Stosunki czesko-ormiańskie
Krótki przegląd historyczny
DOI:
https://doi.org/10.12797/LH.07.2020.07.07Słowa kluczowe:
Armenia, Czechoslovakia, Czech Republic, Czech-Armenian relations, Armenian studiesAbstrakt
W przeciwieństwie do innych krajów europejskich, takich jak Francjaczy państwo polsko-litewskie, z długą tradycją obecności kupców ormiańskich ziemieczeskie, historycznie rzecz biorąc, miały niewielki kontakt ze światem diasporyormiańskiej. Tylko jedną z części ziem Korony Czeskiej, na które składały sięCzechy, Morawy i część Śląska, można uznać za tak zwane pogranicze osmańskie.Była to wschodnia część Moraw (tzw. Wołoszczyzna Morawska ze względu napewne etniczno-historyczne podobieństwo do górzystego regionu Karpat na tereniedzisiejszej Rumunii). Stosunki ormiańsko-czeskie zintensyfikowały się dopiero napoczątku XX wieku. Po pierwszej wojnie światowej i rozpadzie Austro-Węgier Czechosłowacjawyrosła jako wieloetniczne państwo z licznymi mniejszościami narodowymi.Jej tradycyjnemu filhellenizmowi towarzyszyło zainteresowanie innymi dyscyplinamiorientalnymi, między innymi armenologią (studiami armenistycznymi).Zainteresowanie to manifestowało się w okresie międzywojennym między innymiprzez obecność rękopisów ormiańskich w bibliotekach i archiwach czeskich, a takżeprzez pojawienie się obrazów literackich i stereotypów. Prawdziwy rozkwit tejtematyki nastąpił jednak po rozpadzie Związku Sowieckiego, kiedy Czechosłowacja,a później Czechy stały się jednym z głównych krajów tranzytowych, przez któreprzetaczały się wielkie fale migracyjne z niepodległej Republiki Armenii. ObecnieRepublika Czeska zmienia status z dawnego kraju tranzytowego na kraj migracji docelowych.W związku z tymi procesami na Uniwersytecie Karola (Univerzita Karlova)w Pradze pojawiły się studia armenistyczne. Poszczególne tematy, takie jakludobójstwo Ormian czy wojna w Górskim Karabachu, omawia się również w innychośrodkach naukowych w ramach studiów nad konfliktami terytorialnymi, naprzykład na Uniwersytecie Masaryka (Masarykova univerzita) w Brnie lub w TerezińskimCentrum Badań nad Ludobójstwem (Centrum studií genocid Terezín / Theresienstadt Center of Genocide Studies) w Terezinie. Współczesne badania obejmująwiele pól armenologii, a ze względu na podejście interdyscyplinarne podejmowanesą także w obrębie studiów orientalistycznych i w ogóle studiów wschodnioeuropejskich.W artykule podjęto próbę sumarycznej prezentacji stosunkówormiańsko-czeskich od średniowiecza do czasów współczesnych. Przedstawionezostaną także główne kierunki badawcze i ośrodki studiów armenistycznych w Czechach.
