Tożsamość narodu rosyjskiego w ujęciu Fiodora Dostojewskiego
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.15.2018.55.12Keywords:
Dostoevsky, Russian nation, identity, conscienceAbstract
Identity and the Russian Nation According to Fyodor Dostoevsky
The nation occupies a central place in the works of Fyodor Dostoevsky, one that is closely connected with anthropological issues. For the author of The Devils, the nation constituted a collective entity based on the ethos of personalism, which is such a distinctive feature of Russian Orthodox thought. The immersion of the individual in the Orthodox community protects him against what Dostoevsky regarded as the pernicious and destructive individualism of European civilization. Thanks to this community, the Russian people can protect themselves against the degeneration of European nations and the rationalist consciousness that gave birth to the anti-Christian ideas of revolution and socialism. For Dostoyevsky, the identity of the Russian nation is infused with a sense of religious messianism combined with political messianism. This is a mystical-nationalistic messianism, which comes to the fore most emphatically in the conviction that Russia carries God within itself. It is the incarnation of God. It is this belief that fashions, in Dostoevsky’s opinion, the political mission of Russia – to provide brotherly protection for other Orthodox peoples and come to the rescue of a Europe in crisis. However, while in Dostoyevsky’s Christian anthropology the highest expression of the self is achieved through dialogue with another self, such interactions are not possible in the Russian nation’s relations other nations. The diversity of voices shaping the dialogue of nations does not correspond to the diversity of voices existing in interpersonal dialogues This is made impossible by the position and attitude of Russia as a nation serving a mission at two important levels of its existence: at the religious level and the political-state level. Not only in Dostoyevsky’s journalism, but also in the polyphony of his literary works, the Russian nation has a closed, non-polyphonic structure.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Awdiejewa Ł., Russkije myslitieli: Ap. Grigorjew, N. Danilewskij, N. Strachow. Fiłosofskaja kulturołogija wtoroj połowiny XIX wieka, Moskwa 1992.
Google Scholar
Andriejew I., Socyalno‑fiłosofskaja koncepcyja poczwienniczestwa, Moskwa 1973.
Google Scholar
Bachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970.
Google Scholar
Bohun M., F. Dostojewski i idea upadku cywilizacji europejskiej, Katowice 1996.
Google Scholar
Brzoza H., Dostojewski – myśl a forma, Łódź 1984.
Google Scholar
Chorużyj S., Opyty iz russkoj duchownoj tradicyi, Moskwa 2000.
Google Scholar
Dostojewski F., Biesy, przeł. T. Zagórski, Warszawa 1977.
Google Scholar
Dostojewski F., Dziennik pisarza, przeł. M. Leśniewska, t. 3: 1877‑1881, Warszawa 1982.
Google Scholar
Dostojewski F., Idiota, przeł. J. Jędrzejewicz, Warszawa 1971.
Google Scholar
Dostojewski F., Listy, przeł. Z. Podgórzec, R. Przybylski, Warszawa 1979.
Google Scholar
Engielgart B.M., Idieołogiczeskij roman Dostojewskogo, [w:] Dostojewskij. Statji i matieriały, red. A. Dolinin, Moskwa–Leningrad 1924.
Google Scholar
Evdokimov P., Prawosławie, przeł. J. Klinger, Warszawa 1964.
Google Scholar
Grossman Ł., Poetika Dostojewskogo, Moskwa 1925.
Google Scholar
Jesaułow I., Соборность, [w:] Mentalność rosyjska, red. A. Lazari, Katowice 1993.
Google Scholar
Kurkiewicz A., Soborowe oblicze kolektywizmu, [w:] Tożsamość, indywidualizm i wspólnotowość w kulturze rosyjskiej, red. A. Raźny, Kraków 2014.
Google Scholar
Lazari A., W kręgu Fiodora Dostojewskiego. „Poczwienniczestwo”, Łódź 2000.
Google Scholar
Łunaczarskij A., O „mnogogołosnosti” Dostojewskogo, [w:] F.M. Dostojewskij w russkoj kritikie, Moskwa 1976.
Google Scholar
Nieczajewa W., Żurnał M.M. i F.M. Dostojewskich „Epocha”, Moskwa 1975.
Google Scholar
Nieczajewa W., Żurnał M.M. i F.M. Dostojewskich „Wriemia”, Moskwa 1972.
Google Scholar
Przybylski R., Dostojewski i „przeklęte problemy”, Warszawa 1964.
Google Scholar
Popow W., Problema naroda u Dostojewskogo, [w:] Dostojewskij. Matieriały i issledowanija, t. 4, Leningrad 1980.
Google Scholar
Raźny A., Fiodor Dostojewski. Filozofia człowieka a problemy poetyki, Kraków 1988.
Google Scholar
Špidlik T., Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka, przeł. J. Dembska, Warszawa 2000.
Google Scholar
Tożsamość, indywidualizm i wspólnotowość w kulturze rosyjskiej, red. A. Raźny, Kraków 2014.
Google Scholar
Walicki A., Między filozofią, religią i polityką, Warszawa 1983.
Google Scholar
Walicki A., W kręgu konserwatywnej utopii. Struktura i przemiany rosyjskiego słowianofilstwa, Warszawa 1964.
Google Scholar
Walicki A., Zarys myśli rosyjskiej. Od oświecenia do renesansu religijno‑filozoficznego, Kraków 2005.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Anna Raźny
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.