Ormiańska saga malarska

Antoni i Kajetan Stefanowiczowie

Authors

  • Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska Muzeum Narodowe

DOI:

https://doi.org/10.12797/LH.11.2024.11.06

Keywords:

Polish Armenians, Galicia, painting, Antoni Stefanowicz, Kajetan Stefanowicz

Abstract

ARMENIAN PAINTING SAGA. ANTONI AND KAJETAN STEFANOWICZ

The article presents historical and artistic analysis concerning the works of two Polish painters of the Armenian origin, from the Stefanowicz family: Antoni (1858-1929) and Kajetan (1886-1920), the father and the son. In the context of their biographies, the author discusses their works, covering various areas of painting: portraits, landscapes, monumental painting, graphics, drawings, book illustrations, posters. In reference to Kajetan Stefanowicz, she makes a successful attempt to place him in the stylistically and regionally variable European art of his time – Secession, Art Nouveau, Art Deco. She also extensively describes his politically engaged works, created in atmosphere of fight for Poland’s independence during and after World War I.

Author Biography

  • Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Muzeum Narodowe

    Historyk sztuki, doktor Uniwersytetu Jagiellońskiego; wieloletni kustosz w Muzeum Narodowym w Krakowie; autorka między innymi książek: Firma Portretowa Stanisława Ignacego Witkiewicza (1989), Józef Pankiewicz (1996), Sztuka Młodej Polski (2003), Jacek Malczewski, życie i twórczość (2001, 2005), Jan Stanisławski i jego uczniowie (2004), Kossakowie (2001, 2005), Sztuka II RP (2013), Sztuka czasów PRL (2016), Sztuka po 1989 roku (2020); jest też autorką katalogów wystaw muzealnych, między innymi: Art deco w Polsce (1993), Między Giewontem a Parnasem (1997), Teodor Axentowicz (1998).

References

Biriulow J., Secesja we Lwowie, z ros. przeł. J. Derwojed, Warszawa 1996

Chomyn I., Arcydzieła malarstwa polskiego ze zbiorów Lwowskiej Galerii Sztuki / Шедеври польського живопису зі збірки Львівської національної галереї мистецтв [Szedewry polśkoho żywopysu zi zbirky Lwiwśkoji nacionalnoji hałereji mystectw], Sopot 2006

Janczyk A., Przedstawienia ułanów legionowych w zbiorach Jerzego Mycielskiego, „Spotkania z Zabytkami”, 38, 2014, 9-10, s. 16

Lucima M., Kajetan Stefanowicz – orientalizm w twórczości, „Artifex”, 2021, 19-20, s. 18-25

Misiak M., Językowo-wizualny obraz wroga i swojego – wojna plakatowa 1920, „Dzieje Najnowsze”, 53, 2021, 4, s. 55-66 DOI: https://doi.org/10.12775/DN.2021.4.03

Mucha D., Kajetan Stefanowicz. Ormiańska secesja i art deco, w: Ars Armeniaca. Sztuka ormiańska ze zbiorów polskich i ukraińskich. Katalog wystawy. Muzeum Zamojskie w Zamościu, red. W. Deluga, aut. not kat. B. Biedrońska-Słota [et al.], Zamość 2010, s. 123-128

Ryszkiewicz A., Malarstwo polskie. Romantyzm – historyzm – realizm, Warszawa 1989, Malarstwo Polskie, 6

Simferovska A. O., „Pieśń Legionisty” Kajetana Stefanowicza: poetyka symbolu w obrazach i alegoriach, maszynopis

Stefanowicz K., Kajetan Stefanowicz – żołnierz i artysta, w: Polscy Ormianie w drodze do niepodległej Polski. Materiały z konferencji naukowej, Kraków, 9–10 października 2018 r., red. S. Dziedzic, J. Paluch, Kraków 2018, s. 155-166

Stefanowicz K., Malarz i niezłomny ułan, „Kurier Galicyjski”, 2010, 18 (118)

Stopka K., Stefanowicz Antoni, w: Polski słownik biograficzny, 43, Warszawa–Kraków 2005, s. 199-201

Stopka K., Stefanowicz (Soplica-Stefanowicz) Kajetan, w: Polski słownik biograficzny, 43, Warszawa–Kraków 2005, s. 207-210

Wallis M., Autoportret, Warszawa 1964

Wolańska J., Katedra ormiańska we Lwowie w latach 1902-1938. Przemiany architektoniczne i dekoracja wnętrza, Warszawa 2010

Downloads

Published

2025-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ormiańska saga malarska: Antoni i Kajetan Stefanowiczowie. (2025). Lehahayer, 11, 287-308. https://doi.org/10.12797/LH.11.2024.11.06

Similar Articles

1-10 of 113

You may also start an advanced similarity search for this article.