.25. DOI: https://doi.org/10.1017/epi.2023.25

Ślufińska M., Dezinformacja to problematyczny termin?, [w:] (Dez)informacja w czasach (post) prawdy, red. K. du Vall i in., Kraków 2024. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381389730.01

Tedesco J.C., Changing the Channel: Use of the Internet for Communicating About Politics [w:] Handbook of Political Communication Research, red. L.L. Kaid, Mahwah, New Jersey 2004.

Pobrania

Opublikowane

02-12-2024

Jak cytować

“Przejrzystość I Targetowanie Reklamy Politycznej W Prawie Unii Europejskiej: Nowe narzędzia W Walce Z Dezinformacją”. 2024. Politeja 21 (4(91): 41-63. https://doi.org/10.12797/Politeja.21.2024.91.03.

Podobne artykuły

1-10 z 1022

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.