Internetowa reklama wyborcza a reklama w „starych” mediach w polskich kampaniach parlamentarnych w latach 2001-2015

Authors

  • Jakub Żurawski Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.48.13

Keywords:

election campaign, campaign finance, parliamentary elections

Abstract

Internet Electoral Advertising and Advertising in the “Old” Media in Polish Parliamentary Campaigns from 2001 to 2015

In this paper the author discusses the issues of popularity of electoral advertising in the “old” and “new” media. He proposes four theses about the use of such type of advertising in Poland. The issues discussed include: spending on campaign ads in the “old” media; spending on campaign ads on the Internet, spending on communication services other than advertising, determining the types of election campaigns (modern or post‑modern). The author discusses the financial reports submitted after each campaign by electoral committees to the National Electoral Commission and on this basis the research hypotheses are verified. In addition, the paper briefly describes the evolution of forms of political advertising on the Internet and television. The study makes it possible to formulate opinions about the direction of development of electioneering forms in Poland at the beginning of 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Jakub Żurawski, Uniwersytet Jagielloński

Politolog, adiunkt w Zakładzie Dziennikarstwa Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor monografii Internet jako współczesny środek elektronicznej komunikacji wyborczej i jego zastosowanie w polskich kampaniach parlamentarnych oraz szeregu artykułów poświęconych politycznemu i wyborczemu marketingowi w nowych mediach, a także zagadnieniom dziennikarstwa politycznego. Profesor wizytujący Uniwersytetu CEU San Pablo w Madrycie (2013, 2014) i Uniwersytetu Radboud w Nijmegen (Holandia, 2011).

References

European Union Internet Usage and Population Stats, Internet World Stats, [online] http://www.internetworldstats.com/europa.htm.
Google Scholar

Gajowniczek T., Strony internetowe partii politycznych w trakcie wyborów – przykład Polski i Wielkiej Brytanii, [w:] Marketing polityczny. Doświadczenia polskie, red. R. Wiszniowski, A. Kasińska‑Metryka, Toruń 2012.
Google Scholar

Garlicki J., Dynamika kultury politycznej i partycypacji politycznej internautów w Polsce, „Studia Politologiczne” 2012, Vol. 26.
Google Scholar

Garlicki J., Kultura polityczna polskich internautów, „Studia Politologiczne” 2011, Vol. 21.
Google Scholar

Goban‑Klas T., Media i medioznawstwo, [w:] Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa–Bielsko‑Biała 2007, ParkEdukacja.
Google Scholar

Goździk B., Informacja o wysokości subwencji na działalność statutową przysługujących partiom politycznym w latach 2002‑2005, Państwowa Komisja Wyborcza, 25 I 2016, [online] http://pkw.gov.pl/464_Subwencja_z_budzetu_panstwa/1/3375_Informacja_o_wysokosci_subwencji_na_dzialalnosc_statutowa_przyslugujacych_partiom_politycznym_w_latach_2002‑2005.
Google Scholar

Goździk B., Informacja o wysokości subwencji na działalność statutową przysługujących partiom politycznym w latach 2008‑2011, Państwowa Komisja Wyborcza, 25 I 2016, [online] http://pkw.gov.pl/464_Subwencja_z_budzetu_panstwa/1/3373_Informacja_o_wysokosci_subwencji_na_dzialalnosc_statutowa_przyslugujacych_partiom_politycznym_w_latach_2008‑2011.
Google Scholar

ICT – gospodarstwa domowe 2015, cz. II, Główny Urząd Statystyczny, 9 XI 2015, [online] http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/3/13/1/wykorzystanie_technologii_informacyjno‑telekomunikacyjnych_w_gospodarstwach_domowych_w_2015.zip.
Google Scholar

Kolczyński M., Sztumski J., Marketing polityczny. Kształtowanie indywidualnych i zbiorowych opinii, postaw i zachowań, Katowice 2003.
Google Scholar

KPMG: Rynek reklamy telewizyjnej w Polsce po latach wychodzi na prostą, Marketing przy Kawie, 30 IX 2015, [online] http://www.marketing‑news.pl/message.php?art=45737.
Google Scholar

