Typy Żydów krakowskich z drugiej połowy XIX w. na fotografiach I. Kriegera w zbiorach Muzeum Historycznego m. Krakowa
DOI:
https://doi.org/10.32030/Abstrakt
Brak abstraktu dla tego artykułu.
Bibliografia
1. Historia zakładu Ignacego Kriegera i jego następców: Natana i Amalii Kriegerów, zagadnienie techniki fotograficznej, oraz ogólna charakterystyka zawartości zespołu negatywów szklanych z tego zakładu w zbiorach MHmK, zob. w artykule: T. Kwiatkowska, A. Malik, Zespół negatywów szklanych..., „Zeszyty Naukowe MHK”, nr 11, Kraków 1984, ss. 51— 69.
2. T. Kwiatkowska, A. Malik, o.c., s. 54—56.
3. „Types et Costumes de la Bologne”, MEK, nr inw. 413.
4. G. Frankel, Notes on the costume of the jewish woman in Eastern Europe (w:) „Journal of Jewish Art”, vol. VII, 1980, s. 50. Tłum, z ang. autor.
5. Księga Kapłańska 19,19. Cyt. za Biblią Tysiąclecia, wyd. II, Warszawa 1971.
6. Ten rodzaj chusty modlitewnej nosi nazwę „tallit gadol” (duża chusta modlitewna), w odróżnieniu od „tallit katan” (mały tałes), także zaopatrzonego we frędzle „cicit” i noszonego przez pobożnych Żydów (także przez chłopców) stale pod wierzchnim odzieniem.
7. Księga Kapłańska, 19,27, cyt. za Biblią Tysiąclecia, wyd. II.
8. T. Somogyi, Die Scheinen und die Prosten, Untersuchungen zum Schönheitsideal der Ostjuden..., Kölner Ethnologische Studien, Bd. 2, Berlin 1982, s. 184—185. Tłum. z niem. autor. Fryzura — w ortodoksyjnych środowiskach Żydów aszkenazyjskich istniał (u współczesnych chasydów istnieje do dziś) zwyczaj ścinania lub golenia włosów pannie młodej w dniu ślubu albo w dniu następnym.
9. T. Somogyi, o.c., s. 151.
10. M. Go1dstein, K. Dresdner, Kultura i sztuka ludu żydowskiego na ziemiach polskich, Lwów 1953, s. 32.
11. M. Goldstein, K. Dresdner, o.c., s. 30.
12. M. Goldstein, K. Dresdner, o.c., s. 31.
13. G. Frankel, o.c., s. 57.
14. Żakiet — odzienie wierzchnie noszone powszechnie przez mężczyzn w 2 poł. XIX w.
Pobrania
Wersja elektroniczna opublikowana
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Szczegóły zob. w zakładce Prawa autorskie i udostępnianie.

