Wielokulturowość w pracy nauczyciela
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.16.2019.61.04Keywords:
multiculturalism, teacher, education, migrations, identityAbstract
Multiculturalism in Teachers’ Work
The article relates to the issue of multiculturalism in teachers’ work. Issues are raised concerning the education of children belonging to both national and ethnic minorities, as well as concerning the education of foreign children, including children of migrants and refugees and children from mixed marriages. The following sections present subjects related to the right to learn and respect the cultural identity of children, education of national and ethnic minorities in Poland, and the education of foreign children in Poland in the context of multicultural educational opportunities and threats. Differences between the approaches to education of children who belong to national and ethnic minorities and foreign children are portrayed. The article presents issues of stereotyping and prejudice in the context of children.
Downloads
References
Błeszczyńska K.M., Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań, [online] http://docplayer.pl/15966630-Dzieci-obcokrajowcow-wpolskich-placowkach-oswiatowychperspektywa-szkoly.html.
Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, Warszawa 2006.
Castles S., Miller M.J., The Age of Migration. International Population Movements in the Modern World, London 1993.
Dictionary of the Social Sciences, red. C. Calhoun, London 2002.
Dz.U. 2017, poz. 1627, [online] https://dziennikustaw.gov.pl/D2017000162701.pdf.
Grądzka-Tys A., Rola nauczyciela kształcenia zintegrowanego w tworzeniu warunków bezpiecznego funkcjonowania uczniów w szkole, [w:] Pokój, bezpieczeństwo i prawa człowieka w teorii i praktyce edukacyjnej, red. T. Jałmużna, R. Rosa, Łódź 2006.
Halik T., Nowicka E., Połeć W., Dziecko wietnamskie w polskiej szkole, Warszawa 2006.
Iglicka K., Powroty Polaków w okresie kryzysu gospodarczego. W pętli pułapki migracyjnej. Raport z badań, „Raporty i Analizy” 2009, nr 1, Centrum Stosunków Międzynarodowych, Warszawa.
Korczyńska J., Sezonowe wyjazdy zarobkowe Polaków do Niemiec, Warszawa 2003.
Kubiak H., Slany K., Migracje, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 2, Warszawa 1999.
Kymlicka W., Multicultural Citizenship: A Liberal Theory of Minority Rights, Oxford 1955.
Lewicki C., Edukacja wielokulturowa w okresie globalizacji. Powinności szkoły a kształcenie nauczycieli, „Kwartalnik Edukacyjny” 2005, nr 3.
Paleczny T., Meandry wielokulturowości: oblicza pluralizmu w społeczeństwach wielokulturowych – USA i Brazylia, [online] http://66.249.93.104/search?q=cache:NesjAtsLl0QJ.
Rożnowska A., Lęk i agresja w szkole, Słupsk 2001.
Slany K., Orientacje emigracyjne Polaków, Kraków 1997.
Szymański M.S., Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec – czyli modernizm i postmodernizm, [w:] Edukacja w świecie współczesnym: wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i przewodnikiem internetowym, red. R. Leppert, Kraków 2000.
Weigl B., Dylematy edukacji wielokulturowej dziecka przedszkolnego, [online] http://miedzykulturowa.org.pl/czytelnia/artykuly/dylematy-edukacji-wielokulturowej-dziecka-przedszkolnego/.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.