Bibliografia
Bibliografia
Żródła drukowane
[Akinian N.] Akinean N., Owġegrowt’yiwn, taregrowt’iwn ew yišatakarank’ [Zapiski podróżne, kroniki i kolofony], Վիեննա [Wiedeń] 1936
Hanza K., Hrůzy Východu, Praha 1923
Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic, Cesta z království českého do Benátek, odtud do země Svaté, w: Cesty do svaté země, wyd. J. Dostál, Praha 1948
Oldřich Prefát z Vlkanova, Cesta z Prahy do Benátek a odtud potom po moři až do Palestinym w: Cesty do svaté země, wyd. J. Dostál, Praha 1948
T’Serstevens A., Předchůdcové Marca Pola, Praha 1965
Slížanský V., Nový popis cesty do Jeruzaléma a Svaté země 1660-1661, Boskovice 2009
Werfel F., Die vierzig Tage des Musa Dagh, Berlin 1933
Opracowania
Aravamudan S., Enlightenment orientalism. Resisting the rise of the novel, Chicago 2011, https://doi.org/10.7208/chicago/9780226024509.001.0001
Asatryan H., The Armenians in the Czech Republic, w: Armenians in Post-Socialist Europe, red. K. Siekierski, S. Troebts, Köln–Weimar 2016, s. 159-169, https://doi.org/10.7788/9783412502263-015
Aslanian S. D., From the Indian Ocean to the Mediterranean. The global trade networks of Armenian merchants from New Julfa, Berkeley–New York–London 2014
Crowe Y., Le manteau arménien de Jean-Jacques Rousseau, w: Between Paris and Fresno. Armenian studies in honor of Dickran Kouymjian, red. B. Der Mugrdechian, Costa Mesa, California 2007, s. 155-175
Dangl V., Slovensko vo víre stavovských povstání, Bratislava 1986
Donabédian P., Small mural khachkars in medieval Armenian communities of Crimea, Galicia, Podolia, and Bessarabia, w: Na meži miž Shodom i Zahodom. On the borderline between the East and the West. Materials of the international conference dedicated to the 90th anniversary of Y. Dashkevych, Lviv 2018, s. 324-335
Harris R., Going the distance: Eurasian trade and the rise of business corporation 1400-1700, Princeton 2020, https://doi.org/10.2307/j.ctvj7wpn9
The Heritage of Armenian literature, 2, From the sixth to the eighteenth century, red. A. J. Hacikyan, Detroit 2000
Jandák M., Arménská genocida. Příčiny, průběh a osobní svědectví událostí z let 1915-1922, Praha 2018
Košťálová P., Putování 1608-1618. Cestopis a kroniky arménského poutníka, Praha 2016
Laiou A., Mottahadeh R., The Crusades from the perspective of Byzantium and the Muslim world, Dumbarton Oaks 2001
Mutafian C., Van Lauwe É., Atlas historique de l’Arménie, Paris 2001
Nadel-Golobič E. Armenians and Jews in medieval Lvov: their role in oriental trade, 1400-1600, „Cahiers du Monde Russe”, 20, 1979, 3-4, s. 345-388, https://doi.org/10.3406/cmr.1979.1366
Oleś M., The Armenian law in the Polish Kingdom 1356-1519, Roma 1966
Quataert D., Ottoman manufacturing in the age of the industrial revolution, Cambridge 2002
Peri O., Christianity under Islam in Jerusalem. The question of the Holy Sites in early Ottoman times, Leiden 2001
Řoutil M., Košťálová P., Novák P., Disaster of Christians. Extermination of Armenians, Assyrians and Greeks in the Ottoman Empire in 1914-1923, Červený Kostelec 2017
Segel H. B., The Vienna coffeehouse wits 1890-1938, West Lafayette 1993
Stopka K., Ormianie w Polsce dawnej i dzisiejszej, Kraków 2000
Szulakowska U., Renaissance and Baroque art and culture in the eastern Polish-Lithuanian commonwealth (1506-1696), Cambridge 2019
Thomson R. H., The Eastern Mediterranean in the thirteenth century: identities and allegiances. The peripheries: Armenia, w: Identities and allegiances in the eastern Mediterranean after 1204, red. J. Herin, G. Saint-Guillain, Farnham 2011, s. 197-214
Uherek Z., Cizinecké komunity a městský prostor v České republice, „Sociologický časopis”, 39, 2003, 2, s. 193-216, https://doi.org/10.13060/00380288.2003.39.2.04
Ukers W. H., All about coffee, New York 1922
Weinberg B. A., Bealer B. K., The World of caffeine. The science and culture of the world’s most popular drug, New York–London 2004, https://doi.org/10.4324/9780203011799
Ze’evi D., An Ottoman century. The district of Jerusalem in the 1600s, Albany 1996
Netografia
Countries that Recognize the Armenian Genocide, https://www.armenian-genocide.org/recognition_countries.html
Proč Česko oficiálně neuznalo genocidu Arménů?, https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/proc-cesko-oficialne-neuznalo-genocidu-armenu_340875.html
Je to zákeřné, kritizuje Turecko usnesení českého Senátu ke genocidě Arménů, https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/turecko-ceska-republika-senat-usneseni-kritikagenocida-armeni.A200522_084233_zahranicni_aug
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.