(Re)konstruowanie narracji – działanie w przestrzeni publicznej – edukacja

Postpamięć zagłady Żydów lubelskich: studium przypadku

Authors

  • Marta Kubiszyn Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.03

Keywords:

post-memory, trauma, Jews, the Holocaust, Lublin

Abstract

(Re-)constructing Narrative – Acting in Public Space – Education. Post‑memory of the Holocaust of Lublin Jews: A Case Study

Although originally the term ‘post-memory’ referred to the experiences and memories of the survivors that influenced the biographies of their children, in the following years its meaning was extended and the concept started to be used to describe the processes of transmitting the memory of any traumatic experience within any group, not necessarily bound by blood. In the case of Lublin, where one third of the pre-war community consisted of Jews, most of whom were murdered during World War II, the position of non-Jewish vicarious witnesses seems to be particularly important. This article discusses some aspects of the Holocaust post-memory discourse referring to the cultural activities of the ‘Grodzka Gate – NN Theatre’ Centre. Research questions will concern the artistic language and means of expression of these projects as well as the aesthetic codes that are being used by vicarious witnesses.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Marta Kubiszyn , Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej

Adiunkt w Pracowni Kultury i Historii Żydów przy Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W swoich badaniach podejmuje problematykę konstruowania narracji o przeszłości w kontekście przekazów ustnych i wizualnych, a także zagadnienia związane z lokalnym dziedzictwem kulturowym i upamiętnianiem Zagłady.

References

Ankersmit F., Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, przeł. A. Ajschtet i in., red. E. Domańska, Kraków 2004.
Google Scholar

Banach K., Działalność wystawiennicza Państwowego Muzeum na Majdanku w latach 1944-2014, „Zeszyty Majdanka” 2014, nr 26.
Google Scholar

Cyz T., Performance z pamięci (rozmowa z Tomaszem Pietrasiewiczem), „Konteksty” 2017, nr 3: Misterium Bramy. Antropologia pamięci.
Google Scholar

Gaszyńska-Magiera M., Plichta P., Od redaktorów, „Politeja” 2017, t. 47, nr 2, https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.47.01. DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.47.01
Google Scholar

Grudzińska M., Elementarz, „Obyczaje” 2004, nr 16.
Google Scholar

Grudzińska M., Elementarz z Majdanka, „Zeszyty Szkolne” 2003, nr 4.
Google Scholar

Hirsch M., The Generation of Postmemory, „Poetics Today” 2008, vol. 29, nr 1, https://doi.org/10.1215/03335372-2007-019. DOI: https://doi.org/10.1215/03335372-2007-019
Google Scholar

Hirsch M., Żałoba i postpamięć, przeł. K. Bojarska, [w:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, red. E. Domańska, Poznań 2010.
Google Scholar

Hoffman E., After Such Knowledge: Memory, History and the Legacy of the Holocaust, New York 2004.
Google Scholar

Hölscher L., Pamiętać czy zapomnieć?, przeł. LIDEX, [w:] (Kon)teksty pamięci. Antologia, red. K. Kończal, Warszawa 2014.
Google Scholar

Hudzik J.P., Tomasz Pietrasiewicz: sztuka i pamięć Zagłady, [w:] Teatr pamięci Teatru NN. Flesze, red. P. Próchniak, Lublin 2018.
Google Scholar

Jarniewicz J., Niemy pokój, [w:] Reprezentacje Holokaustu, wybór i oprac. J. Jarniewicz, M. Szuster, Kraków–Warszawa 2014.
Google Scholar

Kaniowska K., Postpamięć, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, współpr. J. Kalicka, Warszawa 2014.
Google Scholar

Krzyżanowska N., (Anty)pomniki jako przedstawienia (nie)pamięci w mieście, [w:] Znaki (nie)pamięci. Teoria i praktyka upamiętniania w Polsce, red. M. Fabisiak, A.W. Brzezińska, M. Owsiński, Kraków 2016.
Google Scholar

Kubiszyn M., Dzielenie się pamięcią – (re-)konstruowanie narracji – świadkowie zastępczy: oral history w projektach na rzecz upamiętniania lubelskich Żydów, „Pedagogika Społeczna” 2018, nr 2.
Google Scholar

