„Raumkunst” autorstwa Teodora Axentowicza
DOI:
https://doi.org/10.12797/LH.08.2021.08.06Słowa kluczowe:
Teodor Axentowicz, architektura ekspozycyjna, Towarzystwo Artystów Polskich „Sztuka”, secesja, St. Louis World’s Fair 1904, Imperial Austrian Exhibition 1906, XI. Esposizione d’Arte della Città di Venezia 1914Abstrakt
Trzy analizowane w artykule aranżacje wystawiennicze – sale polskich artystów na wystawach w 1904 roku w St. Louis, w 1906 roku w Londynie oraz na XI Międzynarodowym Biennale Sztuki w 1914 roku w Wenecji – pozwalają uznać Teodora Axentowicza za prekursora nowej formy organizacji przestrzeni ekspozycyjnej na gruncie polskim, na której wzorowali się kolejni architekci pokazów Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Projekty Axentowicza bezbłędnie wpisywały się w nowoczesny styl aranżacji wnętrza ekspozycyjnego, który lansowany był przez środowisko wiedeńskiej „Secesji” na przełomie XIX i XX wieku.
Bibliografia
Opracowania
Szczerski A., „Sztuka” na Królewskiej Wystawie Austriackiej w Londynie w 1906 roku. Uwagi o recepcji sztuki środkowoeuropejskiej w Wielkiej Brytanii, w: Stulecie Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, Kraków 2001, s. 79-88
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.