Internetowa reklama wyborcza a reklama w „starych” mediach w polskich kampaniach parlamentarnych w latach 2001-2015
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.48.13Keywords:
election campaign, campaign finance, parliamentary electionsAbstract
Internet Electoral Advertising and Advertising in the “Old” Media in Polish Parliamentary Campaigns from 2001 to 2015
In this paper the author discusses the issues of popularity of electoral advertising in the “old” and “new” media. He proposes four theses about the use of such type of advertising in Poland. The issues discussed include: spending on campaign ads in the “old” media; spending on campaign ads on the Internet, spending on communication services other than advertising, determining the types of election campaigns (modern or post‑modern). The author discusses the financial reports submitted after each campaign by electoral committees to the National Electoral Commission and on this basis the research hypotheses are verified. In addition, the paper briefly describes the evolution of forms of political advertising on the Internet and television. The study makes it possible to formulate opinions about the direction of development of electioneering forms in Poland at the beginning of 21st century.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
European Union Internet Usage and Population Stats, Internet World Stats, [online] http://www.internetworldstats.com/europa.htm.
Google Scholar
Gajowniczek T., Strony internetowe partii politycznych w trakcie wyborów – przykład Polski i Wielkiej Brytanii, [w:] Marketing polityczny. Doświadczenia polskie, red. R. Wiszniowski, A. Kasińska‑Metryka, Toruń 2012.
Google Scholar
Garlicki J., Dynamika kultury politycznej i partycypacji politycznej internautów w Polsce, „Studia Politologiczne” 2012, Vol. 26.
Google Scholar
Garlicki J., Kultura polityczna polskich internautów, „Studia Politologiczne” 2011, Vol. 21.
Google Scholar
Goban‑Klas T., Media i medioznawstwo, [w:] Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa–Bielsko‑Biała 2007, ParkEdukacja.
Google Scholar
Goździk B., Informacja o wysokości subwencji na działalność statutową przysługujących partiom politycznym w latach 2002‑2005, Państwowa Komisja Wyborcza, 25 I 2016, [online] http://pkw.gov.pl/464_Subwencja_z_budzetu_panstwa/1/3375_Informacja_o_wysokosci_subwencji_na_dzialalnosc_statutowa_przyslugujacych_partiom_politycznym_w_latach_2002‑2005.
Google Scholar
Goździk B., Informacja o wysokości subwencji na działalność statutową przysługujących partiom politycznym w latach 2008‑2011, Państwowa Komisja Wyborcza, 25 I 2016, [online] http://pkw.gov.pl/464_Subwencja_z_budzetu_panstwa/1/3373_Informacja_o_wysokosci_subwencji_na_dzialalnosc_statutowa_przyslugujacych_partiom_politycznym_w_latach_2008‑2011.
Google Scholar
ICT – gospodarstwa domowe 2015, cz. II, Główny Urząd Statystyczny, 9 XI 2015, [online] http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/3/13/1/wykorzystanie_technologii_informacyjno‑telekomunikacyjnych_w_gospodarstwach_domowych_w_2015.zip.
Google Scholar
Kolczyński M., Sztumski J., Marketing polityczny. Kształtowanie indywidualnych i zbiorowych opinii, postaw i zachowań, Katowice 2003.
Google Scholar
KPMG: Rynek reklamy telewizyjnej w Polsce po latach wychodzi na prostą, Marketing przy Kawie, 30 IX 2015, [online] http://www.marketing‑news.pl/message.php?art=45737.
Google Scholar
Ludowcy zbankrutują? PSL winne państwu 18 mln zł, TVN24, 25 XI 2010, [online] http://www.tvn24.pl/wiadomosci‑z‑kraju,3/ludowcy‑zbankrutuja‑psl‑winne‑panstwu‑18‑mln‑zl,153558.html.
Google Scholar
Marczewska‑Rytko M., Elektroniczny wymiar demokracji. Wybrane kwestie, [w:] Demokracja elektroniczna. Kontrowersje i dylematy, red. taż, Lublin 2013.
Google Scholar
Mazur M., Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2002.
Google Scholar
Mielczarek T., Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki masowego komunikowania masowego w Polsce w latach 1989‑2006, Warszawa 2007, Edukacja Medialna.
Google Scholar
Mobilny dostęp do Internetu będzie napędzać rozwój rynku mediów i rozrywki w latach 2013‑2017, PwC, [online] http://www.pwc.pl/pl/media/2013/global‑entertainment‑and‑media‑outlook‑2013‑2017.html.
Google Scholar
O ile wzrosła liczba internautów w ciągu dekady?, Gemius Polska, 2 X 2015, [online] http://www.gemius.pl/wszystkie‑artykuly‑aktualnosci/o‑ile‑wzrosla‑liczba‑internautow‑w‑ciagu‑dekady.html.
Google Scholar
Poland Internet Users, Internet Live Stats, 1 VII 2016, [online] http://www.internetlivestats.com/internet‑users/poland/.
Google Scholar
Postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 września 2007 r. w sprawie zarządzenia wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. 2007, nr 162, poz. 1145.
Google Scholar
Postanowienie Sądu Najwyższego, sygn. akt IV KK 174/07, Orzecznictwo Sądów Polskich 2008, z. 6, poz. 60.
Google Scholar
Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 12 lipca 2011 r. w sprawie czasu oraz ramowego podziału czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych, trybu postępowania dotyczącego podziału czasu, zakresu rejestracji oraz sposobu przygotowania i emisji audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji, Dz. U. 2011, nr 154, poz. 915.
Google Scholar
Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 września 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasu oraz ramowego podziału czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych, trybu postępowania dotyczącego podziału czasu, zakresu rejestracji oraz sposobu przygotowania i emisji audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji, Dz. U. 2011, nr 193, poz. 1146.
Google Scholar
Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 8 października 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasu oraz ramowego podziału czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych, trybu postępowania dotyczącego podziału czasu, zakresu rejestracji oraz sposobu przygotowania i emisji audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji, Dz. U. 2013, poz. 1285.
Google Scholar
Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 1 kwietnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasu oraz ramowego podziału czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych, trybu postępowania dotyczącego podziału czasu, zakresu rejestracji oraz sposobu przygotowania i emisji audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji, Dz. U. 2014, poz. 476.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 września 2011 r. w sprawie sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, Dz. U. 2011, nr 198, poz. 1173.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 lipca 2001 r. w sprawie sprawozdania komitetu wyborczego w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. 2001, nr 81, poz. 881.
Google Scholar
Sasińska‑Klas T., Ewolucja instrumentarium komunikacji politycznej, [w:] Marketing polityczny. Doświadczenia polskie, red. R. Wiszniowski, A. Kasińska‑Metryka, Toruń 2012.
Google Scholar
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 września 2007 r. w sprawie skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. 2007, nr 163, poz. 1154.
Google Scholar
Ustawa z dnia 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. 2001, nr 46, poz. 499.
Google Scholar
Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o partiach politycznych, Dz. U. 2010, nr 254, poz. 1702.
Google Scholar
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe, Dz. U. 1984, nr 5, poz. 24.
Google Scholar
Ustawa z dnia 29 grudnia 19923 r. o radiofonii i telewizji, Dz. U. 1993, nr 7, poz. 34 z późn. zm.
Google Scholar
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy, art. 136, 142, 514, Dz. U. 2011, nr 21, poz. 112 z późn. zm.
Google Scholar
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 lipca 2011 r. sygn. akt K 9/11, Dz. U. 2011, nr 149, poz. 889.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.