Wielokulturowość w pracy nauczyciela

Authors

  • Kinga Orzeł-Dereń Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.16.2019.61.04

Keywords:

multiculturalism, teacher, education, migrations, identity

Abstract

Multiculturalism in Teachers’ Work

The article relates to the issue of multiculturalism in teachers’ work. Issues are raised concerning the education of children belonging to both national and ethnic minorities, as well as concerning the education of foreign children, including children of migrants and refugees and children from mixed marriages. The following sections present subjects related to the right to learn and respect the cultural identity of children, education of national and ethnic minorities in Poland, and the education of foreign children in Poland in the context of multicultural educational opportunities and threats. Differences between the approaches to education of children who belong to national and ethnic minorities and foreign children are portrayed. The article presents issues of stereotyping and prejudice in the context of children.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

References

Błeszczyńska K.M., Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań, [online] http://docplayer.pl/15966630-Dzieci-obcokrajowcow-wpolskich-placowkach-oswiatowychperspektywa-szkoly.html.
Google Scholar

Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, Warszawa 2006.
Google Scholar

Castles S., Miller M.J., The Age of Migration. International Population Movements in the Modern World, London 1993.
Google Scholar

Dictionary of the Social Sciences, red. C. Calhoun, London 2002.
Google Scholar

Dz.U. 2017, poz. 1627, [online] https://dziennikustaw.gov.pl/D2017000162701.pdf.
Google Scholar

Grądzka-Tys A., Rola nauczyciela kształcenia zintegrowanego w tworzeniu warunków bezpiecznego funkcjonowania uczniów w szkole, [w:] Pokój, bezpieczeństwo i prawa człowieka w teorii i praktyce edukacyjnej, red. T. Jałmużna, R. Rosa, Łódź 2006.
Google Scholar

Halik T., Nowicka E., Połeć W., Dziecko wietnamskie w polskiej szkole, Warszawa 2006.
Google Scholar

Iglicka K., Powroty Polaków w okresie kryzysu gospodarczego. W pętli pułapki migracyjnej. Raport z badań, „Raporty i Analizy” 2009, nr 1, Centrum Stosunków Międzynarodowych, Warszawa.
Google Scholar

Korczyńska J., Sezonowe wyjazdy zarobkowe Polaków do Niemiec, Warszawa 2003.
Google Scholar

Kubiak H., Slany K., Migracje, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 2, Warszawa 1999.
Google Scholar

Kymlicka W., Multicultural Citizenship: A Liberal Theory of Minority Rights, Oxford 1955.
Google Scholar

Lewicki C., Edukacja wielokulturowa w okresie globalizacji. Powinności szkoły a kształcenie nauczycieli, „Kwartalnik Edukacyjny” 2005, nr 3.
Google Scholar

Paleczny T., Meandry wielokulturowości: oblicza pluralizmu w społeczeństwach wielokulturowych – USA i Brazylia, [online] http://66.249.93.104/search?q=cache:NesjAtsLl0QJ.
Google Scholar

Rożnowska A., Lęk i agresja w szkole, Słupsk 2001.
Google Scholar

Slany K., Orientacje emigracyjne Polaków, Kraków 1997.
Google Scholar

Szymański M.S., Od pedagogiki dla cudzoziemców do pedagogiki międzykulturowej w Republice Federalnej Niemiec – czyli modernizm i postmodernizm, [w:] Edukacja w świecie współczesnym: wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i przewodnikiem internetowym, red. R. Leppert, Kraków 2000.
Google Scholar

Weigl B., Dylematy edukacji wielokulturowej dziecka przedszkolnego, [online] http://miedzykulturowa.org.pl/czytelnia/artykuly/dylematy-edukacji-wielokulturowej-dziecka-przedszkolnego/.
Google Scholar

Downloads

Published

2019-08-27

How to Cite

Orzeł-Dereń, Kinga. 2019. “Wielokulturowość W Pracy Nauczyciela”. Politeja 16 (4(61):57-69. https://doi.org/10.12797/Politeja.16.2019.61.04.