Portret trumienny nieznanego Ormianina polskiego

Autor

  • Anna Jasińska Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego

DOI:

https://doi.org/10.12797/LH.06.2019.06.09

Słowa kluczowe:

coffin portrait, Jagiellonian University Museum in Krakow, Archdiocesan Armenian Museum in Lwów, Polish Armenians, Անահիտ

Abstrakt

Coffin Portrait of an Unidentified Polish Armenian Man

The comparison between the illustrative materials and the report from the 1932 Lwów (Lviv) exhibition of Polish Armenian art that was published in the Paris magazine Անահիտ made it possible to confirm that one of the several coffin portraits held in the collections of the Jagiellonian University Museum in Krakow is an 17th century portrait of an unidentified Armenian man. The portrait was most probably intended for the Archdiocesan Armenian Museum in Lwów (Lviv), but the outbreak of the Second World War interrupted the plans to establish this institution.

Biogram autora

  • Anna Jasińska - Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego

    Doktor historii sztuki, kustosz Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie opiekuje się kolekcją malarstwa i organizuje ekspozycje; autorka i redaktorka prac na temat m.in. interdyscyplinarnych badań malarskich zbiorów muzealnych i portretów profesorskich, w tym: Malarstwo obce w zbiorach Collegium Maius (2003), Uczony i jego pracownia (2005), Nowożytne portrety profesorów Akademii Krakowskiej w zbiorach Collegium Maius (2010), Portrety profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego działających od 1800 do 1945 roku w zbiorach Muzeum Collegium Maius (2019).

Bibliografia

(Abramow) Abramov F., Mitropolit sučavskij Dosifej, „Žurnal Moskovskoj Patriarhii”, 3, 1974, s. 50-52

Gdzie Wschód spotyka Zachód. Portret osobistości dawnej Rzeczypospolitej 1576-1763, katalog wystawy Muzeum Narodowego w Warszawie, red. J. Malinowski, Warszawa 1993

Jaworski F., O szarym Lwowie, Lwów 1916

Mrozowski P., Siste gradum viator: o upamiętnieniu zmarłych w sztuce dawnej, w: Przeraźliwe echo trąby żałosnej do wieczności wzywającej. Śmierć w kulturze dawnej Polski od średniowiecza do końca XVIII wieku, katalog wystawy w Zamku Królewskim w Warszawie, red. P. Mrozowski, Warszawa 2000

Patorska J., Portrety trumienne, tablice inskrypcyjne i herbowe. Katalog zbiorów Muzeum w Międzyrzeczu, Międzyrzecz 1996

Petrus J. T., Archidiecezjalne Muzeum Ormiańskie we Lwowie, w: B. Biedrońska-Słota, Ormianie polscy: odrębność i asymilacja, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 1999, s. 27-32

Portrety polskich Ormian, kalendarz ścienny na rok 2014 i 2016, wyd. Fundacji Kultury i Dziedzictwa Ormian Polskich w Warszawie

Wiliński S., U źródeł portretu staropolskiego, Warszawa 1958

(Wójcik-Keuprulian), Vowyǰik’ K’ēòp’riilēan P., Lehastani Hay patmakan yišatakarannerow c’owc’ahandesë [Wystawa Zabytków Ormiańskich we Lwowie czerwiec-wrzesień 1932 roku], „Anahit” [Anahit], 3-6, 1932/1933, s. 38-53 (wersja elektroniczna: tert.nla.am/archive/NLA%20AMSAGIR/Anahit_paris/1932/5-6.pdf)

Wystawa zabytków ormiańskich we Lwowie 19.6-30.9.1932: przewodnik, red. A. Czołowski przy współpracy Ł. Charewiczowej, M. Gębarowicza, B. Wójcik-Keupruljanowej, T. Mańkowskiego, R. Miękickiego, Lwów 1932

Opublikowane

2019-12-31

Numer

Dział

Glosy, recenzje i informacje

Jak cytować

Portret trumienny nieznanego Ormianina polskiego. (2019). Lehahayer, 6, 335-340. https://doi.org/10.12797/LH.06.2019.06.09

Podobne artykuły

1-10 z 128

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.