Kubiszyn M., Edukacja wielokulturowa w środowisku lokalnym. Studium teoretyczno-empiryczne na przykładzie Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” w Lublinie, Toruń 2007.
Google Scholar

Kubiszyn M., Kontrmonumenty pamięci. Edukacja o Zagładzie w misteriach pamięci Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” w Lublinie, [w:] Auschwitz i Holokaust. Dylematy i wyzwania polskiej edukacji, red. P. Trojański, Oświęcim 2008.
Google Scholar

Kubiszyn M., Upamiętnianie lubelskich Żydów oraz ich zagłady: pomniki i kontrpomniki. „Teka Komisji Historycznej OL PAN” 2017, nr 14.
Google Scholar

Marszałek M., Świadectwo, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, współpr. J. Kalicka, Warszawa 2014. Pietrasiewicz T., Kręgi Pamięci, Lublin 2013.
Google Scholar

Pietrasiewicz T., Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN” 1990-2010. Artystyczne i animatorskie działania w przestrzeni miasta związane z pamięcią, t. 2, Lublin 2010.
Google Scholar

Pietrasiewicz T., Szlak Pamięci „Lublin. Pamięć Zagłady”, Lublin 2017.
Google Scholar

Próchniak P., Teatr nocy (rozmowa z Tomaszem Pietrasiewiczem), „Konteksty” 2017, nr 3: Misterium Bramy. Antropologia pamięci.
Google Scholar

Skórzyńska I., Historyk w świecie widowisk przeszłości, „Rocznik Antropologii Historii” 2013, nr 1.
Google Scholar

Skórzyńska I., Widowiska przeszłości. Alternatywne polityki pamięci (1989-2009), Poznań 2010.
Google Scholar

Skórzyńska I., Wyjścia nie ma… Rzecz o Szlaku Pamięci Zagłady Żydów Lubelskich. „Lublin. Pamięć Zagłady”, „Konteksty” 2017, nr 3: Misterium Bramy. Antropologia pamięci.
Google Scholar

Skrzypek M., Przypadek zamierzony (rozmowa z Tomaszem Pietrasiewiczem), „Konteksty” 2017, nr 3: Misterium Bramy. Antropologia pamięci.
Google Scholar

Stefańska M., Problem pomnika na Umschlagplatzu w Lublinie w świetle współczesnych koncepcji i teorii upamiętniania przeszłości, praca licencjacka napisana w Zakładzie Kultury i Historii Żydów UMCS, Lublin 2014 [maszynopis].
Google Scholar

Taborska H., Współczesna sztuka publiczna. Dzieła i problemy, Warszawa 1996.
Google Scholar

Wolff-Powęska A., Pamięć wyzwolona pamięć zniewolona, „Politeja” 2017, t. 47, nr 2.
Google Scholar

Young J.E., Pamięć i kontrpamięć. W poszukiwaniu społecznej estetyki pomników Holokaustu, przeł. G. Dąbkowski, [w:] Reprezentacje Holokaustu, wybór i oprac. J. Jarniewicz, M. Szuster, Kraków–Warszawa 2014.
Google Scholar

Young J.E., The Counter-Monument: Memory against Itself in Germany Today, „Critical Inquiry” 1992, vol. 18, nr 2, https://doi.org/10.1086/448632. DOI: https://doi.org/10.1086/448632
Google Scholar

Young J.E., The Texture of Memory. Holocaust Memorial and Meaning, New Haven–London 1993.
Google Scholar

Ziębińska-Witek A., Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu, Lublin 2011.
Google Scholar

Ziębińska-Witek A., W stronę kontr-monumentu. Upamiętnienie „Lublin. Pamięć Zagłady”, „Konteksty” 2017, nr 3: Misterium Bramy. Antropologia pamięci.
Google Scholar

Published

2020-04-30

How to Cite

Kubiszyn , Marta. 2020. “(Re)konstruowanie Narracji – działanie W Przestrzeni Publicznej – Edukacja: Postpamięć zagłady Żydów Lubelskich: Studium Przypadku”. Politeja 17 (2(65):39-54. https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.03.