Ludowcy zbankrutują? PSL winne państwu 18 mln zł, TVN24, 25 XI 2010, [online] http://www.tvn24.pl/wiadomosci‑z‑kraju,3/ludowcy‑zbankrutuja‑psl‑winne‑panstwu‑18‑mln‑zl,153558.html.
Google Scholar

Marczewska‑Rytko M., Elektroniczny wymiar demokracji. Wybrane kwestie, [w:] Demokracja elektroniczna. Kontrowersje i dylematy, red. taż, Lublin 2013.
Google Scholar

Mazur M., Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2002.
Google Scholar

Mielczarek T., Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki masowego komunikowania masowego w Polsce w latach 1989‑2006, Warszawa 2007, Edukacja Medialna.
Google Scholar

Mobilny dostęp do Internetu będzie napędzać rozwój rynku mediów i rozrywki w latach 2013‑2017, PwC, [online] http://www.pwc.pl/pl/media/2013/global‑entertainment‑and‑media‑outlook‑2013‑2017.html.
Google Scholar

O ile wzrosła liczba internautów w ciągu dekady?, Gemius Polska, 2 X 2015, [online] http://www.gemius.pl/wszystkie‑artykuly‑aktualnosci/o‑ile‑wzrosla‑liczba‑internautow‑w‑ciagu‑dekady.html.
Google Scholar

Poland Internet Users, Internet Live Stats, 1 VII 2016, [online] http://www.internetlivestats.com/internet‑users/poland/.
Google Scholar

Postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 września 2007 r. w sprawie zarządzenia wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. 2007, nr 162, poz. 1145.
Google Scholar

Postanowienie Sądu Najwyższego, sygn. akt IV KK 174/07, Orzecznictwo Sądów Polskich 2008, z. 6, poz. 60.
Google Scholar

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 12 lipca 2011 r. w sprawie czasu oraz ramowego podziału czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych, trybu postępowania dotyczącego podziału czasu, zakresu rejestracji oraz sposobu przygotowania i emisji audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji, Dz. U. 2011, nr 154, poz. 915.
Google Scholar

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 września 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasu oraz ramowego podziału czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych, trybu postępowania dotyczącego podziału czasu, zakresu rejestracji oraz sposobu przygotowania i emisji audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji, Dz. U. 2011, nr 193, poz. 1146.
Google Scholar

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 8 października 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasu oraz ramowego podziału czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych, trybu postępowania dotyczącego podziału czasu, zakresu rejestracji oraz sposobu przygotowania i emisji audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji, Dz. U. 2013, poz. 1285.
Google Scholar

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 1 kwietnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasu oraz ramowego podziału czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych, trybu postępowania dotyczącego podziału czasu, zakresu rejestracji oraz sposobu przygotowania i emisji audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji, Dz. U. 2014, poz. 476.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 września 2011 r. w sprawie sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, Dz. U. 2011, nr 198, poz. 1173.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 lipca 2001 r. w sprawie sprawozdania komitetu wyborczego w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. 2001, nr 81, poz. 881.
Google Scholar

Sasińska‑Klas T., Ewolucja instrumentarium komunikacji politycznej, [w:] Marketing polityczny. Doświadczenia polskie, red. R. Wiszniowski, A. Kasińska‑Metryka, Toruń 2012.
Google Scholar

Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 września 2007 r. w sprawie skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. 2007, nr 163, poz. 1154.
Google Scholar

Ustawa z dnia 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. 2001, nr 46, poz. 499.
Google Scholar

Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o partiach politycznych, Dz. U. 2010, nr 254, poz. 1702.
Google Scholar

Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe, Dz. U. 1984, nr 5, poz. 24.
Google Scholar

Ustawa z dnia 29 grudnia 19923 r. o radiofonii i telewizji, Dz. U. 1993, nr 7, poz. 34 z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy, art. 136, 142, 514, Dz. U. 2011, nr 21, poz. 112 z późn. zm.
Google Scholar

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 lipca 2011 r. sygn. akt K 9/11, Dz. U. 2011, nr 149, poz. 889.
Google Scholar

Published

2017-06-28

How to Cite

Żurawski, Jakub. 2017. “Internetowa Reklama Wyborcza a Reklama W „starych” Mediach W Polskich Kampaniach Parlamentarnych W Latach 2001-2015”. Politeja 14 (3(48):277-98. https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.48.13.

Issue

Section

Articles