Plakat jako przykład multimodalnego amalgamatu
DOI:
https://doi.org/10.12797/LV.11.2016.22.03Keywords:
amalgamaty, integracja pojęciowa, komunikat multimodalnyAbstract
Poster as an example of a multimodal amalgam (conceptual blend)
The author analyses two posters used in two social campaigns. Posters are unique in their usage as means of communication because they aim to provide information quickly and in an eye-catching way. As a result, their authors often use conceptual blending and integration to create persuasive communication. In the article, the author treats posters as complex blends, she finds input spaces, indicates relations between their elements, and tries to discover generic spaces on different levels of specificity. This methodology enables her to show how a complex verbal and visual statement can be coherently understood by the viewer.
Downloads
References
Fauconnier G., Turner M., 2001, Tworzenie amalgamatów jako jeden z głównych procesów w gramatyce, [w:] W. Kubiński, D. Stanulewicz (red.), Językoznawstwo kognitywne II, tłum. W. Kubiński, D. Stanulewicz, Gdańsk, s. 173–201.
Fauconnier G., Turner M., 2003, The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities, New York.
Kaźmierska E., 2007, „Golgota Jasnogórska” Jerzego Dudy-Gracza. Stapianie pojęć w siatkach wielozakresowych, [w:] A. Libura (red.), Amalgamaty kognitywne w sztuce, Kraków, s. 113–126.
Kopaliński W., 2012, Słownik symboli, Warszawa.
Kosiński M., 2007, Teoria metafory pojęciowej a teoria amalgamatów. Rozważania na marginesie analizy „Głosu w sprawie pornografii” Wisławy Szymborskiej, [w:] A. Libura (red.), Amalgamaty kognitywne w sztuce, Kraków, s. 95–112.
Kwiatkowska A., 2013, Interfaces, Interspaces. Image – Language – Cognition, Piotrków Trybunalski.
Lewandowska-Tomaszczyk B., 2006, Konstruowanie znaczeń i teoria stapiania, [w:] G. Habrajska, J. Ślósarska (red.), Kognitywizm w poetyce i stylistyce, Kraków, s. 7–35.
Libura A., 2010, Teoria przestrzeni mentalnych i integracji pojęciowej, Wrocław.
Lisowska-Magdziarz M., 2012, Obrazy ciała, obrazy produktu. Analiza metafor wizualnych i multimodalnych w mediach masowych, [w:] P. Francuz (red.), Komunikacja wizualna, Warszawa, s. 103–129.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.