Miejsca napięć pamięci Zagłady w Polsce w kontekście tendencji we współczesnej Europie
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.21.2024.88.3.07Keywords:
Holocaust, collective memory, historical politics, education about the HolocaustAbstract
SITES OF TENSION OF MEMORY OF THE HOLOCAUST IN POLAND IN THE CONTEXT OF TENDENCIES IN CONTEMPORARY EUROPE
Many researchers, among them Jacques Le Goff, have stressed the significance of memory of the past as a determinant in the struggle for power and in creating collective identities. This text evolved on the basis of qualitative studies undertaken in 2019‒2022 within the framework of the international research project “Sites of Tension: Shifts in Holocaust Memory in Relation to Antisemitism and Political Contestation in Europe” carried out by the University of Haifa in cooperation with five research teams from Germany, the United Kingdom, Spain, Hungary, and Poland. The aim of the study, in which the author participated, was to examine contemporary tensions and conflicts related to memory of the Holocaust on the basis of analysis of political discourse, social media, and interviews with teachers. The text seeks answers to research questions about affinities and divergences between selected states, about recently emerging patterns in teaching about the Holocaust in the context of increasing historical politics in Poland, and about resistance to education programmes imposed by the authorities. The cases from the five selected European countries indicate how memory of the Holocaust serves expression of political attitudes and social identities.
Downloads
References
Ambrosewicz-Jacobs J., Islands of Memory: The Landscape of the (Non)Memory of the Holocaust in Polish Education from 1989 to 2015, Kraków 2020, https://doi.org/10.4467/K7189.192/20.20.15537. DOI: https://doi.org/10.4467/K7189.192/20.20.15537
Ambrosewicz-Jacobs J., Musiał A., Findings by Country: Findings from the Polish Sample, [w:] Sites
of Tension: Shifts in Holocaust Memory in Relation to Antisemitism and Political Contestation in Europe, red. N.S. Novis-Deutsch, Sh. Lederman, T. Adams, A.J. Kochavi, Haifa 2023.
Bartkowski J., Obecność w sferze publicznej – Żyd jako kandydat na prezydenta, przedsiębiorca i właściciel ziemi, [w:] Żydzi – problem prawdziwego Polaka. Antysemityzm, ksenofobia i stereotypy narodowe po raz trzeci, red. I. Krzemiński, Warszawa 2015, https://doi.org/10.31338/uw.9788323518105.pp.190-215. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323518105.pp.190-215
Discover the Past for the Future: A Study on the Role of Historical Sites and Museums in Holocaust Education and Human Rights Education in the EU: Main Results Report, Vienna 2010.
Forecki P., Od „Shoah” do „Strachu”. Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych, Poznań 2010.
Grabowski J., Na posterunku. Udział polskiej policji granatowej i kryminalnej w zagładzie Żydów, Wołowiec 2020.
Jan Karski – porozmawiajmy poważnie, „Centrum Badań nad Zagładą Żydów, [online] https://www.holocaustresearch.pl/index.php?show=525&strona=528.
Le Goff J., Historia i pamięć, Warszawa 2007, https://doi.org/10.31338/uw.9788323526629.
Leszczyński A., Nie wie, co podpisał? Wyliczamy manipulacje i nieprawdy Morawieckiego o deklaracji z Izraelem, „OKO Press” 2018, 28 VI, [online] https://oko.press/nie-wie-co-podpisalwylicza-manipulacje-i-nieprawdy-morawieckiego-o-deklaracji-z-izraelem.
Nijakowski L.M., Polska polityka pamięci. Esej socjologiczny, Warszawa 2008.
Nijakowski L.M., Pamięć o II wojnie światowej a relacje Polaków z innymi narodami, [w:] Między codziennością a wielką historią. Druga wojna światowa w pamięci zbiorowej społeczeństwa polskiego, red. P.T. Kwiatkowski, L.M. Nijakowski, B. Szacka, A. Szpociński, Gdańsk–Warszawa 2010.
Research in Teaching and Learning about the Holocaust: A Dialogue Beyond Borders, red. M. Eckmann, D. Stevick, J. Ambrosewicz-Jacobs, Berlin 2017.
Rodak P., Wstęp, [w:] J. Le Goff, Historia i pamięć, Warszawa 2007, https://doi.org/10.31338/uw.9788323526629. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323526629
Rothberg M., Multidirectional Memory Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization, Stanford 2009.
Sites of Tension: Shifts in Holocaust Memory in Relation to Antisemitism and Political Contestation in Europe, red. N.S. Novis-Deutsch, Sh. Lederman, T. Adams, A.J. Kochavi, Haifa 2023.
Szacka B., Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006.
Szuchta R., Zagłada Żydów jako temat nauczania w systemie formalnej edukacji historycznej, [w:] Wiedza (nie)umiejscowiona. Jak uczyć o Zagładzie w Polsce w XXI wieku?, red. K. Liszka, Kraków 2021.
Winiewski M., Bilewicz M., The Emergence of Antisemitism in Times of Rapid Social Change: Survey Results From Poland, [w:] Antisemitism in an Era of Transition: Genealogies and Impact in Post-Communist Poland and Hungary, red. F. Guesnet, G. Jones, New York 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.