Odkrywanie żydowskiej tożsamości w powojennej Austrii na przykładzie filmu Śpiące psy Hanny Andreasa Grubera

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.20.2023.84.07

Keywords:

Austrian cinema, Jews in Austria, postmemory, trauma

Abstract

REDISCOVERING JEWISH IDENTITY OF POST-WAR AUSTRIA IN ANDREAS GRUBER’S HANNA’S SLEEPING DOGS

The trauma of the Holocaust, despite being dismissed for many years, has profoundly shaped the identity of successive generations of Jews. The main character of the film Hanna’s Sleeping Dogs (Hannas schlafende Hunde, 2016, Andreas Gruber) inherits the trauma of the tragic events of World War II, even though she initially remains unaware of her Jewish heritage. Upon discovering the family secret, the nine-year-old Johanna embarks on a journey to unravel her true identity. This task proves challenging in Austria, where anti-Semitism still prevailed in the 1960s, and “the myth of Hitler’s first victim” dominated the public discourse. The article aims to identify the stylistic devices employed in depicting the struggle between memory and (post)memory of tragic events. It also focuses on how Gruber narrates the story of trauma passed down from generation to generation and examines the representation of Jewish figures in his films. In addition, the film is analyzed within a sociocultural context to highlight its relevance to public discussions about Jewish identity in post-war Austria.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olga Wesołowska, University of Łódź, Łódź, Poland

Od 2020 roku doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UŁ, związana z Katedrą Filmu i Mediów Audiowizualnych. Absolwentka kulturoznawstwa (spec. filmoznawstwo) oraz filologii germańskiej (spec. tłumaczenia i przekład). W ramach programu Erasmus+ studiowała na Uniwersytecie Ludwika Maksymiliana w Monachium (2017) oraz Uniwersytecie w Kolonii (2019). Otrzymała stypendium GFPS na pobyt badawczy na Uniwersytecie Justusa Liebiga w Gießen (2022), a także stypendium Republiki Austrii na kwerendy w Wiedniu (2023). Autorka książki Poszukiwanie tożsamości w kraju (nie)pamięci. O dokumentalnej twórczości Ruth Beckermann.

References

Assmann A., Formen des Vergessens, Göttingen 2020.

Assmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska‑Pham, Warszawa 2015.

Bartov O., The „Jew” in Cinema, From „The Golem” to „Don’t Touch My Holocaust”, Bloomington 2005.

Beckermann R., Unzugehörig. Österreicher und Juden nach 1945, wyd. II, Wien 2005.

von Dassanowsky R., Speck O.C., Introduction. New Austrian Film: The Non‑exceptional Exception, [w:] New Austrian Film, red. R. von Dassanowsky, O.C. Speck, New York 2011.

DPA, Schuhe, Haare, Koffer: Beweisstücke des Terrors, „Welt” 2012, 27 I, [online] https://www.welt.de/newsticker/dpa_nt/infoline_nt/thema_nt/article105930970/Beweisstuecke-des-Terrors.html.

Escher E., Hannas schlafende Hunde, Salzburg–Wien 2010.

Falter M., Immer noch Antisemiten? Katholischer Antisemitismus in Österreich nach 1945, [w:] Antisemitismus in Österreich nach 1945, red. Ch. Hainzl, M. Grimm, Leipzig 2022.

Franczak K., Kalający własne gniazdo. Artyści i obrachunek z przeszłością, Kraków 2013.

Gortat J., „Hannas schlafende Hunde” (2016): Andreas Gruber’s and Elisabeth Escher’s Coming to Terms with the Nazi Past in Austria, „Journal of Austrian Studies” 2020, vol. 53, no. 4, https://doi.org/10.1353/oas.2020.0063.

Hirsch J., Afterimage: Film, Trauma and the Holocaust, Philadelphia 2004.

Hirsch M., The Generation of Postmemory, „Poetics Today” 2008, no. 29 (1), https://doi.org/10.1215/03335372-2007-019.

Lorenz D.C.G., Austrian Responses to National Socialism and the Holocaust, [w:] A History of Austrian Literature 1918-2000, red. K. Kohl, Rochester, Woodbridge 2010.

Łysak T., Od kroniki do filmu posttrauamtycznego – filmy dokumentalne o Zagładzie, Warszawa 2016.

Łysak T., Trauma – od genealogii pojęcia do studiów nad traumą, [w:] Antologia studiów nad traumą, red. T. Łysak, Kraków 2015.

Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz‑Wolska, R. Traba R., Warszawa 2014.

Rache. Geschichte und Fantasie. Begleitband zur Ausstellung im Jüdischen Museum Frankfurt, red. M. Czollek, M. Wenzel, E. Riedel, München 2022.

Riepe M., Kritik zu „Hannas schlafende Hunde”, „epd Film”, 2016, 24 V, [online] https://www.epd-film.de/filmkritiken/hannas-schlafende-hunde.

Safrian H., Wehrmacht, Deportationen von Juden und Jüdinnen aus Griechenland und die Waldheim‑Debatte, [w:] Bananen, Cola, Zeitgeschichte. Oliver Rathkolb und das lange 20. Jahrhundert, red. L. Dreidemy [i in.], Wien–Köln–Weimar 2015, https://doi.org/10.7767/9783205203353-038.

von Treuenfeld A., Erben des Holocaust. Leben zwischen Schweigen und Erinnerung, Gütersloh 2017.

von Treuenfeld A., Leben mit Auschwitz. Momente der Geschichte und Erfahrungen der Dritten Generation, Gütersloh 2020.

Uhl H., Das „erste Opfer”: der österreichische Opfermythos und seine Transformationen in der Zweiten Republik, „Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft” 2001, nr 30 (1).

Wegan K., Vielfachcodierungen des Gedächtnisses… anhand eines bronzenen Fallbeispiels in Österreich, s. 15, [online] https://www.erinnern.at/themen/e_bibliothek/seminarbibliotheken-zentrale-seminare/an-der-grenze-216_Katharina_Wegan.pdf.

Wohl von Haselberg L., Und nach dem Holocaust? Jüdische Spielfilmfiguren Im (west-)deutschen Film und Fernsehen Nach 1945, Berlin 2016.

Published

2023-09-28

How to Cite

Wesołowska, Olga. 2023. “Odkrywanie żydowskiej tożsamości W Powojennej Austrii Na przykładzie Filmu Śpiące Psy Hanny Andreasa Grubera”. Politeja 20 (3(84):89-100. https://doi.org/10.12797/Politeja.20.2023.84.07.