Grisza Aszwajanc i inni Ormianie w trylogii ukraińskiej Józefa Łobodowskiego
DOI:
https://doi.org/10.12797/LH.08.2021.08.07Słowa kluczowe:
Józef Łobodowski, Kubań, Ormianie, literatura polskaAbstrakt
Artykuł zawiera analizę obrazu Ormian i ich losów w cyklu powieściowym polskiego pisarza emigracyjnego – Józefa Łobodowskiego (1909-1988). Cykl ten, zwany trylogią ukraińską (Komysze, 1955; W stanicy, 1958; Droga powrotna, 1960), oparty jest na przeżyciach własnych autora, który młodość spędził na Kubaniu podczas pierwszej wojny światowej i tuż po rewolucji bolszewickiej. Ormianie nie stanowią w tej trylogii jedynie orientalnego ozdobnika. Łobodowski, pisząc o nich, realizował poważniejszy zamysł. Zdaje się sugerować, że przyjaźń między bohaterem powieści, Stasiem Majewskim, a ormiańskim chłopcem Griszą Aszwajancem to nie tylko nieprawdopodobne przygody, ale przede wszystkim skuteczny sojusz słabych wobec zagrażających im potęg. Sojusz wcale nie tylko indywidualny, ale taki, który łączyć może wręcz całe narody.
Bibliografia
Opracowania
Danilewicz-Zielińska M., Szkice o literaturze emigracyjnej, Wrocław 1999
[Druga] II Rzeczypospolita wobec ruchu prometejskiego, red. P. Libera, Warszawa 2013
Jakubowska-Ożóg A., Poezja emigracyjna Józefa Łobodowskiego, Rzeszów 2001
Kaliściak T., Pobratymstwo w świetle źródeł historyczno-etnograficznych z przełomu XVIII i XIX wieku, „Konteksty”, 4, 2020, s. 209-217
Kościów Z., Motyw ormiański w literaturze polskiej, „Opole”, 8, 1987
Libera P., Na marginesie „Dziejów Józefa Zakrzewskiego” (uwagi historyka), w: J. Łobodowski, Dzieje Józefa Zakrzewskiego, Część czwarta, Rzeka graniczna, b.m.w. 2018, s. 243-251
[Sielickij A.] Selickij A., Polâki na Kubani. istoričeskie očerki, Krasnodar 2008
Siryk L., Naznaczony Ukrainą. O twórczości Józefa Łobodowskiego, Lublin 2002
Szypowska I., Łobodowski. Od „atamana Łobody” do „seniora Lobo”, Warszawa 2001
Ursel M., Romantyzm, Wrocław 2000
Wyszczelski L., Polska mocarstwowa. Wizje i koncepcje obozów politycznych II Rzeczypospolitej, Warszawa 2015
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.