Wielokulturowość w pracy nauczyciela
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.16.2019.61.04Keywords:
multiculturalism, teacher, education, migrations, identityAbstract
Multiculturalism in Teachers’ Work
The article relates to the issue of multiculturalism in teachers’ work. Issues are raised concerning the education of children belonging to both national and ethnic minorities, as well as concerning the education of foreign children, including children of migrants and refugees and children from mixed marriages. The following sections present subjects related to the right to learn and respect the cultural identity of children, education of national and ethnic minorities in Poland, and the education of foreign children in Poland in the context of multicultural educational opportunities and threats. Differences between the approaches to education of children who belong to national and ethnic minorities and foreign children are portrayed. The article presents issues of stereotyping and prejudice in the context of children.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Błeszczyńska K.M., Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań, [online] http://docplayer.pl/15966630-Dzieci-obcokrajowcow-wpolskich-placowkach-oswiatowychperspektywa-szkoly.html.
Google Scholar
Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, Warszawa 2006.
Google Scholar
Castles S., Miller M.J., The Age of Migration. International Population Movements in the Modern World, London 1993.
Google Scholar
Dictionary of the Social Sciences, red. C. Calhoun, London 2002.
Google Scholar
Dz.U. 2017, poz. 1627, [online] https://dziennikustaw.gov.pl/D2017000162701.pdf.
Google Scholar
Grądzka-Tys A., Rola nauczyciela kształcenia zintegrowanego w tworzeniu warunków bezpiecznego funkcjonowania uczniów w szkole, [w:] Pokój, bezpieczeństwo i prawa człowieka w teorii i praktyce edukacyjnej, red. T. Jałmużna, R. Rosa, Łódź 2006.
Google Scholar
Halik T., Nowicka E., Połeć W., Dziecko wietnamskie w polskiej szkole, Warszawa 2006.
Google Scholar
Iglicka K., Powroty Polaków w okresie kryzysu gospodarczego. W pętli pułapki migracyjnej. Raport z badań, „Raporty i Analizy” 2009, nr 1, Centrum Stosunków Międzynarodowych, Warszawa.
Google Scholar
Korczyńska J., Sezonowe wyjazdy zarobkowe Polaków do Niemiec, Warszawa 2003.
Google Scholar
Kubiak H., Slany K., Migracje, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 2, Warszawa 1999.
Google Scholar
Kymlicka W., Multicultural Citizenship: A Liberal Theory of Minority Rights, Oxford 1955.
Google Scholar
Lewicki C., Edukacja wielokulturowa w okresie globalizacji. Powinności szkoły a kształcenie nauczycieli, „Kwartalnik Edukacyjny” 2005, nr 3.
Google Scholar
Paleczny T., Meandry wielokulturowości: oblicza pluralizmu w społeczeństwach wielokulturowych – USA i Brazylia, [online] http://66.249.93.104/search?q=cache:NesjAtsLl0QJ.
Google Scholar
Rożnowska A., Lęk i agresja w szkole, Słupsk 2001.
Google Scholar
Slany K., Orientacje emigracyjne Polaków, Kraków 1997.
Google Scholar
Szymański M.S., Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec – czyli modernizm i postmodernizm, [w:] Edukacja w świecie współczesnym: wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i przewodnikiem internetowym, red. R. Leppert, Kraków 2000.
Google Scholar
Weigl B., Dylematy edukacji wielokulturowej dziecka przedszkolnego, [online] http://miedzykulturowa.org.pl/czytelnia/artykuly/dylematy-edukacji-wielokulturowej-dziecka-przedszkolnego/.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.