Dyskursy postpamięci we współczesnym transnarodowym filmie niemieckim

Autor

  • Ewa Fiuk Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.11

Słowa kluczowe:

postpamięć, postmigracje, ludobójstwo, śmierć, trauma

Abstrakt

Discourses of Post-memory in Contemporary Transnational German Film

The article is dedicated to the problem of trauma and death shown in contemporary transnational (made by directors living in Germany, but of non-German origin) German feature, documentary and experimental film. It raises the question of how the medium of film within its various narration and depiction modes (re)creates memory and post-memory, and at the same time it can be seen as a way to reclaim history in its personal or cultural dimension. The following films have been discussed: Totentraum (1995) and In fremder Erde (2001) by Ayhan Salar, Passing Drama (1999) by Angela Melitopoulos and The Cut (2014) by Fatih Akin. For this purpose, the author has implemented inter alia Aleida and Jan Assmann’s theory of memory.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Ewa Fiuk - Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

    Filmoznawczyni, adiunktka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Autorka monografii Inicjacje, tożsamość, pamięć. Kino niemieckie na przełomie wieków i Obrazo-światy, dźwięko-przestrzenie. Kino Toma Tykwera oraz wielu publikacji, w tym także przekładów z języka niemieckiego, w tomach zbiorowych i czasopismach. Redaktorka „Kwartalnika Filmowego”. Zainteresowania naukowe: film niemiecki, transkulturowość, teoria afektu i narracje mniejszościowe (ze szczególnym uwzględnieniem migracji) w kontekście twórczości filmowej.

Bibliografia

Assmann A., Przestrzenie pamięci. Formy i przemiany pamięci kulturowej, przeł. P. Przybyła, [w:] Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Kraków 2009.

Assmann J., Kultura pamięci, przeł. A. Kryczyńska-Pham, [w:] Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Kraków 2009.

Bauer P., Wie im falschen Film, „Süddeutsche Zeitung Magazin” 2014, 8 X, [online] https://sz-magazin.sueddeutsche.de/film-und-kino/wie-im-falschen-film-80695, 27 X 2019.

Dettke J., Der Skandal ist ein Märchen, „Die Zeit” 2014, 1 IX, [online] https://www.zeit.de/kultur/film/2014-09/fatih-akin-the-cut-venedig, 27 X 2019.

Leubecher M., Ehrengräber für Völkermörder in Berliner Moschee, „Die Welt” 2015, 20 IV, [online] https://www.welt.de/politik/deutschland/article139816650/Ehrengraeber-fuer- Voelkermoerder-in-Berliner-Moschee.html, 27 X 2019.

Melitopoulos A., The materialization of race, 28 II 2008, [online] http://www.darkmatter101.org/site/2008/02/23/passing-drama-the-materialization-of-race/, 27 X 2019.

Mönch R., Wir nennen es Völkermord, „Frankfurter Allgemeine Zeitung” 2015, 20 IV, [online] http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/debatten/geschichtsstreit-ueber-armenier-wirnennen-es-voelkermord13547073.html?printPagedArticle=true#pageIndex_2, 27 X 2019.

Schütz A., Der Fremde. Ein sozialpsychologischer Versuch, [w:] Transkulturalität. Klassische Texte, red. A. Langenohl, R. Poole, M. Weinberg, Bielefeld 2015.

Pobrania

Opublikowane

30-04-2020

Jak cytować

“Dyskursy postpamięci We współczesnym Transnarodowym Filmie Niemieckim ”. 2020. Politeja 17 (2(65): 143-52. https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.11.

Podobne artykuły

1-10 z 202

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.