Czarny ma tylko jeden los. I jest on biały – analiza problemów tożsamościowych społeczeństw afrykańskich w stosunkach międzynarodowych

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.20.2024.89.14

Keywords:

Africa, individual and collective identity, colonialism, international relations

Abstract

“BLACK HAS ONLY ONE FATE. AND IT IS WHITE” – AN ANALYSIS OF THE IDENTITY PROBLEMS OF AFRICAN SOCIETIES IN INTERNATIONAL RELATIONS


“Black Skin, White Masks” – the famous work of Franz Fanon is an elaborate analysis of the “Black-White” relationship, with the assumed emancipatory goal of releasing the coloured man from himself. His “black soul” is a white man’s social construct and it is impossible to get rid of it due to economic and political conditions and cultural subordination. Subsequent generations reproduced and/or superseded the problems of colonial subordination in various ways, but there is no doubt that identity attitudes still continue shaping the relationship between post-colonial communities and Western countries. I present the conclusions from Fanon’s reflections against the background of a short introduction to the issue of collective identities and the importance of their analysis for the study of international relations. The research goal of the article is to show how civilisational subordination disrupted the shaping of identity processes in colonised communities at the individual and collective level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Iwona Krzyżanowska-Skowronek, Jagiellonian University, Poland

    Doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, adiunkt w Katedrze Stosunków Międzynarodowych i Polityki Zagranicznej w Instytucie Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka prac głównie z zakresu teorii stosunków międzynarodowych, ale też współczesnych problemów bezpieczeństwa międzynarodowego, konfliktów zbrojnych, włoskiej polityki zagranicznej, prognozowania stosunków międzynarodowych i procesów globalizacyjnych. Jej zainteresowania badawcze to przede wszystkim procesy poznania naukowego, teorie tożsamościowe oraz współczesne ujęcia krytyczne i postkolonialne w badaniu stosunków międzynarodowych.

References

Arjakovsky A., Historia świadomości europejskiej, przeł. A. Kozielska, Kraków 2019.

Arnoluld A., Nicole P., Logique de Port-Royal, Paris 1965.

Bhambra G.K., Whither Europe? Postcolonial versus Neocolonial Cosmopolitanism, „Interventions. International Journal of Postcolonial Studies” 2016, vol. 18, no. 2, s. 187-202, https://doi.org/10.1080/1369801X.2015.1106964. DOI: https://doi.org/10.1080/1369801X.2015.1106964

Bloom W., Personal Identity, National Identity and International Relations, Cambridge 1990, https://doi.org/10.1017/CBO9780511558955. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511558955

Brown C., Ainley K., Understanding International Relations, New York 2005.

Campbell D., Writing Security: US Foreign Policy and the Politics of Identity, Manchester 1992.

Capécia M., Je suis martiniquaise, Paris 1948.

Descombes V., Rozterki tożsamości, Warszawa 2013.

Emerson R., The United Nations and Colonialism, „International Relations”, 1971, vol. 3, no. 10, s. 766-781, https://doi.org/10.1177/004711787100301003. DOI: https://doi.org/10.1177/004711787100301003

Encyclopedia of International Relations and Global Politics, red. M. Griffiths, London 2006.

Erikson E.H., Identity: Youth and Crisis, New York–London 1968.

Erikson E.H., Life History and Historical Moment, New York 1975.

Fanon F., Czarna skóra, białe maski, Kraków 2020.

George J., Discourses of Global Politics: A Critical (Re)Introduction to International Relations, Boulder 1994, https://doi.org/10.1515/9781685859343. DOI: https://doi.org/10.1515/9781685859343

Kanu I.A., African Identity and the Emergence of Globalisation, „American International Journal of Contemporary Research” 2013, vol. 3, no. 6, s. 34-42.

Lebow R.N., A Cultural Theory of International Relations, Cambridge 2008, https://doi.org/10.1017/CBO9780511575174. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511575174

Miller D., Citizenship and National Identity, Cambridge 2000.

Mokhoathi J., „I am an African”: A Philosophical Enquiry of Identity and Culture, „Journal of Black Studies” 2021, vol. 53, no. 1, s. 92-108, https://doi.org/10.1177/00219347211047874. DOI: https://doi.org/10.1177/00219347211047874

On Security, red. R.D. Lipschutz, New York 1995.

The Return of Culture and Identity in IR Theory, red. Y. Lapid, F. Kratochwil, Boulder 1996.

Saïd E.W., Orientalizm, Poznań 2003.

Sartre J.P., Rozważania o kwestii żydowskiej, Warszawa 1992.

Sienkiewicz H., W pustyni i w puszczy, Poznań 2016.

Skine I.R., Apartheid en Afrique du Sud, „Les Temps Modernes” 1950, no. 57.

Walter R., How Europe Underdeveloped Africa, Washington 1982.

Waltz K.H., Theory of International Politics, Boston 1979.

Who is an African: Identity, Citizenship and the Making of the African Nation, red. J. Adibe, London 2009.

Downloads

Published

19-08-2024

Issue

Section

International relations in Africa

How to Cite

“Czarny Ma Tylko Jeden Los. I Jest on biały – Analiza problemów tożsamościowych społeczeństw afrykańskich W Stosunkach międzynarodowych”. 2024. Politeja 21 (2(89): 309-28. https://doi.org/10.12797/Politeja.20.2024.89.14.

Similar Articles

1-10 of 787

You may also start an advanced similarity search for this article.