Idea wolności i ekspresja artystycznego buntu w nowoczesnej poezji hindi

Authors

  • Renata Czekalska Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.11.2014.31_1.06

Keywords:

modern poetry in Hindi, idea of protest, idea of freedom, social function of poetry, free imagination

Abstract

The idea of freedom and the expression of artistic protest in modern Hindi poetry

Artistic expression of the idea of freedom in Hindi poetry of the first half of the 20th century evolved from a desire for political autonomy, through a need for social emancipation, towards a desire for freedom of artistic imagination. Since the notions of freedom and artistic individuality – understood in the European manner – did not exist in India, a demand for creative freedom meant not only breaking the accepted aesthetic and artistic rules through introducing a new style or the spoken idiom, but also by rejecting the world‑view, determined by the religious and philosophical tradition. This article presents some of the consequences of a distinctive artistic revolt, which on the philosophical level meant simply a desire for the signified to become one with the signifier, and on the strictly literary level – a desire for transgression beyond stereotypes (such as aesthetic cannon, style, etc.), towards the modern form of poetry existing in language.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Renata Czekalska, Uniwersytet Jagielloński

Orientalistka; adiunkt w Instytucie Bliskiego i Dalekiego Wschodu UJ. Jej zainteresowania badawcze obejmują: dziedzictwo kulturowe, historię oraz współczesne zagadnienia polityczno-społeczne Azji Południowej, a także teorię i pragmatykę przekładu literackiego oraz jego funkcję w komunikacji międzykulturowej. Autorka m.in. Rodowodów nowoczesnej poezji hindi (2008) i Traktatu o sztuce celebracji (2009), a także kilku antologii przekładów poezji polskiej na język hindi oraz poezji indyjskiej na język polski.

References

Atharwaweda. Hymny wybrane, przeł. H. Marlewicz, C. Galewicz, Kraków 1999.
Google Scholar

Czekalska R., Rodowody nowoczesnej poezji hindi (od ćhajawadu do nai kawita), Kraków 2008.
Google Scholar

Eliade M., Traktat o historii religii, przeł. J. Wiertusz‑Kowalski, Łódź 1993, Plejada.
Google Scholar

Frauwallner E., Historia filozofii indyjskiej, przeł. L. Żylicz, t. 1‑2, Warszawa 1990.
Google Scholar

Gaeffke P., Hindi Literature in the Twentieth Century, Wiesbaden 1978.
Google Scholar

Handa R.L., History of Hindi Language and Literature, Bombay 1978.
Google Scholar

History of Indian Literature, red. J. Gonda, t. 8: Modern Indo-Aryan, cz. 1, fasc. 5.
Google Scholar

Jindal K.B., A History of Hindi Literature, New Delhi 1993, History of Indian Literature, red. J. Gonda, t. 8: Modern Indo‑Aryan Literatures, cz. 1, fasc. 5.
Google Scholar

Kavitā kā śuklpaks. , red. B. Sim . h, A. Pradhān, Nayī Dillī 2001.
Google Scholar

Kowalska‑Soni A., Współczesna poezja hindi a rodzima tradycja literacka, „Przegląd Orientalistyczny” 1968, nr 1.
Google Scholar

Kozielecki J., Transgresja i kultura, Warszawa 1997.
Google Scholar

Lemert Ch., Gillian G., Michel Foucault. Teoria społeczna i transgresja, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, Warszawa–Wrocław 1999.
Google Scholar

Lévinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Warszawa 1998, Biblioteka Współczesnych Filozofów.
Google Scholar

Literary Cultures in History. Reconstructions from South Asia, red. S. Pollock, New Delhi 2004.
Google Scholar

Machve P., Modernity and Contemporary Indian Literature, New Delhi 1978.
Google Scholar

Mahādevī Varmā. Sam. cayitā, red. N. Jain, Nayī Dillī 2002.
Google Scholar

Maithilīśaran. Gupt. Sam. cayitā, red. N. Naval, Naī Dillī–Pat. nā 2002.
Google Scholar

McGregor R.S., Hindi Literature from its Beginnings to the Nineteenth Century, Wiesbaden 1984, History of Indian Literature, 8.
Google Scholar

Nirālā sam. cayitā, red. D. . Rameścadr Śāh, Nayī Dillī 2001.
Google Scholar

Pandey I.P., Hindi Literature, Trends and Traits, Calcutta 1975.
Google Scholar

Rai A., Hindi Nationalism, New Delhi 2007, Tracts for the Times, 13.
Google Scholar

Rilke R.M., Śpiew jest istnieniem, przeł. B. Antochewicz, Wrocław 1994.
Google Scholar

Rutkowska T., Historical Elements in the Riti Poetry (On the Example of Bhušaň’s Works), [w:] Proceedings of the Fourth International Conference on the Theoretical Problems of Asian and African Literatures, red. M. Gálik, Bratislava 1983.
Google Scholar

Rutkowska T., Kanon a wartość dzieła literackiego (w obronie literatury riti), „Przegląd Orientalistyczny” 1979, nr 1.
Google Scholar

Rutkowska T., Stasik D., Zarys historii literatury hindi, Warszawa 1992.
Google Scholar

Sahaj R., Wolność pisarza i wolność państwa, przeł. B. Budzianowska, „Literatura na Świecie” 1980, nr 10.
Google Scholar

Schomer K., Mahadevi Varma and the Chhayavad Age of Modern Hindi Poetry, Delhi 1998.
Google Scholar

Stern A., Poezja zbuntowana. Szkice i wspomnienia, Warszawa 1970.
Google Scholar

Tār Saptak, red. Ajñeyā, Nayī Dillī 1995.
Google Scholar

Tucci G., Mandala, przeł. I. Kania, Kraków 2002.
Google Scholar

Varma R.S., The Influence of English on Modern Hindi Poetry & Criticism, Allahabad 1954.
Google Scholar

Vatsyayan S.H., Hindi Literature, [w:] Contemporary Indian Literature. A Symposium, New Delhi 1957.
Google Scholar

Walka romantyków z klasykami, wstęp i oprac. S. Kawyn, Wrocław 1960, Biblioteka Narodowa, I 183.
Google Scholar

Published

2014-09-12

How to Cite

Czekalska, Renata. 2014. “Idea wolności I Ekspresja Artystycznego Buntu W Nowoczesnej Poezji Hindi”. Politeja 11 (5 (31/1):111-31. https://doi.org/10.12797/Politeja.11.2014.31_1.06.