„Kopciuszek”, „Amant”, „Brzydkie kaczątko”. Reprezentacje płci w telenowelach latynoskich

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12797/RM.01.2021.09.05

Keywords:

telenovels, gender cultural representations, Latin American culture

Abstract

„Cinderella", „The Cupid", „The Ugly Ducking". Gender Representations in Latin American Telenovelas

The aim of the article is to present typical representations of women and men in Latin American telenovelas, shaped on the basis of images of femininity and masculinity in the local culture. A standard scheme of a poor woman and a wealthy man is presented, with strongly exposed ideological elements of marianismo, machismo and malinchismo. A typology of characters has been proposed in relation to the character and conduct of the screen characters. The female characters discussed are: „Cinderella”, „The Ugly Duckling”, and in the male case, „The Amant”. This categorization is subjective in nature, and its purpose is to draw the reader’s attention to the way in which female and male role models and their attributes have been culturally represented in the twenty years, 1997–2017.

References

Adrianzen Herrán E., Las telenovelas. Cómo son, cómo se escriben, Lima 2001.

Badinter É., Historia miłości macierzyńskiej, przeł. K. Choiński, Warszawa 1998.

Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Kraków 2005.

Beauvoir de S., Druga płeć, przeł. G. Mycielska, M. Leśniewska, Warszawa 2014.

Bobrzyk B., Medialne wizerunki reprezentantów społeczeństwa latynoamerykańskiego w Polsce, „Ameryka Łacińska” Suplement 2005, s. 87–101.

Brzydula, „Świat Seriali” 9 I 2017.

Flisiuk R., Film i telenowela latynoamerykańska, [w:] Dzieje kultury latynoamerykańskiej, red. M.F. Gawrycki, Warszawa 2011, s. 417–433.

Helman A., Grzesznicy bez winy, [w:] Niedyskretny urok kiczu: problemy filmowej kultury popularnej, red. G. Stachówna, Kraków 1997, s. 27–36.

Helman A., Zemsta jest rozkoszą bogów, „Kino” 1991, nr 8, s. 22–23.

Hernández I., Cómo escribir una telenovela, Buenos Aires 2015.

Hernas A., Kilka uwag w sprawie doświadczenia zła, „Etyka” 2000, t. 33, s. 29–40, https://doi.org/10.14394/etyka.805. DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.805

Hidalgo i Marí T., El castigo de la mujer antagonista en las telenovelas. Estandarización y conservadurismo en el desenlace fatal, http://www.academia.edu/2210764/El_castigo_de_la_mujer_antagonista_en_las_telenovelas_ Estandarizaci%C3%B3n_y_conservadurismo_en_el_desenlace_fatal._The_punishment_of_an tagonist_women_in_soap_ (dostęp 20 III 2017).

Hryciuk R., Kobiecość, męskość, seksualność. Płeć kulturowa (gender) w badaniach dotyczących Ameryki Łacińskiej, [w:] Dzieje kultury latynoamerykańskiej, red. M.F. Gawrycki, Warszawa 2011, s. 270–286.

Lisocka-Jaegermann B., Kobiety w Ameryce Łacińskiej. Nowe perspektywy badawcze, najnowsze programy działań, „Ameryka Łacińska” 1994, nr 3 (5), s. 128–129.

Napiątkówna A., Obraz społeczeństwa w telenowelach latynoamerykańskich, „Ameryka Łacińska” 2001, nr 3–4, s. 33–34.

Nowicki P., Co to jest telenowela, Warszawa 2006.

Pater A., Telenowela jako naturalne środowisko współczesnego Kopciuszka, [w:] Edukacyjne konteksty kultury popularnej, red. W. Jakubowski, E. Zierkiewicz, Kraków 2002, s. 171–189.

Paz O., Labirynt samotności, przeł. J. Zych, Kraków 1991.

Pismo Święte Nowego Testamentu, Poznań – Warszawa 1982.

Sequeira D., The Machismo and Marianismo Tango, Pittsburgh, PA 2009.

Słownik filmu, red. R. Syska, Kraków 2006.

Słownik języka polskiego, oprac. L. Drabik, E. Sobol, t. 1–2, Warszawa 2007.

Stachówna G., O melodramacie filmowym, [w:] Kino gatunków. Wczoraj i dziś, red. K. Loska, Kraków 1998, s. 28–46.

Śniadecka-Kotarska M., Być kobietą w Ekwadorze, Warszawa 2003.

Śniadecka-Kotarska M., Być kobietą w Peru, Warszawa 2006.

