Z historii zakładu ślusarskiego rodziny Oremusów
DOI:
https://doi.org/10.32030/Abstrakt
Brak abstraktu dla tego artykułu.
Bibliografia
1. Archiwum Zakładu Ślusarstwa Artystycznego oraz rodziny Oremusów w ich domu w Krakowie przy ul. Rakowickiej 15 (papiery osobiste, świadectwa szkolne, kursów krajowych i zagranicznych, korespondencje, liczne wycinki z gazet, dyplomy oraz bogaty zestaw fotografii wyrobów i zdjęć osobistych). Polski Słownik Biograficzny, Wrocław–Warszawa– Kraków–Gdańsk, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1979, t. 24, s. 179 – „Oremus Jan Gwalbert (1877–1941)” oprac. F. Kiryk.
2. J. Ziemkowski, Monografia rzemiosła polskiego Krakowa i wojew. krakowskiego, Lwów–Kraków 1939, s. 79.
3. PSB…, s. 179.
4. Tamże, s. 79.
5. Archiwum Zakładu.
6. F. Kiryk, Cechowe Rzemiosło metalowe, Tysiąclecie rzemiosł metalowych w Krakowie, Kraków 1973, s. 63–78; inicjatorem opracowania i opublikowania w/w wydawnictwa był Władysław Oremus.
7. Tamże, s. 70.
8. Plany pracowni w Archiwum Budownictwa Miejskiego, fasc. 735; L. w. hip. 58, dz. VI – Wesoła.
9. PSB, s. 179, J. Ziemkowski, op. cit. s. 81.
10. PSB, s. 179.
11. Opis latarni zamieszczono w Głosie Narodu, nr z 17.09.1938 r. Nowa latarnia kuta z miedzi została umieszczona w miejsce starej. Inicjatywę jej ufundowania przez Zarząd Miejski podjął naczelnik Wydziału Oświaty Z.M. dr Tadeusz Kannenberg. Projekt latarni przygotował inż. architekt Marian Rice. Ze względu na wysokie walory artystyczne lampy i mistrzostwo jej wykonania warto poświęcić parę zdań jej opisowi. Latarnia nawiązuje stylistycznie do form relikwiarzy domkowych z doby romanizmu i wczesnego gotyku. Boki jej traktowane przeźroczo posiadają wśród bogatej ornamentyki roślinnej cztery postacie patronów Polski: św. Floriana i św. Wacława z odpowiednimi emblematami ikonograficznymi. W górnej części latarni znajduje się herb Poraj będący herbem spoczywającego w kościele św. Marka, błog. Michała Gedroycia, oraz godło serce z krzyżem, będące herbem istniejącego tu niegdyś zakonu Cezarytów, zw. też w Krakowie „Markami”. Latarnia umieszczona na podstawie kamiennej była jednym z punktów podjętego przez zarząd Miejski programu przyozdabiania Krakowa szeregiem nowych artystycznych szczegółów.
12. J. Ziemkowski, op. cit., s. 81.
13. PSB, s. 179.
14. F. Kiryk, op. cit., s. 346–347.
15. Tamże; J. Ziemkowski, op. cit., s. 34; PSB, s. 179.
16. F. Kiryk, op. cit., s. 347.
17. J. Ziemkowski, op. cit., s. 34; PSB, s. 179.
18. Tamże.
19. PSB, s. 179.
20. Archiwum Zakładu.
21. F. Kiryk, op. cit., s. 78, s. 348.
22. Archiwum Zakładu.
23. Tamże. 24 PSB, s. 179 – „Oremus Władysław (1906–1973)” oprac. F. Kiryk.
25. Archiwum Zakładu.
26. tamże; PSB, s. 179.
27. PSB, s. 180.
28. Tamże.
29. Archiwum Zakładu.
30. Tamże.
31. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, syg. II 48, II 46.
32. Archiwum Zakładu.
33. Tamże.
34. Tamże.
35. Tamże.
36. Tamże.
37. Tamże.
38. Archiwum Budownictwa Miejskiego, fasc. 735.
39. L. w. hip 58, dz. VI – Wesoła.
Pobrania
Wersja elektroniczna opublikowana
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Szczegóły zob. w zakładce Prawa autorskie i udostępnianie.

