„A po zawoju na głowie każdy stan poznać”

Etniczność jako czynnik modelujący kody komunikatywne w Podróżach i poselstwach polskich do Turcyi […] Erazma Otwinowskiego

Authors

  • Elżbieta Wiącek Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.11.2014.31_1.08

Keywords:

Turkey, diplomacy, semiotics, codes, signs, relevant elements

Abstract

Ethnicity as a Factor Shaping the Communicative Codes in Podróże i poselstwa polskie do Turcyi […] [Travells and Polish Diplomatic Mission in Turkey] by Erazm Otwinowski

Polish‑Turkish relations were historically strong, the official relations were established in the 15th century. Probably the best example how these relations looked like in 16th century, in the Jagiellonian dynasty’s time, is Travells and Polish Diplomatic Mission in Turkey written by Erazm Otwinowski. Born to a noble family, Otwinowski was a Polish Renaissance poet and Calvinist activist. He served for a Polish magnate Stanisław Tęczyński as secretary and diplomat. Otwinowski’s work is the diary written in 1557 during this diplomatic missions to Istanbul to the court of the sultan Suleyman the Great. Polish nobleman is confronted with the many customs typical for Ottoman Empire and with the savoir vivre of Topkapi Palace. In this article, I will examine Otwinowski’s diary proving that ethnic identity is the relative notion tightly connected with culture: the patterns of behavior, symbols and cultural practices shared by the society. I will analyze the text applying the semiotic perspective. I will argue that Otwinowski’s comments gives many examples that ethnicity is shaped by the way how we deal with sings. The ways how we put the sings into categories and how we interpret them help to establish the group identities. What we consider our identity is based not only on our idea who we are but also on the idea of the “Stranger”. As a result, we become aware of our ethnic identity when we get in contact with “Strangers”. The process of shaping the borders between ethnic groups is based on the signs which have been shared in certain social or political circumstances. I intend to focus on the notion of connotation because ethnicity is one of the influential factors shaping the connotations. I will also consider the codes of perception distinguished by Umberto Eco.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Elżbieta Wiącek, Uniwersytet Jagielloński

Kulturoznawca, adiunkt w Instytucie Studiów Międzykulturowych UJ. Autorka książek: Mniej uczęszczane ścieżki do raju. O filmach Jima Jarmuscha (2001); Filmowe podróże Abbasa Kiarostamiego (2004). Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół semiotyki, antropologii wizualnej oraz postmodernizmu. W 2014 r. stypendystka University of Rochester.

References

Burszta W., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
Google Scholar

Daszkiewicz F., Od języka werbalnego do języka architektury. Wstęp do opisu dzieła architektury z punktu widzenia semiotyki, „Czasopismo Techniczne. Seria A: Architektura” 2009, R. 106, z. 13.
Google Scholar

Encyklopedia muzyki, red. A. Chodkowski, Warszawa 1995.
Google Scholar

Gloger Z., Encyklopedia staropolska ilustrowana, t. 1, Warszawa 1972.
Google Scholar

Hall S., Gramsci’s Relevance for the Study of Race and Ethnicity, [w:] Stuart Hall. Critical Dialogues in Cultural Studies, red. D. Morley, K.‑H. Chen, London 1996, Comedia.
Google Scholar

Hall S., Kodowanie i dekodowanie, przeł. W. Lipnik, I. Siwiński, „Przekazy i Opinie” 1987, nr 1‑2.
Google Scholar

Kmita J., Język a sztuka, [w:] Znaczenie i prawda. Rozprawy semiotyczne, red. J. Pelc, Warszawa 1994, Biblioteka Myśli Semiotycznej, 26.
Google Scholar

Konopczyński W., Dzieje Polski nowożytnej, Warszawa 1996.
Google Scholar

Konopczyński W., Polska a Turcja 1683‑1792, Kraków–Warszawa 2013, Biblioteka Klasyki Historiografii, 1.
Google Scholar

Kot S., Erazm Otwinowski, poeta – dworzanin i pisarz różnowierczy, „Reformacja w Polsce. Organ Towarzystwa do Badania Dziejów Reformacji w Polsce” 1934, R. 6.
Google Scholar

Necipoğlu G., Architecture, Ceremonial, and Power. The Topkapı Palace in the Fifteenth and Sixteenth Centuries, Cambridge (Mass.) 1991.
Google Scholar

Podróże i poselstwa polskie do Turcyi a mianowicie Podróż E. Otwinowskiego 1557, Jędrzeja Taranowskiego komornika j.k.m. 1569, i Poselstwo Piotra Zborowskiego 1568, przyg. do dr. J.I. Kraszewski, wyd. K.J. Turowski, Kraków 1860, Biblioteka Polska, seria 3, z. 9.
Google Scholar

Słownik polszczyzny XVI wieku, red. M.R. Mayenowa, t. 10: K‑Korzyść, red. tomu K. Wilczewska, Wrocław 1976.
Google Scholar

Szolginia W., Architektura, Warszawa 1992, Encyklopedia Mini.
Google Scholar

Testament Jeremiego Wiśniowieckiego z 28 marca 1651, oprac. J. Chyżyńska, [online] http://www.wisniowiecki.com/Testament.htm.
Google Scholar

Zasuń R., Nergal w XVI‑wiecznej Polsce, Wyborcza.pl, 17 IX 2011, [online] http://wyborcza.pl/1,76842,10305590,Nergal_w_XVI_wiecznej_Polsce.html.
Google Scholar

Published

2014-09-12

How to Cite

Wiącek, Elżbieta. 2014. “„A Po Zawoju Na głowie każdy Stan poznać”: Etniczność Jako Czynnik modelujący Kody Komunikatywne W Podróżach I Poselstwach Polskich Do Turcyi […] Erazma Otwinowskiego”. Politeja 11 (5 (31/1):153-72. https://doi.org/10.12797/Politeja.11.2014.31_1.08.