Vargas Llosa M., Ciotka Julia i skryba, przeł. D. Rycerz, Kraków 2008.

Wyżlic M., Model rodziny w telenowelach Delii Fiallo. Na podstawie scenariuszy filmowych, Lublin 2007.

Zaleski Z., Od zawiści do zemsty. Społeczna psychologia kłopotliwych emocji, Warszawa 1998.

Źródła internetowe

Brzydula (1999–2001), sezon 1, odcinek 1, https://www.cda.pl/video/724959f1 (dostęp 3 VI 2017).

Cena marzeń, odcinek 1, część 4, https://www.youtube.com/watch?v=kPG6iYVrBEA (dostęp 3 VI 2017).

La Patrona, Capítulo 24, Telemundo, https://www.youtube.com/watch?v=R6rUEm4O2MM (dostęp 3 VI 2017).

Lemańska M., Niewolnicy telenowel, https://archiwum.rp.pl/artykul/1267760-Niewolnicy-telenowel.html (dostęp 28 IX 2021).

Mazziotti N., El nuevo rol de la mujer en las telenovelas, „DIGO - Televisión Hecha por Televidentes”, www.youtube.com/watch?v=73BvrJ52F_A (dostęp 3 VI 2017).

Miłość na sprzedaż, odcinek 56, https://www.youtube.com/watch?v=iVy3P_ZaWrA (dostęp 3 VI 2017).

Miłość na sprzedaż, odcinek 123, https://www.youtube.com/watch?v=GthIkUToWbo (dostęp 3 VI 2017).

Odej P., Telenowele w Iberoameryce, https://iberoameryka.wordpress.com/kultura/film/telenowele_w_iberoameryce/ (dostęp 3 VI 2017).

Osaczona, odcinek 72, część 3, https://www.youtube.com/watch?v=44taOCeD_90) (dostęp 3 VI 2017).

Osaczona, odcinek 184, część 2, https://www.youtube.com/watch?v=VjbTC04XkUU (dostęp 3 VI 2017).

Szyłło A., Brazylia przegląda się w serialu i chce sukienek, jakie nosi bohaterka, https://wyborcza.pl/7,76842,12735523,brazylia-przeglada-sie-w-serialu-i-chce-sukienek-jakie-nosi.html (dostęp 28 IX 2021).

Telemundo [hasło], https://www.es.wikipedia.org/wiki/Telemundo (dostęp 3 VI 2017).

Materiały źródłowe

Acorralada (Osaczona), reż. Y. Ortega, A. Rivero, T. Rojas, Wenezuela – USA 2007, odcinki 1–187.

Amor Bravío (Nieposkromiona miłość), reż. L. Garza, F. Nesme, Meksyk 2012, odcinki 1–166.

Amores de Mercado (Miłość na sprzedaż), reż. R. Hoyes, A. Bernan, Kolumbia – USA 2006/2007, odcinki 1–123.

Corazón Valiente (nieemitowany w Polsce), reż. A. Manuitt, L. Manzo, USA 2012/2013, odcinki 1–206.

Eva la Trailera (nieemitowany w Polsce), reż. L. Galavis, N. Di Biasi, USA 2016, odcinki 1–118.

La Impostora (Niewinna intryga), reż. R. Curiel, C. Villegas Rosales, Meksyk – USA 2014, odcinki 1–120.

La Patrona (nieemitowany w Polsce), reż. C. Villegas Rosales, V.H. Martínez, V. Herrera McNaught, Meksyk – USA 2013, odcinki 1–127.

Los Miserables (nieemitowany w Polsce), reż. C. Villegas Rosales, V. Herrera McNaught, USA 2014/2015, odcinki 1–119.

María la del barrio (Maria z przedmieścia), reż. B. Sheridan, Meksyk 1995/1996, odcinki 1–185.

Pobre Diabla (Fiorella), reż. R. Gerbasi, Peru 2000, odcinki 1–180.

Rubí (Cena marzeń), reż. B. Cann, Meksyk 2004, odcinki 1–115.

Sortilegio (Zaklęta miłość), reż. M. Miguel, Meksyk 2009, odcinki 1–90.

Yo soy Betty, la fea (Brzydula), reż. M. Ribero, Kolumbia 1999–2001, odcinki 1–169.

Downloads

Published

2021-05-17

How to Cite

Wójtowicz , G. . (2021). „Kopciuszek”, „Amant”, „Brzydkie kaczątko”. Reprezentacje płci w telenowelach latynoskich. Intercultural Relations, 5(1(9), 105–128. https://doi.org/10.12797/RM.01.2021.09.05